Hvem har ansvaret hvis man kommer til at skyde en anden?
- 007
- Gold Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 11 times
Hvem har ansvaret hvis man kommer til at skyde en anden?
Jeg var på jagt i dag i vores lejere skov, som har offentlige stier. Der var en svampesamler i skoven (ulovligt). Der er offentlige stier, og han var valgt gå 400 meter ind i skoven. Der er skilte på alle offentlige indgangsveje til skoven, og at man kun må holde sig på offentlige stier.
Hvis jeg nu skød og kuglen ramte ham, er det så manddrab og/eller er det hans skyld?
Hvis jeg nu skød og kuglen ramte ham, er det så manddrab og/eller er det hans skyld?
Mvh
MIg
MIg
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 196 times
Re: Hvem har ansvaret hvis man kommer til at skyde en anden?
Du vil under alle omstændigheder blive tiltalt for uagtsomt manddrab. Hvordan retten vil lade dommen tale, afhænger af mange variabler.007 skrev:Jeg var på jagt i dag i vores lejere skov, som har offentlige stier. Der var en svampesamler i skoven (ulovligt). Der er offentlige stier, og han var valgt gå 400 meter ind i skoven. Der er skilte på alle offentlige indgangsveje til skoven, og at man kun må holde sig på offentlige stier.
Min umiddelbare vurdering er, at du vil blive kendt skyldig i uagtsomt manddrab. Du har skudt på noget, du ikke har sikret dig ret til at skyde.
Straffen kan vi kun gætte på!
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Jeg tror (TROR!) at medmindre det er nødværge, så er det altid skyttens skyld/ansvar! Men jeg tror nu også en dommer vil skæve til om tossen der blev ramt sneg sig rundt i camokluns og nappede nøgen spidshat med et kunstigt gevir limet fast i panden. Men helt straffri tror jeg ikke man bliver...007 skrev:Jeg var på jagt i dag i vores lejere skov, som har offentlige stier. Der var en svampesamler i skoven (ulovligt). Der er offentlige stier, og han var valgt gå 400 meter ind i skoven. Der er skilte på alle offentlige indgangsveje til skoven, og at man kun må holde sig på offentlige stier.
IANAL!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Ja det vil jeg mene, idet du har pligt til at sikre dig at kuglefanget er forsvarligt.007 skrev:Hvis jeg nu skød og kuglen ramte ham, er det så manddrab og/eller er det hans skyld?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Kristian_J
- Platin Member
- Interesser: Langdistanceskydning
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 111 times
Yup, mangel på kuglefang ville være nok til at dømme dig... og helt i orden imo!
... assistance from a distance!
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
En af mine lærdomme var "Vær sikker på dit mål" - altså, vær sikker på hvad du skyder på.
Sammen med spørgsmålet omkring kuglefang, så er der ikke stor tvivl.
Skytten står med fejlen.
Sammen med spørgsmålet omkring kuglefang, så er der ikke stor tvivl.
Skytten står med fejlen.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- LAU
- Gold Member
- Interesser: Autoteknik & skydning.
- Geografisk sted: Vejen
- Has thanked: 10 times
Skylden vil helt og holdent være din.007 skrev:Jeg var på jagt i dag i vores lejere skov, som har offentlige stier. Der var en svampesamler i skoven (ulovligt). Der er offentlige stier, og han var valgt gå 400 meter ind i skoven. Der er skilte på alle offentlige indgangsveje til skoven, og at man kun må holde sig på offentlige stier.
Inden du skyder, skal du sikre dig forsvarligt kuglefang.
Træer og buske (skov) er IKKE forsvarligt kuglefang, derfor, skyd nedad eller ind i en bakke/jordvold.
Og ja, det er nemt at forklare, men nogen gange svært i praksis - jeg har også en del jagt der er på helt fladt terræn, der benyttes stiger eller haglgevær.
"Nej, det er ikke spor provokation. Jeg er bare en klodsmajor, Det ville ligne mig dårligt at provokere”.
- EGJ
- Silver Member
- Interesser: Våben, skydning og jagt
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 42 times
Hvordan skulle det kunne blive hans skyld at du skyder uforsvarligt? Jeg er sikker på du får den fulde skyld, selv om han har overset skiltene og selv om drabet ikke er forsætligt.007 skrev:Hvis jeg nu skød og kuglen ramte ham, er det så manddrab og/eller er det hans skyld?
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Jeg tror at selv på en skydebane, hvis en skulle liste sig om bag skiverne for at samle "svampe", så er det skyttens hovedpine. Spørgsmålet er så bare om det vil blive opdaget, hvis skiverne ikke skal pakkes væk efter endt skydning.
Her må man sige at kuglefanget er i top, men man kan ikke se hvad der sker bag skiven.
Her må man sige at kuglefanget er i top, men man kan ikke se hvad der sker bag skiven.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Mon dog..Raptor357 skrev:Jeg tror at selv på en skydebane, hvis en skulle liste sig om bag skiverne for at samle "svampe", så er det skyttens hovedpine. Spørgsmålet er så bare om det vil blive opdaget, hvis skiverne ikke skal pakkes væk efter endt skydning.

Eller skulle man jo i princippet selv ud for at tjekke bag skiverne i Vingsted....
Det kunne da nemt blive noget rod..
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Man kan ikke kende en togføre skyldig i uagtsom mandrab fordi een eller anden bøv er på skinnerne
Man skal som jæger selvfølgelig sikre sig sin baggrund, men hvis man skilter med " Jagt i skoven. Færdsel på eget ansvar". ..så har man gjort det forarbejde der skal til, hvis retten skal vurdere på det grundlag der vil taksere som formildende omstændigheder.
Man skal som jæger selvfølgelig sikre sig sin baggrund, men hvis man skilter med " Jagt i skoven. Færdsel på eget ansvar". ..så har man gjort det forarbejde der skal til, hvis retten skal vurdere på det grundlag der vil taksere som formildende omstændigheder.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Glem det dér med "på eget ansvar". På samme måde som det ingen retsgyldighed har at skrive "cykler fjernes uden ansvar" på butiksruden, giver det absolut ikke nedskydningstilladelse at man har skrevet at folk færdes på eget ansvar i skoven. Tvært imod tror jeg det kan virke en smule arrogant/nonchalant overfor en dommer hvis forsvaret består i "Ja, det er korrekt at jeg skød ham, men jeg havde advaret folk mod at færdes i skoven"Rigbymauser skrev:Man kan ikke kende en togføre skyldig i uagtsom mandrab fordi een eller anden bøv er på skinnerne

Hilsen Kenneth
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 59 times
Jeg er meget enig.
Der er kun en der har ansvaret og det er ham der trykker på knappen. Hvis ikke man magte at tage det ansvar, skal man nok sælge sine skydere og begynde at hækle grydelapper.
Det er når folk ikke kan forvalte det ansvar at man åbner op for at der skal indføres adfærdsregulerende regler. Dem har vi nok af i forvejen.
Der er kun en der har ansvaret og det er ham der trykker på knappen. Hvis ikke man magte at tage det ansvar, skal man nok sælge sine skydere og begynde at hækle grydelapper.
Det er når folk ikke kan forvalte det ansvar at man åbner op for at der skal indføres adfærdsregulerende regler. Dem har vi nok af i forvejen.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
- The Yeti
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
Mit bud vil være at sådanne advarselsskilte kunne få indflydelse på den erstatning en "anskudt" kondiløber kunne få, men ingen indflydelse på hammeren der falder på den der har afgivet et uforsvarligt skud.Kenneth Jensen skrev:Glem det dér med "på eget ansvar". På samme måde som det ingen retsgyldighed har at skrive "cykler fjernes uden ansvar" på butiksruden, giver det absolut ikke nedskydningstilladelse at man har skrevet at folk færdes på eget ansvar i skoven. Tvært imod tror jeg det kan virke en smule arrogant/nonchalant overfor en dommer hvis forsvaret består i "Ja, det er korrekt at jeg skød ham, men jeg havde advaret folk mod at færdes i skoven"Rigbymauser skrev:Man kan ikke kende en togføre skyldig i uagtsom mandrab fordi een eller anden bøv er på skinnerne
Man skal som jæger selvfølgelig sikre sig sin baggrund, men hvis man skilter med " Jagt i skoven. Færdsel på eget ansvar". ..så har man gjort det forarbejde der skal til, hvis retten skal vurdere på det grundlag der vil taksere som formildende omstændigheder.![]()
Hilsen Kenneth
The Yeti
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Hvis du ellers læste mit indlæg igen , burde du kunne udlede at jeg snakket ikke om fraskrivelse af ansvar, men en henstilling til skovens brugere. Om så folk vælger IKKE at følge den henstilling er jo om til dem selv. Man må godt stadig bruge sin fornuft...Kenneth Jensen skrev:Glem det dér med "på eget ansvar". På samme måde som det ingen retsgyldighed har at skrive "cykler fjernes uden ansvar" på butiksruden, giver det absolut ikke nedskydningstilladelse at man har skrevet at folk færdes på eget ansvar i skoven. Tvært imod tror jeg det kan virke en smule arrogant/nonchalant overfor en dommer hvis forsvaret består i "Ja, det er korrekt at jeg skød ham, men jeg havde advaret folk mod at færdes i skoven"Rigbymauser skrev:Man kan ikke kende en togføre skyldig i uagtsom mandrab fordi een eller anden bøv er på skinnerne
Man skal som jæger selvfølgelig sikre sig sin baggrund, men hvis man skilter med " Jagt i skoven. Færdsel på eget ansvar". ..så har man gjort det forarbejde der skal til, hvis retten skal vurdere på det grundlag der vil taksere som formildende omstændigheder.![]()
Hilsen Kenneth
Desuden er der en eksempler på vådeskydsulykker hvor der har været tiltalefrafald fordi retten vurderet at ulykken var uforsætlig.
Så kom du ned fra din selvdommer piedestal...
- Herluf
- Gold Member
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 29 times
- Kontakt:
Jeg fin den lært som : "Vær sikker på dit mål, og på hvad der er bag ved det" Så kuglefangen var inkluderet.HappyNanoq skrev:En af mine lærdomme var "Vær sikker på dit mål" - altså, vær sikker på hvad du skyder på.
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, Jagt
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Kom han hurtigt ud af skoven, ham der svampetyven, da I begyndte at skyde?
Eller fik i en fornuftig dialog med manden, og endte det fint?
Eller fik i en fornuftig dialog med manden, og endte det fint?
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Jeg ved ikke hvad der generer dig i det jeg skriver. Jeg har forstået det du skriver som om du mener det vil være en formildende omstændighed at man har sat et skilt op med jagt i skoven, hvorefter man så kommer til at skyde én. Dér mener jeg absolut ikke at det vil give en 'rabat' på straffen at man har sat et skilt op.Rigbymauser skrev:Hvis du ellers læste mit indlæg igen , burde du kunne udlede at jeg snakket ikke om fraskrivelse af ansvar, men en henstilling til skovens brugere. Om så folk vælger IKKE at følge den henstilling er jo om til dem selv. Man må godt stadig bruge sin fornuft...Kenneth Jensen skrev:Glem det dér med "på eget ansvar". På samme måde som det ingen retsgyldighed har at skrive "cykler fjernes uden ansvar" på butiksruden, giver det absolut ikke nedskydningstilladelse at man har skrevet at folk færdes på eget ansvar i skoven. Tvært imod tror jeg det kan virke en smule arrogant/nonchalant overfor en dommer hvis forsvaret består i "Ja, det er korrekt at jeg skød ham, men jeg havde advaret folk mod at færdes i skoven"Rigbymauser skrev:Man kan ikke kende en togføre skyldig i uagtsom mandrab fordi een eller anden bøv er på skinnerne
Hilsen Kenneth
Desuden er der en eksempler på vådeskydsulykker hvor der har været tiltalefrafald fordi retten vurderet at ulykken var uforsætlig.
Så kom du ned fra din selvdommer piedestal...
Misforstår jeg det du skriver ?
Jeg under mig også lidt over at du fuldstændig tilsidesætter at jeg bruger en smiley der viser at det er skrevet med et smil på læben...
Hilsen Kenneth
-
- Bronze Member
- Interesser: Historiskskydning
- Geografisk sted: Midt-Sjælland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 24 times
Dejligt med dette forum til små lomme-jura-filosoffer som mig selv
Er der ikke to sider i denne sag? Jægeren og hans ansvar med hensyn til kuglefang og overblik for hvad der sker omkring ham. Samt skovgæstens adfær og overholdelse af gældende lovgivning.
Reglerne for færdsel i privateskove med offentlig adgang, er (så vidt jeg ved) lavet i et kompromis imellem anvendelsen af skoven (jagt og skovbrug) og ønsket om offentlig adgang til naturen.
Så hvis en skovgæst vælger, at overtræde lovgivning omkring færdsel i skoven og gå 400 m væk fra vejen. Så vil han/hun bære en del af ansvaret for, at en evt. vådskudsulykke kunne ske.
Hvis der samtidigt er skiltet med "OBS: Jagt i skoven" på vejene, så har jægerne gjort opmærksom på, at der er en forøget risiko ved, at forlade de offentlige veje.
Disse forhold vil tale til jægerens fordel i en retssag, hvor de skal holdes op imod forholdene omkring skudvinkel, kuglefang, lysforhold osv.
Hvis ikke det giver "rabat", at sætte skilte op med advarsler -hvorfor er byggepladser, havne osv. så fyldt med dem?

Er der ikke to sider i denne sag? Jægeren og hans ansvar med hensyn til kuglefang og overblik for hvad der sker omkring ham. Samt skovgæstens adfær og overholdelse af gældende lovgivning.
Reglerne for færdsel i privateskove med offentlig adgang, er (så vidt jeg ved) lavet i et kompromis imellem anvendelsen af skoven (jagt og skovbrug) og ønsket om offentlig adgang til naturen.
Så hvis en skovgæst vælger, at overtræde lovgivning omkring færdsel i skoven og gå 400 m væk fra vejen. Så vil han/hun bære en del af ansvaret for, at en evt. vådskudsulykke kunne ske.
Hvis der samtidigt er skiltet med "OBS: Jagt i skoven" på vejene, så har jægerne gjort opmærksom på, at der er en forøget risiko ved, at forlade de offentlige veje.
Disse forhold vil tale til jægerens fordel i en retssag, hvor de skal holdes op imod forholdene omkring skudvinkel, kuglefang, lysforhold osv.
Hvis ikke det giver "rabat", at sætte skilte op med advarsler -hvorfor er byggepladser, havne osv. så fyldt med dem?

- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
For at gøre opmærksom på at det er farligt område, og fordi det ofte er et krav.GBBF83 skrev: Hvis ikke det giver "rabat", at sætte skilte op med advarsler -hvorfor er byggepladser, havne osv. så fyldt med dem?
Hvis der parkeres ulovligt i strid med skiltning, så er det stadig dit ansvar hvis du påkører den parkerede bil.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡° ͜ʖ ͡°)
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Også på motorvejen?
Via sky
Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.
I never feel guilty eating anything
Carsten
I never feel guilty eating anything
Carsten
-
- Newbie
- Interesser: Historie
- Geografisk sted: Ved skibsophalingen
- Has thanked: 8 times
Ja... Du skal ALTID sikre dig, at din kørsel ikke er til fare og tage højde for vejens beskaffenhed, vejrforhold og andet (herunder en uskyldig bil, der blot befinder sig på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt).
Omkring den uheldige skydning:
Hvis du bevidst har trykket på aftrækkeren og ikke sikret dig, at der er tilstrækkelige forhold, så er det din skyld. At der ved strafudmåling kan være formildende omstændigheder (tåbe i en skov, hvor der klart er skiltet med jagt), det er så en anden sag - skyldsspørgsmålet er der bare ikke noget at rokke ved.
Angående tiltalefrafald:
Til mit kendskab, så er der her tale om forhold, hvor retten eller juristerne ved anklagemyndigheden har vurderet, at der er tale om "uheld" - altså, hvor våbnet er gået af "af sig selv" (læs: uden skytten bevidst har trykket på aftrækkeren eller stået i en skarp situation). Det kunne f.eks. være i forbindelse med ladning inden en jagt.
Omkring den uheldige skydning:
Hvis du bevidst har trykket på aftrækkeren og ikke sikret dig, at der er tilstrækkelige forhold, så er det din skyld. At der ved strafudmåling kan være formildende omstændigheder (tåbe i en skov, hvor der klart er skiltet med jagt), det er så en anden sag - skyldsspørgsmålet er der bare ikke noget at rokke ved.
Angående tiltalefrafald:
Til mit kendskab, så er der her tale om forhold, hvor retten eller juristerne ved anklagemyndigheden har vurderet, at der er tale om "uheld" - altså, hvor våbnet er gået af "af sig selv" (læs: uden skytten bevidst har trykket på aftrækkeren eller stået i en skarp situation). Det kunne f.eks. være i forbindelse med ladning inden en jagt.
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Jeg må indrømme at jeg er en smule rystet over at du overhovedet kan få tanken om at skyde ham, bare fordi han færdes i din skov... Det er altså sådan jeg tolker dit indlæg, at du normalt åbenbart er fløjtende ligeglad med kuglefang siden du kan få tanken måske at ramme ham..007 skrev:Jeg var på jagt i dag i vores lejere skov, som har offentlige stier. Der var en svampesamler i skoven (ulovligt). Der er offentlige stier, og han var valgt gå 400 meter ind i skoven. Der er skilte på alle offentlige indgangsveje til skoven, og at man kun må holde sig på offentlige stier.

Hvis du er indehaver af et jagttegn, hvilket jeg har dig mistænkt for at være, så er noget af det første du lærte/burde have lært omkring våbenhåndtering at du for det første ikke peger på noget du ikke har til sinde at slå ihjel, og at du for det andet ikke skyder uden at have styr på hvad der er bag det du skyder til, samt at træer og buske IKKE må bruges som kuglefang.
Selvom svampesamleren færdes ulovligt dybt inde i din skov, så er det altså ikke lovligt at straffe det med døden og i tilfælde af at han måtte blive skudt, så vil du stå til en tur bag tremmer, nok dog "kun" et par måneder da du jo næppe havde direkte til hensigt at slå ham ihjel...
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."