Lyddæmper....

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brønden
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 1 time

Re: Lyddæmper....

Indlæg af Brønden » 25. nov 2013, 11:41

Gutterne i tv showet Red et eller andet. Byggede en lyddæmper på en SIGA halvauto cal.12

Er folk her godt klar over at en lyddæmper ikke nødvendigvis sænker lyden så meget at der ikke skal bruges høreværn. Flere af dem kan ikke få en fx. 300WM under de 140 DB. Som det kræves for ikke at få varig høreskade. Sørg for at undersøg det. 30,06 har også en noget højere lyd end 308. pga det øgede tryk.

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 49 times
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 25. nov 2013, 12:02

Brønden skrev:Gutterne i tv showet Red et eller andet. Byggede en lyddæmper på en SIGA halvauto cal.12
Serien hed "Sons of Guns" og kørte på Discovery i et par år - sluttede sidste år.
Firmaet hed "Red Jacket".
Brønden skrev:Er folk her godt klar over at en lyddæmper ikke nødvendigvis sænker lyden så meget at der ikke skal bruges høreværn. Flere af dem kan ikke få en fx. 300WM under de 140 DB. Som det kræves for ikke at få varig høreskade. Sørg for at undersøg det. 30,06 har også en noget højere lyd end 308. pga det øgede tryk.
Der er naturligvis situationer hvor selve lyddæmpningen af et våben stadig efterlader et skadeligt lydtryk - men samme våben er ofte også meget kraftige, og dermed kommer REKYLdæmpningen med ind som en go' ting.
Eneste gangbare måde at reducere rekylen har jo hidtil været mundingsbremser - og de gør absolut INTET godt for lydniveauet.
En lyddæmper giver derfor det bedste fra bremsen - og reducerer lyden lidt ved kilden.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 25. nov 2013, 12:26

ang halggeværer/dæmpere, har selv overvejet at kontakte dette firma.

http://www.hushpower.co.uk/
MVH søren

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 25. nov 2013, 12:29

LQS skrev:ang halggeværer/dæmpere, har selv overvejet at kontakte dette firma.

http://www.hushpower.co.uk/
MVH søren
Dem har jeg også kigget på! Og de ligger jo geografisk fornuftigt, indenfor EU! :thumbup:
Du må meget gerne opdatere herinde hvis du kontakter dem! :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 25. nov 2013, 12:35

Sons of guns, Red Jacket, borede en række huller i piben og monterede lyddæmperen ned over piben med 4 seperate kamre. Det sænkede lydniveauet, men mon ikke også hastigheden har været reduceret på haglladningen.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 25. nov 2013, 12:50

Carsten Bo skrev:Sons of guns, Red Jacket, borede en række huller i piben og monterede lyddæmperen ned over piben med 4 seperate kamre. Det sænkede lydniveauet, men mon ikke også hastigheden har været reduceret på haglladningen.
Det må handle om at finde ud af hvor langt løbet (før hullerne) skal være, og hvor langt man kan gå med til det bliver i alt.

Men der er jo nok ikke mange herinde, som har erfaring med haglgeværer med under 55cm løb? :???:

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Lyddæmper....

Indlæg af Carsten Bo » 25. nov 2013, 12:54

Ja. Det er en spændende serie, eller var. Gad vide om økonomien var et stunt for at holde seerne fast ved serien. Sidste afsnit hed last round.

Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 25. nov 2013, 14:19

Brønden skrev:Er folk her godt klar over at en lyddæmper ikke nødvendigvis sænker lyden så meget at der ikke skal bruges høreværn. Flere af dem kan ikke få en fx. 300WM under de 140 DB. Som det kræves for ikke at få varig høreskade. Sørg for at undersøg det. 30,06 har også en noget højere lyd end 308. pga det øgede tryk.
Jep. Man skal selvfølgelig stadig have høreværn på, hvis man skyder mere end 1 skud på en dag.
Med mindre man synes at det der hørelse er en ligegyldig detalje. :blink:

139 db 40 gange på skydebanen 20 gange om året kan stadig smadre din hørelse mere end rigeligt.
Jeg taler desværre af personlig erfaring mht til "hørelse" og "smadre".

Havde jeg dog bare lyttet til (de få) andre, som advarede mig.
Frihed frem for alt

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 25. nov 2013, 14:41

Carsten Bo skrev:Ja. Det er en spændende serie, eller var. Gad vide om økonomien var et stunt for at holde seerne fast ved serien. Sidste afsnit hed last round.

Via sky
Tror lidt at populariteten steg dem lidt til hovedet.
Husker at de også blev pillet ned af BATFE, idet én af deres løsninger i et af afsnittene desværre ikke var lovlig - derfor kom ATF på besøg og gennemgik deres våbenbøger og efterfølgende fratog dem deres FFL-licens. (Federal Firearms Licence)

Jeg har tit ønsket at de kunne lave noget som IKKE var på baggrund af AR15/M16-platformen - og som IKKE havde noget at gøre med SAIGA.

Jo, der har da været enkelte gange hvor de har replikeret et gammelt våben i nye materialer, men det har været sjældent.

En af mine forumkammerater i USA var engang forbi butikken, og blev afvist af filmfolkene, fordi han ikke havde en aftale.
De var altså i gang med at optage, så kunder der bare dumper ind uden aftale - ja det kunne man altså ikke have.

Hvilket også er tydeligt i afsnittene - for hvor tit kommer der lige en tilfældig kunde ind og forstyrrer.?!? Det er ikke det serien bærer mest præg af.

Når de åbner døren kender de jo personen lidt i forvejen, på navnebasis i hvert fald og har en fornemmelse af hvad kunden ønsker.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Stillekaj
Banned
Banned
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Jydeland
Been thanked: 11 times

Indlæg af Stillekaj » 25. nov 2013, 15:11

Brønden skrev:Gutterne i tv showet Red et eller andet. Byggede en lyddæmper på en SIGA halvauto cal.12

Er folk her godt klar over at en lyddæmper ikke nødvendigvis sænker lyden så meget at der ikke skal bruges høreværn. Flere af dem kan ikke få en fx. 300WM under de 140 DB. Som det kræves for ikke at få varig høreskade. Sørg for at undersøg det. 30,06 har også en noget højere lyd end 308. pga det øgede tryk.
Det er ikke unormalt at dæmpere med stort teleskobkammer sænker lyden på en 300WinMag til et totalt set lavere lydtryk, end samme dæmper på en 308win.

Der er heller ikke tvivl om at enhver reduktion, vil reducere skadevirkningerne på din hørelse.
Målinger og praktisk erfaringer antyder at en reduktion på bare 3-4dB reducere skaderne på hørelsen til under det halve.
en reduktion på 20dB fra lyddæmperen, vil ofte være meget mere end et sæt gode høreværn kan præstere i det frekvensområde, hvor et riffelskud har sin højeste energi, og skadevirkning.

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 25. nov 2013, 17:02

Så kom der endeligt (og skriftligt) svar på spørgsmålet om at "ANVENDE" lyddæmperen.
Våbentilladelsen er også gældende for anvendelse af lyddæmperen, selvom der kun står ”Til at erhverve, besidde og bære”.
Det er naturligvis en fejl, at det ikke står på selve tilladelsen, men det bliver først korrigeret, når den på et tidspunkt bliver revideret.

Med venlig hilsen
Våbenkontoret, Odense
Fyns Politi
Og jeg behøver naturligvis ikke understrege at man stadig ikke må bruge den til jagt endnu, men hellere være på den sikre side. :biggrin:

EDIT: Det er jo så heldigvis blevet tilladt nu :)
Senest rettet af Timsen 6. nov 2014, 08:09, rettet i alt 1 gang.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 6. nov 2014, 01:47

Nogen, som kender til en "reflex" lyddæmper, i .45? Altså en, som går tilbage ind over løbet.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 6. nov 2014, 09:41

Ikke i Alu. SAI laver en "Heavy" model som kan tage de helt store, men den vejer lidt.

Tror Svenske Stalon laver nogen.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 6. nov 2014, 09:50

Senserazer skrev:Nogen, som kender til en "reflex" lyddæmper, i .45? Altså en, som går tilbage ind over løbet.
Prøv at forhøre dig ved Vallrud.

Min Vallrud til 338LM er ufattelig effektiv, både på støj men også på rekyl.

mats@vmac.se
http://www.vallrudvision.se/en

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 6. nov 2014, 11:23

Takker! Jeg kigger lidt!