Hvor mange våben må man købe/sælge om året?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 38 times

Hvor mange våben må man købe/sælge om året?

Indlæg af ACE1 » 27. jun 2013, 12:04

Grunden til at jeg spørger er at der skulle være en fra København der har fået en dom for at købe/sælge 8 våben på et år,
uden at være våbenhandler registreret. :???:
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Re: Hvor mange våben må man købe/sælge om året?

Indlæg af Robse » 27. jun 2013, 12:10

Interessant spørgsmål
Hvilke våben drejer det sig om ?

Gad vide om handel med luftbøsser
også tæller med ?
Der skal ikke meget til for at nå 8 handler på et år.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Ssaaby » 27. jun 2013, 12:12

Så længe man kan sandsynliggøre, at man ikke handler med våben erhvervsmæssigt, går den vel?
Det er det samme uanset om du sælger biler, våben eller fjernsyn; hvis du gør det erhvervsmæssigt, gælder der andre regler.

Det er en individuel vurdering af, om du udøver erhverv eller bare har en stor udskiftning af gods.

Hvis man ikke har en saglig grund til at have købt og solgt 8 våben på et år, så kan noget tale for, at man har handlet erhvervsmæssigt.
Jeg ved ikke om "pludselig købelyst, kombineret med pladsmangel i våbenskabet" tæller som saglig grund :giggle:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 351 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 27. jun 2013, 12:49

Den tror jeg godt jeg kunne slå for et par år tilbage.

Hvis vi taler f.eks 4 køb og 4 salg indenfor et år og ikke nødvendigvis samme våben, så tror jeg da også det er tæt på sidste år. Der blev ryddet noget op i samlingen så meget forskelligt blev byttet med lidt men godt.

Mon ikke der er tale om 8 våben der er købt og solgt igen samme år. Så begynder det også i mine øjne at lugte lidt af hobby forhandler. Er det en ren skattedom eller er der noget overtrædelse af våbenlovgivning også?

Skal lige siges at jeg flere gange har fået en bemærkning med på vejen om min hypoige udskiftning af våben inde på våbenkontoret uden der er sket yderligere. Jeg plejer at sige at det vil være en fordel at det blev anset for erhvervsmæssigt for så kunne jeg trække tabet fra :-)

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 2. jul 2013, 16:00

I princippet kunne man sagtens handle med våben uden at søge poltiet om tilladelse.
Den eneste "fordel" man har som registreret våben handler er at man kan købe våben uden at skulle indløse tilladelse til hvert våben. Gør man dette til en forretning skal man huske at hvis man får overskud, skal dette oplyses til skat.
Jeg har et moms nummer i forvejen og kunne sagtens købe en riffel på firmakontoen og bogføre indkøbet. Våbentill. kunne jeg trække fra som en afgift på lige fod med affaldssfgift. Hvis jeg sælger riflen skal der laves en regning som selvfølgelig skal bogføres. Som momsreg. må man gerne tage anden forretning ind ved siden af sin hovedbeskæftigelse. Så længe man har sin opbevaring korrekt og man føre sine indkøb ajour kan hverken politi eller Skat gøre noget. I langt de fleste tilfælde hvor der har været mistanke til "handel med våben" har det altid drejet sig om skatter.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 11. jul 2013, 12:37

Jeg købte og solgte da en hel del våben for nogle år siden. Det var dengang jeg boede i Nuuk, så det tæller nok ikke her. Jeg blev tit tilbudt rifler og haglgeværer når danskere skulle flytte til DK, og ikke havde dansk jagttegn. Så hyggede jeg mig med at friske skæfterne op og montere ordentlige baser, ringe og sigtekikkerter, og så sælge igen til nyankomne. Det gav ikke overskud, så det kan næppe betegenes som erhvervsmæssig handel :giggle:

Jeg kunne godt tænke mig at fortsætte med den hobby her i DK, men det koster mig en våbentilladelse for hver riffel, så det går slet ikke. Hvis der findes en dom der gør det erhvervsmæssigt at sælge 8 skydevåben, vil jeg mægtig gerne have en udskrift af dommen. Den må da kunne bruges som argument for at søge forhandlertilladelse. Så er det jo bare at føre våbenbog istedet for at betale for tilladelser hver gang, og hvis jeg sørger for at holde mig under 10/25 grænserne skulle jeg kunne klare opbevaringskravene i mit almindelige Skafor blå skab.

Men det kommer nok ikke til at ske, jeg synes der mangler en del konkrete fakta i denne tråd.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 11. jul 2013, 12:41

Nej det er vist bare en der har hørt noget, så det reelle tal kunne jo være et helt andet. Jeg ville ikke være bekymret ved at handle. Hvis de giver folk tilladelser til at købe tingene kan de jo ikke forbyde folk at sælge dem igen

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 11. jul 2013, 14:05

Lassescout skrev:Jeg købte og solgte da en hel del våben for nogle år siden. Det var dengang jeg boede i Nuuk, så det tæller nok ikke her. Jeg blev tit tilbudt rifler og haglgeværer når danskere skulle flytte til DK, og ikke havde dansk jagttegn. Så hyggede jeg mig med at friske skæfterne op og montere ordentlige baser, ringe og sigtekikkerter, og så sælge igen til nyankomne. Det gav ikke overskud, så det kan næppe betegenes som erhvervsmæssig handel :giggle:
Ja, det er vi nogle der stadig hygger med. =o)

Gør selv mest af mekanisk interesse, da jeg gerne vil se hvordan forskellige våben ser ud og er opbygget i "mekanikken".
Købte/brugte/solgte gerne 15-20 våben om året.

Da jeg arbejdede for hospitalet i starten af min "grønlandskarriere", ejede jeg på et tidspunkt 42 rifler og 12-13 haglgeværer som var købt billigt, sat i stand for håndører - hyggeskudt med i nogen tid, og solgt til hvad jeg gav for dem, plus eventuelt dele.
Har heller aldrig rigtig tjent noget på det - hovedreglen var at runde op til nærmeste 100kr. Det var det mekaniske aspekt i det, og det at rode med våben og sætte dem i ordentlig stand (mekanisk set) som jeg hyggede med om aftenen. :)

Skøn hobby - specielt når der ikke er riffeltilladelser/gebyrer med inde over. :)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 36 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rahan » 11. jul 2013, 21:25

Jeg synes det ville være en stor fordel for mig hvis jeg blev "dømt erhversmæssig forhandler"
Jeg plejer at tabe penge hver gang jeg handler, og det ville da være rart, at kunne trække det fra :biggrin:

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Indlæg af Jef » 11. jul 2013, 21:50

Omsætter du for 50.000kr / år skal du / firmaet momsregistreres
Det kan have sine fordele -MEN

Hvis ovennævnte konsekvent giver underskud hvert år - er du i risikozonen for at skat likviderer / tvangsopløser selskabet.

Blot en lille detalje
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 11. jul 2013, 23:08

PerNielsen skrev:Jeg synes det ville være en stor fordel for mig hvis jeg blev "dømt erhversmæssig forhandler"
Jeg plejer at tabe penge hver gang jeg handler, og det ville da være rart, at kunne trække det fra :biggrin:

Det er nok fordi du er en flink fyr :razz:
Mvh Great Dane

Besvar