Ompibning til anden kaliber. Skal våbnet omregistreres?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning, genladning og jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Ompibning til anden kaliber. Skal våbnet omregistreres?

Indlæg af Charlie Bravo » 19. okt 2013, 10:22

Hej alle.
Hvilke regler gør sig gældende i tilfælde af ompibning til f.eks. en wildcat kaliber som f.eks. fra regulær 6,55x55 til 6,5x55 AI?
Skal våbnet omregistreres eller hvad skal man?

Mvh.

Chr.
Senest rettet af Refraktorius 21. okt 2013, 11:44, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift suppleret

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Re: Ompibning til anden kaliber.

Indlæg af 357Magnum » 19. okt 2013, 10:57

Nu kan jeg se at du kommer fra Aarhus, og her mener sheriffen at et kaliberskift er så voldsomt et indgreb, at det kræver en ny ansøgning (og dermed 420,-) på den nye kaliber, samt brev fra bøssemageren, som har udført indgrebet.

Al forlaring om at det et kaliberskift med en ny kaliber/pibe svarer til en (gratis) vekselpibe-tilladelse vandt ikke indpas :wall:

Om det er en formildende omstændighed, at projektildiameteren forbliver .264" og det kun er kammeret, som bliver boret op, skal være usagt - men sæt dine forventninger lavt.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 19. okt 2013, 12:31

Det er samme hylster blot en smule ændring i faconen. Derfor ville jeg ikke gøre noget andet end at få åbnet kamret hos en bøssemager. Er du derimod ude i at få et helt nyt kaliber, så er det en anden sag.
Mvh Great Dane

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 303 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 19. okt 2013, 14:38

Det er stadig en 6,5x55. Efter AI-ficeringen kan du fortsat skyde med helt almindelige 6,5x55 patroner i riflen. De vil sandsynligvis gå fint, og samtidig fireformer du hylstrene til AI dimensioner. Så jeg ville bare blande polisen helt uden om, det rager ikke dem. Går det højt, ville jeg søge en vekselpibetilladelse i kaliber 6,5x55AI med samme serienummer som nu. Så har du den oprindelige riffeltilladelse, så du kan købe ammunition i originalkalibret, og den gratis vekselpibetilladelse så du også kan købe patroner i det kaliber.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 19. okt 2013, 15:07

Lassescout skrev:Det er stadig en 6,5x55. Efter AI-ficeringen kan du fortsat skyde med helt almindelige 6,5x55 patroner i riflen. De vil sandsynligvis gå fint, og samtidig fireformer du hylstrene til AI dimensioner. Så jeg ville bare blande polisen helt uden om, det rager ikke dem. Går det højt, ville jeg søge en vekselpibetilladelse i kaliber 6,5x55AI med samme serienummer som nu. Så har du den oprindelige riffeltilladelse, så du kan købe ammunition i originalkalibret, og den gratis vekselpibetilladelse så du også kan købe patroner i det kaliber.
Er det ikke lidt selvmodsigende.?

Groft tolket : "Det er den samme grundkaliber, men man kan affyre 6.5x55 i 6.5x55AI for så fireformes hylsteret bare til AI kaliberen" ?!?

Kan ikke helt se at polisen bare skal "blande sig helt udenom, for det rager ikke dem." - det KAN vel stadig give problemer at blive stoppet af en emsig politibetjent efter en jagt, og der ligger 6.5x55AI patroner til en 6.5x55-riffel, idet skiftet kun går den ene vej.

6.5x55AI kan ikke affyres i 6.5x55-standardkaliberen - men det kan lade sig gøre omvendt... er der så ikke tale om TO forskellige kalibre.?
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Stillekaj
Banned
Banned
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 11 times

Indlæg af Stillekaj » 19. okt 2013, 17:25

Hvilken embedsmand vil være i stand til at se, at det hylster der i bunden er stemplet 6,5x55 har fået en AI ficering
Problemet ville vel være større for staklen som får ændret kalibret på sin tilladelse, og derefter altid kunne stoppes med "forkerte" 6,5x55 træls patroner

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 19. okt 2013, 17:32

Stillekaj skrev:Hvilken embedsmand vil være i stand til at se, at det hylster der i bunden er stemplet 6,5x55 har fået en AI ficering
Problemet ville vel være større for staklen som får ændret kalibret på sin tilladelse, og derefter altid kunne stoppes med "forkerte" 6,5x55 træls patroner
Og hvem ville undre sig over fabriksammunition hvor der står 6.5x55AI på pakken......... når der på tilladelsen.....

Stillekaj
Banned
Banned

Indlæg af Stillekaj » 19. okt 2013, 17:38

Kan man overhovedet købe fabriksladet 6,5x55 AI patroner

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 19. okt 2013, 19:14

Stillekaj skrev:Kan man overhovedet købe fabriksladet 6,5x55 AI patroner
Måske ikke - men der er stadig tale om to forskellige patroner, når kun den ene passer i den anden - vil jeg da mene.

Og hvad vil det give af problemer ved videresalg at.. oh, der er sket noget magisk i forbindelse med købet, det er sku blevet en 6.5x55AI ?!???

Der er jo ikke kun tale om at man kan bruge cal 12/70 patroner i et 12/76 eller 12/89 kammer - vi ved også godt at det ikke går den anden vej, men det er ligegyldigt da jagttegnet giver tilladelse til alle haglpatroner (indenfor visse rammer).

Riffeltilladelser er desværre ret specifikke - og folk er da også blevet nægtet indrejse til lande der ikke kender den "civile" (danske) betegnelse for slugs/brenneke (enkelte har fået skrevet 18.2 eller 18.9mmx70 som bare er mm-angivelsen for en cal 12/70 slug i våbenpasset) og der dermed har været bare en lille uoverensstemmelse mellem ammunitionen og våbnet.

Jeg er såmænd ligeglad om folk bare fuck'er politiet og holder kaje, og bare får lavet en vekselpibetilladelse - eller slet ikke gør noget.
Siger bare at det har potentiale til at give problemer - for ladningerne er ikke ens, betegnes forskelligt, og de to varianter omend kun med små forskelle passer ikke i hinandens våben, men kun den ene vej.

Stiller bare spørgsmålet - er det jagttegnet/riffeltilladelserne/våbnene værd at have rod i betegnelserne, når det potentielt kan give gnidninger.????

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 19. okt 2013, 19:37

Svarer det ikke mest til at skyde med .22 short og .22LR i samme salonriffel ? Jeg mener, du har tilladelse til riflen og patronerne er stort set identiske bortset fra udgangshastigheden ? Jeg skal da ikke afvise at en emsig embedsmand kan finde på at gå ballistisk, men jeg mener altså han har en meget lille sag.

Det er muligt du ikke kan gå ind til Korsholm og købe en pakke patroner mærket 6,5x55AI, men du kan sagtens købe dem hos en erhvervsgenlader. Jeg tror virkelig ikke han nægter at sælge dem til dig, selvom der kun står 6,5x55 på våbentilladelsen.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 19. okt 2013, 19:50

Om det er det samme som at skyde .22Short af i en .22LR skal jeg lade være usagt.

Men .22LR'en har man i givet fald på riffeltilladelse som .22LR og kan umiddelbart afskyde .22LR, .22Long, .22Short, 6mmFlobert (BB og CB).....

Mener bare at der er forskel på hvad der er MULIGT (.22LR kan umiddelbart affyre .22LR og mindre, samt 6mm Flobert-varianter) - hvorimod der skal foretages et spåntagende indgreb for at ændre end 6.5x55 til en ..... 6.5x55AI

Spåntagende indgreb har det med at falde ind under opfattelsen "permanent ændring/konvertering" som benyttes andetsteds i lovgivningen også.

Der er jo forskel på at folk har en .22LR og det altid har været sådan, at man kunne købe billige .22Short eller 6mm Flobert på en .22LR-tilladelse - men det gør det ikke nødvendigvis mere korrekt, for lovteksten nævner ikke denne praksis nogen steder.

Du ved som hjemmelader sikkert også at 6.5x55 og 6.5x55AI står som to forskellige kalibre i ladetabellerne.

Hvorfor er det lige at døren kun svinger den ene vej.??

Stillekaj
Banned
Banned

Indlæg af Stillekaj » 19. okt 2013, 20:29

Kan man overhovedet skaffe hylstre der er stemplet 6,5x55AI.
Hvis nej. Hvordan skal man så overbevise den emsige betjent eller tolder om at de patroner man har med bundstemplet 6,5x55 rent faktisk er lovlige at besidde, når nu du kun har tilladelse til en 6,5x55AI.

Jeg har da hørt at der er forskel i ladningerne på en 6,5x55 og en 6,5x55AI.
Jeg har også hørt at 300WinMag har forskellige ladedata alt efter hvilket hylsterfabrikat der anvendes. Sågar hvilke hylstre fra samme leverandør(Norma) der lades

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 19. okt 2013, 21:48

.300WinMag'erne har sikkert forskellige ladedata - alt efter hvor tunge/tykke hylstrene er og dermed hvilket volumen de har.
Men fælles for alle .300WinMag'erne er at de har samme ydre dimensioner, og det er ligesom dét som ligger til grund for kaliberbetegnelsen.

Min kære .45/70 findes også i mange forskellige lade-niveauer, alt efter om man har en gammel pispotte af en trapdoor eller rolling block, en leveraction 1895 Marlin eller Ruger #1 riffel - men igen, fælles er at de har samme ydre dimensioner.

Så syntes ikke at hverken .300WinMag, .45/70, .22LR m.v. helt kan sammenlignes

But again - Excuse me for asking questions.

Jeg syntes bare det er dumt at satse på at politiet ikke kan se forskel alligevel, og dernæst råde folk til bare at klappe kaje - for at håbe på at ingen opdager det. (som jeg læser det)

Trådstarter ser det åbenbart som to forskellige kalibre - ladetabellerne ser det som to forskellige kalibre med forskellige fysiske dimensioner, firmaerne der laver genladegrejet har også to forskellige sæt lade-dies. (jeg går ikke ud fra at de skriver i manualen at med 6.5x55AI skal du lige justere to omgang mere ned, og give den et ordentligt klem, så passer der bare.!)

Nosler og Hornady laver hylstre til nogle af "Ackley Improved"-kalibrene, efter hvad jeg kunne finde og Nosler mærker disse med "Ackley" i nogle tilfælde - kan dog ikke finde fabriksammunition for 6.5x55AI. Men kan bare huske at nogle af wildcat-kalibrene er blevet så populære at de pludselig findes som fabriksproducerede - såsom 6.5mm-284 og 6mmBR

Skal man så bare vente med at "omregistrere" kaliberen til hylstrene findes med den rigtige kaliber-betegnelse.? Og er der i realiteten tale om to forskellige patroner.?

Det mener jeg der er - da der er fysisk forskel på hylstrene imellem de to varianter - det er ikke kun forskellige ladedata.

Og at der imellem de to tilfældigvis er mulighed for at 6.5x55 kan benyttes i 6.5x55AI, men ikke omvendt. Så er der da NOGET der er "improved"/ændret - og grundlag for at det vitterlig ER en selvstændig kaliberbetegnelse, samt noget som politiet måske skal vide.

Kan med de nye regler heller ikke lige se hvordan en våbensmed kan/må fremstille en pibe uden at der stemples info i den.
For var der ikke kommet nye regler om hvilke dele skulle mærkes/stemples med en del oplysninger så disse dele kunne registreres? Dette specielt ved nyfremstilling af rifler fra bunden af custom-dele - eller ved større udskiftning af dele? - og hvad vil han i givet fald gå med til at mærke en 6.5x55AI-kamret pibe.? Også så piben er dækket sikkert ind ved videresalg.?!? Og vil han risikere sin produktionstilladelse på sådan en marginal ting.?

En ting er at man KAN affyre 6.5x55 i en 6.5x55AI - men det lader ikke til at være generelt tilrådeligt, da det mest optimale er at bruge AI ammunition i en AI riffel. Efter hvad jeg kan læse, så får man bedst ydelse og præsicion ved at bruge de korrekte hylstre (der passer til kammeret).

Så hvis man lader selv, har man også mulighed for at fireforme og lade patroner der passer i kammeret - eller almindelige kunder kan købe ammunition ved en erhvervs-genlader/hjemmelader. Men ved en erhvervs-genlader/lader spørger man vel efter 6.5x55AI for at få det mest optimale produkt, i stedet for at købe 6.5x55 off the shelf.

But again, excuse me.... personligt ville jeg bare sørge for at der var orden i papirerne.

Ved bare at hvis NOGEN bliver firkantede - så VIL der blive kigget på hvad der er op og ned på fakta, og gæt hvem der så står med navnet på tilladelsen, og dermed skægget i postkassen. Og det eneste det kræver er bare at der er én politibetjent der lugter lunten, og får nogle teknikere til at kigge nærmere på det.

Men beklager folk bliver sure over spørgsmålene.
Jeg er bare endnu et røvhul med en mening der ikke altid er som de fleste. =o) Á hopp'r 'a her.

Stillekaj
Banned
Banned

Indlæg af Stillekaj » 19. okt 2013, 23:56

Happy
jeg mener ikke noget sted at jeg har rådet, eller udtrykt min mening. Jeg har derimod stillet nogle efter min mening relevante spørgsmål.
Disse spørgsmål tager du ikke stilling til. En stillingtagen ville måske resultere i at du kunne se et paradoks, hvor det er den korrekte der får den største risiko for problemer.

Min henvisning til 300winmag ladedata var affødt af din bemærkning om forskellige ladedata. Der er generelt 2 ladeniveauer for 300winmag. Dette er ikke på grund af forskellig anvendelsesområde(forskellige styrker på riflerne) men udelukkende på grund af markant fysisk forskel på hylstrenes indvendige udformning, og dermed volumen.

Kan vi ikke blive enige om følgende fakta.
Begge kalibre har følgende mål 6,5mm indvendig pibemål. 6,71mm kuglediameter. 55mm hylsterlængde. Begge anvender samme grundhylster, som i alle for os kendte tilfælde er stemplet 6,5x55.
Burde man så også på 6,5træls skrive 6,5x55 SM eller 6,5x55SCAN. som er de officielle CIP/SAAMI betegnelser for 6,5træls?

Hvis man får ændret sin tilladelse så den siger 6,5x55AI hvordan håndtere man så toldere og emsige betjente som kontrollere ammo i forhold til tilladelsen.?

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 20. okt 2013, 08:49

Lad os nu ikke ryge i totterne på hinanden, det er jo i virkeligheden en interessant diskussion.

Enhver kan jo give trådstarteren det indlysende råd: få din riffel registreret som dual chamber med de to kalibre 6,5x55 og 6,5x55 AI på våbentilladelsen. Så kan du købe og bruge begge de patroner din riffel kan skyde med. Betal kr. 840 for ændringen, hvis det er din eneste riffel.

Men hvor meget skal der til, for at der er tale om to forskellige kalibre ? Vi kender alle diskussionen om rifler i kaliber 223 Rem der ikke kan skyde med AMA ammunition. Løsningen, hvis det skal løses, er at få kammeret revet op til NATO kalibret, og så skyder man glad videre med begge "kalibre". Men ingen kunne vel drømme om at omregistrere riflen efter den operation ?

Jeg mener, at når man Ackley Improver et hvilket som helst kaliber, så flytter man skuldrene lidt frem, og gør skuldervinklen lidt stejlere. Det giver større hylstervolumen og mindre slid på hylstrene ved flergangsbrug, men alle AI kamrene har bevaret bund- og hylsterdiameter samt hylsterlængde og projektildiameter, så de kan stadig bruges med de originale patroner. Det er simpelthen måden at få hylstre til genladningen på.

Så spørgsmålene bliver i virkeligheden: Hvad skal der til, for at man har lavet et nyt kaliber ? Og hvem bestemmer det ? Skriver politiet ikke blot det kaliber på tilladelsen du søger om ?

Min opfattelse er, at AI patronerne blot er specialudgaver af oprindelseskalibrene, ligesom du kan få snævrere matchkamre med særligt små tolerancer i de kalibre du vil kunne skyde særligt præcist med, og du kan få 223 Rem og 308 Win i særlige militærkamringer, så du kan bruge Nato ammunition i dem. Jeg kan ikke afvise at et og andet våbenkontor vil vælge at se anderledes på det.

Men jeg er temmelig overbevist om, at hvis en emsig politimand vil trække dig i retten for at have et "forkert" kaliber på våbentilladelsen, så har du en ret stærk sag, når du kan oplyse at dine patroner har samme bunddiameter, hylsterdiameter, hylsterlængde og kuglediameter som det kaliber der står på tilladelsen.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 20. okt 2013, 09:19

Det korte af det lange er at kigger man i våbenloven, bekendtgørelsen osv. så er et kaliberskift ikke noget der koster en ny ansøgning.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Bessie4ever » 20. okt 2013, 12:47

er der en som kan ligge fakta på hvad fordelene er ved en 6.5X55 AI

hvad kan den som den almindelige ikke kan ?
og er det noget bevendt i en 56cm pibe?
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 20. okt 2013, 17:07

Mindre arbejde ved Genladning, flere skud pr hylster. Højere mulig udgangshastighed. Uanset pibens længde så vil du få disse effekter ud at at rive kammeret op til ai. Ja det bliver jo næsten en 6,5x284.

Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning, genladning og jagt
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Charlie Bravo » 21. okt 2013, 11:37

Spændende diskussion. Det er nok bedst at høre med lovens lange arm for at være ¨på den sikre side. Det giver god mening med at det ikke er nødvendigt med en registrering, men på den anden side, ved man jo kun alt for godt at sund fornuft ikke altid råder i den slags sager.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 21. okt 2013, 16:57

Charlie Bravo skrev:Spændende diskussion. Det er nok bedst at høre med lovens lange arm for at være ¨på den sikre side. Det giver god mening med at det ikke er nødvendigt med en registrering, men på den anden side, ved man jo kun alt for godt at sund fornuft ikke altid råder i den slags sager.

Jeps, og vi får jo altid ensartede reelle og fagligt funderede svar fra polisen, de seneste flere hundrede eksempler alene her på NVF er jo blot fejl og belastende skatteborgere (Ironi kan være anvendt :alcohol: )
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Re: Ompibning til anden kaliber. Skal våbnet omregistreres?

Indlæg af Bessie4ever » 21. okt 2013, 17:22

Fuck! Nu bliver jeg nød til at kamre en til AI :biggrin:
Perfect! Thats is good enough for me

Besvar