Lyddæmper....

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Re: Sv: Lyddæmper....

Indlæg af Lassescout » 13. aug 2013, 13:24

308 W skrev:I Norge er de glade for at kappe løbet og montere en tyk lyddæmper, hvor meget ville man kunne kappe af løbet i Danmark, uden at komme i klemme i våbenloven?

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Et haglgevær kan du korte ned til 55 cm. Der er ikke tilsvarende minimumslængde for riffelløb, men en riffel vil nok blive anset for at være en pistol hvis du går under en pibelængde på 30 cm. Så kort en pibe vil dog nok i de fleste kalibre være uinteressant, fordi det vil koste meget i mundingshastighed, så i realiteten kan du sagtens nedkorte en riffelpibe tilstrækkeligt uden at komme i konflikt med reglerne.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af KXE » 13. aug 2013, 13:41

308 W skrev:I Norge er de glade for at kappe løbet og montere en tyk lyddæmper, hvor meget ville man kunne kappe af løbet i Danmark, uden at komme i klemme i våbenloven?

Citat HePe:

Dvs. løbet på et "langt" skydevåben skal være over 30 cm, eller totallængden over 60 cm.

Det skal bemærkes, at pibens/løbets længde måles fra mundingen til bagkanten af patronkammeret – d.v.s. pibe/løb incl. patronkammeret.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af 308 W » 13. aug 2013, 14:09

Min tanke var at få det kortet omkring 10 cm, det koster sikkert lidt på langdistancen, men jeg har ikke planer om at skyde længere end 300 meter.

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member

Indlæg af KXE » 13. aug 2013, 14:17

308 W skrev:Min tanke var at få det kortet omkring 10 cm, det koster sikkert lidt på langdistancen, men jeg har ikke planer om at skyde længere end 300 meter.
Det er da netop også min tanke - ofre lidt pibe, samtidig med at få en dæmper der går ind over piben = næsten samme totallængde som inden dæmperen => glad mand :eek: :eek:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Re: Lyddæmper....

Indlæg af HappyNanoq » 13. aug 2013, 14:32

Et almindeligt "langdistance-løb", hvis man kan kalde det sådan, på 20-26" vil normalt kunne bære at blive afkortet med 10cm (4") - hvis målet bare er 300m.
Men jo længere løb du har, jo bedre.

Vær opmærksom på at jo kortere løb du har, jo flere uforbrændte krudtgasser får du ind i dæmperen og jo mere snavs opsamles der i den - plus, dæmperen eroderes mere af de flammende krudtgasser/-partikler som den optager. (blandt andet første baffelplade, normalt omtalt som "blast-baffle")

I .308Win er Rem 40XB eksempelvis på 20", og snildt rækker ud til 800+m, og Steyr Scout har vist bare 48cm løb, og rækker for såvidt ca det samme.

Personligt ville jeg nu hellere vælge en dæmper der er rigtig "teleskopisk", altså går ind over løbet og ikke forlænger våbnet ret meget og derved komme ud over eventuelt problem i længden dér.

En teleskopisk dæmper vil typisk forlænge løbet med 10-12cm - hvor andre simple dæmpere forlænger løbet med 20-25+cm, så der er sjældent problemer med de teleskopiske dæmpere, hvad angår længden i hvert fald.
De 10cm som eksempelvis en BR Reflex forlænger løbet, er i hvert fald sjældent et problem, medmindre man har en hård kuffert på næsten præcis riflens længde - eller et mindre futteral.

Der findes desværre dæmpere der omtales som "teleskopiske", men som kun går ca 5-6-8cm ind over løbet, og forlænger løbet med 15-20+cm, så man skal lige være vågen overfor dæmperens opbygning.
Der er meget forskel fra fabrikat til fabrikat.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 308 W » 13. aug 2013, 15:45

KXE skrev:
308 W skrev:Min tanke var at få det kortet omkring 10 cm, det koster sikkert lidt på langdistancen, men jeg har ikke planer om at skyde længere end 300 meter.
Det er da netop også min tanke - ofre lidt pibe, samtidig med at få en dæmper der går ind over piben = næsten samme totallængde som inden dæmperen => glad mand :eek: :eek:
Ja, det er lige præcis at opnå tæt på samme længde, som før dæmperen.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 308 W » 13. aug 2013, 16:00

HappyNanoq skrev:Et almindeligt "langdistance-løb", hvis man kan kalde det sådan, på 20-26" vil normalt kunne bære at blive afkortet med 10cm (4") - hvis målet bare er 300m.
Men jo længere løb du har, jo bedre.

Vær opmærksom på at jo kortere løb du har, jo flere uforbrændte krudtgasser får du ind i dæmperen og jo mere snavs opsamles der i den - plus, dæmperen eroderes mere af de flammende krudtgasser/-partikler som den optager. (blandt andet første baffelplade, normalt omtalt som "blast-baffle")

I .308Win er Rem 40XB eksempelvis på 20", og snildt rækker ud til 800+m, og Steyr Scout har vist bare 48cm løb, og rækker for såvidt ca det samme.

Personligt ville jeg nu hellere vælge en dæmper der er rigtig "teleskopisk", altså går ind over løbet og ikke forlænger våbnet ret meget og derved komme ud over eventuelt problem i længden dér.

En teleskopisk dæmper vil typisk forlænge løbet med 10-12cm - hvor andre simple dæmpere forlænger løbet med 20-25+cm, så der er sjældent problemer med de teleskopiske dæmpere, hvad angår længden i hvert fald.
De 10cm som eksempelvis en BR Reflex forlænger løbet, er i hvert fald sjældent et problem, medmindre man har en hård kuffert på næsten præcis riflens længde - eller et mindre futteral.

Der findes desværre dæmpere der omtales som "teleskopiske", men som kun går ca 5-6-8cm ind over løbet, og forlænger løbet med 15-20+cm, så man skal lige være vågen overfor dæmperens opbygning.
Der er meget forskel fra fabrikat til fabrikat.
Alt det tekniske med krudtgasser og baffler mm, har jeg selvfølgelig ikke skænket en tanke, da jeg ikke aner en skid om det :grin:

Min plan var at hvis vi en dag får lov til at købe lyddæmpere...

Så skulle det være en S&L Hardcore, men den går kun cirka 6 cm ind over piben, imod Sonic 45 15 cm! :shock:

Jeg er mest til S&L fordi min riffel er af samme mærke, men måske skulle jeg prøve at henvende mig i Norge, ikke fordi at jeg ikke stoler på hvad du skriver, men for blandt andet at høre hvor lang tid dæmperen holder med kappet pibe.

http://nielsengunparts.com/images//Soni ... 282%29.pdf

AHSV
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Indlæg af AHSV » 13. aug 2013, 17:28

@308 W

Det er den samme person der har designet S&L Hardcore som nu har lavet Sonic 45 efter at have forladt S&L...

Jeg går efter Sonic 45 til min S&L når lyddæmpere engang bliver tilgængelige.

Mvh
Anders

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af 007 » 13. aug 2013, 18:22

En Hausken er da også fin til den tid :biggrin:
Mvh

MIg

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Tangloppen » 14. aug 2013, 10:44

Mens vi venter vil jeg drømme videre om sådan en her som træk/slip http://www.youtube.com/watch?v=mGimvxzlx3w
(Jajah, det er tilladt at drømme) :oops:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 308 W » 14. aug 2013, 13:09

Rent udseende mægtigt kan jeg godt lide de norske fabrikater så som A-Tec og Hausken, de er dog meget kraftige.

A-Tec Carbon har et rigtig taktisk udseende, den ville passe godt sammen med de russiske carbon skæfter :D

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk 4
Vedhæftede filer
uploadfromtaptalk1376478518829.jpg
uploadfromtaptalk1376478518829.jpg (25.91 KiB) Vist 6282 gange

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 14. aug 2013, 15:33

308 W skrev: A-Tec Carbon har et rigtig taktisk udseende
Ja den er rigtig fin. :shock: wowza.

Jeg venter nu nok på at reglerne falder i hak først, før jeg gør klar til at floode dk-marked med dæmpere. :-)

Rixen
UDMELDT AF NVF
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 7 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rixen » 14. aug 2013, 17:39

HappyNanoq skrev: Jeg venter nu nok på at reglerne falder i hak først, før jeg gør klar til at floode dk-marked med dæmpere. :-)

Hvad forhandler du af spændende sager da? :biggrin:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 14. aug 2013, 22:52

Rixen skrev:
HappyNanoq skrev: Jeg venter nu nok på at reglerne falder i hak først, før jeg gør klar til at floode dk-marked med dæmpere. :-)
Hvad forhandler du af spændende sager da? :biggrin:
Det venter jeg lige lidt med at nævne :)
Skal også lige cleare det med Lycon, før jeg nævner noget mere konkret i egentlig salgsøjemed - det er også derfor jeg har holdt mig til at nævne personlige betragtninger samt egne erfaringer med lyddæmpere, idet jeg har prøvet en hel del efterhånden.

Så når reglerne falder i hak, skal jeg nok komme lidt på banen igen. :) Vil nødig komme på tværs af Lycon og drage uretmæssig nytte af NVF som "reklamested".

Dog skal jeg ikke nødvendigvis tjene noget på det som sådan, så hvis det bliver aktuelt, bliver det en aldeles fair NVF-pris i hvert fald - idet jeg har "snablen" direkte i produktionslinien hos fabrikken, samt kan definere mine egne dæmpere såfremt det ønskes.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 28 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 15. aug 2013, 11:07

Jeg vil gerne ha' en, der dæmper 6,5x55 helt sygt - en der også tager overlydsbraget og kugleslaget, den skal veje omkring 30-40 gram, kun forlænge piben med et par centimeter, og så være billig.

Kan du klare det :giggle:

Mht. gevind, er der SLET ingen standard, vejl. standard?

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 308 W » 15. aug 2013, 13:07

Tror at du må nøjes med et kinder æg ;)

Brugeravatar
Thor1975
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt og Genladning
Geografisk sted: Høng
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Thor1975 » 15. aug 2013, 13:11

308 W skrev:Min plan var at hvis vi en dag får lov til at købe lyddæmpere...
Tror jeg sgu desværre ikke kommer til at ske :???:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 15. aug 2013, 13:39

Thor1975 skrev:
Word on the street er jo at vi gør. Så man kan da håbe! :thumbup: Selv po-po mener jo vi gør.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member

Indlæg af KXE » 15. aug 2013, 13:53

Jeg bliver da stærkt irriteret, hvis det ikke kommer til at ske..

Call me stupid, men jeg forventer det faktisk :giggle:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 308 W » 15. aug 2013, 14:28

Thor1975 skrev:

Ikke så pessimistisk.. Selvfølgelig kommer det til at ske ;)

Ellers emigrere jeg til Norge..

DS413J
Banned
Banned
Interesser: jagt og sport
Geografisk sted: jylland

Indlæg af DS413J » 19. aug 2013, 17:34

Jeg har selv lige fået afslag på en ansøgning om tilladelse til lyddæmper..

i slutningen af brevet fra Rigspolitiet står der ingen mulighed for at klage.. og nedenunder står der..
Rigspolitiets Afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. retspjelelovens §109,stk,2

kan det virkelig passe man ikke kan viderklage den ?? .

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 19. aug 2013, 19:45

Hvis det er en klagesag over en allerede truffet afgørelse så gælder stk. 2, men hvis det er en afgørelse der i første omgang er truffet af rigspolitiet så gælder stk. 2 ikke.

§ 109. Rigspolitichefen har ansvar for politiets virksomhed i hele landet. Rigspolitichefen fører tilsyn med politidirektørerne.
Stk. 2. Rigspolitichefens afgørelser i klagesager over afgørelser truffet af politidirektørerne kan ikke påklages til justitsministeren.

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Ssaaby » 19. aug 2013, 20:13

DS413J skrev:Jeg har selv lige fået afslag på en ansøgning om tilladelse til lyddæmper..

i slutningen af brevet fra Rigspolitiet står der ingen mulighed for at klage.. og nedenunder står der..
Rigspolitiets Afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. retspjelelovens §109,stk,2

kan det virkelig passe man ikke kan viderklage den ?? .
Du har mulighed for at indbringe sagen for Ombudsmanden, samt få prøvet din sag ved domstolene.

Det er gratis at få prøvet sagen ved Ombudsmanden, men han vælger selv om sagen skal behandles. Han vil ikke vurdere om der skønnet korrekt, men derimod vurdere om skønnet er baseret på saglige hensyn

Du skal dog være opmærksom på, at såfremt du har en retshjælpsforsikring (typisk i forbindelse med din familie- eller indboforsikring), så dækker denne næppe sådanne sager. Du behøver dog ikke antage en advokat til at køre sagen og du kan bede f.eks. Jægerforbundet medindtræde i sagen. Jeg tvivler dog på, om de ønsker at deltage.

Sager som omhandler forvaltningens skøn - særligt i relation til "farlige" ting - bliver sjældent ændret ved domstolene, medmindre der foreligger klare og ulovlige hensyn eller lignende.

DS413J
Banned
Banned
Interesser: jagt og sport
Geografisk sted: jylland

Indlæg af DS413J » 21. aug 2013, 15:51

Tak for svarene..
Det kan vist ik betale sig og gøre andet end og håbe på at de kommer til fornuft og får gjort dem lovlige herhjemme..

Update:
Efter henvendelse fra Ssaaby med et lille skub i den rigtige retning er sagen påklaget til ombudsmanden..
Ssaaby . tak for det :razz: :rock:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 23. aug 2013, 15:11

DS413J skrev:Tak for svarene..
Det kan vist ik betale sig og gøre andet end og håbe på at de kommer til fornuft og får gjort dem lovlige herhjemme..

Update:
Efter henvendelse fra Ssaaby med et lille skub i den rigtige retning er sagen påklaget til ombudsmanden..
Ssaaby . tak for det :razz: :rock:
Det bliver spændende at høre ombudsmandsafgørelsen, som sikkert kan ventes i løbet af 2015-2016 stykker. Jeg har tidligere klaget over et afslag på lyddæmper, og ombudsmanden traf en rigtig hovedet-i-busken afgørelse. Han kritiserede Justitsministeriet for, at de ikke havde klare retningslinjer for udøvelsen af det skøn der skal afgøre, om du kan få tilladelse eller ej. Samtidig kunne han overhovedet ikke tage stilling til, om afgørelsen var rigtig eller forkert, netop fordi der ikke var klare retningslinjer at træffe afgørelsen udfra. :wall: :wall: :wall:

Jeg tror min afgørelse kom i 2010, og siden da har JM ikke ændret retningslinjerne, så der må da være grundlag for at påtale dette forhold meget meget kraftigt. Hvis ikke de når at ændre retningslinier inden, men så kan du jo bare søge igen, få din tilladelse og så glemme alt om den vatnisseombudsmand vi har.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar