Lyddæmper....
- RKN
- Platin Member
- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 426 times
- Been thanked: 30 times
Re: Sv: Lyddæmper....
Lige en gang til for prins knud .
Hvordan ser det ud med at bruge en dæmper til evt en felt skydning.
Hvor man bruger 10 skud hurtigt. ???
Bliver den for varm, også træf punktet er ødelagt , eller Hva. ???
Det er sikkert beskrevet i en tidligere tråd, men har bare ik lige fulgt med. Beklager.
Har nemlig gevind i min 8 mm Remington magnum, så en dæmper ville jo være at foretrække . 8-)
Det er sikkert beskrevet i en tidligere tråd, men har bare ik lige fulgt med. Beklager.
Har nemlig gevind i min 8 mm Remington magnum, så en dæmper ville jo være at foretrække . 8-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 303 times
- Been thanked: 1122 times
Re: Lyddæmper....
Svarene er i bedste fald drømt op ud fra strengest mulige tolkning af formuleringen af våbencirkulærets § 7. Men et cirkulære binder kun myndigheden, ikke borgeren. Det er sådan set kun beregnet til at fortælle politiet hvem der kan få tilladelse til en dæmper, ikke til at fastsætte betingelser for borgerne. Hvis politiet vil stille betingelser som de beskrevne, så må de begrunde med bestemmelser i våbenloven eller - bekendtgørelsen, de kan ikke begrunde med bestemmelser fra cirkulæret, for de gælder kun for politiet selv.Timsen skrev:Hvor?Tonnytot skrev:...og at de tager fejl på nogle punkter.Håber I kan bruge svarene til noget
Jeg synes da det var nogle glimragende svar - og i øvigt yderst imødekommende overfor alle mine spørgsmål :D
Nu har jeg selv ansøgt om dæmpertilladelse ved Fyns Politi, så jeg vil lige se hvad de reelt skriver af betingelser i tilladelsen. Det kan jo godt tænkes der står meget færre begrænsninger når det kommer til stykket. Men hvis de søler det hele ind i alt for rigide betingelser kan jeg da godt finde på at klage over begrænsningerne, så kommer Rigspolitiet jo til at tage stilling til, hvilke krav politiet reelt kan stille i tilladelsen.
Men lad os nu se når tilladelsen kommer, foreløbig ser det ud til at de skaber flere problemer for sig selv end for våbenejerne.
Angående tilladelsens gyldighed, så er det korrekt at den er angivet til 5 år. Det er kun rifler, signalpistoler og samlinger du får tilladelse til i 10år:
§ 6 d. Tilladelse i henhold til lovens § 2, stk. 1, udstedes med en gyldighedstid på 5 år. Vedrørende tilladelse til pistol er gyldighedstiden dog kun 2 år.
Stk. 2. Tilladelser til våbensamlere og til riflede jagtvåben til jægere udstedes dog med en gyldighedstid på 10 år. Tilsvarende gælder tilladelser til signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben.
Senest rettet af Lassescout 12. nov 2013, 18:55, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- 308 W
- Platin Member
- Interesser: Jagt & Hundetræning
- Geografisk sted: Midt/Vestjylland
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 19 times
Jeg spurgte S&L omkring feltskydning, 8-10 skud med ca 15 minutters interval og fik dette svar -RKN skrev:Lige en gang til for prins knud .
helt uden problemer.Vi har solgt over 10000 stk til dette formål. Mirage kan forekomme ved indendørs skydning.
Senest rettet af 308 W 12. nov 2013, 19:14, rettet i alt 1 gang.
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
Det er såmænd også i store træk glimrende svar.Timsen skrev:Hvor?Tonnytot skrev:...og at de tager fejl på nogle punkter.Håber I kan bruge svarene til noget
Jeg synes da det var nogle glimragende svar - og i øvigt yderst imødekommende overfor alle mine spørgsmål :D

MEN det kunne stadig være lidt bedre. Nedenstående sætning er bureaukratisk:
"Når du senere får en NY riffel, som du gerne vil anvende pågældende dæmper på, så giver du politiet besked, og de laver en ny tilladelse, som kobler dæmperen på det nye våben".
Ordet "kobler" (og alle af-arter deraf) bryder jeg mig ikke om.
Frihed frem for alt
- 357Magnum
- Platin Member
- Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Får I bøssemageren til at fremstille en gevindbeskytter, når han alligevel har riffel/pibe i drejebænken?
Er det noget man køber bagefter? Det er vel "kun" et spørgsmål om design og så pibediameter og gevind-type?
Bør den passe i samme kontur som kronen på oprindelig munding eller et det et fedt?

Er det noget man køber bagefter? Det er vel "kun" et spørgsmål om design og så pibediameter og gevind-type?
Bør den passe i samme kontur som kronen på oprindelig munding eller et det et fedt?

..::: 357Magnum :::..
"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"
"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"
- Timsen
- Gold Member
- Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
- Geografisk sted: Odense SØ
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 55 times
- Kontakt:
Jeg talte lige med Østjysk her tidligere på aftnen (ja, de ringede tilbage :)
De skærer rynker OG smider gevindbeskytter/omløber på - mener prisen ligger på ca. 700,-
De skærer rynker OG smider gevindbeskytter/omløber på - mener prisen ligger på ca. 700,-
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 160 times
HGfirearms laver gratis gevind ved køb af dæmper.
Jeg har talt med andre der ville lave gevind for 500 på 2 piber. Så 700 lyder lidt pebret.
Jeg har talt med andre der ville lave gevind for 500 på 2 piber. Så 700 lyder lidt pebret.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Men for at det skal være en helt retfærdig sammenligning, så skal vi nok lige vide hvad 'de andre' vil have for en omløber...Chrstn_Olsen skrev:HGfirearms laver gratis gevind ved køb af dæmper.
/Kenneth
- Timsen
- Gold Member
- Kontakt:
Jeg ville også gerne have en HG Sonic - men jeg korresponderede med ham tidligere på ugen, og der kunne han ikke få svar fra leverandøren om hvornår de kunne levere :(Chrstn_Olsen skrev:HGfirearms laver gratis gevind ved køb af dæmper.
...men man skal jo nok forvente at folk står i kø :) - er i øvrigt enig i at 700+/- er lidt pebret..
- Halling
- Silver Member
- Interesser: Jagt og naturen
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 3 times
Jeg er lidt splittet mellem en sonic 45 og S&L hardcore. Kan ikke bestemmer mig hvilken jeg skal ha til min remington.
Har så lige snakket med Hubertushuset om pris på rynker.
Til mig koster det 980 kr da den er med fast pibe. Dertil kommer der 200 kr for en gevind beskytter oven i.
Til mig koster det 980 kr da den er med fast pibe. Dertil kommer der 200 kr for en gevind beskytter oven i.
- Timsen
- Gold Member
- Kontakt:
Det betaler da turen over broen, hvis du køber ved HG i stedet så ;DHalling skrev:Jeg er lidt splittet mellem en sonic 45 og S&L hardcore. Kan ikke bestemmer mig hvilken jeg skal ha til min remington.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: ....
- Geografisk sted: ....
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 16 times
Det er da ågerpriser der vil noget!Halling skrev:Jeg er lidt splittet mellem en sonic 45 og S&L hardcore. Kan ikke bestemmer mig hvilken jeg skal ha til min remington.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Typisk "udbud og efterspørgsel".Rixen skrev:Det er da ågerpriser der vil noget!Halling skrev:Jeg er lidt splittet mellem en sonic 45 og S&L hardcore. Kan ikke bestemmer mig hvilken jeg skal ha til min remington.
Den tidlige fugl får godt nok regnormen - men får også lov at betale for det.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 593 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Man vil måske aftage lyddæmperen under transport og opbevaring, og så er det rart med en gevindbeskytter.Chrstn_Olsen skrev:Mht omløber - hvornår vil man gerne skyde uden dæmper når først det er lovligt?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
Min riffel kan ikke være i sin kuffert, når lyddæmperen er på.Lycon skrev:Man vil måske aftage lyddæmperen under transport og opbevaring, og så er det rart med en gevindbeskytter.Chrstn_Olsen skrev:Mht omløber - hvornår vil man gerne skyde uden dæmper når først det er lovligt?
Desuden skal dæmperen altid afmonteres, når riflen står i skabet, så riflen ikke ruster.
(Med mindre riflen står på hovedet, men hvem kunne finde på at stille sin riffel på hovedet, så den står på lyddæmperen?)
Frihed frem for alt
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, Jagt
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 28 times
- Kontakt:
På hjortebanen/skydebiografen hvor man lige dobler en serie så man høvler 24 skud af i rap - der er noget med en max temperatur på sådan en dæmper.
- Experimentarius
- Silver Member
- Interesser: Jagt, lerdue og riffelskydning
- Geografisk sted: Midtsjælland, men allerhelst på jagt ...
Nu er det ikke helt ligegyldigt hvordan gevindet laves i piben.
Der er eksempler på at nogen har klyttet en gevindbakke der var slidt, ned over den afdrejede pibe, med det resultat at gevindet blev alt andet end godt.
Skal det laves rigtigt, slås det, (altså skæres med et drejestål i bænken) så finishen er i orden.
Har man det rigtige grej kan det gøres hurtigt (og derfor måske med i dæmperprisen) men ellers tager det tid og derfor koster det penge.

Der er eksempler på at nogen har klyttet en gevindbakke der var slidt, ned over den afdrejede pibe, med det resultat at gevindet blev alt andet end godt.
Skal det laves rigtigt, slås det, (altså skæres med et drejestål i bænken) så finishen er i orden.
Har man det rigtige grej kan det gøres hurtigt (og derfor måske med i dæmperprisen) men ellers tager det tid og derfor koster det penge.
/ẍ
No Guns, No Glory ...
Be aware of a man with customised guns ...
No Guns, No Glory ...
-
- Banned
- Interesser: Skydevåben
- Geografisk sted: Jydeland
- Been thanked: 11 times
Vil det sige at du mener det er OK at tage en overpris, bare fordi man ikke har det rigtige grej????? til en given opgave.Experimentarius skrev:Nu er det ikke helt ligegyldigt hvordan gevindet laves i piben.![]()
Jeg har godtnok hørt at det er en fordel for dem som arbejder på timeløn, hvis de har det dårligste udstyr, mangler rutine og ellers bruger masser af tid i bilen, for at hente de stumper man mangler.
Kan man konkludere at ham med den billigste pris, har det bedste grej, mest rutine og tænker mere på kunden, end på sig selv.
- Experimentarius
- Silver Member
- Interesser: Jagt, lerdue og riffelskydning
- Geografisk sted: Midtsjælland, men allerhelst på jagt ...
Jeg forsvarer ikke noget, jeg prøver blot at give en mulig forklaring.
Er man ikke i rutinen med at slå gevind, så tager det tid. Især når man skal lave noget der "løber koncentrisk" og er konisk på yderkontouren, hvor det skal spændes op.

Er man ikke i rutinen med at slå gevind, så tager det tid. Især når man skal lave noget der "løber koncentrisk" og er konisk på yderkontouren, hvor det skal spændes op.
/ẍ
No Guns, No Glory ...
No Guns, No Glory ...
- Timsen
- Gold Member
- Kontakt:
Her er lidt mere lyddæmperrelevant fra Danmarks Jægerforbund:
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... 8450d96fa3
Én ting jeg måske synes lyder noget speget er:
Håber ikke at nogen af jer andre render ind i modstand i hvert fald.
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... 8450d96fa3
Én ting jeg måske synes lyder noget speget er:
Efter min mening må reglerne da netop gælde alle politikredse fuldstændig som der står skrevet i §7 - og dermed burde administrationen af den ret tydelige definition af loven da være mere eller mindre en formssag..De danske jægere skal være opmærksom på, at reglerne for lyddæmpere...kan blive administreret forskelligt i de enkelte politikredse, hvorfor Jægerforbundet anbefaler, at jægere, der ønsker at erhverve sig en lyddæmper, kontakter eget våbenkontor og får forklaret reglerne
Håber ikke at nogen af jer andre render ind i modstand i hvert fald.
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Faldt også over den med at reglerne kan blive administreret forskelligt afhængig af politikreds. Det lyder da ærlig talt lidt "broget". Mon det bliver lidt som med halvautorifler, hvor der gives tilladelse i nogle kredse mens andre kategorisk giver afslag (uagtet at det er den samme lov de er sat til at administrere).
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, Jagt
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 28 times
- Kontakt:
Ja, den del er noget lort.
Men nu er det jo heldigvis sådan, at våbenkontorerne samles på to adresser inden længe, og så er vi da nogenlunde sikre på at vi får problemerne nedbragt til kun to forskellige tolkninger af tingene.
Kan vi da håbe...
Men nu er det jo heldigvis sådan, at våbenkontorerne samles på to adresser inden længe, og så er vi da nogenlunde sikre på at vi får problemerne nedbragt til kun to forskellige tolkninger af tingene.
Kan vi da håbe...
- Rahan
- Platin Member
- Interesser: Jagt og skydning.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 16 times
Kan tingene ikke ruste hvis man vender dem på hovedetTonnytot skrev:Desuden skal dæmperen altid afmonteres, når riflen står i skabet, så riflen ikke ruster.
(Med mindre riflen står på hovedet, men hvem kunne finde på at stille sin riffel på hovedet, så den står på lyddæmperen?)