Luftgevær med til udlandet?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
haci_87
Newbie
Newbie
Interesser: Luftgæver
Geografisk sted: odense

Luftgevær med til udlandet?

Indlæg af haci_87 » 19. jun 2013, 14:57

Hej,

jeg skal på ferie, og har tænkt mig at tage min luftgevær med,

er det muligt at tage luftgevær med fly til udlandet ? uden alt for meget besvær ?

skal rejse med pegasus Airlines, jeg har også skrevet til dem, men har ikke fået svar endnu.

vh
Hasan

Slettet bruger

Re: Luftgevær med til udlandet

Indlæg af Slettet bruger » 19. jun 2013, 15:36

haci_87 skrev:Hej,

jeg skal på ferie, og har tænkt mig at tage min luftgevær med,

er det muligt at tage luftgevær med fly til udlandet ? uden alt for meget besvær ?

skal rejse med pegasus Airlines, jeg har også skrevet til dem, men har ikke fået svar endnu.

vh
Hasan
God ferie,,, hvor skal du hen,,, du skal jo tænke på at de regler der er for luftgevær, i Danmark, måske ikke er de samme som din påtænkte destination ...
Så tror jeg det er hip som hap, hvem du flyver med,,...
Kunne godt forstille mig, tog du en fuldtryks Hatsan med til et 6,5 joule land,, så har du både overtrådt våbenloven, samt du er kommet på terroristlisten, du bliver måske også persona non grata, de næste tyve år.... lad skyderen blive hjemme,, ... :Agents:

haci_87
Newbie
Newbie
Interesser: Luftgæver
Geografisk sted: odense

Re: Luftgevær med til udlandet

Indlæg af haci_87 » 19. jun 2013, 16:29

Hej jeg skal til tyrkiet, jeg tager den med for at lad den blive der, er godt irriteret over det nye regl,

Jeg har 2 et gamo 1250 5,5 og en hammerli 4,5. De er ikke bedste skydere men når man ikke kan bruge det her så er det godt nok alligevel:-)

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Re: Luftgevær med til udlandet?

Indlæg af Marius » 19. jun 2013, 22:12

Du skal have skrevet dit 5,5mm ind i dit våbenpas og tjekke ind i en særlige gate i Kastrup - det er relativt besværligt. Hvis 5,5mm geværet ikke er registreret kan du desværre kun indlevere løbet ifbm frit lejde ordningen, hvis du vil undgå straf.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Crowbar
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Natur & Teknik.
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af Crowbar » 19. jun 2013, 22:34

Marius skrev:Hvis 5,5mm geværet ikke er registreret kan du desværre kun indlevere løbet ifbm frit lejde ordningen, hvis du vil undgå straf.
Øhhh. . . Det er da vist ikke rigtig.

Frit lejde er vel "frit" for hele våbnet.
Mvh. Michael.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 19. jun 2013, 22:58

Skizoid skrev:
Marius skrev:Hvis 5,5mm geværet ikke er registreret kan du desværre kun indlevere løbet ifbm frit lejde ordningen, hvis du vil undgå straf.
Øhhh. . . Det er da vist ikke rigtig.

Frit lejde er vel "frit" for hele våbnet.
Principielt er det jo kun løbet der er registreringspligtigt/ulovligt, så den er god nok. Du kan jo have alle de skæfter liggende du vil... :blink:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Crowbar
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Natur & Teknik.
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af Crowbar » 19. jun 2013, 23:09

Marius skrev: Hvis 5,5mm geværet ikke er registreret kan du desværre kun indlevere løbet ifbm frit lejde ordningen, hvis du vil undgå straf.
Der står "Kan du desværre kun" Det er forkert ! Hele våbnet kan afleveres !

Samt: "hvis du vil undgå straf" Det er også forkert ! Der er frit lejde for erhvervelse og besiddelse !

Såfremt Marius havde ret, skulle alle skille våben ad og kun aflevere de registreringspligtige / ulovlige dele.
Mvh. Michael.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 19. jun 2013, 23:44

Skizoid skrev:
Marius skrev: Hvis 5,5mm geværet ikke er registreret kan du desværre kun indlevere løbet ifbm frit lejde ordningen, hvis du vil undgå straf.

Samt: "hvis du vil undgå straf" Det er også forkert ! Der er frit lejde for erhvervelse og besiddelse !

Såfremt Marius havde ret, skulle alle skille våben ad og kun aflevere de registreringspligtige / ulovlige dele.
Hmm, ordkløver altså..... :twisted:

Men mere seriøst... Sidste chance for lovlig registrering var d.1/6 2013. D.v.s. at hvis han ikke har haft registreret den inden da, så er det faktisk ulovlig våbenbesiddelse... Politiet har åbenbart så valgt at lave denne frit lejde ordning, hvor man så kan gå ned og aflevere sit våben der nu er ulovlig at besidde... Det kan man så gøre indtil 30/6 2013.

Og ja, Marius har da ret. Det er da kun piben der er ulovlig hvis den er over 4.5 mm... Det er da stadig lovligt at erhverve og besidde alle de skæfter man vil. Så rent faktisk bør folk kun aflevere piben, og så ellers beholde resten...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 20. jun 2013, 06:38

Skizoid skrev:

Det står naturligvis enhver frit for at forære staten hvad de måtte ligge inde med af løsøre, men ifht lovgivningen er det ikke påkrævet at aflevere andet end de tilladelseskrævende dele af luftvåben. Det harmonerer derfor med trådstarters ønske om at bevare sine luftvåben ved at tage dem til udlandet, kun at aflevere løbet.
Hvis andre har lyst til at aflevere fx en sabel samt tilhørende garderhuseruniform og evt hest skal de bare gøre det :mrgreen:

I øvrigt er frit lejde ordningen ikke officielt en udvidelse af fristen for registrering, JM beskriver formålet som
Formålet med frit lejde aktionen er at give personer, som efter den 1. juni 2013 ulovligt besidder sådanne luft- og fjedervåben, mulighed for at aflevere dem til politiet.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 20. jun 2013, 13:35

Hvis du vil efterlade den derude... så skal du i princippet bruge en Eksporttilladelse, da den nu er et registreringspligtigt våben.

Dvs. Importilladelse til modtageren, eksporttilladelse til dig.
Derefter tilladelserne til transport mm.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar