Arvet gevær - hvad gør jeg?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
K-MAR
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, friluftsliv
Geografisk sted: Sydjylland

Arvet gevær - hvad gør jeg?

Indlæg af K-MAR » 22. jun 2013, 09:07

Hej,

Jeg står til at arve en meget gammel sortkrudts side by side, som har været i min slægt i 3 generationer.
En gammel svend, som måske ikke har den store værdi i penge, men som betyder ufatteligt meget for mig personligt.

Jeg har selv jagttegn, våbenskab mv. og alt det jeg har af våben er efter alle tænkelige regler.

Mit dilemma er, at våbnet aldrig har været registreret, at dem der har det ikke har tilladelse til det og at jeg ikke ved hvordan jeg skal få det hjem og registreret på forsvarlig vis.

Jeg vil ikke ende op med at gøre mine slægtninge kriminelle ved at jeg henvender mig til politiet med spørgsmålet - det er ældre mennesker, som ikke kender våbenloven, men på alle måder overholder de regler der er i vores land.
Hanerne er pillet af og våbnet er skillet ad og opbevares på forskellige steder i deres hus, men altså ikke i et våbenskab, som det jo skal. Aner faktisk ikke om det overhovedet virker eller om man kan finde ammo til bøssen.

Skulle det blive konfiskeret/destrueret, som konsekvens af at jeg spørger politiet, ville det ikke være til at bære.
Omvendt, så vil jeg være på den rigtige side af loven og ikke gøre noget forkert.

Har forsøgt at google lidt på emnet, men finder ingen svar.

Hvad filan skal jeg gøre så alt sker efter bogen?

Skal jeg få nummeret på våbnet i forvejen, oplyse politiet dette og meddele at jeg afhenter det og herefter er ejer/bruger af det eller hvordan foregår det i praksis?
Eller skal jeg sige til mine slægtninge at de skal "glemme" alt om våbnet og lægge det på loftet og så ellers vente til de engang går i graven og så få det registreret?

Håber nogen kan hjælpe.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Re: Arvet gevær - hvad gør jeg?

Indlæg af Langenge » 22. jun 2013, 09:29

Da man indførte loven om registrering af glatløbede haglbøsser, vedtog man, at de skulle registreres ved ejerskifte.
Da jeg formoder det er en glatløbet haglbøsse du taler om, og at dine slægtninge har haft den inden registrering blev lovpligtig, burde det ikke give anledning til problemer.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 22. jun 2013, 09:40

Jeg ved ikke om det kunne give problemer at skrive en sælger på, der ikke er jagttegnsberettiget, og derfor ikke kan have haft den lovligt? Jeg ved ikke lige hvor meget de gør ud af sælgeren. Men som Langenge siger burde det ikke give problemer i forhold til selve våbnet hvis det er en glatløbet haglbøsse.
Improvise, adapt, overcome!

K-MAR
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af K-MAR » 22. jun 2013, 09:49

Langenge skrev:Da man indførte loven om registrering af glatløbede haglbøsser, vedtog man, at de skulle registreres ved ejerskifte.
Da jeg formoder det er en glatløbet haglbøsse du taler om, og at dine slægtninge har haft den inden registrering blev lovpligtig, burde det ikke give anledning til problemer.
Hej,

Det er en glatløbet haglbøsse. Ved ikke hvilken kaliber det er.

Mine slægtninge har ikke jagttegn eller tilladelse og våbnet er i den sidste generation, måske to, faktisk aldrig brugt - blot opbevaret og så her for nyligt fundet frem blandt alt muligt andet der kom fra et dødsbo.

Problemet er jo at man vel ikke kan købe/overtage et våben fra nogen der ikke har tilladelse til det, eller hvad?
De er lykkeligt uvidende om det og jeg har ikke sagt noget til dem, da de så vil få en masse at spekulere på.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 22. jun 2013, 10:21

Fra et dødsbo har man normalt 4 uger til at lovliggøre våbnet ved salg eller registrering.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 22. jun 2013, 11:32

Jeg registrerede et jagtgevær for et halvt år siden , som jeg ved aldrig har været registreret , jeg kender lidt til ham der har haft det men kun fornavn , jeg fik det af hans eks , jeg skrev hans fornavn på og en masse spørsmål tegn som sælger ,og sagde til dem på kontoret at det sikkert aldrig har været registreret , fint nok , det er det så nu svarede de , ingen problem.
Der var så ingen risiko , manden havde jagttegn ,og jeg ville også kunne finde hans efternavn og adresse hvis det krævedes, men det var ikke nødvendigt.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 22. jun 2013, 11:57

Du anmelder simpelthen på formularen for haglgeværer, at du har erhvervet dig et haglgevær.

Som "Sælger" skriver du bare "Boet efter xxx xxx" (xxx xxx naturligvis navnet på ham der havde det før dig)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

K-MAR
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af K-MAR » 22. jun 2013, 14:25

HappyNanoq skrev:Du anmelder simpelthen på formularen for haglgeværer, at du har erhvervet dig et haglgevær.

Som "Sælger" skriver du bare "Boet efter xxx xxx" (xxx xxx naturligvis navnet på ham der havde det før dig)
Ok, men det betyder vel at formularen skal være indsendt/afleveret til politiet inden jeg afhenter våbnet, for hvis jeg f.eks. stoppes i en rutinekontrol og det ikke er registreret, så står jeg vel til som minimum at miste mit jagttegn?

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 22. jun 2013, 14:31

K-MAR skrev:
HappyNanoq skrev:Du anmelder simpelthen på formularen for haglgeværer, at du har erhvervet dig et haglgevær.

Ok, men det betyder vel at formularen skal være indsendt/afleveret til politiet inden jeg afhenter våbnet, for hvis jeg f.eks. stoppes i en rutinekontrol og det ikke er registreret, så står jeg vel til som minimum at miste mit jagttegn?
Nej ,. du har 8 dage , du kan jo ikke anklages for at TIDLIGERE ejer ikke følger loven.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 22. jun 2013, 15:20

Ja, du har 8 dage fra den dag du OVERTAGER våbnet, til at få registreret det.

Boet (arvingerne) har op i hvert fald 4 uger til at finde ud af hvordan de vil afhænde våbnet, uden de kan straffes.
Altså, våben i dødsbo kan der gå i hvert fald 4 uger før der skal foreligge en ordning på våbnene.

For min bror og eget vedkommende, blev fristen forlænget efter aftale med poitiet, idet far døde i december 2003 - og jeg først var hjemme i Dk i juni 2004.

Så såfremt du har jagttegn, og kører med et uregistreret haglgevær, så sker der dig absolut INTET.
Du skal bare registrere det højest 8 dage efter du overtog det.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

K-MAR
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af K-MAR » 23. jun 2013, 19:25

Mange tak for svarene..

Besvar