Hvorfor gives der ikke længere tilladelse til .50 BMG?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Hvorfor gives der ikke længere tilladelse til .50 BMG?

Indlæg af Cp-Medic » 16. aug 2013, 18:28

Jeg kontaktede for nyligt våbensmeden.dk for at få ham til at hive en steyr .50 bmg hjem men svaret var at der ikke længere gives tilladelse til denne kaliber så han kunne godt tage den hjem hvis jeg forudbetalte hele beløbet men hvis tilladelsen ikke gik igennem ville jeg ikke få pengene tilbage:(

Kan det virkelig passe at en almindelig bolt action riffel i kan fåes tilladelse til fordi det er .50 bmg?

Brugeravatar
Zax85
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historisk- og kombi skydning
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Hvorfor gives der ikke længere tilladelse til .50 BMG?

Indlæg af Zax85 » 16. aug 2013, 18:41

Nu har jeg ikke undersøgt sagen, men det lyder meget rigtigt.
-de har jo også lige trukket .44 tilbage. :giggle:
"The gun has played a critical role in history. An invention which has been praised and denounced...
Served hero and villain alike... And carries with it moral responsibility. To understand the gun is to better understand history."

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 16. aug 2013, 18:48

Jo men pistoler er jo SKV det her er jagt og der har man aldrig opereret med en øvre grænse. Kal .500 et eller andet er ok men bare ikke .50 bmg.

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 16. aug 2013, 19:16

Jeg har hørt det er pga nogle NATO restrektioner, hvor sælger skal have bevis på en end-user tilladelse, som kun gives til militær/politi ifølge NATO

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 16. aug 2013, 19:22

Så må den hjemmebygges.

Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 16. aug 2013, 19:48

Der kører for tiden en sag hvor Viborg politi har givet afslag på tilladelse til en jagtriffel i .50BMG bygget af NP i Vildbjerg. Begrundelsen var, at riflen ikke er egnet til jagt :shock: Nato er ikke indblandet i det, de har ikke patent på kalibret.

Der er selvfølgelig klaget over afslaget, fortsættelse følger....
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 16. aug 2013, 20:11

Fedt tak

Brugeravatar
Crowbar
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Natur & Teknik.
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af Crowbar » 16. aug 2013, 20:46

Hej.

Måske lidt off tropic !

Først kom de for at hente knivene,
men jeg protesterede ikke, for jeg havde ingen kniv.
Så kom de for at hente +4,5 mm. luftgevær,
men jeg protesterede ikke, for jeg havde intet +4,5 mm. luftgevær.
Så kom de for at hente .50 BMG,
men jeg protesterede ikke, for jeg havde ingen .50 BMG.
Så kom de for at hente xxx,
men jeg protesterede ikke, for jeg havde ikke xxx.
Da de kom for at hente mig,
var der ingen tilbage til at protestere.

Frit efter Martin Niemüller (1892 – 1984)

"Salami-metoden" er alm. udbredt og anvendt af statsmagten (Politiker) dens lakajer ( Embedsmænd/Dommere) og håndlangere ( Politi)

https://da.wikipedia.org/wiki/Salamitaktik

Go' weekend !
Mvh. Michael.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 16. aug 2013, 21:22

Smukt oversat. Min 338wm ville dog nok protestere

S
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Indlæg af S » 17. aug 2013, 00:47

Kunne han(våbensmeden) henvise til en lovtekst der specifikt forbød denne kaliber, eller var det blot noget han havde hørt på rygtebasis? Synes ikke jeg har set noget sted i loven hvor kaliberen står nævnt som værende forbudt, så er da lidt nysgerrig. Med hensyn til afslag grundet polisens vurdering af egnet/ikke egnet til jagt, så må der da også være en uddybende forklaring på dette og en henvisning til en §. Kaliberen er selvsagt ikke for lille til at anvende til jagt, og mon ikke også kravene om kuglevægt og anslagsenergi så rigeligt opfyldes :blink:

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 17. aug 2013, 02:19

NATO restriktioner.... De sælger da en del .50BMG i Tyskerland - og de er da medlem af NATO... For ikke at tale om USA, hvor de sælger .50BMG til gud og hvermand! Hvis jeg fik afslag, ville jeg klage! Denne kaliber må energimæssigt være egnet til jagt - jeg kan ikke finde en lov, bekendtgørelse eller cirkulære, der skulle begrænse denne kaliber - så hvis der gives afslag, så vil jeg gerne se afslaget begrundet med reference til relevant grundlag. (Findes ikke)....

Jeg vil gerne skyde en elg på 1000 meters afstand.... Og hva så! :-D ... En .50BMG må da være fin til det formål....
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 17. aug 2013, 04:22

En "End User Licence" er gerne noget som en fabrikant strikker sammen, eksempelvis fordi man gerne vil forbeholde et bestemt produkt til en bestemt kundegruppe.

Så hvis en våbenfabrikant kræver en "End User Licence" fordi man kun ønsker våbnet brugt af eks Law Enforcement/Military, så skal der fremsendes en attest/formular udstedt af landets politi/militære myndighed før fabrikanten vil sende våbnet.

Det er imidlertid godtaget af eks Steyr Mannlicher der også kræver End User Licence for deres Steyr HS-50 rifler - at politiet godkender købet af riflerne, trods "End User'en" ikke er LEO/Military, og denne godtages også.
Der sælges eksempelvis Steyr HS-50'ere her i Grønland, til civile.

Jeg har aldrig hørt om at det skulle være et landekrav, eller NATO/FN-krav eller andet af den slags.

Mener også AI og Barrett gerne vil se en End User Licence, da sådanne våben potentielt kan ende det gale sted - og give modstanderne en uventet fordel.
Barrett har i hvert fald en separat "International, LEO/Military" afdeling som opererer anderledes end ved salg internt i USA.
Er dog ikke HELT på det rene med, om de kræver en End User Licence.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 24 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af 007 » 17. aug 2013, 05:02

hvis man skal klage, er det så via retten eller er der nævn for våbensager?
Mvh

MIg

AHSV
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Indlæg af AHSV » 17. aug 2013, 06:44

007 skrev:hvis man skal klage, er det så via retten eller er der nævn for våbensager?
Jeg mener du skal søge tilladelsen og ved evt. Afslag klage til Rigspolitiet, derefter justitsministeriet. I sidste ende kan du klage til ombudsmanden.

Mvh
Anders

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Stillekaj
Banned
Banned
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Stillekaj » 17. aug 2013, 18:05

HappyNanoq skrev:En "End User Licence" er gerne noget som en fabrikant strikker sammen, eksempelvis fordi man gerne vil forbeholde et bestemt produkt til en bestemt kundegruppe.

Så hvis en våbenfabrikant kræver en "End User Licence" fordi man kun ønsker våbnet brugt af eks Law Enforcement/Military, så skal der fremsendes en attest/formular udstedt af landets politi/militære myndighed før fabrikanten vil sende våbnet.

Det er imidlertid godtaget af eks Steyr Mannlicher der også kræver End User Licence for deres Steyr HS-50 rifler - at politiet godkender købet af riflerne, trods "End User'en" ikke er LEO/Military, og denne godtages også.
Der sælges eksempelvis Steyr HS-50'ere her i Grønland, til civile.

Jeg har aldrig hørt om at det skulle være et landekrav, eller NATO/FN-krav eller andet af den slags.

Mener også AI og Barrett gerne vil se en End User Licence, da sådanne våben potentielt kan ende det gale sted - og give modstanderne en uventet fordel.
Barrett har i hvert fald en separat "International, LEO/Military" afdeling som opererer anderledes end ved salg internt i USA.
Er dog ikke HELT på det rene med, om de kræver en End User Licence.
Mener du ikke "enduser certificat"
I dette tilfælde siger teksten noget med at man erklærer, at være slutbruger, og at våbnet ikke vil blive videreeksporteret, uden tilladelse fra kompetent myndighed.
Dette certificat, er vel primært et krav for at sælgeren kan opnå nødvendig eksporttilladelse.

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 007 » 17. aug 2013, 18:45

Enig. Jeg har udfyldt en tidligere og det var forhandlers egen formulering osv
Mvh

MIg

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 17. aug 2013, 19:02

"Licence" og "certificate" ... tjo.. husker ikke om det er det ene eller det andet.

For mig at se er "Licence" en aftale, eller indgåelse af en aftale - hvor "Certificate" er noget der er lidt kontrolleret, eller certificeret, men dog stadig en form for licens.

Kan dog stadig ikke se hvorfor et land, eller en myldighed skulle stille krav om det ene eller det andet, for det eneste de vel skal spekulere på - er "Importtilladelse"/"Exporttilladelse".

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 17. aug 2013, 19:08

Jeg har bare ikke lyst til at lægge 40-50k og så få afslag og miste pengene. Uanset om det er rimeligt eller ej

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 17. aug 2013, 19:14

Cp-medic skrev:Jeg har bare ikke lyst til at lægge 40-50k og så få afslag og miste pengene. Uanset om det er rimeligt eller ej
Søg på et fiktivt våbennummer, når så du har tilladelsen er der beklageligvis sket en fejl ved nummeroverførslen, men nu er det kun en lille administrativ ting at få det ændret. Man er nødt til at sno sig. :neutral:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 007 » 17. aug 2013, 19:33

Lycon skrev:
Cp-medic skrev:Jeg har bare ikke lyst til at lægge 40-50k og så få afslag og miste pengene. Uanset om det er rimeligt eller ej
Søg på et fiktivt våbennummer, når så du har tilladelsen er der beklageligvis sket en fejl ved nummeroverførslen, men nu er det kun en lille administrativ ting at få det ændret. Man er nødt til at sno sig. :neutral:
Virker det i dag?
Mvh

MIg

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 17. aug 2013, 20:06

Importer den selv. Du kan bede den udenlandske forhandler om at reservere den specifikke riffel/våbennummer, indtil du får svar på våbentilladelse. Det plejer de godt at ville... Hvis du får nej fra politiet, så har det "kun" kostet dig 420 kr...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Mauser1943
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af Mauser1943 » 17. aug 2013, 20:45

Det er korrekt at der ikke mere gives afslag på .50BMG rifler.

Jeg blev sidste år kontaktet af Hubertus Huset, da de havde fået afslag på at importere en til en kunde.

Jeg kontakte så Østjyllands Politi om at måtte indføre en. Her var svaret det samme.

Det er rent faktisk Rigspolitiet der er årsagen til disse forbud, så det hjælper nok ikke at klage der.

Jeg har en SAI .50BMG og stå i kommission for en kunde.
Samtlige der har spurgt om tilladelse til den, har fået afslag af deres våbenkontor.

Mvh

Rex

Stillekaj
Banned
Banned

Indlæg af Stillekaj » 18. aug 2013, 02:02

HappyNanoq skrev:"Licence" og "certificate" ... tjo.. husker ikke om det er det ene eller det andet.

For mig at se er "Licence" en aftale, eller indgåelse af en aftale - hvor "Certificate" er noget der er lidt kontrolleret, eller certificeret, men dog stadig en form for licens.

Kan dog stadig ikke se hvorfor et land, eller en myldighed skulle stille krav om det ene eller det andet, for det eneste de vel skal spekulere på - er "Importtilladelse"/"Exporttilladelse".
Licence, er en tilladelse
certificate, er et stykke papir, med en underskrift, som bekræfter et eller andet.

Hvis du nogensinde havde haft nogen reel erfaring med kommerciel import/eksport af våben eller våbenrelaterede dele, ville du sikkert kende hvad der var almindelig kutyme.

slutbruger erklæringen kræves ofte, sammen med en gyldig importtilladelse, for at et land vil udstede en eksporttilladelse. Det er formodentligt for at de skal have deres på det tørre, hvis våbnet pludseligt bliver brugt til at skyde små "negerbørn, et eller andet sted. Eller for at undgå en situation, som med de danske ppk pistoler, som dukkede op i en eller anden amerikansk storbygetto

Stillekaj
Banned
Banned

Indlæg af Stillekaj » 18. aug 2013, 02:04

Mauser1943 skrev:Det er korrekt at der ikke mere gives afslag på .50BMG rifler. Er det nu ikke en rigtig tyrkfejl du her skriver :giggle: Du mener sikkert at der ikke mere gives tilladelser :blink: Jeg blev sidste år kontaktet af Hubertus Huset, da de havde fået afslag på at importere en til en kunde.

Jeg kontakte så Østjyllands Politi om at måtte indføre en. Her var svaret det samme.

Det er rent faktisk Rigspolitiet der er årsagen til disse forbud, så det hjælper nok ikke at klage der.

Jeg har en SAI .50BMG og stå i kommission for en kunde.
Samtlige der har spurgt om tilladelse til den, har fået afslag af deres våbenkontor.

Mvh

Rex

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 18. aug 2013, 14:11

Stillekaj skrev:
HappyNanoq skrev:"Licence" og "certificate" ... tjo.. husker ikke om det er det ene eller det andet.

Licence, er en tilladelse
certificate, er et stykke papir, med en underskrift, som bekræfter et eller andet.

Hvis du nogensinde havde haft nogen reel erfaring med kommerciel import/eksport af våben eller våbenrelaterede dele, ville du sikkert kende hvad der var almindelig kutyme.

slutbruger erklæringen kræves ofte, sammen med en gyldig importtilladelse, for at et land vil udstede en eksporttilladelse. Det er formodentligt for at de skal have deres på det tørre, hvis våbnet pludseligt bliver brugt til at skyde små "negerbørn, et eller andet sted. Eller for at undgå en situation, som med de danske ppk pistoler, som dukkede op i en eller anden amerikansk storbygetto
Ikke helt rigtigt.

Licence er en licens, eller en bindende aftale/kontrakt mellem to parter.
Microsoft End User Licence Agreement, Adobe End User Licence Agreement...

Certificate er rigtignok noget hvor data er blevet kontrolleret, og bekræftes.

Og jeg handler en hel del ting hjem for familie, venner og kollegaer, som jeg dog ikke tjener noget på - men et rimeligt volumen af salg, giver bedre priser overall.
Af samme årsag har jeg været igennem papirmøllen i mange lande efterhånden, og er blevet Retailer også - komplet med baggrundstjek.
Så mener nok jeg har styr på det med handlerne, men kunne i ovenstående indlæg ikke huske hvad præcis det var jeg skulle udfylde - altså hvad det hed.

Har gravet lidt i det nu du spurgte så kritisk, og det var hverken End User Licence eller End User Certificate jeg skulle udfylde papirer til - men skulle udfylde EUU (End User Undertaking) formular.

En End User Undertaking er en form for papirgang, hvor jeg som slutbruger ansøger om at få udleveret/eksporteret nogle produkter, hvor jeg giver udtryk for at jeg vil respektere afsenderlandets eventuelle handelsembargoer m.v. og dermed ikke videresælge produkterne til "slyngelstater".
End User Undertaking'en er for at dæmme op for et større flow af eksempelvis militær teknologi som kunne ende i modstandernes hænder (deraf embargo)

https://www.gov.uk/end-user-and-consign ... -and-oiels
4. Does the end-user have to ask the UK government’s permission if they want to re-export the goods to an embargoed destination?

No. This is not a re-export control where end-users must seek the UK government’s permission if they wish to re-export the goods. The ECO is asking that end-users make a declaration that they will respect the terms of those embargoes to which the UK is legally or politically bound by not re-exporting UK supplied goods where to do so would be in breach of the embargo.
Hovsa - det er et stykke papir hvor jeg bliver trukket på maven igennem de restriktioner som eks england sætter for et produkt, og bliver gjort vidende om at de ikke forhandler dette til hvemsomhelst, og hvor de beder mig respektere at jeg ikke videresælger det til dem de mener ikke må have produktet.

What is a template undertaking form is not used by the end-user?

If the end-user or stockist end-user chooses not to use the template forms issued by ECO, you should advise them that the UK authorities require an original (not ‘digital’) signed and dated undertaking in English on their headed paper (where the end-user is a company or a legal entity).

This document needs to provide the same information and assurances as specified in the relevant forms published by ECO.

If an undertaking form is completed by an individual (as opposed to a company) this does not need to be on headed paper.

See also guidance on situations where you are unable to obtain an undertaking from the overseas company (questions eight and nine) in frequently asked questions on undertakings.
Exceptions (occasions when an undertaking is not required)

In general an application for a SIEL licence for temporary export will not need an EUU. Every other SIEL application needs to be accompanied by some documentation from the end-User country. In almost all cases this will be a relevant undertaking template. However, in certain circumstances, the following alternatives may be accepted:

if the foreign buyer is a government body, then any or all of the following may be accepted in lieu of an EUU - either a purchase order, a copy of relevant pages from the contract or an international import certificate
when applying for an export licence for small arms export, then a prior import consent (PIC) is required from the appropriate European Union member state (in lieu of an EUU).
Nådada, EUU systemet er noget der kan fraviges, hvis øvrige papirer i handlen dækker de samme informationer som EUU formularen gerne vil have.

Og dobbel-hovsa, EUU systemet er tilsyneladende ikke det egentlige lovmæssige system der bærer selve import/export-ansvaret - der kræves stadig modtagerlandets import consent (importtilladelse).

Kan ved nærmere eftersyn se at jeg ALDRIG er blevet afkrævet "End User Licence" eller "End User Certificate" - ej heller har fået udstedt "End User Licence" eller "End User Certificate".

Jeg har dog i TO tilfælde udfyldt EUU Formularen som "End User" ved handel med England, men kan i mail'ene se at det ikke var nødvendigt, men kun for at speede papirgangen op med eksporttilladelsen. Tilsyneladende lidt som Dk politi's egne opfundne formularer i visse politidistrikter, før de giver eks tilladelse til at samle på våben.

Det ser i korrespondancen ikke ud til at det gjorde hverken fra eller til.

Jeg er aldrig blevet afkrævet det fra Danmark, tyskland, USA, New Zealand i hvert fald.

EUU ser dog ud til at være noget der dækker EU-landene internt og er skabt for skrankepaver, så man kan klappe hinanden på ryggen og sige at vi i EU/whatever ikke sælger udstyr som kan vendes mod og skade vores venner i sammenslutningen.

De EUU formularer jeg har udfyldt, har været for sigtekikkerter, våbendele og lyddæmpere handlet i england.

Mit bud er at det er hverken EUU, EUL, EUC eller andet crap i den retning der forhindrer trådstarters ønske om at få en .50BMG riffel - men en Dk skrankepave der ikke mener at .50BMG er jagtrelevant fordi det tilfældigvis er en militærkaliber beregnet til (med de rette projektiler) anti-militær samt til long range sniping, og den til alt vildt i Dk er relativt meget meget kraftig.

Det er nok et gæt hvis ansøgningen i stedet hed noget lidt mere civilt som 12.7x99, om tilladelsen så var gået igennem.

Kan ikke se i lovteksten at en .50BMG skulle være forbudt som sådan, da loven ikke forbyder visse kalibre, så der må være tale om noget andet.

Besvar