Hvordan tæller vekselpiber/sæt i antal våben?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Hvordan tæller vekselpiber/sæt i antal våben?

Indlæg af 458hunter » 25. jul 2013, 15:26

Hvordan tæller de i forhold til max 25/10 farlige våben i skafor blå?
Rigtige mænd skyder kombiriffel med 3(0)-skudsmagasin...

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Re: Hvordan tæller vekselpiber/sæt i antal våben?

Indlæg af HappyNanoq » 25. jul 2013, 15:34

Umiddelbart skulle vekselpiber ikke tælle med, da definitionen siger at det er riffellåsen samt bundstykket, altså SYSTEMET som er "våbnet".
(altså den serienummererede del)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 25. jul 2013, 23:29

pas på her! har tidligere forsøgt at få et klart svar.... nogen våbenkontorer vil nok tælle tilladelserne. om de så har lovgrundlag for den fremgangsmåde?
MVH søren

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 25. jul 2013, 23:46

Loven er ganske klar.
er det en bøsse, riffel eller pistol, tæller den. ellers ikke. et væksel sæt er ikke en ny, vedmindre det er til en sauer 200 STR
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 26. jul 2013, 00:22

kan du ikke linke til, hvor i lovteksten det står så klart?

MVH søren

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Hvordan tæller vekselpiber/sæt i antal våben?

Indlæg af Imcses » 26. jul 2013, 13:04

Jeg har veksel sæt og den tæller kun med som en derfor man ikke betaler for de ekstra piber

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 26. jul 2013, 13:15

Det er helt klart, at reglen kun omhandler skydevåben nævnt i § 1 stk. 1 nr. 1. Eftersom piber er nævnt i Våbenlovens § 1 stk.1 nr. 2 tæller de ikke med i antalsopgørelsen. Også bekendtgørelsens § 21 Stk. 8, de særligt farlige, omfatter kun våben, ikke piber. Det har ikke nogen sammenhæng med, om der betales for tilladelsen eller ej. Jeg kan heller ikke se, at der skulle gælde nogen særlig undtagelse for Sauer 200 STR, hvor kom det fra Raptor 357 ?

Man skal dog være opmærksom på, at det er en fejl, at det forholder sig sådan. Oprindelig stod hele smøren fra nr. 1 og 2 i nummer 1, men det blev delt op ved en revision af våbenloven på et tidspunkt, hvor man glemte at konsekvensrette bekendtgørelsen. Så lige nu behøver man sådan set slet ikke opbevare piber eller låsestole i sikringsskab. Det bliver sikkert rettet ved en revidering af bekendtgørelsen engang, og så kan det tænkes at piberne smutter med i antalsopgørelsen igen ved samme lejlighed.

Her er reglen:

Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
Her er hvad der er nævnt i Våbenlovens § 1 stk. 1 nr. 1 ( og nr. 2 og 3):
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler,
3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
Her er, hvad der er nævnt i Våbenbekendtgørelsens § 21 Stk. 8:
Stk. 8. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:
1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.
2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.
3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.
4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2.
Og her er Våbenlovens § 2a Stk.2
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 26. jul 2013, 17:17

Lassescout skrev:Det er helt klart, at reglen kun omhandler skydevåben nævnt i § 1 stk. 1 nr. 1. Eftersom piber er nævnt i Våbenlovens § 1 stk.1 nr. 2 tæller de ikke med i antalsopgørelsen. Også bekendtgørelsens § 21 Stk. 8, de særligt farlige, omfatter kun våben, ikke piber. Det har ikke nogen sammenhæng med, om der betales for tilladelsen eller ej. Jeg kan heller ikke se, at der skulle gælde nogen særlig undtagelse for Sauer 200 STR, hvor kom det fra Raptor 357 ?
Et veksel sæt er ikke bare et veksel sæt har jeg måtte sande. Jeg var af den opfattelse at et veksel sæt var en helt ny riffel, der blot kom i skæftet, men man kan spare receiveren væk, men dem jeg har set har været med reciever.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Langebo
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Langebo » 26. jul 2013, 19:26

og som lille krølle på historien

husk hvis man har to systemer (i mit tilfælde 2stk S&L 97Dl og 4 piber ) skal man have tiladelser hver pibe til begge systemer da piben er ellers er knyttet til et system (dvs 10 tiladelser på ovennævtnte sæt ) hvis man vil flytte dem frit frem og tilbage
dette er i århus

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 26. jul 2013, 21:45

Langebo skrev:og som lille krølle på historien

husk hvis man har to systemer (i mit tilfælde 2stk S&L 97Dl og 4 piber ) skal man have tiladelser hver pibe til begge systemer da piben er ellers er knyttet til et system (dvs 10 tiladelser på ovennævtnte sæt ) hvis man vil flytte dem frit frem og tilbage
dette er i århus
Det var dog åndssvagt, og selvfølgelig helt uden hold i nogen lovgivning. Èn tilladelse til hver låsestol og èn til hver pibe er alt hvad der er påkrævet. Lad os se om et par år når småkongernes tid er forbi, så kommer der sikkert styr på den slags.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 28. jul 2013, 00:57

Lassescout skrev:Jeg kan heller ikke se, at der skulle gælde nogen særlig undtagelse for Sauer 200 STR, hvor kom det fra Raptor 357 ?
Et cal. .22 vekselsæt til en Sauer STR 200 er inkl. låsestol og lås, så den står som et våben på våbenpåtegningen (http://skyttebutik.dk/picview.asp?pid=1067). Sætter man f.eks. en 6mm eller .308 pibe på, hvor man bruger den samme lås, skulle det ikke tælle som særskilt våben.
Lige hvordan de egentlig gør det med piber i andre kalibre ved jeg faktisk ikke, for et eller andet skal der vel stå når riflen pludselig ikke har den kaliber, der står på våbenpåtegningen... Jeg har haft en .308 pibe på min engang, og der tænkte jeg slet ikke over det, så der blev ikke gjort noget som helst (og det var da også kun en kort overgang, da det kun var indtil jeg fik fat i en 6,5 pibe, men den gamle døde ganske pludseligt...)
Improvise, adapt, overcome!

Besvar