Hej.
Nu er jeg flyttet til byen (kjøvenhavn), kender ingen, og savner at kunne hygge mig i det fri (læs: skyde til måls).
Jeg har opdaget at jeg bor ret tæt på et gammelt fort - Gladsaxefortet - som er beliggende ved en relativt stor græsplæne.
Så vidt jeg husker, er det at skyde med luftgevær ligesom at kaste med snebolde, altså fuldt ud lovligt, også i offentligt rum, såfremt man hverken er til gene eller fare for andre. Dermed må det vel være lovligt at plinke på græsplænen foran Gladsaxefortet eller hvad?
Nå, men hvis vi så antager at det er lovligt - er det så smart? Nu ved jeg ikke hvor våbenforskrækkede byboer er, men jeg kunne jo godt frygte lidt at en gammel dame anklager mig for at skyde med krydsermissiler og jeg ved ikke hvad, selvom jeg blot står med et gammelt rustent (og slattent) luftgevær
Hvad siger I andre? - eventuelle gode forslag er meget velkomne.
Plinking med luftgevær i offentligt rum
-
- Bronze Member
- Interesser: jagtriffel
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Plinking med luftgevær i offentligt rum
Jeg skal ikke kloge i lovligheden, men du kan være helt sikker på at der vil stå en gammel dame klar
til at anmelde den rokker, som løber rundt med et maskingevær... (ps. det er dig hun taler om)
Hvis du googler lidt vil du nok se mange artikler om hvor de bliver kaldt ud, selv om det tydeligvis bare er småbørn med lejetøj.
Så politiet vil nok bede dig om ikke at gøre det igen, fordi de har andet at lave.. medmindre det faktisk er ulovligt, så har de nok lidt mere at sige...

Hvis du googler lidt vil du nok se mange artikler om hvor de bliver kaldt ud, selv om det tydeligvis bare er småbørn med lejetøj.
Så politiet vil nok bede dig om ikke at gøre det igen, fordi de har andet at lave.. medmindre det faktisk er ulovligt, så har de nok lidt mere at sige...
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Ring eller skriv til det lokale politi og forhør dig.
Det kan
jo være at de siger, det er ok, men giv os lige besked, når du er ude og plinke, så vi ved at der ikke skal sendes et stort opbud ud, for ingenting.
Det kan

Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- Centurion
- Gold Member
- Interesser: Jagt & fiskeri
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 31 times
De nye regler/vedtægter fra 2005:
§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
Det er altså nok, at muligheden for ulempe er til stede.
§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
"In case of panic: don't panic"
-
- Silver Member
- Interesser: Pistol skydning
- Geografisk sted: Himmerland (Aalborg)
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Lad være med at skyde med luftgevær inde i en storby ,du beder bare om at komme i avisen og blive udstillet som en eller anden voldspsykopat.
Når det så er sagt så er det måske heller ikke det mest smarte sted at skyde ......
Når det så er sagt så er det måske heller ikke det mest smarte sted at skyde ......
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 322 times
- Been thanked: 40 times
hvad er dette en del af? det undrer mig meget at slangebøsser er omtalt sammen med snebolde og div andre ting i dit indlæg.Centurion skrev:De nye regler/vedtægter fra 2005:
MVH søren
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Afløseren for den gamle politivedtægt:LQS skrev:hvad er dette en del af? det undrer mig meget at slangebøsser er omtalt sammen med snebolde og div andre ting i dit indlæg.Centurion skrev:De nye regler/vedtægter fra 2005:
MVH søren
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2113
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Lidt sjovt at slangebøsser er omtalt i sådan en politivedtægt, så burde der jo også stå listen af andre tilladelseskrævende våben eftersom slangebøsser jo også er underlagt våbenlovenLangenge skrev:Afløseren for den gamle politivedtægt:LQS skrev:hvad er dette en del af? det undrer mig meget at slangebøsser er omtalt sammen med snebolde og div andre ting i dit indlæg.Centurion skrev:De nye regler/vedtægter fra 2005:
MVH søren
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2113

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."