Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Tonnytot
- Gold Member

- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
YoungDane skrev:Er det ikke allerede nu tydeligt, at det nemmeste havde været "fri" lyddæmper. Så man bare kunne tage den ned fra hylden og med hjem.
Hvorfor må de det i Norge, mens vi skal ha' politi ind over?
Jeg er rørende enig.
Skulle politiet i Danmark i øvrigt bestemme, så havde meget snart INGEN - ud over dem selv og militæret - adgang til skydevåben.
Frihed frem for alt
-
Mulrich
- Bronze Member

- Interesser: Historiske våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Been thanked: 1 time
Undskyld på forhånd min mulige uvidenhed, men er det ikke blot at oplyse at de ikke lovligt kan forlange at der er nummer på? Hvis de så ikke makker ret må man jo så bare anmelde dem til Justitsministeriet - eller den instans der nu gør sig gældende. Den uafhængige Politiklagemyndighed?
-
Sierra13
- Platin Member

- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Mulrich skrev:Undskyld på forhånd min mulige uvidenhed, men er det ikke blot at oplyse at de ikke lovligt kan forlange at der er nummer på? Hvis de så ikke makker ret må man jo så bare anmelde dem til Justitsministeriet - eller den instans der nu gør sig gældende. Den uafhængige Politiklagemyndighed?
Held og lykke, de politi folk er nogle sataner til at "lave" deres egne love og regler, og når man klager, dækker de over hinanden, og bliver taget totalt i forsvar selvom de laver noget direkte forkert....
-
K_Nielsen
- Silver Member

- Interesser: Riffel og pistolskydnng
- Geografisk sted: Syd-Jylland
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 29 times
Mulrich skrev:Undskyld på forhånd min mulige uvidenhed, men er det ikke blot at oplyse at de ikke lovligt kan forlange at der er nummer på? Hvis de så ikke makker ret må man jo så bare anmelde dem til Justitsministeriet - eller den instans der nu gør sig gældende. Den uafhængige Politiklagemyndighed?
Tjoe, efter et længere tovtrækkeri med dem om en luftbøsse der også var fritaget for krav om mærkning jf våbenbekendtgørelsen, fastholdt de stædigt at den skulle mærkes eller indleveres til destruktion, selvom jeg havde fremsendt de relevante afsnit fra bekendtgørelsen.
Da jeg så endeligt spurgte om et journalnummer på "sagen" og en klagevejledning, blev de enige med sig selv om at jeg jo nok alligevel havde ret...
Mvh
K_Nielsen
-
Mulrich
- Bronze Member

- Interesser: Historiske våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Been thanked: 1 time
Morten273 skrev:Mulrich skrev:Undskyld på forhånd min mulige uvidenhed, men er det ikke blot at oplyse at de ikke lovligt kan forlange at der er nummer på? Hvis de så ikke makker ret må man jo så bare anmelde dem til Justitsministeriet - eller den instans der nu gør sig gældende. Den uafhængige Politiklagemyndighed?
Held og lykke, de politi folk er nogle sataner til at "lave" deres egne love og regler, og når man klager, dækker de over hinanden, og bliver taget totalt i forsvar selvom de laver noget direkte forkert....
Og netop derfor er det godt at vi nu har Den uafhængige Politiklagemyndighed. Det er ikke længere politiet selv der efterforsker det lort politiet laver. (I teorien, i hvert fald. Jeg har ikke hørt noget om at tingene ikke har ændret sig.)
-
Sierra13
- Platin Member

- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Mulrich skrev:Morten273 skrev:Mulrich skrev:Undskyld på forhånd min mulige uvidenhed, men er det ikke blot at oplyse at de ikke lovligt kan forlange at der er nummer på? Hvis de så ikke makker ret må man jo så bare anmelde dem til Justitsministeriet - eller den instans der nu gør sig gældende. Den uafhængige Politiklagemyndighed?
Og netop derfor er det godt at vi nu har
Den uafhængige Politiklagemyndighed. Det er ikke længere politiet selv der efterforsker det lort politiet laver. (I teorien, i hvert fald. Jeg har ikke hørt noget om at tingene ikke har ændret sig.)
Retskritisk Forum inviterer til et spændende oplæg og en efterfølgende debat om Den Uafhængige Politiklagemyndighed.
Den Uafhængige Politiklagemyndighed blev – efter massiv offentlig kritik mod den tidligere ordning – oprettet pr. 1. januar 2012 for at overtage statsadvokaternes opgave med at behandle og træffe afgørelse i klagesager vedrørende polititjenestemænds adfærd i tjenesten samt at efterforske sager, hvor der er mistanke om, at en polititjenestemand i tjenesten har begået et strafbart forhold.
Politiklagemyndigheden blev oprettet med en vision om, at myndigheden skulle være uafhængig af den almindelige politi- og anklagemyndighed, men i hvilket omfang er denne vision blevet opfyldt?
Forskellige problemstillinger er nemlig blevet rejst i denne forbindelse:
Bl.a. er der sat spørgsmålstegn ved politiklagemyndighedens manglende kompetence til at træffe afgørelse om rejse af tiltale i straffesager, da denne kompetence fortsat ligger hos statsadvokaten, og desuden anser nogle det også for problematisk, at det ansatte personale ved politiklagemyndigheden i vidt omfang består af tidligere politimænd.
Tjaa uafhængig og uafhængig..... bob bob bob ikk'
http://www.retskritisk.dk/ stammer herfra
-
YoungDane
- Gold Member

- Interesser: Skydning, Jagt
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 30 times
-
Kontakt:
Tilbage til emnet
Hvis der nu, rent teoretisk, er en person der allerede ligger inde med en lyddæmper, hvoraf der ikke fremgår serienummer eller fabrikat, hvordan får han den så over på sådan en licens

?
-
Tonnytot
- Gold Member

- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
YoungDane skrev:Tilbage til emnet
Hvis der nu, rent teoretisk, er en person der allerede ligger inde med en lyddæmper, hvoraf der ikke fremgår serienummer eller fabrikat, hvordan får han den så over på sådan en licens

?
Han venter til der igen er frit lejde om 3-4 år? Rent teoretisk...

Frihed frem for alt
-
YoungDane
- Gold Member

-
Kontakt:
Man kunne også forestille sig, at en sådan person var så fræk, hvis en sådan da fandtes, at vedkommende ganske enkelt bare indsendte en ansøgning ud fra de oplysninger som vedkommende rent teoretisk havde til rådighed.
-
Stillekaj
- Banned

- Interesser: Skydevåben
- Geografisk sted: Jydeland
- Been thanked: 11 times
Skal der ikke oplyses hvorfra man skaffer et sådant instrument??
-
YoungDane
- Gold Member

-
Kontakt:
Joe, det er også det, som den fiktive person der omtales ovenfor, har lidt problemer med at få til at gå op i en højere enhed...
-
Lasset
- Bronze Member

- Interesser: Alt jagtrelateret
- Geografisk sted: Vestjylland
- Geografisk sted: Vestjylland
I anledning af ovenstående indlæg, hvad gør man, såfremt fabrikat og model ikke fremgår af selve lyddæmperen?
Er det blot at beskrive lyddæmperen som anført i nedenstående fra Østjyllands Politi?
- Lyddæmperen skal beskrives nøjagtigt på ansøgningen (art, fabrikat, model, fabrikationsnummer (hvis ihugget) og kaliber).
- Hvis der ikke er nummer i lyddæmperen, bliver ansøger ikke pålagt at lade ihugge et identifikationsnummer i lyddæmperen, idet Østjyllands Politi er af den opfattelse, at lyddæmpere, som er konstrueret til montering på skydevåben (våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 9) ikke er omfattet af våbenbekendtgørelsens § 54.
-
YoungDane
- Gold Member

-
Kontakt:
Min ligger i min hytte oppe i Norge og er brugt på .22'eren til rype og krage/skade sjov.
Der får eller har, man ingen licenser, men man kan købe dem i butikken som en...hue eller et par vanter.
Ergo har jeg lidt besvær med at få den til Danmark nu? Den er bare sort. Ingen numre, ingen navne. Mener det var et engelsk fabrikat, men kan simpelthen ikke finde det noget steds.
-
Lassescout
- Platin Member

- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
YoungDane skrev:Min ligger i min hytte oppe i Norge og er brugt på .22'eren til rype og krage/skade sjov.
Der får eller har, man ingen licenser, men man kan købe dem i butikken som en...hue eller et par vanter.
Ergo har jeg lidt besvær med at få den til Danmark nu? Den er bare sort. Ingen numre, ingen navne. Mener det var et engelsk fabrikat, men kan simpelthen ikke finde det noget steds.
Så finder du en dremel Tool, og med din fineste skønskrift giver du den nummer 12345. Du kan også skrive " Young Dane, Mk V" så har du både nummer, mærke og model at skrive på ansøgningen. Så er alle glade

.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
Stillekaj
- Banned

For legalt at indføre nævnte dæmper, kræves vel følgende.
Dansk importtilladelse
Norsk eksporttilladelse
Dansk ejer tilladelse
De 2 første kan vel blive et problem, på grund af manglende mærkning, og hvem som overhovedet skal søge den norske eksporttilladelse fra det norske politi eller udenrikesdepartement.
-
YoungDane
- Gold Member

-
Kontakt:
Jeg skal vel ikke ha' (kan ikke få?) en våbeneksporttilladelse fra Norge, når den er uden nogle former for licens og ikke er registreret som et våben?
Lassescout det er en glimrende idé - men eftersom det ikke er et lovkrav, at de to ting skal påføres, såfremt de ikke allerede er der, så ville jeg da være træt af at ridse i lakken. (Altså, bogstaveligt talt)
-
Stillekaj
- Banned

YoungDane skrev:Jeg skal vel ikke ha' (kan ikke få?) en våbeneksporttilladelse fra Norge, når den er uden nogle former for licens og ikke er registreret som et våben?
Lassescout det er en glimrende idé - men eftersom det ikke er et lovkrav, at de to ting skal påføres, såfremt de ikke allerede er der, så ville jeg da være træt af at ridse i lakken. (Altså, bogstaveligt talt)
Der kræves udførselstilladelse fra Norge, for legalt at udføre en lyddæmper.
Det må norske forretninger også søge, hvis de eksportere lyddæmpere til eks. Sverige
-
Carsten Bo
- Platin Member

- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Kan du ikke bare hakke dit navn i dæmperen og søge tilladelse til den. Næste gang du kommer til hytten tager du den med hjem når du har hakket navn i den. Ret beset så kan alle købe en dæmper i Norge, håndkøb.
Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.
I never feel guilty eating anything
Carsten
-
Stillekaj
- Banned

Carsten Bo skrev:Kan du ikke bare hakke dit navn i dæmperen og søge tilladelse til den. Næste gang du kommer til hytten tager du den med hjem når du har hakket navn i den. Ret beset så kan alle købe en dæmper i Norge, håndkøb.
Via sky
Det vil ikke ændre på at den handling, bringer ham i konflikt med våbenlovens §1 stk 1.
Strafferammen for ulovlig indførsel er fra bøde til 2 års fængsel.
-
Carsten Bo
- Platin Member

Stillekaj skrev:Carsten Bo skrev:Kan du ikke bare hakke dit navn i dæmperen og søge tilladelse til den. Næste gang du kommer til hytten tager du den med hjem når du har hakket navn i den. Ret beset så kan alle købe en dæmper i Norge, håndkøb.
Via sky
Det vil ikke ændre på at den handling, bringer ham i konflikt med våbenlovens §1 stk 1.
Det er da kun 2 stykker papir der skal udfyldes...Eller 3 når dæmperen skal registreres i DK.
Carsten
-
Stillekaj
- Banned

Carsten Bo skrev:Stillekaj skrev:Carsten Bo skrev:Kan du ikke bare hakke dit navn i dæmperen og søge tilladelse til den. Næste gang du kommer til hytten tager du den med hjem når du har hakket navn i den. Ret beset så kan alle købe en dæmper i Norge, håndkøb.
Via sky
Det er da kun 2 stykker papir der skal udfyldes...Eller 3 når dæmperen skal registreres i DK.
Som tidligere skrevet, så er den eneste lovlige procedure.
1: eksporttilladelse fra Norge
2: importtilladelse til Danmark.
3: tilladelse til at bære, besidde og anvende fra Dansk politi.
-
Carsten Bo
- Platin Member

Stillekaj skrev:Carsten Bo skrev:Stillekaj skrev:Carsten Bo skrev:Kan du ikke bare hakke dit navn i dæmperen og søge tilladelse til den. Næste gang du kommer til hytten tager du den med hjem når du har hakket navn i den. Ret beset så kan alle købe en dæmper i Norge, håndkøb.
Via sky
Som tidligere skrevet, så er den eneste lovlige procedure.
1: eksporttilladelse fra Norge
2: importtilladelse til Danmark.
3: tilladelse til at bære, besidde og anvende fra Dansk politi.
Ja, tre stykker papir.
Carsten