Udsendelse af høring - 2013-5002-0019

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 24. sep 2013, 17:03

Følgende dokumenter er indeholdt i .zip filen ovenfor:
1. Bilag - knyttet til høringen [DOK910436].pdf
2. Bilag - knyttet til høringen [DOK910434].pdf
3. Bilag - knyttet til høringen [DOK910433].pdf
4. Udkast til ny våbenbekendtgørelse [DOK839753].pdf
5. Høringsliste [DOK855040].pdf
6. Høringsbrev - intet særligt fremhævet [DOK855041].pdf
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 425 times
Kontakt:

Re: Udsendelse af høring - 2013-5002-0019

Indlæg af Mapzter » 24. sep 2013, 17:25

Interessant. Den er ikke dukket op på høringsportalen endnu.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 24. sep 2013, 18:07

Mapzter skrev:Interessant. Den er ikke dukket op på høringsportalen endnu.
Så må man håbe at det er fordi de mener at NVF har noget konkret at bidrage med som umiddelbar interessent :numberone:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 24. sep 2013, 18:09

Er paragraf 30 ny...?

-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 24. sep 2013, 18:22

HappyNanoq skrev:Så må man håbe at det er fordi de mener at NVF har noget konkret at bidrage med som umiddelbar interessent :numberone:
NVF står på høringslisten - og har vist gjort det siden NVF kom med et grundigt og gennemarbejdet svar omkring luftvåben for et par år siden :numberone:
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

Indlæg af Redakula » 24. sep 2013, 19:10

Hmmm så en hurtig skimming giver:

- Mulighed for opbevaring af sortkrudt
- Lyddæmpere... Er det en lempelse eller hvordan pokker skal det tolkes?
- Mulighed for dispensation fra alderskrav på .22 pistoler til særligt udvalgte
- Rettet alle referencer til DDS til DGI

Men hvad med hylster sagen?
Eller var det i selve loven der skulle ændres?
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 24. sep 2013, 21:07

Spørgsmålet er vel så, om der skal sammensættes et høringssvar, og hvilket?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2984 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 24. sep 2013, 22:44

Interessant læsning.

Den gældende udgave af samme bekendtgørelse, til sammenligning: https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=127786

Til supplement for hvad andre allerede har draget frem, vil jeg nævne følgende:

§3 pkt. 5. Formuleringen om lyddæmpere er uændret i forhold til gældende udgave.

Dog er der i et af de vedlagte bilag et cirkulære hvori der i §7 er indføjet at der kan meddeles tilladelse til lyddæmpere til jagtvåben. Hvorfor skal det ikke rykkes "op" i Bekendtgørelsen i stedet for at stå i et cirkulære?

§19 stk 2 om jagtgeværer overladt til jagttegns elever er ændret, så det nu kun er undervisning ved "det obligatoriske jagttegnskursus" som er nævnt. Det synes ikke at afhjælpe problematikken som blev rejst ifbm. balladen for få måneder siden om jagttegns undervisning på CBS. http://cbsobserver.dk/undervisning-i-ja ... budt-p-cbs

§21 Der ses ingen afklaring af problematikken omkring opbevaring af tomme hylstre. Der ses ingen ændring i de formuleringer omkring 10/25 stk og "særligt farlige skydevåben" som har givet anledning til så mange kvaler ved politiets razziaer.

I bilags pdf'en med udkast til ny version af "Cirkulære om våben og ammuniton mv." er §15 om våben fra besættelsestiden tilsyneladende uændret.

Brugeravatar
Fisc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Sportsskydning på langdistance
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Fisc » 24. sep 2013, 23:17

Hej

Først og fremmest til lykke med, at Nordisk Våben Forum står som modtager i den officielle høringsliste:
Oversigt over myndigheder og organisationer mv., der høres over udkast til ny våbenbekendtgørelse, ny eksplosivstofbekendtgørelse og nyt våbencirkulære
Beredskabsstyrelsen
...
Dansk Bøssemager- og Våbenhandlerforening
Danske Sortkrudtsskytter
Dansk Firmaidræt
Dansk Jægerforbund
Dansk Land- og Strandjagt
Dansk Skytteunion
Dansk Sprængteknisk Forening
DGI Skydning
...
Nordisk Våbenforum
PET
Rigspolitiet
...
Vaabenhistorisk Selskab
Dernæst vil jeg gerne efterlyse en sammenligningsversion :help: .

Jeg håber, at der er en af de skriftkloge - og rimeligt teknikkyndige - herinde, der kan lave en version af den gamle bekendtgørelse med ændringerne til den nye indsat som tekstrettelser i Word (mark-up version)?

Så kan alle vi, der ikke selv magter at læse alle paragrafferne, nøjes med at læse de paragraffer/stk., hvor der er ændringer.

På forhånd tak for hjælpen! :oops:

Mvh

Fisc

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 25. sep 2013, 09:55

Må jeg spørge om hvad det her betyder:

§ 3. Politidirektøren meddeler tilladelse efter våbenlovens § 1 og § 2, jf.
dog nedenfor stk. 3-5, hvis tilladelsen vedrører:
(springer lige de for mig ikke relevante over)
5) lyddæmpere, hvis de er konstrueret til montering på skydevåben

Betyder det, at der skal ansøges og gives tilladelse på samme vis som med rifler nu? Altså med serienummer på dæmperen?

På forhånd undskyld hvis svaret giver sig selv, jeg er :zombie: til de der lov-ting.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 25. sep 2013, 15:23

@ Fisch: Hvis du åbner de medsendte bilag, så er det de gamle regler med ændringerne markeret.

@ Kalthoff: Grunden til at den vigtigste ændring står i cirkulæret er, at det er cirkulæret der var problemet. Den er justitsministeriets besked til politiet om, hvordan og til hvem tilladelserne skal udstedes. Det har jo hele tiden været lovligt efter både våbenbekendtgørelsen og selve våbenloven at få tilladelse til lyddæmper, politiet har bare for det meste været meget meget tilbageholdende med at udstede nogen. Derfor er cirkulæreændringen en lodret ordre til politiet om at udstede en tilladelse hver gang en våbenejer med et jagtvåben søger om det. Det var præcist det vi manglede, så det ligger det helt rigtige sted.

@ Young Dane: Tilladelsen er gratis, og man søger på samme måde som til riffel med angivelse af nummeret på dæmperen. Du skal også bruge samme ansøgningsblanket.https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9D ... 1_0604.pdf
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Mausertossen » 25. sep 2013, 15:55

Forskelsbehandlingen mellem sportsskytter og jægere er der stadig mht "kraftige" luftvåben. Der er kun meget få sportsskytter med tilladelse til luftvåben, for med de kalibre der normalt anvendes er det kun CO2 drevne skydere der skal tilladelse til. Hvorfor kan kun sportsskytter med påtegning til luftvåben have en .22 luftriffel (fx) mens alle jægere kan have en?
Er det den sædvanlige grund: En del jægere i Folketinget men ingen sportsskytter?
DJØF'ere ved godt hvordan en lov eller bekendtgørelse skal skæres, men forskelsbehandlingen er både indlysende og direkte dum.
-S

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 25. sep 2013, 16:49

@ Young Dane: Tilladelsen er gratis, og man søger på samme måde som til riffel med angivelse af nummeret på dæmperen. Du skal også bruge samme ansøgningsblanket
Hvor kan man læse det med at den skal have serienummer?

Undskyld jeg bliver ved med at spørge, jeg ved bare at DJ har kæmpet indædt for, at det skulle blive en administrationsfri ordning som i Norge.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 25. sep 2013, 20:44

Fedt at du bliver ved med at spørge Young Dane, det er skidegode spørgsmål du stiller.

Jeg er bare gået ud fra at de våbenkontorer der har krævet nummer i lyddæmpere hidtil, har haft lov til at kræve det. Men det har de vist ikke. I den nugældende bekendgørelse står der
§ 43. Politidirektøren kan pålægge indehavere af skydevåben mv., som er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 7, og som ikke har et fabrikationsnummer, at forsyne disse med et identifikationsnummer efter politidirektørens nærmere bestemmelse.
Nr. 1 er skydevåben, nr. 7 er armbrøster og slangebøsser.

I udkastet til ny bekendtgørelse står dette:
§ 54. Politidirektøren kan pålægge indehavere af skydevåben mv.,
som er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 8, og som ikke har
et fabrikationsnummer, at forsyne disse med et identifikationsnummer
efter politidirektørens nærmere bestemmelse.
Det betyder at politiet fremover kan kræve nummer i skydevåben og i signal- og gaspistoler. Men ikke i lyddæmpere, som er nævnt i våbenlovens § 1 Stk.1 nr. 9.

Det er da egentlig sjovt. Jeg må lige nærlæse mærkningsreglerne lidt bedre, for tingene kan stå flere steder, men foreløbig har jeg ikke kunnet finde hverken krav om nummerering eller hjemmel til at kræve det.

Endelig er de nye bestemmelser stadig i høring, så JM kan nå at tage lyddæmperne med i mærkningsordningen i de færdige regler, men lad os nu se hvad det ender med.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Niels » 25. sep 2013, 21:45

Mausertossen skrev:Forskelsbehandlingen mellem sportsskytter og jægere er der stadig mht "kraftige" luftvåben. Der er kun meget få sportsskytter med tilladelse til luftvåben, for med de kalibre der normalt anvendes er det kun CO2 drevne skydere der skal tilladelse til. Hvorfor kan kun sportsskytter med påtegning til luftvåben have en .22 luftriffel (fx) mens alle jægere kan have en?
Er det den sædvanlige grund: En del jægere i Folketinget men ingen sportsskytter?
DJØF'ere ved godt hvordan en lov eller bekendtgørelse skal skæres, men forskelsbehandlingen er både indlysende og direkte dum.
-S
Der er ingen skytteorganisationer med programmer i kal .22 luft, så bliver det lidt svært at få en våbenpåtegning ?
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Has thanked: 2984 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 26. sep 2013, 01:19

Lassescout skrev:@ Kalthoff: Grunden til at den vigtigste ændring står i cirkulæret er, at det er cirkulæret der var problemet. Den er justitsministeriets besked til politiet om, hvordan og til hvem tilladelserne skal udstedes. Det har jo hele tiden været lovligt efter både våbenbekendtgørelsen og selve våbenloven at få tilladelse til lyddæmper, politiet har bare for det meste været meget meget tilbageholdende med at udstede nogen. Derfor er cirkulæreændringen en lodret ordre til politiet om at udstede en tilladelse hver gang en våbenejer med et jagtvåben søger om det. Det var præcist det vi manglede, så det ligger det helt rigtige sted.
Jeg er skal glad for at det nu er ekxplicit nævnt et af stederne.

Min indvending går på at et cirkulære er lettere at ændre på end en bekendtgørelse, som igen er lettere at ændre end en lov.

Derfor ser jeg helst borgernes rettigheder, såsom retten til lyddæmpere, rykket så langt op som muligt, for at mindske sandsynligheden for at miste dem igen.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 26. sep 2013, 15:52

Lassescout skrev:Fedt at du bliver ved med at spørge Young Dane, det er skidegode spørgsmål du stiller.

Jeg er bare gået ud fra at de våbenkontorer der har krævet nummer i lyddæmpere hidtil, har haft lov til at kræve det. Men det har de vist ikke. I den nugældende bekendgørelse står der
§ 43. Politidirektøren kan pålægge indehavere af skydevåben mv., som er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 7, og som ikke har et fabrikationsnummer, at forsyne disse med et identifikationsnummer efter politidirektørens nærmere bestemmelse.
Nr. 1 er skydevåben, nr. 7 er armbrøster og slangebøsser.

I udkastet til ny bekendtgørelse står dette:
§ 54. Politidirektøren kan pålægge indehavere af skydevåben mv.,
som er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 8, og som ikke har
et fabrikationsnummer, at forsyne disse med et identifikationsnummer
efter politidirektørens nærmere bestemmelse.
Det betyder at politiet fremover kan kræve nummer i skydevåben og i signal- og gaspistoler. Men ikke i lyddæmpere, som er nævnt i våbenlovens § 1 Stk.1 nr. 9.

Det er da egentlig sjovt. Jeg må lige nærlæse mærkningsreglerne lidt bedre, for tingene kan stå flere steder, men foreløbig har jeg ikke kunnet finde hverken krav om nummerering eller hjemmel til at kræve det.

Endelig er de nye bestemmelser stadig i høring, så JM kan nå at tage lyddæmperne med i mærkningsordningen i de færdige regler, men lad os nu se hvad det ender med.
Tak.

Sådan som jeg fik det forklaret der i august, så var alle parter - undtaget øverste myndighed i politikredsene, som ikke kunne blive enige -faktisk klar til at tillade lyddæmperne uden serienummer og tilladelser, netop for at undgå administrationsudgifter i forbindelse med en våbendel, der potentielt vil blive handlet meget oftere, end det er tilfældet for selve våbnene.

Øverste politimyndighed i politikredsene, tolkede jeg som politidirektørerne.
Og det går jo meget godt i tråd med, at de har forvaltet på vidt forskellig måde.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 27. sep 2013, 09:40

Jeg er simpelthen en idiot til det her :cry:

Hvordan kan jeg se, hvad der stod før, og hvad der står nu, om den del med lyddæmpere?

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Klumpfod » 27. sep 2013, 15:32

@YoungDane

Se udkast til cirkulære §7.

Ny tekst er understreget. Gammel tekst er overstreget. Tekst, der skal blive stående, er hverken under- eller overstreget.

Således stod der før:
"§7. Tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på skydevåben kan kun gives i særlige tilfælde"
Nu foreslår man:
"§7. Personer, der lovligt besidder skydevåben til brug ved jagt, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde."
Altså tilkendegives en klar lempelse af adgangen til at få tilladelse til lyddæmper, da der ikke længere kræves særlige tilfælde, hvis det er jagtvåben.

Bemærk: dette vedrører besiddelse/anskaffelse. Selve brugen er ikke reguleret her. Jeg har ikke tjekket op på, om der er skrevet noget andetsteds i jagtlovgivningen.

MVH Klumpfod
Senest rettet af Lycon 27. sep 2013, 20:09, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 65 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Radis » 27. sep 2013, 16:02

klumpfod skrev:@YoungDane

Se udkast til cirkulære §7.

Ny tekst er understreget. Gammel tekst er overstreget. Tekst, der skal blive stående, er hverken under- eller overstreget.

Således stod der før:

"§7. Tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på skydevåben kan kun gives i særlige tilfælde"

Nu foreslår man:

"§7. Personer, der lovligt besidder skydevåben til brug ved jagt, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde."

Altså tilkendegives en klar lempelse af adgangen til at få tilladelse til lyddæmper, da der ikke længere kræves særlige tilfælde, hvis det er jagtvåben.

Bemærk: dette vedrører besiddelse/anskaffelse. Selve brugen er ikke reguleret her. Jeg har ikke tjekket op på, om der er skrevet noget andetsteds i jagtlovgivningen.

MVH Klumpfod
Dette tænkte jeg faktisk også på. Det kræver vel at jagtloven/bekendtgørelsen/cirkulæret (whatever) bliver tilsvarende ændret, for at vi må JAGE med dæmperne? :popkorn:

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 27. sep 2013, 22:13

Hvor er det fedt at de har fået fingeren ud. Det kom faktisk før jeg havde troet. Den 1. november. :eek: :DancingBanana:
Senest rettet af Tonnytot 27. sep 2013, 22:24, rettet i alt 1 gang.
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 27. sep 2013, 22:20

Jeg håber NVFs høringssvar foreslår, at tilladelse til lyddæmpere ikke begrænser til våben på jagttilladelse. Jeg kan ikke rigtig se nogen fornuftig grund til den passus.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fisc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Sportsskydning på langdistance
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Fisc » 27. sep 2013, 22:42

Lassescout skrev:@ Fisc: Hvis du åbner de medsendte bilag, så er det de gamle regler med ændringerne markeret.
Hej Lassescout, tak for hjælpen med at påpege, at udkastet til våbencirkulære er med rettemarkeringer.
Jeg startede på bilagene nedefra og fandt som den første den nye bekendtgørelse uden rettemarkering. Og så opgav jeg ligesom at læse resten. Indrømmet, det er flovt. :oops:.

Men jeg har stadig brug for hjælp til at udstyre den nye våbenbekendtgørelse med rettemarkeringer. :help:

På forhånd tak!

Mvh

Fisc

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Mausertossen » 27. sep 2013, 23:01

Mapzter skrev:Jeg håber NVFs høringssvar foreslår, at tilladelse til lyddæmpere ikke begrænser til våben på jagttilladelse. Jeg kan ikke rigtig se nogen fornuftig grund til den passus.
Der er flere jægere end sportsskytter i Folketinget. DJØF'erne i JM ved godt hvordan en lovtekst skal skæres.
-S

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Has thanked: 104 times
Been thanked: 146 times

Indlæg af Glockster » 28. sep 2013, 10:54

Mausertossen skrev:
Mapzter skrev:Jeg håber NVFs høringssvar foreslår, at tilladelse til lyddæmpere ikke begrænser til våben på jagttilladelse. Jeg kan ikke rigtig se nogen fornuftig grund til den passus.
Der er flere jægere end sportsskytter i Folketinget. DJØF'erne i JM ved godt hvordan en lovtekst skal skæres.
-S
Så rolig nu! Der er trods alt DJØF'ere der både skyder AR15 og AI ;-)
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Besvar