Bæltetaske for pistol, er det lovligt...

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
micfriismille
Newbie
Newbie

Bæltetaske for pistol, er det lovligt...

Indlæg af micfriismille » 15. okt 2013, 16:29

I Skyttebutikken kan der købes en "Bæltetaske for pistol". Er en sådan at betragte som "hylster på kroppen", og dermed ikke lovlig, eller er det en legitim måde at fragte sin rekvisit mellem hjem og skydebane, og retur.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 9 times

Re: Bæltetaske for pistol, er det lovligt...

Indlæg af Grendel » 15. okt 2013, 17:13

De kan kun bruges når du skyder terrænskydning, der bruger man dem mellem stationerne. Under transport mellem skydebane og hjemmet skal du transportere våben i futteral eller kuffert/taske eller lign (ikke synligt, du kan ikke bære våben på kroppen ude for skydeterrænet).
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Indlæg af Yamamoto » 17. okt 2013, 23:52

Hvordan er tolkningen i praksis ? Hvornår bæres noget 'på kroppen' ? Hvad definerer et futteral ?

Jeg fragter tit og ofte våben i min rygsæk, som jeg i sagens natur har på ryggen(kroppen). I rygsækken ligger våben(e) i futteraler. Jeg har flere futteraler med strop så man kan have det over skulderen, uden rygsæk. Jeg har også en kurertaske, en skuldertaske samt en af skyttebutikkens føromtalte bæltetasker. Uanset hvad transporteres mine våben altid 100% tildækket, uladt og bag lynlås(e) og/eller spændelukke(r).

Til og fra skydebanen er min rig/hylster tomt og pakket ude af syne, selv NVF kasketten er erstattet af en styrthjælm :)

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 262 times

Indlæg af T-REX » 18. okt 2013, 12:52

Jeg ved ikke hvordan loven vil fortolke det.

Men jeg betragter et hylster, som noget du kan tage pistolen frem af, uden det store fumleri.
Den Bæltetaske til pistol minder meget om et hylster i mine øjne, da du hurtigt og nemt kan få en funktionsklar pistol frem.

Hvis du skal fumle med knapper og lynlåse, og ikke direkte har adgang til pistolen, som f.eks. i en rygsæk, så er det efter MIN opfattelse ikke at bære den på kroppen.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 150 times
Been thanked: 295 times

Indlæg af Raptor357 » 18. okt 2013, 13:35

Den har været oppe tidligere.
Konklusionen var at den er lovlig da det er en taske.

Loven siger:
Den skal transporteres i lukket etui eller lignende. Nå en netto bærepose er ikke ok.
Den må ikke være ladt, magasiner ok, de det er våbnet der ikke må være ladt.
Side og skulderhylster må ikke anvendes når de sidder på kroppen.

Lovens ånd siger at man ikke må være bevæbnet når man transporterer et skydevåben.
Her mener jeg personligt at en bælte taske er en gråzone da man på meget kort tid kan åbne tasken og smide en patron i kammeret. tester man efter vil man opdage at det kan man også selv med en range bag.

Transport

§ 8. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.

Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 gælder ikke for civile statsmyndigheder.

Stk. 4. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 2.

Bekendtgørelsen
Våbenloven
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 18. okt 2013, 14:53

Jeg kan ikke lade være: fedt at de ikke har nævnt ankel og lårhylster:) god weekend

Besvar