Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Tonnytot
- Gold Member

- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
PerNielsen skrev:Tonnytot skrev:Desuden skal dæmperen altid afmonteres, når riflen står i skabet, så riflen ikke ruster.
(Med mindre riflen står på hovedet, men hvem kunne finde på at stille sin riffel på hovedet, så den står på lyddæmperen?)
Kan tingene ikke ruste hvis man vender dem på hovedet

:alcohol:

Jo, det tror jeg de kan.
Det kunne ellers være fedt, hvis man bare kunne vende tingene om, i stedet for at stille dem ind i redskabsskuret.
Der er en smule vand i en lyddæmper, når den er blevet brugt. Og andre harske kemiske forbindelser.
Det er af nogen blevet foreslået at man så bare kunne vende riflen på hovedet i våbenskabet.
Men mon det ikke bare er lidt bedre og nemmere at afmontere dæmperen?
Derfor.

Frihed frem for alt
-
RKN
- Platin Member

- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 427 times
- Been thanked: 30 times
Begynder og tvivle på om jeg får brug for en dæmper.
Hjorte banen med mange skud, er no go.
Felt skydning med 10 skud i træk, er no go.
Skyde biograf er no go.
Kan ikke helt se fidusen i det så.
Den bliver jo helveds varm af bare 5 skud, og efter hvad jeg kan forstå, så er det ikke så heldigt, hvis den bliver over op hedet. Havde ellers udset mig en ASE Utra 7 dæmper, som den jæger korpset bruger på deres Trg 42.
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
-
Sierra13
- Platin Member

- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
RKN skrev:Begynder og tvivle på om jeg får brug for en dæmper.
Skyde biograf er no go.
Den bliver jo helveds varm af bare 5 skud, og efter hvad jeg kan forstå, så er det ikke så heldigt, hvis den bliver over op hedet. Havde ellers udset mig en ASE Utra 7 dæmper, som den jæger korpset bruger på deres Trg 42.
Du skal bare have en af de dæmpere de bruger på deres LMG/støttevåben de må da kunne holde til lidt varme :P
-
Tonnytot
- Gold Member

RKN skrev:Begynder og tvivle på om jeg får brug for en dæmper.
Skyde biograf er no go.
Ah, jeg har da set flere videoer, hvor rifler ret hurtigt knalder omkring 10 skud af, uden at det tilsyneladende gør noget særligt.
Og det kan snart komme an på en prøve.

Senest rettet af
Tonnytot 15. nov 2013, 11:41, rettet i alt 1 gang.
Frihed frem for alt
-
BentxBetjent
- Platin Member

- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Det er vel derfor at stål foretrækkes til rifler.... de kan tåle at blive varme....
Prøvede lige at regne lidt....
- hvis du skyder til dæmperen, og dermed mundingen er +300° så er en 8mm pibe faktisk 8,028 mm i diameter. Hvordan mon det påvirker præcisionen?
- Hvis du har sat en aludæmper på M18 gevind og skyder til +300°... Så er de 18mm vokset til 18,065 MEEN.. aludæmperen er vokset til 18,195... det er ikke så mærkeligt de kan ryge af/gå løse i kampens "hede"..
Så hvis man skyder dæmperen varm skal man i hvert fald vælge et materiale med samme eller mindre temperaturudvidelse end piben...
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
-
Tonnytot
- Gold Member

BentxBetjent skrev:Det er vel derfor at stål foretrækkes til rifler.... de kan tåle at blive varme....
Prøvede lige at regne lidt....
- hvis du skyder til dæmperen, og dermed mundingen er +300° så er en 8mm pibe faktisk 8,028 mm i diameter. Hvordan mon det påvirker præcisionen?
- Hvis du har sat en aludæmper på M18 gevind og skyder til +300°... Så er de 18mm vokset til 18,065 MEEN.. aludæmperen er vokset til 18,195... det er ikke så mærkeligt de kan ryge af/gå løse i kampens "hede"..
Så hvis man skyder dæmperen varm skal man i hvert fald vælge et materiale med samme eller mindre temperaturudvidelse end piben...
Har flere producenter ikke sat stålbøsninger ind som gevind i deres aludæmpere???
Frihed frem for alt
-
Sierra13
- Platin Member

Hvis man bruger en dæmper i stål noget i størrelse ala Schultz larsen TMD 45 /55
hvad kunne man så i kal 308 (evt 6,5 og 30-06) forvente at kunne skyde i rap? snakker vi 5 skud eller 20 skud eller 50?
For hvis anvendeligheden kun er til jagt så overlever man måske de få skud om året.
-
Rixen
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: ....
- Geografisk sted: ....
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 16 times
Da jeg skød med en SAI Evolution (Den store i stål), så kunne jeg skyde en 15 skud, før jeg syntes miragen blev generende.
Riflen er min M595 i .308win
Men du skal skyde mange skud før den bliver farlig.
Her er et LMG, der får lidt gas med en stål dæmper på.
http://www.youtube.com/watch?v=lgPWD2Fl ... j6TlysNuJg
-
458hunter
- Platin Member

- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 349 times
- Been thanked: 160 times
ASE UTRA ståldæmpere bruges på LMG... de kan helt sikkert tåle at blive skudt varme. Så i skydebio, på drivjagt mv ville jeg altid vælge stål. Der kommer også en ståldæmper på min AI 338. Der kommer varmedis, men denne kan i nogen omfang begrænses med sådan et omslag til dæmpere - ellers må man jo have et glas vand stående som dæmperen dyppes i mellem serierne :-)
Men på min 308win / 7mm RM som jeg primært bruger til ren pürsch/anstand er det meget få skud ad gangen og en alu dæmper er at foretrække grundet lavere vægt. De to kalibrer ligger tæt, så de kommer til at dele en Aimzonic predator cyclone som det ser ud pt.
-
Sierra13
- Platin Member

Rixen skrev:Da jeg skød med en SAI Evolution (Den store i stål), så kunne jeg skyde en 15 skud, før jeg syntes miragen blev generende.
Riflen er min M595 i .308win
Men du skal skyde mange skud før den bliver farlig.
Her er et LMG, der får lidt gas med en stål dæmper på.
http://www.youtube.com/watch?v=lgPWD2Fl ... j6TlysNuJg
okay, det var bare hvad der er sundt fornuft at fyre af i sådan en, samt forsvarligt og uden at presse grejet til kanten :)
-
RKN
- Platin Member

Jeg kan altså godt få finger ud af røveren og købe den ASE Utra dæmper. Tak for alle de gode svar.
Var blevet helt bange for at jeg skulle droppe tanken om nyt grej.
Og nå ja, gevindt er lavet
Kan Enda se at Rex, forhandler af de ASE Utra. Han får lige en mail. 8-)
Senest rettet af
RKN 15. nov 2013, 12:54, rettet i alt 1 gang.
-
Sierra13
- Platin Member

RKN skrev:Jeg kan altså godt få finger ud af røveren og købe den ASE Utra dæmper. Tak for alle de gode svar.
Var blevet helt bange for at jeg skulle droppe tanken om nyt grej.
Og nå ja, gevindt er lavet

Ja det er noget nemmere end os andre der skal have lavet rynker først... og så skal man lige overvejer om det er noget man vil have på sin klassiske jagtriffel eller om man skal have en ny til det formål
-
Kenned
- Platin Member

- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Morten273 skrev:
Ja det er noget nemmere end os andre der skal have lavet rynker først... og så skal man lige overvejer om det er noget man vil have på sin klassiske jagtriffel eller om man skal have en ny til det formål
Hvilken
klassisk jagtriffel ?

Sådan én ejer jeg ikke..
Hilsen Kenneth
-
577 NE
- Silver Member

- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 5 times
Hej RKN Hvilket gevind fik du lavet ?
The price of knowledge is great but the price of ignorance is even greater.
-
Sierra13
- Platin Member

Kenneth Jensen skrev:Morten273 skrev:
Hvilken
klassisk jagtriffel ?

Sådan én ejer jeg ikke..
Hilsen Kenneth
"klassisk" var nok det forkerte ordvalg
S&L M100DL, kombination af antallet produceret og at det er et arvestyk gør jeg synes det er syndt at få lavet rynket og ændret magasinet til noget man kan holde ud, har hængslet der IKKE kan lades oppefra.
I must be :alcohol:
EDIT: Nu kan det godt være det står i tråden men kan umiddelbart ikke lige finde det? hvad må man præcis bruge sin lyddæmper til? Den lokale sheriff siger at den kun er til baneskydning og indskydning på ens jagtarealer. Og at den ikke må bruges til jagt? Er midt- og vestsjællands politi begyndte at tolke for meget? eller har jeg fulgt for lidt med?
så vidt jeg kan se på google mangler vi en ændring af jagtloven før vi må bruger dæmper til jagt? hvor realistiks er denne ændring af loven mon?
-
S
- Bronze Member

- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Det er desværre korrekt at du på nuværende tidspunkt kun må anvende dæmper til baneskydning/træning. Jeg har ikke læst noget om at Miljøministeriet skulle være lige på trapperne med at tillade lyddæmpere til jagt, men forhåbentlig kommer det på et tidspunkt. Det er selvfølgelig et skridt på vejen, men lidt ærgerligt at man ikke har kunnet få hele "pakken når nu man er i gang med det tunge juridiske arbejde. Det burde vel også give god mening at måtte dæmpe riflen på jagt, da den jo altså ikke støjer mindre uden for en skydebane. Ligeledes kunne det have været godt hvis håndvåben også havde været inkluderet, men de tror jo nok det bliver det rene James Bond så.
-
Sierra13
- Platin Member

S skrev:Det er desværre korrekt at du på nuværende tidspunkt kun må anvende dæmper til baneskydning/træning. Jeg har ikke læst noget om at Miljøministeriet skulle være lige på trapperne med at tillade lyddæmpere til jagt, men forhåbentlig kommer det på et tidspunkt. Det er selvfølgelig et skridt på vejen, men lidt ærgerligt at man ikke har kunnet få hele "pakken når nu man er i gang med det tunge juridiske arbejde. Det burde vel også give god mening at måtte dæmpe riflen på jagt, da den jo altså ikke støjer mindre uden for en skydebane. Ligeledes kunne det have været godt hvis håndvåben også havde været inkluderet, men de tror jo nok det bliver det rene James Bond så.
Tarveligt! Så venter jeg med at skulle have en indtil den må bruges på jagt!
-
I56
- Gold Member

- Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
- Geografisk sted: Hellerup
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
For lige at vende tilbage til priserne på gevind. Da man ikke har nogen sikkerhed for at boringen befinder sig i det absolutte midtpunkt i forhold til pibens ydre, kan man ikke, på forsvarlig vis, lave gevind til lyddæmper med en gevindbakke. Piben skal enten spændes op mellem to pinoler, hvilket kræver at piben afmonteres, eller boringen skal centreres i forhold til drejebænkens omdrejningspunkt. Dette er især vigtigt, hvis lyddæmper ikke er teleskopisk. Det er en tidskrævende opgave, så en pris, svarende til værkstedets timepris, vil ikke være urimelig. Med den efterspørgsel, der for øjeblikket er på lyddæmper og montering, vil der næppe være forhandlere, der dumper priserne for at øge omsætningen.
Desværre er prisen ingen garanti for hvordan gevindet laves, så spørg, og håb på at man kan stole på svaret.
Det er ikke et sundhedstegn, at være veltilpasset i et sygt samfund.
-
RKN
- Platin Member

577 NE skrev:Hej RKN Hvilket gevind fik du lavet ?
Fik lavet M 18*1 gevind. 8-)
-
RKN
- Platin Member

I56 skrev:For lige at vende tilbage til priserne på gevind. Da man ikke har nogen sikkerhed for at boringen befinder sig i det absolutte midtpunkt i forhold til pibens ydre, kan man ikke, på forsvarlig vis, lave gevind til lyddæmper med en gevindbakke. Piben skal enten spændes op mellem to pinoler, hvilket kræver at piben afmonteres, eller boringen skal centreres i forhold til drejebænkens omdrejningspunkt. Dette er især vigtigt, hvis lyddæmper ikke er teleskopisk. Det er en tidskrævende opgave, så en pris, svarende til værkstedets timepris, vil ikke være urimelig. Med den efterspørgsel, der for øjeblikket er på lyddæmper og montering, vil der næppe være forhandlere, der dumper priserne for at øge omsætningen.
Desværre er prisen ingen garanti for hvordan gevindet laves, så spørg, og håb på at man kan stole på svaret.
Piben skal ikke afmonters. der skal bare bruges den korrekte dreje bænk. Også vil jeg mene at det tager max 20 min alt inklusiv.
Men det er jo nu nok gevindt, de skal tjene på, da de dæmper ikke er særligt dyre. Men sådan er det jo med alt. Det man ikke tjener, på gyngerne, må man jo tjene på karussellen. Intet nyt i det.

-
458hunter
- Platin Member

- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 349 times
- Been thanked: 160 times
Lav pris betyder jo ikke lav fortjeneste. En dæmper der sælges til 1.500 kan sagtens give højt afkast, og gør det sikkert, når så mange straks udbyder dem ;)
-
Rigsby
- Gold Member

- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
S skrev:Det er desværre korrekt at du på nuværende tidspunkt kun må anvende dæmper til baneskydning/træning. Jeg har ikke læst noget om at Miljøministeriet skulle være lige på trapperne med at tillade lyddæmpere til jagt, men forhåbentlig kommer det på et tidspunkt.
Der er et arbejde igang som vil ændre jagtloven på bla. lyddæmperområdet (jagtloven er jo reelt den lov som begrænser brugen af lyddæmper til jagt), dette arbejde skal være færdig inden jul så mit bedste bud er at vi kommer til at se en ændring omkring brugen af lyddæmpere i indeværende år eller allerførst i det nye år.

"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
I56
- Gold Member

Jeg ved ikke om det overhovedet har været oppe, men der findes også lyddæmper til haglgeværer. Kan man få tilladelse til en sådan, og bliver det medtaget ved en revision af jagtloven?
-
308 W
- Platin Member

- Interesser: Jagt & Hundetræning
- Geografisk sted: Midt/Vestjylland
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 19 times
Morten273 skrev:S skrev:Det er desværre korrekt at du på nuværende tidspunkt kun må anvende dæmper til baneskydning/træning. Jeg har ikke læst noget om at Miljøministeriet skulle være lige på trapperne med at tillade lyddæmpere til jagt, men forhåbentlig kommer det på et tidspunkt. Det er selvfølgelig et skridt på vejen, men lidt ærgerligt at man ikke har kunnet få hele "pakken når nu man er i gang med det tunge juridiske arbejde. Det burde vel også give god mening at måtte dæmpe riflen på jagt, da den jo altså ikke støjer mindre uden for en skydebane. Ligeledes kunne det have været godt hvis håndvåben også havde været inkluderet, men de tror jo nok det bliver det rene James Bond så.
Tarveligt! Så venter jeg med at skulle have en indtil den må bruges på jagt!
At de ikke er lovlige til jagt endnu, ser jeg ikke som store problem, 95% af mine skud foregår på skydebanen eller feltskydning,men selvfølgelig ser jeg frem til at det bliver muligt at benytte dem på jagt :D
Senest rettet af
308 W 18. nov 2013, 07:56, rettet i alt 1 gang.
-
I56
- Gold Member

Jeg tror du misforstod mig lidt. Mit spørgsmål er, om det kun er til rifler, man kan få tilladelse til lyddæmper, eller om man også kan få tilladelse til brug af dæmpere på haglgeværer (og også pistoler)?
Sendt fra min C6903 med Tapatalk