Hæleri+Våbentilladelser.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Hjulmanden
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt, sortkrudt, våben, buer.
Geografisk sted: København

Hæleri+Våbentilladelser.

Indlæg af Hjulmanden » 27. aug 2013, 07:51

Hej NVF!!! :respekt:

Nogen der ved om man mister sit jagttegn/våbentilladelser hvis man bliver dømt for hæleri?

Har desværre købt noget på nettet som ikke har vist sig at være lovligt, politiet har forklaret mig at jeg "burde" have vidst at der var noget galt med udstyret efter som det var sat til 1/4 af prisen på guloggratis.dk :(

Håber der er nogen der kan svaret.

Bedste hilsner,

Søren :)

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Re: Hæleri+Våbentilladelser.

Indlæg af NSander » 27. aug 2013, 13:21

Det er vidst politiet der nemmest kan svare dig på det, da jeg tror det er en vurderings sag.

Må man være så fræk at spørge hvad for noget udstyr det var, og hvad du skulle give. F.eks med elektronik synes jeg ikke der med rimelighed kan være noget der hedder ond tro, da jeg det er umuligt at sige hvad brugtprisen er på sådan noget. Har f.eks selv købt en få mdr gammel telefon, til under 1/10 af prisen, fordi ejeren ville have den nyeste, og kendte sig selv godt nok til at vide den ellers bare ville ende i en skuffe. Her kendte jeg så personen, så ved det var legalt nok, og han har skiftet telefon en 4-5 gange siden :) (Nogle folk er bare underlige)

Så medmindre du har købt en ny Mercedes til 500kr på et værtshus, så vil jeg mene du skulle forhøre dig med en advokat eller lign.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 27. aug 2013, 13:26

ja det er jo ikke til at vide hvorfor prisen er som den er. Det kan også være en sælger som har mistet arbejdet etc., og derfor har brug for hurtige salg. :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 27. aug 2013, 15:06

Hjulmanden skrev:.....
Har desværre købt noget på nettet som ikke har vist sig at være lovligt, politiet har forklaret mig at jeg "burde" have vidst at der var noget galt med udstyret efter som det var sat til 1/4 af prisen på guloggratis.dk :(
....
Er du blevet dømt, eller har du underskrevet et bødeforlæg for det?

Medmindre du selv tilstår, så er det politiet der skal bevise at du godt vidste det eller burde have kunnet indse det.

og :welcome:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 27. aug 2013, 20:41

Hjulmanden skrev:Hej NVF!!! :respekt:

Nogen der ved om man mister sit jagttegn/våbentilladelser hvis man bliver dømt for hæleri?

Håber der er nogen der kan svaret.

Bedste hilsner,

Søren :)
De der får tommelfingeren vendt nedad for udstedelse af jagttegn/våbentilladelser er normalt dømt for vold, trusler om vold, våbenlovsovertrædelser eller er kendte fra bandemiljøet. Når mere almindelige mennesker mister jagttegnet kan det typisk være en skilsmisse der bliver rigtig grim, så trusler om det ene eller det andet bliver taget for pålydende, eller det kan være værtshusslagsmål. Altså igen trusler eller vold.

Så mit bud er, at dit jagttegn ikke er i fare, du er ikke i nærheden af at miste vandelsgodkendelsen. Det du har gjort er vel på linie med et klip i kørekortet, og det kan jeg da bevidne, at det mister man ikke jagttegnet på. Ikke at jeg vil bagatellisere hæleri, men det er en helt anden diskussion.

(P.S. mit klip i kørekortet er lige udløbet, og jeg skal ikke have flere :oops: ).
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Re: Sv: Hæleri+Våbentilladelser.

Indlæg af Longrifle » 27. aug 2013, 20:52

Mht hæleri, så kan man godt dømmes for uagtsomt hæleri-altså uden kriminelt fortsæt.

Sendt fra min U8860 med Tapatalk2
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af I56 » 29. aug 2013, 22:57

Man kan vist ikke rigtigt bruge ordet "uagtsomt" i forbindelse med hæleri. Bortset fra de sager, hvor køberen helt klart har vidst, at der var tale om hæleri, operere man begrebet "god tro" eller "mod bedre vidende". Og da der ikke bruges "omvendt bevisbyrde" i dansk lovgivning (bortset fra skattesager), er det ikke køberen, der skal bevise sin gode tro, men politiet, der skal bevise det modsatte, for at opnå en domsfældelse. Hvis køberen af et billigt, men ikke urealistisk billigt, tilbud forklarer i retten, at han spurgte hvorfor det blev solgt så billigt, og fik en rimelig forklaring (og sælgeren ikke afgiver en modstridende forklaring), vil køberen formentlig blive frikendt. Og når politiet bruger en masse energi på at overbevise "hæleren" om, at han lige så godt kan tilstå og undgå en retsag, er der også en del, der tyder på, at politiet er klar over, at det vil blive svært at løfte bevisbyrden, og at sagen derfor vil blive afvist af anklagemyndigheden, hvis der ikke foreligger en tilståelse.

Hvis du ikke har fulgt "den flinke betjents" råd og tilstået, vil jeg anbefale dig, at lade sagen blive prøvet i retten. Hvis du har tilstået, skal du meddele politiet, at du trækker din tilståelse tilbage og ønsker sagen forelagt en dommer. Giv ikke politiet nogen begrundelse. Det har de ikke krav på. Hvis dommeren spørger hvorfor du først tilstod, og derefter trak tilståelsen tilbage, kan du sige det som det er, at du følte dig presset af betjenten til at tilstå, fordi han truede med en langt hårdere straf + sagsomkostninger, hvis du ikke tilstod.

Med hensyn til spørgsmålet om frakendelse af våbentilladelse/jagttegn, er det rigtigt, at der som reglen skal en mere alvorlig dom til, før man fradømmes retten til våbentilladelse/jagttegn. Jeg har dog kendskab til en sag, hvor en yngre mand blev standset på en "lånt" cyken, med en promille i den belastende del af skalaen og en klump "stærk tobak" på 1½ gr. i lommen. Ud over en bøde blev han fradømt retten til at erhverve jagttegn i to år. Der blev dog ikke stillet krav om at han afleverede/solgte sit jagtgevær. Men det var også inden det helt store våbenhysteri brød løs.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Longrifle » 29. aug 2013, 23:08

Øhhh.. Jo, uagtsomt hæleri fremgår af straffelovens paragraf 303, men skal i øvrigt være af grov beskaffenhed-deraf at "køberen burde vide", selvom han reelt ikke vidste det.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 29. aug 2013, 23:43

ved groft uagtsomt hæleri skal forstås, at man har været ualmindelig sløset i forbindelse med f.eks. en handel!! Altså ikke krav om, at man vidste, eller burde have vidst!! Iøvrigt en bestemmelse der ikke benyttes særlig meget!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Besvar