Ja bliver spændende at høre om den går igennem uden nummer på så!Timsen skrev:For lige at alle intereserede kan få essensen (af hvad jeg har eftersøgt i hvert fald) får i lige citaterne + kilderne.
Håber ikke I anser det som værende en dobbelpost - men jeg har savnet referencer til de gældende lovtekst-dokumenter - og de kommer altså her.
OM TILLADELSE TIL LYDDÆMPER:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158802Cirkulære om våben og ammunition mv. - CIR1H nr 9597 af 30/10/2013 Gældende. Offentliggørelsesdato: 02-11-2013, Justitsministeriet skrev:§ 7. Personer, der lovligt besidder rifler, glatløbede haglgeværer eller luftgeværer, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde.
Lovligt besidder dækker ud over jagtvåben vel også skytteforeningsvåben - og "hobbyluftgeværer" (4,5mm), som ikke er registreringspligtige (men det er lyddæmperen så).
OM MÆRKNINGhttps://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158805Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. - BEK nr 1248 af 30/10/2013 Gældende. Offentliggørelsesdato: 02-11-2013, Justitsministeriet skrev:§ 53. Mærkning af skydevåben efter våbenlovens § 3 a, stk. 1-3, skal ske ved, at mærket indhugges eller indgraveres i våbnets låsemekanisme og på våbnets løb eller pibe.
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=142859Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer - LBK nr 1005 af 22/10/2012 Gældende. (Våbenloven). Offentliggørelsesdato: 26-10-2012, Justitsministeriet skrev:§ 3 a. Skydevåben og genstande omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1, skal i forbindelse med fremstillingen af våbnet m.v. forsynes med et unikt mærke, der angiver fabrikantens navn, fremstillingsland eller -sted, fremstillingsår og serienummer, eller et andet unikt brugervenligt mærke med en numerisk eller alfanumerisk kode til identifikation af fremstillingslandet. Mærket skal placeres på våbnets låsemekanisme og på våbnets løb eller pibe.
Stk. 2. Mærket på skydevåben og genstande omfattet af stk. 1, der indføres fra et land uden for EU, skal tillige angive importland og importår. Er et våben m.v. ved indførslen fra et land uden for EU ikke mærket i overensstemmelse med stk. 1, skal våbnet m.v. af importøren forsynes med et sådant mærke. Mærkningskravene efter denne bestemmelse gælder ikke ved midlertidig indførsel, herunder transit.
Stk. 3. Skydevåben og genstande omfattet af stk. 1, der overgår fra statslig ejendom til permanent civil brug, skal endvidere forsynes med et mærke, der angiver det land, der foretager overdragelsen. Mærkningen skal forestås af den myndighed, der overdrager våbnet m.v.
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=142859Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer - LBK nr 1005 af 22/10/2012 Gældende. (Våbenloven). Offentliggørelsesdato: 26-10-2012, Justitsministeriet skrev:§ 1. (underforstået stk. 1) Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
Da lyddæmpere som Rigsby også skriver er eksplicit nævnt under §1, stk. 1, nr. 9, så vil jeg også mene at fabrikationsnummeret ikke vil være påkrævet.
Men - time will tell.
Lyddæmper....
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sjælland KBH
- Been thanked: 1 time
Re: Lyddæmper....
-
- Banned
- Interesser: Skydevåben
- Geografisk sted: Jydeland
- Been thanked: 11 times
Et det overhovedet interessant at få tilladelsen uden nummer på dæmperen. Hvis man får tilladelse uden nummer, kan man så medbringe dæmperen på rejse.
- 308 W
- Platin Member
- Interesser: Jagt & Hundetræning
- Geografisk sted: Midt/Vestjylland
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 19 times
Re: Sv: Lyddæmper....
Hvis man skal udfylde samme blanket som til jagtgevær, må dæmperen så hjemtages før tilladelsen er i hus :?
S&L hardcore har serienummer.
S&L hardcore har serienummer.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: ....
- Geografisk sted: ....
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 16 times
Dette er hvad Hatting har fået at vide i en e-mail fra Østjyllands Politi.
(Sakset fra vores søsterforum VTF)
Jeg har selv sendt en e-mail til Viborg, i et forsøg på at få svar.
(Sakset fra vores søsterforum VTF)
CITAT:
Det er vores opfattelse, at:
· ansøgning skal indgives på politiets almindelige ansøgningsformular P704-01 (vedhæftes).
· Det er gebyrfrit at indgive ansøgning om en tilladelse til lyddæmper.
· Ansøgeren skal ved indgivelse af ansøgningen dokumentere/give oplysning om, til hvilket konkrete skydevåben (art, fabrikat, model, fabrikationsnummer og kaliber), at lyddæmperen skal anvendes til.
· Lyddæmperen skal beskrives nøjagtigt på ansøgningen (art, fabrikat, model, fabrikationsnummer (hvis ihugget) og kaliber).
· Hvis der ikke er nummer i lyddæmperen, bliver ansøger ikke pålagt at lade ihugge et identifikationsnummer i lyddæmperen, idet Østjyllands Politi er af den opfattelse,
at lyddæmpere, som er konstrueret til montering på skydevåben (våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 9) ikke er omfattet af våbenbekendtgørelsens § 54.
· Jfr. våbenbekendtgørelsens § 49, stk. 1 udstedes en våbentilladelse til en konkret lyddæmper.
· Jfr. våbenbekendtgørelsens § 47, stk. 1 har våbentilladelsen en gyldighedstid på 5 år.
Det er også vores opfattelse, at kun politigodkendte bøssemagere kan dreje gevind på skydevåben med henblik på montage af lyddæmpere.
Idet politiet forventer, at ansøgninger om tilladelse til lyddæmpere fra i dag bliver en stor artikel, håber vi på forståelse i forhold til en ligeledes forventet længere leveringstid på våbentilladelser generelt.
citat slut
Jeg har selv sendt en e-mail til Viborg, i et forsøg på at få svar.
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
De er noget påståelige, er de. Lyddæmpere nævnes ikke i stk 1.· Jfr. våbenbekendtgørelsens § 47, stk. 1 har våbentilladelsen en gyldighedstid på 5 år.
Stk. 2, siger desuden 10 år.
Jeg venter spændt på JM's egen fortolkning.
Politiets fortolkninger er som regel noget B.S.

Frihed frem for alt
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Er der nogen der har afleveret ansøgninger endnu og hvad har i fået at vide ?
Er der måske endda nogle der har fået tilladelsen med, med det samme ?
Hvordan kan politiet bede om serienummer på lydddæmperen, hvis ikke det er et krav ?
Hvad regnes en lyddæmper for ?
Jeg tænker om det er lovligt at lave sin egen lyddæmper og søge om tilladelse til den, eller om det er strengt forbudt og sidestilles med at lave våben.
Er der måske endda nogle der har fået tilladelsen med, med det samme ?

Hvordan kan politiet bede om serienummer på lydddæmperen, hvis ikke det er et krav ?
Hvad regnes en lyddæmper for ?
Jeg tænker om det er lovligt at lave sin egen lyddæmper og søge om tilladelse til den, eller om det er strengt forbudt og sidestilles med at lave våben.
-
- Gold Member
Det er ikke lovligt som privat uden særlig tilladelse selv at fremstille våben og våbendele, så det ville sikkert være en dårlig idé at troppe op med sin egen lyddæmper og så søge tilladelse.NSander skrev: Hvad regnes en lyddæmper for ?
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
4) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,
5) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,
6) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),
7) armbrøster og slangebøsser,
8) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
9) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
10) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 7, nævnte, og ammunition hertil,
b) kulsyredrevne hardball- og paintballvåben,
c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,
d) slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning, og ammunition, der udelukkende kan anvendes dertil,
e) pyrotekniske artikler.
Frihed frem for alt
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Så fik jeg langt om længe svar på min klage over afslag om tilladelse på lyddæmper.
Hvorfor kommer timingen og indholdet ikke bag på mig
But who cares....

Hvorfor kommer timingen og indholdet ikke bag på mig

But who cares....

- Vedhæftede filer
-
- Svarskrivelse fra Rigspolitiet 1.jpg (88.13 KiB) Vist 6385 gange
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Timsen
- Gold Member
- Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
- Geografisk sted: Odense SØ
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 54 times
- Kontakt:
Lol det er da smukt:-)
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.
- 308 W
- Platin Member
- Interesser: Jagt & Hundetræning
- Geografisk sted: Midt/Vestjylland
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 19 times
Re: Sv: Lyddæmper....
Jeg udfylder en ansøgning i aften på nær serienummeret, det kommer først på når kommer til butikken på mandag og så krydser jeg fingre for at det går gnidningsfrit :roll:
-
- Gold Member
Midt- og vestjyllands politi er så kloge, at de allerede har informeret områdets våbenhandlere om hvordan det skal gøres:
http://huntersmagazine.com/article/lydd ... an-goer-du
http://huntersmagazine.com/article/lydd ... an-goer-du
Frihed frem for alt
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Når jeg læser den nye tekst, så kan jeg kun finde noget om man skal have tilladelse til riffel, ikke noget om hvilken slags tilladelse. Med andre ord, både jagt og SKV tilladelse burde være ok, eller har jeg misset en sætning?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Gold Member
Vi er helt enige. Både jagt og SKV mv. Sådan forstår jeg det også.bofhenator skrev:Når jeg læser den nye tekst, så kan jeg kun finde noget om man skal have tilladelse til riffel, ikke noget om hvilken slags tilladelse. Med andre ord, både jagt og SKV tilladelse burde være ok, eller har jeg misset en sætning?
Frihed frem for alt
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Jeg har kendskab til folk, der anmeldte lyddæmpere da de blev tilladelseskrævende sidste gang.
Kvitteringen på det, var også tilladelse til at anvende.
Gad vide hvordan den kategori af dæmpere er stillet i dag?
(Men nu ved jeg, hvad jeg skal have af mig i julegave!
)
Kvitteringen på det, var også tilladelse til at anvende.
Gad vide hvordan den kategori af dæmpere er stillet i dag?
(Men nu ved jeg, hvad jeg skal have af mig i julegave!

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- KXE
- Silver Member
- Interesser: Jagt og sportsskydning
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 6 times
Enig, det bliver også min julegave til mig selvRefraktorius skrev:(Men nu ved jeg, hvad jeg skal have af mig i julegave!)

-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Hæfter mig ved at man skal betale op til 750,- for at få lavet rynker i piben
Tror jeg finder mig en leverandør der gør det bare en anelse billigere - fx til 0,-
/Kenneth

Tror jeg finder mig en leverandør der gør det bare en anelse billigere - fx til 0,-

/Kenneth
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Ham må du da dele ud af, jeg giver med glæde en flaske vinKenneth Jensen skrev:Hæfter mig ved at man skal betale op til 750,- for at få lavet rynker i piben![]()
Tror jeg finder mig en leverandør der gør det bare en anelse billigere - fx til 0,-![]()
/Kenneth

- I56
- Gold Member
- Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
- Geografisk sted: Hellerup
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Det specielle ved de tilladelser er, at de ikke er knyttet til bestemte våben og at de er tidsubestemte.
Det vil være en forringelse, hvis de skal overføres til den nye type tilladelser. De der har de gamle våbentilladelser, der gælder "indtil videre", får jo også lov til at beholde dem, så mon ikke det bliver det samme.
Vedr. fremstilling af dæmpere, udviste Politiet stor interesse for hvem, der havde lavet mine, da de ikke var fabriksfremstillede. Interessen forsvandt dog helt, da jeg gav dem producentens nuværende adresse "R.I.P."
Det vil være en forringelse, hvis de skal overføres til den nye type tilladelser. De der har de gamle våbentilladelser, der gælder "indtil videre", får jo også lov til at beholde dem, så mon ikke det bliver det samme.
Vedr. fremstilling af dæmpere, udviste Politiet stor interesse for hvem, der havde lavet mine, da de ikke var fabriksfremstillede. Interessen forsvandt dog helt, da jeg gav dem producentens nuværende adresse "R.I.P."
Det er ikke et sundhedstegn, at være veltilpasset i et sygt samfund.
- Experimentarius
- Silver Member
- Interesser: Jagt, lerdue og riffelskydning
- Geografisk sted: Midtsjælland, men allerhelst på jagt ...
Du skal bare et smut til Fyn. www.hgfirearms.dkMorten273 skrev:Ham må du da dele ud af, jeg giver med glæde en flaske vinKenneth Jensen skrev:Hæfter mig ved at man skal betale op til 750,- for at få lavet rynker i piben![]()
Tror jeg finder mig en leverandør der gør det bare en anelse billigere - fx til 0,-![]()
/Kenneth
/ẍ
No Guns, No Glory ...
Be aware of a man with customised guns ...
No Guns, No Glory ...
-
- Banned
- Interesser: Skydevåben
- Geografisk sted: Jydeland
- Been thanked: 11 times
Hvis du sender vinen til mig, kan jeg henvise dig til HG FIREARMS, som laver rynker includeret i dæmperens prisMorten273 skrev:Ham må du da dele ud af, jeg giver med glæde en flaske vinKenneth Jensen skrev:Hæfter mig ved at man skal betale op til 750,- for at få lavet rynker i piben![]()
/Kenneth
- Experimentarius
- Silver Member
- Interesser: Jagt, lerdue og riffelskydning
- Geografisk sted: Midtsjælland, men allerhelst på jagt ...
Slået med 1 sølle minutStillekaj skrev:Hvis du sender vinen til mig, kan jeg henvise dig til HG FIREARMS, som laver rynker includeret i dæmperens prisMorten273 skrev:Ham må du da dele ud af, jeg giver med glæde en flaske vinKenneth Jensen skrev:Hæfter mig ved at man skal betale op til 750,- for at få lavet rynker i piben![]()
/Kenneth

/ẍ
No Guns, No Glory ...
No Guns, No Glory ...
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Nice tiltag fra HG, er det kun nu og her han kører det?Stillekaj skrev:Hvis du sender vinen til mig, kan jeg henvise dig til HG FIREARMS, som laver rynker includeret i dæmperens prisMorten273 skrev:Ham må du da dele ud af, jeg giver med glæde en flaske vinKenneth Jensen skrev:Hæfter mig ved at man skal betale op til 750,- for at få lavet rynker i piben![]()
/Kenneth
Har længe drømt om en dæmper på min 22LR :D hvis han overhovedet har nogle dæmpere med så lille et hul i :D
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Så ingen dæmpere til pistoler?... Fedt
Men lækkert at det er komme til rifler i det mindste

Men lækkert at det er komme til rifler i det mindste

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.