Hjælp, Undslupene dyr?
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, buejagt
- Geografisk sted: Jerslev
Hjælp, Undslupene dyr?
Hvad må jeg??
Jeg har nogle bekendte som har nogle mufloner til at rende og ødelægge haven, disse dyr er sluppet ud fra en nærliggende indhegning hvor ejeren ikke vil indfange dem.
Hvor lang tid skal der gå fra de er sluppet ud til evt. bortskydning?
Og hvor langt skal der være fra hegnet og dertil hvor de i så fald kan blive skudt?
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget i bekendtgørelserne??
De har pænt bedt mig om at hjælpe dem af med problemet, men jeg vil ikke gøre noget før jeg ved om det er lovligt da det jo er undslupene dyr der er tale om..
På forhånd tak for hjælpen.
Jeg har nogle bekendte som har nogle mufloner til at rende og ødelægge haven, disse dyr er sluppet ud fra en nærliggende indhegning hvor ejeren ikke vil indfange dem.
Hvor lang tid skal der gå fra de er sluppet ud til evt. bortskydning?
Og hvor langt skal der være fra hegnet og dertil hvor de i så fald kan blive skudt?
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget i bekendtgørelserne??
De har pænt bedt mig om at hjælpe dem af med problemet, men jeg vil ikke gøre noget før jeg ved om det er lovligt da det jo er undslupene dyr der er tale om..
På forhånd tak for hjælpen.
silent killer.... buen er fantastisk!!!
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Re: Hjælp, Undslupene dyr?

Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
- Great Dane
- Platin Member
- Interesser: Skydejern generelt
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 35 times
Uden at ville slå det op for dig, så mener jeg bestemt at det er 2 måneder ejeren har. Har han så meldt ud at han ikke vil gøre noget så er det vel blot at bortskyde dem. Jeg vil dog nok holde mig til at jeg ikke kunne se noget øremærke, og derfor ikke kunne vide bedre.
Mvh Great Dane
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Hvis ejeren kendes, så kan din kammerat meddele til ejeren at dyrene enten vil blive indfanget eller ombragt ved afskydning (hvor dette er muligt/praktisk/sikkert).
Ved en direkte henstilling til ejeren (helst skriftligt), gerne med henvisning til loven om Vej og Markfred, kan denne ikke sidde henvendelsen overhørig.
Hvis ejeren herefter afstår fra at hente dyrene kan en egentlig afskydning formodentlig ske umiddelbart.
Man skal bare være helt klar i spyttet om at ejeren er fuldt klar over at dyrene så vil blive skudt ifølge loven om Vej og Markfred - og man står bedst hvis man kan bevise dette (eventuelt anbefalet brev, med underskrivning af modtager) og ejeren skal have en rimelig tid til at hente dyrene.
Indfangning er en mildere metode der ALTID kan tages i brug umiddelbart - dette vil ligeledes ske på ejerens ansvar og økonomisk ligge ejeren til last (ifølge loven om Vej og Markfred). Skader på jorden/afgrøder m.v. kan også pålægges ejeren af dyrene med henvisning til samme lovgivninog eventuelle skader på dyrene vil IKKE ligge indfangeren til last (medmindre han bevidst har skadet dyrene!).
Der er ikke en egentlig tidsfrist på indfangning - så det må være "der skal gives en rimelig tid", hvilket er et vurderingsspørgsmål i det enkelte tilfælde. Så umiddelbart vil jeg mene at i straks kan sætte gang i indfangning på ejerens ansvar, idet i har meddelt det til ejeren og denne har afslået eller intet gjort.
Men for ikke at gøre noget overilet - men stadig "imødekommende"... så tag kontakt til politiet, anmeld sagen og bed dem om at kontakte en dyrefanger til indfangningen, og meddel dem at ejeren er bevidst om det, men har afslået og ikke forventes at gøre noget.
Regningen i forbindelse med indfangningen m.v. lander automatisk hos ejeren.
Erstatning for skader kan så nemt opgøres og sendes som et krav også, gerne via politiet.
Ved en direkte henstilling til ejeren (helst skriftligt), gerne med henvisning til loven om Vej og Markfred, kan denne ikke sidde henvendelsen overhørig.
Hvis ejeren herefter afstår fra at hente dyrene kan en egentlig afskydning formodentlig ske umiddelbart.
Man skal bare være helt klar i spyttet om at ejeren er fuldt klar over at dyrene så vil blive skudt ifølge loven om Vej og Markfred - og man står bedst hvis man kan bevise dette (eventuelt anbefalet brev, med underskrivning af modtager) og ejeren skal have en rimelig tid til at hente dyrene.
Indfangning er en mildere metode der ALTID kan tages i brug umiddelbart - dette vil ligeledes ske på ejerens ansvar og økonomisk ligge ejeren til last (ifølge loven om Vej og Markfred). Skader på jorden/afgrøder m.v. kan også pålægges ejeren af dyrene med henvisning til samme lovgivninog eventuelle skader på dyrene vil IKKE ligge indfangeren til last (medmindre han bevidst har skadet dyrene!).
Der er ikke en egentlig tidsfrist på indfangning - så det må være "der skal gives en rimelig tid", hvilket er et vurderingsspørgsmål i det enkelte tilfælde. Så umiddelbart vil jeg mene at i straks kan sætte gang i indfangning på ejerens ansvar, idet i har meddelt det til ejeren og denne har afslået eller intet gjort.
Men for ikke at gøre noget overilet - men stadig "imødekommende"... så tag kontakt til politiet, anmeld sagen og bed dem om at kontakte en dyrefanger til indfangningen, og meddel dem at ejeren er bevidst om det, men har afslået og ikke forventes at gøre noget.
Regningen i forbindelse med indfangningen m.v. lander automatisk hos ejeren.
Erstatning for skader kan så nemt opgøres og sendes som et krav også, gerne via politiet.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- EGJ
- Silver Member
- Interesser: Våben, skydning og jagt
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 42 times
Alle "vildtlevende" muflons i DK er jo sådan set undslupne dyr, bortset fra de der er udsat på nogle småøer. Da ingen gør krav på dyrene, og da der for øjeblikket er jagttid på dem, kan jeg ikke se nogen grund til, at du ikke skulle skyde dem, hvis du altså har ret til at jage og skyde det pågældende sted.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, buejagt
- Geografisk sted: Jerslev
Tak for svarene alle sammen.
Jeg alliere mig med mark og vejfreds loven, og tager en snak med dem der vil have mig til at skyde dyrene, og ejeren.
Som sagt så ønsker jeg ingen sure miner hverken på den ene eller den anden side.
Så må jeg se om jeg kan komme til at skyde dem, eller måske bare 1 eller 2 af dem, så lære de måske at det ikke er der de skal gå rundt :)
Hav en god aften derude
(jeg skal nok vende tilbage når jeg har snakket med begge parter)
Jeg alliere mig med mark og vejfreds loven, og tager en snak med dem der vil have mig til at skyde dyrene, og ejeren.
Som sagt så ønsker jeg ingen sure miner hverken på den ene eller den anden side.
Så må jeg se om jeg kan komme til at skyde dem, eller måske bare 1 eller 2 af dem, så lære de måske at det ikke er der de skal gå rundt :)
Hav en god aften derude

(jeg skal nok vende tilbage når jeg har snakket med begge parter)

silent killer.... buen er fantastisk!!!
- Labgirl
- Silver Member
- Interesser: Jagt,hund
- Geografisk sted: Østjylland
- Been thanked: 6 times
Da nogle eftertragtede dyr undslap i vores nabolag fik vi at vide at det var 30 dage. Men jeg har aldrig set det på skrift så kan ikke sige hvad der er rigtigt.Great Dane skrev:Uden at ville slå det op for dig, så mener jeg bestemt at det er 2 måneder ejeren har..
Jeg tænker Jægerforbundet må have styr på reglerne og ville kontakte dem hvis det var mig.
De plejer at være flinke til at svare på spørgsmål.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Kontakt det lokale politi, og hør dem ad.
Ingen grund til at du kommer i klemme, fordi en anden er et fjols.
Ingen grund til at du kommer i klemme, fordi en anden er et fjols.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, Jagt
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Hvis du har jagten på det pågældende område, og/eller, at du kan leve op til de regler der er for at bedrive lovlig riffeljagt i området, så er der jagttid på muflon, og du kan skyde dem efter jagttidsbekendtgørelsen. Uagtet de er undslupne eller øremærkede.
Sådan er dåvildt altså blevet nedlagt i mange år i det jyske, når der har været et par undslupne fra farmene.
Men nu skriver du, at de render og ødelægger haven...så skal de jo ha' en ret stor have, og bo noget langt ude på landet?!?
Sådan er dåvildt altså blevet nedlagt i mange år i det jyske, når der har været et par undslupne fra farmene.
Men nu skriver du, at de render og ødelægger haven...så skal de jo ha' en ret stor have, og bo noget langt ude på landet?!?