Stop for importtilladelser til private

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Stop for importtilladelser til private

Indlæg af Kruffe » 1. jun 2013, 17:08

Hej...

Jeg har fået oplyst af en forhandler, at politiet stopper for udstedelse af importtilladelser til våben/ammunition for privatpersoner. Informationen skulle stamme fra Jan Poulsen, Østjyllands Politi. Det skulle træde i kraft engang efter sommerferien...

Det skulle bl.a. være funderet i "EU ensretning" og for at sikre, at "våben bliver transporteret til Danmark på betryggende/lovlig måde/forsendelse"......

Er der nogen der kan bekræfte/afkræfte dette?

Hvis det virkelig er sandt, så bliver vi private fremover tvangsindlagt til udvalget ved danske forhandlere og højere danske priser. Det bliver nok ikke billigere i fremtiden, hvis forhandlerne får monopol på import. Jeg har da et par investeringer, der skal fremrykkes, hvis der snart kommer stop for udstedelse af importtilladelser.

Håber det er en and! :-(
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Re: Stop for importtilladelser til private

Indlæg af Bofhenator » 1. jun 2013, 17:24

Kruffe skrev:Hej...

Jeg har fået oplyst af en forhandler, at politiet stopper for udstedelse af importtilladelser til våben/ammunition for privatpersoner. Informationen skulle stamme fra Jan Poulsen, Østjyllands Politi. Det skulle træde i kraft engang efter sommerferien...

Det skulle bl.a. være funderet i "EU ensretning" og for at sikre, at "våben bliver transporteret til Danmark på betryggende/lovlig måde/forsendelse"......

Hvis det virkelig er sandt, så bliver vi private fremover tvangsindlagt til udvalget ved danske forhandlere og højere danske priser. Det bliver nok ikke billigere i fremtiden, hvis forhandlerne får monopol på import. Jeg har da et par investeringer, der skal fremrykkes, hvis der snart kommer stop for udstedelse af importtilladelser.

Så du må hellere handle en hel masse hos den forhandler du har hørt rygterne fra.

Der er simpelthen ikke nogen, der som skytter kan løbe med sladder og piske en stemning op over tilfældigt ævl.

Og jo, ind i mellem finder en blind høne også et korn. Men for pokker, vi er som regel en flok sladrende kællinger.

Skriv til Jan Poulsen og spørg og lad os høre hans svar, med henvisning til hvilke paragraffer han læner sig op af.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 1. jun 2013, 17:32

bofhenator skrev:

Så du må hellere handle en hel masse hos den forhandler du har hørt rygterne fra.

Der er simpelthen ikke nogen, der som skytter kan løbe med sladder og piske en stemning op over tilfældigt ævl.

Og jo, ind i mellem finder en blind høne også et korn. Men for pokker, vi er som regel en flok sladrende kællinger.

Skriv til Jan Poulsen og spørg og lad os høre hans svar, med henvisning til hvilke paragraffer han læner sig op af.
Tak for dit konstruktive indlæg.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 1. jun 2013, 17:36

Kruffe skrev:Jeg har fået oplyst af en forhandler, at politiet stopper for udstedelse af importtilladelser til våben/ammunition for privatpersoner. Informationen skulle stamme fra Jan Poulsen, Østjyllands Politi. Det skulle træde i kraft engang efter sommerferien...
Hvilken forhandler har fortalt dig det?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 1. jun 2013, 17:41

Kruffe skrev:
bofhenator skrev:

Tak for dit konstruktive indlæg.
Selv tak, medmindre du er sarkastisk naturligvis, hvis det er tilfældet kan du da lige fortælle mig hvad det er i ovenstående der ikke ville besvare dit spørgsmål?
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 1. jun 2013, 17:59

Fast Fumble skrev:
Kruffe skrev:Jeg har fået oplyst af en forhandler, at politiet stopper for udstedelse af importtilladelser til våben/ammunition for privatpersoner. Informationen skulle stamme fra Jan Poulsen, Østjyllands Politi. Det skulle træde i kraft engang efter sommerferien...
Bisgaard & Nielsen...

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 1. jun 2013, 18:38

Kruffe skrev:
Fast Fumble skrev:
Bisgaard & Nielsen...
Der har Du Bøfhenators korrekte antagelse lige i fjæset my friend.
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 1. jun 2013, 18:48

Kruffe skrev:
Fast Fumble skrev:
Bisgaard & Nielsen...
Mit bedste gæt er at Bisgaard & Nielsen har bundet dig en historie på ærmet.
Jeg har en hel del handler med våben og ammo i udlandet bag mig, og jeg har fortsat tænkt mig at handle ammo i Tyskland, så jeg skal nok sige til, hvis det har hold i virkeligheden. Men det har jeg MEGET svært ved at tro. Der er ikke lovhjemmel til en sådan forvaltningspraksis.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 1. jun 2013, 19:16

Der er en bruger her på forummet der lige har fået nej til en importtilladelse fra Tyskland på en .45 Springfield 1911.

Det var hos Københavns Vestegns Politi.

Forklaringen var at det gjorde de ikke uden en SKV2.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Boggieman
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning generelt
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 68 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Boggieman » 1. jun 2013, 19:20

men hvis du søger en SKV 2 på et våben der slet ikke er i landet endnu og der kommer nogen og vil kontrolere din våben beholdning hvad situation står man så i :???:
Ved siden af er også at ramme.
Der er altid mest plads uden om midten

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 1. jun 2013, 19:20

ACE1 skrev:Der er en bruger her på forummet der lige har fået nej til en importtilladelse fra Tyskland på en .45 Springfield 1911.

Men handler det ikke om at produceren netop er at søge SKV2 først eller husker jeg forkert?
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 1. jun 2013, 19:22

Boggieman skrev:men hvis du søger en SKV 2 på et våben der slet ikke er i landet endnu og der kommer nogen og vil kontrolere din våben beholdning hvad situation står man så i :???:
Hvem skulle komme og kigge?

Den årlige våbenkontrol i foreningen, eller en tænkt situation hvor politiet bryder alle regler og tager rundt til alle med SKV2 en fredag eftermiddag for at tælle sammen?
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned

Indlæg af ACE1 » 1. jun 2013, 19:23

Nogle våbenkontorer vil gerne se en udfyldt og underskrevet SKV2 ansøgning først.

Hvilket er helt ok.

Men her vil de se SKV2 kortet udstedt, inden de giver en importtilladelse. :wall:

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

S
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Indlæg af S » 1. jun 2013, 19:26

ACE1 skrev:Der er en bruger her på forummet der lige har fået nej til en importtilladelse fra Tyskland på en .45 Springfield 1911.

Lyder godt nok lidt spøjst. Hvis man har alle de nødvendige data på pistolen for at kunne udfylde importformularen, er det så ikke bare at ansøge om en SKV2 i samme ombæring? Hvis man kan dokumentere overfor politiet at man har ansøgt om tilladelse til våbenet burde der da ikke være noget problem, og hvis importtilladelsen så går igennem før SKV'eren gør kan man jo eventuelt blot få opbevaret pistolen hos en forhandler indtil papirerne går igennem.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 1. jun 2013, 19:27

ACE1 skrev:Nogle våbenkontorer vil gerne se en udfyldt og underskrevet SKV2 ansøgning først.

Hvilket er helt ok.

Men her vil de se SKV2 kortet udstedt, inden de giver en importtilladelse. :wall:
Hah, catch 22, i SKV vejledningen skriver de:
12. Import/eksport af våben:
Udstedelse af import- og eksporttilladelser foregår via politiet.
Ved import af et våben skal en kopi af den godkendte importtilladelse vedlægges SKV ansøgningen, eller den udfyldte og underskrevne importtilladelse skal indsendes sammen med SKV ansøgningen til SKV, som så sender det samlet til politiet. Vær opmærksom på, om våbnet kan registreres i SKV.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 1. jun 2013, 19:29

Mapzter skrev:
ACE1 skrev:Nogle våbenkontorer vil gerne se en udfyldt og underskrevet SKV2 ansøgning først.

Hvilket er helt ok.

Hah, catch 22, i SKV vejledningen skriver de:
12. Import/eksport af våben:
Udstedelse af import- og eksporttilladelser foregår via politiet.
Ved import af et våben skal en kopi af den godkendte importtilladelse vedlægges SKV ansøgningen, eller den udfyldte og underskrevne importtilladelse skal indsendes sammen med SKV ansøgningen til SKV, som så sender det samlet til politiet. Vær opmærksom på, om våbnet kan registreres i SKV.
Så huskede jeg forkert, sad lige og ledte efter den passage.

Den må man jo hive med til ovenstående politimand.
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned

Indlæg af ACE1 » 1. jun 2013, 19:35

For så vidt angår selve indførelsestilladelsen kan våbnet besiddes, men ikke bruges indtil der foreligger en våbentilladelse/våbenpåtegning.

I § 26 stk. 2 står der; Har ansøgeren ikke en våbentilladelse, kan indførselstilladelse kun gives, hvis ansøger har anmodet om våbentilladelse og opfylder betingelserne herfor.

Montøren
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Lystrup
Has thanked: 3 times

Indlæg af Montøren » 1. jun 2013, 22:58

Man kan ikke søge en SKV2 på et våben der ikke findes i landet, derfor må det importeres først.
Hellere komme galt af sted end slet ikke komme af sted

Besvar