Kontrol af lejlighed i forb. Med knivsalg
-
- Platin Member
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
Kontrol af lejlighed i forb. Med knivsalg
Jeg går og overvejer at begynde at importere jagtknive fra udlandet og sælge fra internettet.
I den forbindelse spurgte jeg valby politui om det krævede tilladelse hvortil de svarede at de skulle have en ud og godkende butikslokalerne, da jeg så mindede ham om at det var internetsalg sagde han at de stadig skulle godkende lokalerne hvor de opbevares.
Er det hjemmel i loven til at kræve det?
Hvad er reglerne for opbevaring af knive når man er forhandler?
I den forbindelse spurgte jeg valby politui om det krævede tilladelse hvortil de svarede at de skulle have en ud og godkende butikslokalerne, da jeg så mindede ham om at det var internetsalg sagde han at de stadig skulle godkende lokalerne hvor de opbevares.
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Kontrol af lejlighed i forb. Med knivsalg
Det kunne jo være at de få, der måske ved noget om dette, ikke lige har været på NVF inden for de 4 timer, der er gået siden du skrev det første indlæg - det er jo trods alt fredag aften :-) Patience my friend...
Improvise, adapt, overcome!
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 292 times
Du skal bare sælge.
Prøv at spørge om de også skal godkende isenkræmmerens lokaler.
Prøv at spørge om de også skal godkende isenkræmmerens lokaler.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Så længe de knive du sælger er "værktøj" (lad os bruge begrebet "værktøjskniv"), altså køkkenknive, jagtknive, snitteknive, spejderknive, fiskeknive, overlevelsesknive, etc. kræver det ingen tilladelse at eje, opbevare, købe eller sælge dem. Knive som er udformet som våben (vi kan kalde dem "våbenknive") er en anden sag - hvornår en kniv så er udformet som et våben, er dog i høj grad en gråzone; du kan finde betjente som mener at f.eks. Glock feltkniven er en "våbenkniv" - mens andre vil kalde den en "værktøjskniv".
Der kán være nogle spørgsmål ifm. tilladelse til import af knive, med en klinge over 12 cm, fra udlandet - men her er de forskellige politikredse heller ikke enige; nogle mener kun at "våbenknive" kræver importtilladelse, mens andre mener at det gælder alle knive. Jeg ved at flere af de større danske importører af knive flere gange har spurgt rigspolitiet om klarhed iht. dette spørgsmål - uden at få svar.
Al snak om tilladelser i forbindelse med salg og opbevaring af "værktøjsknive" er noget politiet selv har "tolket" sig frem til - uden nogen form for hjemmel i loven. Desværre har de danske importører af knive en tendens til at falde til patten og bøje sig for politiets skiftende luner og selvopfundne regler, fordi de er bange for at "lægge sig ud" med deres lokale politi.
Ligeledes er al snak om godkendelse af lokaler i forbindelse med salg og opbevaring af "værktøjsknive" grebet ud af den blå luft. Jeg undrer mig meget over at ordensmagten, som ellers i forvejen har nok at gøre, på denne måde søger at pålægge sig selv yderligere opgaver, som de ikke har lovhjemmel til...
Der kán være nogle spørgsmål ifm. tilladelse til import af knive, med en klinge over 12 cm, fra udlandet - men her er de forskellige politikredse heller ikke enige; nogle mener kun at "våbenknive" kræver importtilladelse, mens andre mener at det gælder alle knive. Jeg ved at flere af de større danske importører af knive flere gange har spurgt rigspolitiet om klarhed iht. dette spørgsmål - uden at få svar.
Al snak om tilladelser i forbindelse med salg og opbevaring af "værktøjsknive" er noget politiet selv har "tolket" sig frem til - uden nogen form for hjemmel i loven. Desværre har de danske importører af knive en tendens til at falde til patten og bøje sig for politiets skiftende luner og selvopfundne regler, fordi de er bange for at "lægge sig ud" med deres lokale politi.
Ligeledes er al snak om godkendelse af lokaler i forbindelse med salg og opbevaring af "værktøjsknive" grebet ud af den blå luft. Jeg undrer mig meget over at ordensmagten, som ellers i forvejen har nok at gøre, på denne måde søger at pålægge sig selv yderligere opgaver, som de ikke har lovhjemmel til...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Platin Member
Tænkte det nok, ville også bare hive en masse hjem men da nogle af dem er taktiske knive som kræver importtilladelse i modsætning til jagtknive, er det måske en god ide at holde sig gode venner med de her selv udnævnte lovskrivere:(
Det er godt nok for galt.
Tillægsspørgsmål: er der nogle derude der har den gamle ansøgningsblanket til import af knive? Den hvor man ikke skal skrive antal/art og udspecificere hver enkelt med længde?
Det er godt nok for galt.
Tillægsspørgsmål: er der nogle derude der har den gamle ansøgningsblanket til import af knive? Den hvor man ikke skal skrive antal/art og udspecificere hver enkelt med længde?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1123 times
Jeg fornemmer egentlig, at politiet prøver at gøre et ordentligt stykke arbejde i denne slags sager. Det der er for galt er, at både politiet og vi borgere er efterladt i mørket med nogle aldeles uklare regler om, hvornår en kniv er tilladelseskrævende, og hvornår det bare er en dolk til jagt- og lystfiskeri. Der er jo ikke angivet nogen som helst kriterier du kan afgøre det ud fra.
En sort kampkniv er som regel solidt konstrueret, og fungerer fint til jagt- og fiskeri, samt almindelig lejrbrug når du skal lave bål, bivuak m.m. Er den tilladelseskrævende ? Det tror jeg ikke, men det er for galt, at jeg ikke kan finde ud af det ved at slå op i reglerne på retsinfo.
En sort kampkniv er som regel solidt konstrueret, og fungerer fint til jagt- og fiskeri, samt almindelig lejrbrug når du skal lave bål, bivuak m.m. Er den tilladelseskrævende ? Det tror jeg ikke, men det er for galt, at jeg ikke kan finde ud af det ved at slå op i reglerne på retsinfo.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
Ja det gør at man enten er begrænset fordi man ikke tør tage chancen og holde ved at man har ret eller at man tolker det positivt og køber noget og risikerer at man får
en dom og bliver arbejdsløs barnløs og alene og straffet og sulten.

- K_Nielsen
- Silver Member
- Interesser: Riffel og pistolskydnng
- Geografisk sted: Syd-Jylland
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 29 times
Visse kvinder tænder på "BadBoys" så du er nok ikke helt uden chance for at formere dig, selvom du skulle få ørene i maskinen...Cp-medic skrev:Ja det gør at man enten er begrænset fordi man ikke tør tage chancen og holde ved at man har ret eller at man tolker det positivt og køber noget og risikerer at man fåren dom og bliver arbejdsløs barnløs og alene og straffet og sulten.

Mvh
K_Nielsen
K_Nielsen
-
- Silver Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 1 time
tag nu bare og få besøg af laurit´s betjent
det er ikke så farligt ......... når han se at du "måske" er en ok fyr der bare har en kniv fetish
og ønsker at gøre sin hobby til sig levevej og vil invistere en 50000 - 100000 i knive og webshop
Ps: så får du også mindre problemer med import papire ( for jeg vil jo så gerne gøre det rigtigt Hr. betjent )
det er ikke så farligt ......... når han se at du "måske" er en ok fyr der bare har en kniv fetish

og ønsker at gøre sin hobby til sig levevej og vil invistere en 50000 - 100000 i knive og webshop

Ps: så får du også mindre problemer med import papire ( for jeg vil jo så gerne gøre det rigtigt Hr. betjent )
- Theredmist
- Silver Member
- Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 13 times
TGA skrev:tag nu bare og få besøg af laurit´s betjent
det er ikke så farligt ......... når han se at du "måske" er en ok fyr der bare har en kniv fetish![]()
og ønsker at gøre sin hobby til sig levevej og vil invistere en 50000 - 100000 i knive og webshop![]()
Gøre knæfald for en selvbestaltet lovgiver af en hjulbenet jens betjent.....!!!!!!!!!!!! Fy for s....!! Håber du bare mener det i sjov... Den lille smule frihed vi endnu har tilbage i vores lille pisland skal vi under INGEN omstændigheder give afkald på....!!!!!!!!!!

"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 330 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Det rigtige at gøre i denne situation, må være at spørge ind til lov-grundlaget hvorpå de ønsker at godkende din privatbolig.Cp-medic skrev:Jeg går og overvejer at begynde at importere jagtknive fra udlandet og sælge fra internettet.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
Helt enig, dog kan det resultere i at de tænker jeg er næsvis og fremover er besværlige når jeg søger tilæadelser
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
"Jeg vil gerne gøre tingene rigtigt, du kan vel ikke informere mig om lovgrundlaget og de regler jeg skal henholde mig til, hvis jeg skal forhandle knive".
Der er ikke noget bedre spørgsmål end "hvor står det henne?", at stille folk som udtaler sig skråsikkert et spinkelt grundlag.
Der er ikke noget bedre spørgsmål end "hvor står det henne?", at stille folk som udtaler sig skråsikkert et spinkelt grundlag.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Elbæk
- Platin Member
Jeg havde en lignende diskussion med en større dansk importør af knive. Jeg havde i al uskyldighed spurgt om de kunne hjemtage en bestemt kniv - en Sykes-Fairbairn klon, som er fuldt ud lovlig at have på en alm. erhverve & besidde tilladelse - til mig. Det ville de ikke, med baggrund i at en betjent havde fortalt dem at denne knivtype var ulovlig, fordi den var tveægget og med tværstillet(?!) blad. Jeg kunne, med henvisning til lovens bogstav - og knivens konstruktion - henvise til at tveæggede knive ikke var ulovlige og at knivens klinge var retstillet, ikke tværstillet. Her var svaret, at den diskussion ville de ikke tage med politiet (eller med mig for den sags skyld), fordi de frygtede repressalier fra politiet side. De havde sågar tidligere destrueret en del af deres lager, på baggrund af udtalelse fra en enkelt betjent - frem for at tage sagen op "højere oppe" i systemet(!)
På mit, i min bog meget rimelige, spørgsmål om hvorvidt de som importør af knive i stor stil, ikke havde den allerstørste interesse i at tage "slagsmålet" med politiet og få klarhed over reglerne, var (det temmelig mopsede) svar, at det ville de ikke, fordi de havde en aftale med politiet om at deres kærneprodukter var lovlige - og så måtte andre (importører, forhandlere, samlere, friluftsfolk, mm.) svare for sig selv. En holdning som, i min bog, i sidste ende vil betyde at vi alle - inkl. den nævnte importør - vil "tabe" på sigt, iht. vores muligheder for at drive forretning/dyrke vores interesser. En holdning jeg fremlagde, hvorefter de mente at samtalen nu var slut...
Holdningen, som skitseret ovenfor, er forresten udbredt hos de fleste af de større danske importører af knive, vi samarbejder med - faktisk er der kun én af dem jeg kender til, som har den udtalte holdning, at man skal tage "slagsmålet" hver gang, for at undgå at ordensmagten på sigt får held til at stramme skruen helt i bund... Det er så også denne importør som jeg - som ansvarlig for butikkens knivsortiment - vælger at lægge det meste af butikkens budget til indkøb af knive hos...
Jeg har selv - i forbindelse med mit arbejde - stået for at skulle tage "slagsmålet" med politiet, iht. lovligheden af en kniv de (helt absurd) mente var enhåndsbetjent... Og fået ret hos rigspolitiets våbenafdeling...
På mit, i min bog meget rimelige, spørgsmål om hvorvidt de som importør af knive i stor stil, ikke havde den allerstørste interesse i at tage "slagsmålet" med politiet og få klarhed over reglerne, var (det temmelig mopsede) svar, at det ville de ikke, fordi de havde en aftale med politiet om at deres kærneprodukter var lovlige - og så måtte andre (importører, forhandlere, samlere, friluftsfolk, mm.) svare for sig selv. En holdning som, i min bog, i sidste ende vil betyde at vi alle - inkl. den nævnte importør - vil "tabe" på sigt, iht. vores muligheder for at drive forretning/dyrke vores interesser. En holdning jeg fremlagde, hvorefter de mente at samtalen nu var slut...

Holdningen, som skitseret ovenfor, er forresten udbredt hos de fleste af de større danske importører af knive, vi samarbejder med - faktisk er der kun én af dem jeg kender til, som har den udtalte holdning, at man skal tage "slagsmålet" hver gang, for at undgå at ordensmagten på sigt får held til at stramme skruen helt i bund... Det er så også denne importør som jeg - som ansvarlig for butikkens knivsortiment - vælger at lægge det meste af butikkens budget til indkøb af knive hos...

Jeg har selv - i forbindelse med mit arbejde - stået for at skulle tage "slagsmålet" med politiet, iht. lovligheden af en kniv de (helt absurd) mente var enhåndsbetjent... Og fået ret hos rigspolitiets våbenafdeling...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
- Niels
- Platin Member
- Interesser: Windows NT3.5
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 17 times
Den kunne forløbe anderledes :Refraktorius skrev:"Jeg vil gerne gøre tingene rigtigt, du kan vel ikke informere mig om lovgrundlaget og de regler jeg skal henholde mig til, hvis jeg skal forhandle knive".
"Goodag, jeg vil gerne spørge om man kan bygge sit eget luftgevær. Jeg har nemlig læst lidt i våbenlóven, og jeg kan ikke finde nogen steder der står at man ikke må"
-"Det må man selvfølgelig ikke"
"Nå, men - som sagt har jeg ledt efter det, kan du vise mig et sted hvor det står helt præcist ?
-"Ja det står lige her, lige et øjeblik..."
( der gik noget tid med fumlen rundt i mapper osv )
-"Hvad skal du bruge det til?"
"Jamen, jeg havde tænkt mig at skyde med det når det er færdigt"
- "det må man ikke!"
"Nå, men det må man jo godt - der står jo netop at deher luftgeværer er undtaget lovens betemmelser ?"
-" ja, men du skal skyde fugle ude i baghaven - med speshavl og det er forbudt!!"
"arh, det var ikke lige det jeg havde tænkt mig så det må stå lidt for din egen regning- men jeg vil gerne vide om det er ulovligt at lave dether gevær - og hvor det står helt præcist at man ikke må. Jeg kan nemlig ikke finde nogen steder hvor det står at det er forbudt"
-"Det må man IKKE!"
"nå, men jeg kan altså ikke finde det - har du noget konkret på det du kan vise mig ?"
herefter kom der en flink betjent og overtog sagsbehandlingen i ekspeditionen, og den vrede og kraftigt svedene betjent blev hjulpet ud i kaffestuen.
Vi blev enige om at ikke stod nogen steder at man ikke måtte
- og så gik jeg hjem og byggede en luftbøsse.
Vh
Niels
--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!
Niels
--
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Hej Niels.
Hele etaten bliver opdraget til altid at sige NEJ hvis borgere for spørger på noget. Det er deres måde at gemme deres inkompetence og skubbe ansvaret væk. Det er en form for statskommunisme.
Det vi som borgere nok skal begynde at lære efter kommunismens fald er at bare gøre det, istedet for at opfører os som overforvaltede kvæg som skal spørge om alting.
Hele etaten bliver opdraget til altid at sige NEJ hvis borgere for spørger på noget. Det er deres måde at gemme deres inkompetence og skubbe ansvaret væk. Det er en form for statskommunisme.
Det vi som borgere nok skal begynde at lære efter kommunismens fald er at bare gøre det, istedet for at opfører os som overforvaltede kvæg som skal spørge om alting.
- Niels
- Platin Member
- Interesser: Windows NT3.5
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 17 times
I virkeligheden er det nok ikke værre end at man skal være lidt kritisk overfor kilden til informationerne.Rigbymauser skrev:Hej Niels.
De fleste gange kan man hvis man gider, læse sig frem til et mere korrekt svar end man kan få ved at henvende sig til en skranke. Og det er egentlig ligemeget hvilken instans der sidder bag den.
Men det er allligevel meget rart at vide at man har ret, inden man går igang :)
Vh
Niels
--
Niels
--
- X-Ray
- Gold Member
- Interesser: håndvåben og wwII
- Geografisk sted: Granada
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
mon ikke den betjent skulle læse op på loven, det er push daggers med tværstillet greb der er ulovlige.Elbæk skrev:Jeg havde en lignende diskussion med en større dansk importør af knive. Jeg havde i al uskyldighed spurgt om de kunne hjemtage en bestemt kniv - en Sykes-Fairbairn klon, som er fuldt ud lovlig at have på en alm. erhverve & besidde tilladelse - til mig. Det ville de ikke, med baggrund i at en betjent havde fortalt dem at denne knivtype var ulovlig, fordi den var tveægget og med tværstillet(?!) blad. Jeg kunne, med henvisning til lovens bogstav - og knivens konstruktion - henvise til at tveæggede knive ikke var ulovlige og at knivens klinge var retstillet, ikke tværstillet. Her var svaret, at den diskussion ville de ikke tage med politiet (eller med mig for den sags skyld), fordi de frygtede repressalier fra politiet side. De havde sågar tidligere destrueret en del af deres lager, på baggrund af udtalelse fra en enkelt betjent - frem for at tage sagen op "højere oppe" i systemet(!)
På mit, i min bog meget rimelige, spørgsmål om hvorvidt de som importør af knive i stor stil, ikke havde den allerstørste interesse i at tage "slagsmålet" med politiet og få klarhed over reglerne, var (det temmelig mopsede) svar, at det ville de ikke, fordi de havde en aftale med politiet om at deres kærneprodukter var lovlige - og så måtte andre (importører, forhandlere, samlere, friluftsfolk, mm.) svare for sig selv. En holdning som, i min bog, i sidste ende vil betyde at vi alle - inkl. den nævnte importør - vil "tabe" på sigt, iht. vores muligheder for at drive forretning/dyrke vores interesser. En holdning jeg fremlagde, hvorefter de mente at samtalen nu var slut...![]()
Shooters Bible is the only Bible for me
- Elbæk
- Platin Member
Det var også hvad jeg sagde til pågældende :)X-Ray skrev:mon ikke den betjent skulle læse op på loven, det er push daggers med tværstillet greb der er ulovlige.Elbæk skrev:Jeg havde en lignende diskussion med en større dansk importør af knive. Jeg havde i al uskyldighed spurgt om de kunne hjemtage en bestemt kniv - en Sykes-Fairbairn klon, som er fuldt ud lovlig at have på en alm. erhverve & besidde tilladelse - til mig. Det ville de ikke, med baggrund i at en betjent havde fortalt dem at denne knivtype var ulovlig, fordi den var tveægget og med tværstillet(?!) blad. Jeg kunne, med henvisning til lovens bogstav - og knivens konstruktion - henvise til at tveæggede knive ikke var ulovlige og at knivens klinge var retstillet, ikke tværstillet. Her var svaret, at den diskussion ville de ikke tage med politiet (eller med mig for den sags skyld), fordi de frygtede repressalier fra politiet side. De havde sågar tidligere destrueret en del af deres lager, på baggrund af udtalelse fra en enkelt betjent - frem for at tage sagen op "højere oppe" i systemet(!)
På mit, i min bog meget rimelige, spørgsmål om hvorvidt de som importør af knive i stor stil, ikke havde den allerstørste interesse i at tage "slagsmålet" med politiet og få klarhed over reglerne, var (det temmelig mopsede) svar, at det ville de ikke, fordi de havde en aftale med politiet om at deres kærneprodukter var lovlige - og så måtte andre (importører, forhandlere, samlere, friluftsfolk, mm.) svare for sig selv. En holdning som, i min bog, i sidste ende vil betyde at vi alle - inkl. den nævnte importør - vil "tabe" på sigt, iht. vores muligheder for at drive forretning/dyrke vores interesser. En holdning jeg fremlagde, hvorefter de mente at samtalen nu var slut...![]()
- X-Ray
- Gold Member
Når nu politiet er så emsige, hvordan kan det så gå til at push daggers forhandles ret så ofte af diverse auktionshuse, godt nok er det så antikke sager men alligevel, bliver køberne jo sat i noget af en klemme når auktionshuset skriver blankvåbens tilladelse påkrævet når loven nu direkte forbyder disse.
Typen jeg her tænker på er de såkaldte katarer
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Katar_(dagger)
- Elbæk
- Platin Member
Jeg har fået en antik katar hjem på importtilladelse - og efterfølgende fået våbnet godkendt som værende lovligt på min erhverve & besidde tilladelse hos Horsens politi.X-Ray skrev:Når nu politiet er så emsige, hvordan kan det så gå til at push daggers forhandles ret så ofte af diverse auktionshuse, godt nok er det så antikke sager men alligevel, bliver køberne jo sat i noget af en klemme når auktionshuset skriver blankvåbens tilladelse påkrævet når loven nu direkte forbyder disse.
- X-Ray
- Gold Member
Jo tillades kan de men min pointe var at de ikke kan gå under den almindelige blankvåbens tilladelse, eller er der en særlig undtagelse ?