Opbevaring af haglgevær under hotelophold

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Madsen2204
Newbie
Newbie
Interesser: Computer, venner, etc
Geografisk sted: Jylland

Opbevaring af haglgevær under hotelophold

Indlæg af Madsen2204 » 15. okt 2013, 11:16

Hej NVF!

Jeg har lige erhvervet mig mit jagttegn :rock:

Og står til at skulle på min første jagt, som befinder sig 400 km væk fra hvor jeg bor.

Hvad siger loven (har ikke selv kunne tyde det) er det OK jeg har den med ind på hotel værelset og lader ammunitionen ligge i bilen ? eller skal jeg ud og finde en som har et godkendt våbenskab som det kan stilles i ?

Hvad gør I når i er afsted ?

PFT og tak for svar :)

- Søren :thumbup:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Re: Opbevaring af haglgevær under hotelophold

Indlæg af Kalthoff » 15. okt 2013, 11:22

Bekendtgørelse om våben og ammunition mv.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=127786
§ 22. Bestemmelserne i § 21, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåset gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåset gemme.

Madsen2204
Newbie
Newbie
Interesser: Computer, venner, etc
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af Madsen2204 » 15. okt 2013, 12:12

Tak for hjælpen Kalthoff :numberone:

Det hjælper mig meget da jeg ellers skulle på en omvej 100km hver vej for at finde et skab :)

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 15. okt 2013, 14:19

Se eventuelt Herning Pengeskabsfabriks bud på opbevaring i forbindelse med transport her: http://www.gunbox.dk/
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 15. okt 2013, 15:14

Når jeg er på jagtrejse er jeg i virkeligheden sjældent lang væk fra min riffel. Enten er jeg på jagt, på vej i bilen,eller også spiser eller sover jeg, og så står riflen på værelset i huset hvor jeg er. Skal jeg ud uden riffel, kan den godt efterlades på det låste værelse. Ammunitionen har jeg som regel haft i kufferten, men hvis der er safe-box på værelset kunne man vel lægge den deri.

Når jeg besøger venner eller familie på privat jagt, kan min riffel som regel være i deres våbenskab. Ellers er det fint hvis man kan låse den inde i et skab eller på et værelse, mest fordi små pilfingre ikke skal komme til skade, men så er lovkrav ihvertfald overholdt.

Jeg synes her er et eksempel på, at lovgivningen kan være både fornuftig og rimelig, så hvis man tænker sig lidt om, er der ingen problemer i det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 15. okt 2013, 15:28

Lycon skrev:Se eventuelt Herning Pengeskabsfabriks bud på opbevaring i forbindelse med transport her: http://www.gunbox.dk/
Et fuldstændigt overflødigt produkt. Er ikke godkendt i henhold til nogle standarder. i lovens forstand er aflåsning i bagagerum lige så godt.

Edit: Stave bøf
Senest rettet af Raptor357 15. okt 2013, 15:34, rettet i alt 2 gange.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Nic
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Nic » 15. okt 2013, 17:59

man kan vel også dele sit våben op i løb og skæfte og have de 2 dele hver for sig evt den ene del i bilen og den anden på værelset.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 15. okt 2013, 18:58

Nic skrev:man kan vel også dele sit våben op i løb og skæfte og have de 2 dele hver for sig evt den ene del i bilen og den anden på værelset.
Skjult opbevaring + adskillelse og fordeling er bedste løsning når man ikke kan opbevare i våben/pengeskab.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 28 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 16. okt 2013, 12:44

Jeg plejer at sidde med det ladt på værelset - så er jeg sikker på, at der ikke er nogle af stuepigerne der glemmer at fylde minibaren op. Helt op!

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af EGJ » 16. okt 2013, 16:43

Raptor357 skrev:
Lycon skrev:Se eventuelt Herning Pengeskabsfabriks bud på opbevaring i forbindelse med transport her: http://www.gunbox.dk/
Et fuldstændigt overflødigt produkt. Er ikke godkendt i henhold til nogle standarder. i lovens forstand er aflåsning i bagagerum lige så godt.

I forbindelse med opbevaring under transport, er der vist ikke noget krav om specifikke standarder.
Et bagagerum kan jo være en mangelvare på en rejse, og jeg er ikke sikker på, at du med god samvittighed bare kan smide din riffel i et bagagerum på hotellets parkeringsplads, selv om du har bilen med. Jeg er i tvivl om det kan betragtes som et forsvarligt aflåst gemme, hvis ikke det er under konstant tilsyn.
En gunbox på værelset hvor man sover, er nok bedre, og kan den suppleres med en kæde - eller wirelås omkring radiatoren, vil jeg mene at den - også i lovens forstand, er at foretrække frem for bagagerummet. Dermed ikke sagt, at en gunbox er nødvendig.

Er reglerne i grunden ikke lidt "sjove"
Skydevåben skal være under konstant tilsyn
eller
skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåset gemme
eller
fastlåst til mur eller lignende
og
på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende

Man skal altså opfylde mindst ét af de tre første sikkerhedsregler OG den sidste. Skal det forstås sådan, at selv om der er konstant tilsyn, så skal det også være på et utilgængeligt sted for uvedkommende?
Senest rettet af EGJ 16. okt 2013, 17:02, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 16. okt 2013, 16:55

Jeg har ikke læst eller set om anden brug end fastmonteret i bil.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af EGJ » 16. okt 2013, 17:03

Raptor357 skrev:Jeg har ikke læst eller set om anden brug end fastmonteret i bil.
Brugt sådan, har du fulstændig ret i at det er øverflødigt. :biggrin:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 17. okt 2013, 00:25

Raptor357 skrev:

Ved kørsel i Tyskland er gunbox juridisk relevant. Se hvad producenten skriver om emnet:
http://www.gunbox.dk/regler-for-vaabentransport/

Jensor
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og dimser
Geografisk sted: Vestsjælland
Been thanked: 4 times

Indlæg af Jensor » 17. okt 2013, 09:20

Kalthoff skrev:
Raptor357 skrev:

Ved kørsel i Tyskland er gunbox juridisk relevant. Se hvad producenten skriver om emnet:
Endelig en fordel ved at køre i en Sedan. Bundstykke og ammunition kan så låses inde i handskerummet - så er de tyske regler opfyldt.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 17. okt 2013, 10:52

Kalthoff skrev: Ved kørsel i Tyskland er gunbox juridisk relevant. Se hvad producenten skriver om emnet:
Men det kan også klares ved at sætte en lillebitte hængelås på lynlåsen på dit riffelfoderal. Sådan har man gjort i årevis.
:biggrin:

Gunbox er smart, men ikke et krav nogen steder. I øvrigt skal man da alligevel slæbe skyderne med i hytten eller hotelværelset. Tænk at vågne en tidlig morgen og så konstatere at bilen inkl. gunbox og skydere, er væk fra parkeringspladsen.

Skal man sige noget fornuftigt om gunbox, så kan den være fornuftig hvis man kort skal ind og tisse eller spise og selvfølgelig ikke slæber skyderne med der. Her er det selvfølgelig smartere at have skyderne i boxen end at de ligger på bagsædet. Når jeg rejser, og skal ind og spise undervejs, parkerer jeg altid så jeg kan se bilen fra hvor jeg spiser.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Besvar