Aflivning/Regulering af katte på egen grund
- Hunter308
- Bronze Member
- Interesser: Rifel jagt
- Geografisk sted: sydjyland
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Aflivning/Regulering af katte på egen grund
Hej, jeg har en arbejdes kollega som har nogle katte på hans egendom og han har spurgt mig om man kan skyde skyde nogle af dem for at holde bestanden nede , eller helt udryde dem .
Han bor på landet og det er nogle "Vild katte" som var på gården han købte , de er ikke tamme så han kan ikke fange dem, men grunden er heller ikke stor nok til jagt 3.920 m2, men med marker på nogle 2 af sidener 2 huse/gårde på modsatte sider ca 100 meter til dem ,har han så nogle muligheder for at kan skyde dem vis man kan holde kuglefang på hans matrikkel og den alm sikkerhed ??
Han bor på landet og det er nogle "Vild katte" som var på gården han købte , de er ikke tamme så han kan ikke fange dem, men grunden er heller ikke stor nok til jagt 3.920 m2, men med marker på nogle 2 af sidener 2 huse/gårde på modsatte sider ca 100 meter til dem ,har han så nogle muligheder for at kan skyde dem vis man kan holde kuglefang på hans matrikkel og den alm sikkerhed ??
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 26 times
Re: Aflivning/Regulering af katte på egen grund
Selv vilde katte går i fælder.
Der er også mindre krav til kuglefang
Der er også mindre krav til kuglefang

Dixi !
- Hunter308
- Bronze Member
jo men så skal der jo også betales for aflivning ved dyrerlægen. tror måske det er for at slippe for det hver år. eller må den skydes i bur tænker du på ??
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Aflivning har intet med jagt at gøre, og derfor gælder reglen med arealstørrelsen for jagt heller ikke.
Men vær nu sikker på, at det er aflivning af egne katte, og ikke aflivning af naboens katte.
Men vær nu sikker på, at det er aflivning af egne katte, og ikke aflivning af naboens katte.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Hunter308
- Bronze Member
Det skal bare værer uden for bygrænsen for at man må aflive dem med skyder , ?? kender dt et sted i loven hvor det står vil gerne lige se det sort på hvidt inden jeg meddeller ham det . kattene var der da han flytte ind og bestanden er bare vokset stører siden da de "lever" i en lille stalbygning han har.
- Langenge
- This member is
Nej. Der står ikke i loven at det er tilladt, for der står nemlig ikke at det er forbudt.hunter308 skrev:Det skal bare værer uden for bygrænsen for at man må aflive dem med skyder , ?? kender dt et sted i loven hvor det står vil gerne lige se det sort på hvidt inden jeg meddeller ham det . kattene var der da han flytte ind og bestanden er bare vokset stører siden da de "lever" i en lille stalbygning han har.
Vi har gudskelov, endnu, et samfund hvor alt det der ikke udtrykkeligt er forbudt, det er tilladt.
Og der står sgu heller ikke nogen steder i loven, at du ikke må skyde din kat i bymæssig bebyggelse, hvis du ellers har tilstrækkeligt kuglefang.
Men den der afliver en kat, der er mere end en uge gammel, skal have jagttegn eller på anden måde være uddannet i aflivning:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCo ... 202012.pdf
Denne siger også:
EDIT: Lad dig ikke snyde af, at det er fødevarestyrelsen, der bestemmer her. Veterinærkontrollen (som også kontrollerer dyrlæger og kanariefugle, og guldfisk, osv.) hører nemlig ind under denne.B: Skydevåben med skarp ammunition
Af sikkerhedsmæssige grunde bør aflivning med skydevåben med skarp ammunition reserveres til
nødsituationer som f.eks. aflivning af farlige tyre og orner, som på grund af deres adfærd ikke kan
bedøves på anden vis. Ved aflivning med skydevåben med skarp ammunition skal følgende være
overholdt:
• der skal ske en alvorlig og uoprettelig ødelæggelse af hjernen forårsaget af slaget og et eller
flere projektilers penetration
• sikring af skuddets placering
• korrekt patronladning og kaliber til aflivning af det pågældende dyr
• korrekt projektiltype
EDIT EDIT: Mere her fra Retsinfo:
Slagtning og aflivning uden for slagterier
§ 6. Slagtning eller aflivning af dyr af hesteslægten, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.
Stk. 2. Aflivning af hunde og katte må kun foretages af de i stk. 1 nævnte personer.
Stk. 3. Stk. 2, gælder ikke aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning til fødslen og ikke senere end en uge efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde sted.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
- Hunter308
- Bronze Member
Det ser godt ud, hade google noget men var bare kørt fast idet så det her er bare godt .
Er det de samme regle der gælder vis det nu var en hund eller kat og det var en nedskydning under (Lov om mark- og vejfred) vis alle forskrifter var overholdt med advarsel osv til ejeren af hunden eller kat ? er der heller ikke nogle krav til area størsel der ??
Er det de samme regle der gælder vis det nu var en hund eller kat og det var en nedskydning under (Lov om mark- og vejfred) vis alle forskrifter var overholdt med advarsel osv til ejeren af hunden eller kat ? er der heller ikke nogle krav til area størsel der ??
- Bessie4ever
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: rifler,hjemmeladning
- Geografisk sted: Øvre Sydjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 23 times
Hvis det drejer sig virkelige "vilde" katte, så er selvforsloven vel en smuthul.
"Det var den eller mig"
"Det var den eller mig"
Perfect! Thats is good enough for me
- Langenge
- This member is
Nej, heller ikke krav til arealstørrelse der.hunter308 skrev:Det ser godt ud, hade google noget men var bare kørt fast idet så det her er bare godt .
EDIT: Der er KUN krav om arealstørrelse i forbindelse med JAGT.
- Labgirl
- Silver Member
- Interesser: Jagt,hund
- Geografisk sted: Østjylland
- Been thanked: 6 times
Har i spurgt Dyrenes Beskyttelse eller Kattens Værn om de vil indfange dem og aflive dem?
Det sker i så fald på deres regning.
Den metode praktiseres nogen steder.
Det sker i så fald på deres regning.
Den metode praktiseres nogen steder.
Prøv at snakke med kommunen da det vist nok kan henføres til bekæmpelse , har hørt om en kommune hvor man kunne låne fælder og få kattenene aflivet på deres regning hos dyrlæge.
- RKN
- Platin Member
- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 427 times
- Been thanked: 30 times
Re: Sv: Aflivning/Regulering af katte på egen grund
Sæt en fælde op. Også brug en salon riffel. Hurtigt og humant
Skickat från min Samsung
Skickat från min Samsung
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
- HP8600
- Newbie
- Interesser: WW2, pistol
- Geografisk sted: Silkeborg
Hvordan kan det være det altid er jægere, der er fuldstændig pjattede med at skulle skyde katte, i stedet for at aflive dem hos dyrlægen, som de fleste normale mennesker gør??
Når man står i lort til halsen, skal man ikke hænge med hovedet...
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Øeh måske fordi det er hurtigt, humant, billigt og i øvrigt fuldstændig lovligt...HP8600 skrev:Hvordan kan det være det altid er jægere, der er fuldstændig pjattede med at skulle skyde katte, i stedet for at aflive dem hos dyrlægen, som de fleste normale mennesker gør??
Mvh
Anders
- HP8600
- Newbie
Det var nu mere tendensen hos jægere, at alt SKAL skydes, det gælder katte(egne og andres), andre folks hunde, ulve, rovfugle og hvad der nu ellers løber/flyver/har en puls.....
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
De har tilladelse og værktøjet til det.
Men oftest så bliver jeg opfordret til at skyde katte og duer hos andre. Jeg takker dog altid nej. Har ikke lyst til at rydde op hos andre.
Via sky
Men oftest så bliver jeg opfordret til at skyde katte og duer hos andre. Jeg takker dog altid nej. Har ikke lyst til at rydde op hos andre.
Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.
I never feel guilty eating anything
Carsten
I never feel guilty eating anything
Carsten
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
- Geografisk sted: København
- Been thanked: 4 times
Jeg kender ikke den tendens, er det noget du har læst et sted? Du slår mig som en troll med dine provokerende og fordomsfulde indlæg. Slut herfra.HP8600 skrev:Det var nu mere tendensen hos jægere, at alt SKAL skydes, det gælder katte(egne og andres), andre folks hunde, ulve, rovfugle og hvad der nu ellers løber/flyver/har en puls.....
Mvh.
Anders
- Bessie4ever
- UDMELDT AF NVF
HP8600 skrev:Det var nu mere tendensen hos jægere, at alt SKAL skydes, det gælder katte(egne og andres), andre folks hunde, ulve, rovfugle og hvad der nu ellers løber/flyver/har en puls.....
Ja ja sådan en er jeg da. Tak
- Bessie4ever
- UDMELDT AF NVF
HP8600 skrev:Det var nu mere tendensen hos jægere, at alt SKAL skydes, det gælder katte(egne og andres), andre folks hunde, ulve, rovfugle og hvad der nu ellers løber/flyver/har en puls.....
Kan se dine interesser er WW2 og Pistol !
skal jeg så skrive en konklusion på sådan nogle som dig

- HP8600
- Newbie
Ja skriv du bare dine konklusioner, jeg kan tåle det, i modsætning til visse andre.Bessie4ever skrev:HP8600 skrev:Det var nu mere tendensen hos jægere, at alt SKAL skydes, det gælder katte(egne og andres), andre folks hunde, ulve, rovfugle og hvad der nu ellers løber/flyver/har en puls.....
Burde nok have skrevet "nogle" jægere, for ikke at generalisere, men det fik da lige nogen op af stolen, beklager hvis jeg har trådt nogen over tæerne, for der er vel ingen der føler sig ramt....
Synes bare aldrig man hører om folk uden jagttegn, der er ivrige efter at skyde katte, men de findes da sikkert......
Som ny på forummet har jeg åbenbart ikke fundet tonen herinde.
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Jeg kender adskillige der lystigt plaffer skader og duer i Tranbjerg... De er hverken jægere eller NVF'ere, og jeg har fortalt at det IKKE er smart... Den ene skyder oveni købet med en 200 kroners 4.5 kineser markedsbøsse....HP8600 skrev:Ja skriv du bare dine konklusioner, jeg kan tåle det, i modsætning til visse andre.Bessie4ever skrev:HP8600 skrev:Det var nu mere tendensen hos jægere, at alt SKAL skydes, det gælder katte(egne og andres), andre folks hunde, ulve, rovfugle og hvad der nu ellers løber/flyver/har en puls.....
Burde nok have skrevet "nogle" jægere, for ikke at generalisere, men det fik da lige nogen op af stolen, beklager hvis jeg har trådt nogen over tæerne, for der er vel ingen der føler sig ramt....
Synes bare aldrig man hører om folk uden jagttegn, der er ivrige efter at skyde katte, men de findes da sikkert......

Jeg har fortalt ham at det ikke er det store problem at få en reguleringstilladelse og få mig til at skyde dem lovligt... Det gider han ikke, så det må han selv rode med.....
Edit: Ved ikke om de også har skudt efter katte, men det skulle ikke undre mig....

Jeg skulle hilse og sige at en kat der er meget optaget af fuglene i træet, hopper meget højt når der slår noget ned i jorden 10cm fra dem..

Senest rettet af BentxBetjent 30. jun 2013, 23:24, rettet i alt 1 gang.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
- Freezion
- Silver Member
- Interesser: Jagt, natur & falkejagt
- Geografisk sted: Denmark
- Been thanked: 8 times
du må med GLÆDE indfange alle of enhver af de vilde katte og derefter tage dem til dyrelægen for at få dem aflivetHP8600 skrev:Hvordan kan det være det altid er jægere, der er fuldstændig pjattede med at skulle skyde katte, i stedet for at aflive dem hos dyrlægen, som de fleste normale mennesker gør??
når vilde katte er blevet et skadedyrsproblem så er det billigere at bruge 5-30kr på en patron end at betale for lægens tid og sprøjte som der hedder 500-700 per gang, vild kat eller din egen.
tro mig, det er lige så humant, lovligt og meget mere priseffektivt!
du hører ikke om folk uden jagttegn der er ivrige efter at skyde katte fordi de ikke har våben eller tilladelse til det

men tro mig, der er folk uden jagttegn som plinker vilde katte med luftgevær eller afliver dem med en skovl, man hører bare ikke om det fordi de gemmer det godt (ellers så fordi pressen har en fetich for at få alle jægere til at virke skydegale)

On topic:
giv lige naturstyrelsen besked om at der reguleres/aflives vilde katte (bare for en sikkerhedsskyld så man undgår nogen grimme overraskelser) og så ellers fat en salonriffel og gå i gang, sværere er det ikke.
- Bessie4ever
- UDMELDT AF NVF
HP8600 skrev:Ja skriv du bare dine konklusioner, jeg kan tåle det, i modsætning til visse andre.Bessie4ever skrev:HP8600 skrev:Det var nu mere tendensen hos jægere, at alt SKAL skydes, det gælder katte(egne og andres), andre folks hunde, ulve, rovfugle og hvad der nu ellers løber/flyver/har en puls.....

Har slet ikke en mening og "din slags" ville bare lige sætte lidt perspektiv på din generalisering, har haft problmer med katte hvor jeg bor.
Så jeg er faktisk ham der har skudt katte. Men jeg nyder det altså ikke, har selv haft mange kælekatte
Og har været meget kede af når de feks er blevet kørt over.
Men der var et hold lejere som havde katte og hunde i overflod. De smed en 15-20kg sæk i en svinesti af en baggang og skar et hul som de kunne spise af og da det var værst var der 6kuld killinger på egendommen. Da de blev smidt ud efterlod de kattene. Dem har vi skudt efterhånden
- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
Dem tror jeg nok der er flest af , jeg kender også typen af jægere som du beskriver/gætter på , men langt de fleste gør som Carsten Bo beskriver , incl mig selv ,og siger nej tak , det er sjovt som "ikke jægere" bliver mordlystne når duer svaler katte osv skider på og i deres besiddelser , så kan de nok finde en "triggerhappy" jægerHP8600 skrev:Ja skriv du bare dine konklusioner, jeg kan tåle det, i modsætning til visse andre.Bessie4ever skrev:HP8600 skrev:Det var nu mere tendensen hos jægere, at alt SKAL skydes, det gælder katte(egne og andres), andre folks hunde, ulve, rovfugle og hvad der nu ellers løber/flyver/har en puls.....

står man i lort til halsen skal man holde munden lukket