Udsendelse af høring - 2013-5002-0019
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
Re: Udsendelse af høring - 2013-5002-0019
Bare det at 2-patroners-begrænsningen OGSÅ gælder en pump-action (MANUEL), det er jo helt hen i hashtågen.....
Frihed frem for alt
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, Jagt
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Nu blev det som udventet udsat en smule.
Det er jo både godt og skidt. Godt fordi der rent faktisk er sat tid af til at gennemlæse og vurdere hørinssvarene. Skidt fordi det er meget kort tid, så vi kan nok ikke forvente at de ændringer som NVF og DJ påpegede mht. krudtopbevaring og halvautomater får den store opmærksomhed.
Mon ikke lyddæmperen kommer igennem i ret ordlyd, halvautomater og krudt negligeres - men tomme patronhylstre bliver taget ad notam? Det er mit bud.
Det er jo både godt og skidt. Godt fordi der rent faktisk er sat tid af til at gennemlæse og vurdere hørinssvarene. Skidt fordi det er meget kort tid, så vi kan nok ikke forvente at de ændringer som NVF og DJ påpegede mht. krudtopbevaring og halvautomater får den store opmærksomhed.
Mon ikke lyddæmperen kommer igennem i ret ordlyd, halvautomater og krudt negligeres - men tomme patronhylstre bliver taget ad notam? Det er mit bud.
-
- Gold Member
Jeg vil gætte på det samme.YoungDane skrev: Mon ikke lyddæmperen kommer igennem i ret ordlyd, halvautomater og krudt negligeres - men tomme patronhylstre bliver taget ad notam? Det er mit bud.
Frihed frem for alt
-
- Banned
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
er der nogen der ved om våbencirkulære er træd i kraft pr 1 november. nu tænk jeg på vedr tillades til blyhagl til western skydning
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 292 times
Den er der da allerede idag. med sortkrudt/erstatning.Knt skrev:er der nogen der ved om våbencirkulære er træd i kraft pr 1 november. nu tænk jeg på vedr tillades til blyhagl til western skydning
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Banned
man skal har tillades til blyhagl selv til sortkrudt/erstatning.Raptor357 skrev:Den er der da allerede idag. med sortkrudt/erstatning.Knt skrev:er der nogen der ved om våbencirkulære er træd i kraft pr 1 november. nu tænk jeg på vedr tillades til blyhagl til western skydning
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 292 times
Det tror jeg ikke, ellers får man den "automatisk". alle de sortkrudt skydninger jeg har set, har de kun skudt med blyhagl. de har alle været set på kalvebod.Knt skrev:man skal har tillades til blyhagl selv til sortkrudt/erstatning.Raptor357 skrev:Den er der da allerede idag. med sortkrudt/erstatning.Knt skrev:er der nogen der ved om våbencirkulære er træd i kraft pr 1 november. nu tænk jeg på vedr tillades til blyhagl til western skydning
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Banned
det er brug blyhagl flere sted , det skal vi jo brug på stål måle, men det er ikke har været lovlig at brug. men i den ny våbencirkulære kan der gi tillades til blyhagl til westernskydning.Raptor357 skrev:Det tror jeg ikke, ellers får man den "automatisk". alle de sortkrudt skydninger jeg har set, har de kun skudt med blyhagl. de har alle været set på kalvebod.Knt skrev:man skal har tillades til blyhagl selv til sortkrudt/erstatning.Raptor357 skrev:Den er der da allerede idag. med sortkrudt/erstatning.Knt skrev:er der nogen der ved om våbencirkulære er træd i kraft pr 1 november. nu tænk jeg på vedr tillades til blyhagl til western skydning
-
- Gold Member
I nat kl 00:13 opdateres lovtidende igen.
Det bliver spændende om man så i morgen tidlig kan læse bekendtgørelsen blandt opdateringerne.

Det bliver spændende om man så i morgen tidlig kan læse bekendtgørelsen blandt opdateringerne.

Frihed frem for alt
- Radis
- Platin Member
- Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 19 times
Den kom på Retsinformation allerede i weekenden https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158805Tonnytot skrev:I nat kl 00:13 opdateres lovtidende igen.
-
- Gold Member
Mjah, men ikke cirkulæret, som er det jeg savler efter. Det offentliggøres måske slet ikke på samme måde som bekendtgørelser?Radis skrev:Den kom på Retsinformation allerede i weekenden https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158805Tonnytot skrev:I nat kl 00:13 opdateres lovtidende igen.
Frihed frem for alt
- Radis
- Platin Member
- Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 19 times
Bam! Her er den!Tonnytot skrev:Mjah, men ikke cirkulæret, som er det jeg savler efter. Det offentliggøres måske slet ikke på samme måde som bekendtgørelser?Radis skrev:Den kom på Retsinformation allerede i weekenden https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158805Tonnytot skrev:I nat kl 00:13 opdateres lovtidende igen.

-
- Gold Member
- Kontakt:
Skal man tolke "kan meddeleles" som i: Skal have den, hvis ikke der er tungtvejende årsager til et afslag?§ 7. Personer, der lovligt besidder rifler, glatløbede haglgeværer eller luftgeværer, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde.
Og - hvordan med mærkning og licenser og økonomi?
-
- Gold Member
YES!§ 7. Personer, der lovligt besidder rifler, glatløbede haglgeværer eller luftgeværer, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde.
NVF og DJ blev hørt. :eek:

Hvad blev ansøgningsformen? Lige som våbentilladelse, bare gratis og uden serienummer?
Frihed frem for alt
-
- Silver Member
- Interesser: Luftgevær PCP & Fjeder
- Geografisk sted: Bornholm
Tonnytot skrev:§ 7. Personer, der lovligt besidder rifler, glatløbede haglgeværer eller luftgeværer, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde.
skal det forstås derhen at at ejer man et IKKE tilladelseskrævende 4,5 mm luftgevær kan man søge om lyddæmper til dette
eller er det kun lovligt registrede 5,5 mm der kommer på tale ???
MVH
HOLMER
HW 100 S 4,5
Falcon T50 10-50x60 field target scope
-
- Gold Member
En lyddæmper på et 4,5 mm luftgevær har ikke været tilladelseskrævende længe, så vidt jeg ved. Der er mange af sådan nogle, rundt omkring.Holmer skrev:Tonnytot skrev:§ 7. Personer, der lovligt besidder rifler, glatløbede haglgeværer eller luftgeværer, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde.
skal det forstås derhen at at ejer man et IKKE tilladelseskrævende 4,5 mm luftgevær kan man søge om lyddæmper til dette
eller er det kun lovligt registrede 5,5 mm der kommer på tale ???
MVH
HOLMER
Frihed frem for alt
-
- Silver Member
det er så ikke rigtigt
det har der været skrevet rigtigt meget om her på NVF og konklusionen har hver gang været at det var tilladelseskrævende
nøjagtigt som til en riffel
at der så er mange der har dem på luftvåben gør det ikke mere lovligt
MVH
HOLMER
det har der været skrevet rigtigt meget om her på NVF og konklusionen har hver gang været at det var tilladelseskrævende
MVH
HOLMER
HW 100 S 4,5
-
- Gold Member
Nå. Ok. Jeg kender bare nogle stykker, der "bare" har købt dem, men det kan da godt være at både de og butik har fejlet.Holmer skrev:det er så ikke rigtigt
MVH
HOLMER

Frihed frem for alt
-
- Silver Member
folk har jo generelt betragtet luftvåben som legetøj og der for ikke skænket det en tanke at en dæmper kunne være ulovlig
her er et link til et indlæg om emnet
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 6r#p395790
lidt nede har Batler Britton vedhæftet et svar fra midt & Vestjyllands politi
MVH
HOLMER
her er et link til et indlæg om emnet
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 6r#p395790
lidt nede har Batler Britton vedhæftet et svar fra midt & Vestjyllands politi
MVH
HOLMER
HW 100 S 4,5
-
- Gold Member
Nu mangler vi bare at få klarlagt, hvordan det HELT præcist skal foregå mht ansøgning/køb af lyddæmpere.
De lokale politi'ere i landet har lige så mange meninger, som jeg har blade i haven, lige nu.
De lokale politi'ere i landet har lige så mange meninger, som jeg har blade i haven, lige nu.
Frihed frem for alt
-
- Gold Member
- Kontakt:
HuntersMagazine har ringet rundt osv.
Der er, som forventeligt, allerede én politikreds der går amok:

Der er, som forventeligt, allerede én politikreds der går amok:
Hos Aktiv Fritid i Køge har de allerede set de første tilladelser og udleveret de tilhørende lyddæmpere. I den butik er der numre i alle de solgte lyddæmpere, og nummeret fremgår således også af tilladelsen.
I løbet af de seneste uger har folkene hos Aktiv Fritid modtaget bestillinger på omkring et halvt hunderede lyddæmpere, som nu er klar til afhentning.
Som en krølle på denne lokale Køge-historie oplyses det hos Aktiv Fritid, at politiet i Køge kræver, at der er nummer i lyddæmperen (hvilket altså ikke er et krav i henhold til lovens nuværende tekst og praksis).

-
- Gold Member
- Kontakt:
Og det bliver værre - hvordan undgår man de her selvstramninger?!? Hvad fanden kan vi gøre?

Sælger ved jagtbutik på Fyn: Også fyns politi forlanger nummer i, samt nummer på geværet den skal sidde på, samt længde på dæmperen...

- Vigilante
- Gold Member
- Interesser: Genladning, langdistance
- Geografisk sted: Odense
- Geografisk sted: Fyn
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 37 times
YoungDane skrev:Og det bliver værre - hvordan undgår man de her selvstramninger?!? Hvad fanden kan vi gøre?
Sælger ved jagtbutik på Fyn: Også fyns politi forlanger nummer i, samt nummer på geværet den skal sidde på, samt længde på dæmperen...
Total forvirring. Da jeg var inde ved Fyns politi sagde han, at de ikke "kan" forlange nummer i dæmperen. Jeg fik opfattelsen af, at man gerne vil kunne forlange det, men nok bliver nødt til at udstede tilladelserne uden. Spændende.
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)
-
- Gold Member
- Kontakt:
Er det ikke allerede nu tydeligt, at det nemmeste havde været "fri" lyddæmper. Så man bare kunne tage den ned fra hylden og med hjem.
Hvorfor må de det i Norge, mens vi skal ha' politi ind over?
Hvorfor må de det i Norge, mens vi skal ha' politi ind over?