Spørgsmål angående plombering af halvautomat(Haglgevær)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Spørgsmål angående plombering af halvautomat(Haglgevær)

Indlæg af Timber » 5. dec 2013, 23:37

Det er måske et underligt spørgsmål, og så alligevel ikke... Man må jo som bekendt kun bruge en halvautomat til jagt i Danmark hvis den er plomberet til at kun indeholde en patron i magasinet. Og så er det at 100.000 kr. spørgsmålet kommer.... På min gamle halvautomat er den stift der udgjorde plomberingen faldet ud. Den var åbenbart kun loddet i. Men jeg kan stadig ikke proppe nr. to patron i magasinet. Patronen kommer kun i til metalkraven.. Og så mener jeg jo stadig den er gangbar nok til at bruge til jagt, uden at gøre noget andet... Men hvad siger i?? Skal jeg hen og få lavet en klemning, eller sølvloddet en ny stift i, eller noget tredje?? Eller er det bare fingerkne##eri??? Selv med "vold" kan man ikke mase nr. 2 patron i...

Åh ja, geværet er forøvrigt en Winchester 1500 European XTR, for de interesserede... :blink:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Spørgsmål angående plombering af halvautomat(Haglgevær)

Indlæg af Gråskæg » 5. dec 2013, 23:54

Hvis geværet rent faktisk kun kan rumme en patron i magasinet, så må det jo pr. definition være lovligt. Jeg vil så tro, at det er vigtigt, at du overfor politi og domstol kan sandsynliggøre, at stiften er faldet ud (måske endda uden at du har opdaget det), og at du ikke bevidst har forsøgt at fjerne denne spærring.
Det vil i sidste ende være op til retten og en dommer at afgøre, og udfaldet vil givetvis afhænge af de forudgående begivenheder, der førte til myndighedernes interesse for sagen.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 6. dec 2013, 09:09

Jeg er helt enig med Gråskæg.

Vi har haft diskussionen mange gange.... og vi har endnu aldrig set nogen blive dømt for for "for dårlig plombering".

Hvis man umiddelbart kan proppe to eller flere haglpatroner i magasinet når man møder betjenten på jagten, så har man helt sikkert et problem.
Hvis man skal have fat i værktøj (som man ikke har med på jagten) for at kunne få ekstrapatronerne i, så mener jeg ikke man har noget problem.

Men vi kan diskutere det længe, faktum er, at der ikke er dømt nogen for "utilfredsstillende plombering" herhjemme.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

SGLaursen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: 4300 Holbæk
Been thanked: 1 time

Indlæg af SGLaursen » 6. dec 2013, 13:24

Men vær obs på at fordi 2 12/76 ikke kan, er det måske muligt at 2 12/70 kan.

Nu er det jo nok 12/70 den spiser.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 6. dec 2013, 16:59

SGLaursen skrev:Men vær obs på at fordi 2 12/76 ikke kan, er det måske muligt at 2 12/70 kan.
Nu er det jo nok 12/70 den spiser.
Det må vel være de patroner, der svarer til geværets kaliber,
ellers kan Laurits Betjent jo bare rende rundt med et par gamle 12/65
i lommen og sige, at der kan være to stk.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 6. dec 2013, 17:11

I 1500 XTR European'en sidder der en lille "kop" i magasinet, som dels holder fjederen på plads som trykker på "Magazine follower"en (den prop som trykker patronen ud af magasinet.) og på den anden side holder "koppen" så fjederen for genladning, under gasstemplet.

Den "kop" er normalt flyttet så langt ned, at der kun kan være én patron i magasinet på European-modellen. Yderligere plombering skulle dermed ikke være nødvendig.

Der skal et andet magasinrør, ny "kop" som placeres en smule højere i magasinet, før magasinet kan indeholde 2 skud (3skuds kapacitet er max på den, ellers bliver pladsen for trang til genladefjederen).

Sådan var det på min i hvert fald.

Ved ikke lige hvad det er for en "stift" du nævner.?!? Er det noget der er sat i magasinet - eller.?!?
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 6. dec 2013, 17:34

HappyNanoq skrev:I 1500 XTR European'en sidder der en lille "kop" i magasinet, som dels holder fjederen på plads som trykker på "Magazine follower"en (den prop som trykker patronen ud af magasinet.) og på den anden side holder "koppen" så fjederen for genladning, under gasstemplet.

Den "kop" er normalt flyttet så langt ned, at der kun kan være én patron i magasinet på European-modellen. Yderligere plombering skulle dermed ikke være nødvendig.

Der skal et andet magasinrør, ny "kop" som placeres en smule højere i magasinet, før magasinet kan indeholde 2 skud (3skuds kapacitet er max på den, ellers bliver pladsen for trang til genladefjederen).

Sådan var det på min i hvert fald.

Ved ikke lige hvad det er for en "stift" du nævner.?!? Er det noget der er sat i magasinet - eller.?!?
Den omtalte stift har været boret igennem magasinrøret, og derefter loddet fast. Det skal siges at jeg købte den brugt af min far for nok 20 år siden, og der sad den i. Så jeg ved ikke hvornår den er lavet. Han købte den nemlig også brugt i sin tid. Det du nævner med koppen, synes jeg også jeg har læst et sted før. Måske endda her på NVF. Det er derfor jeg heller ikke er så bekymret endda, da man vitterligt ikke kan skubbe mere en en patron i magasinet.. Og det er forøvrigt en 12/70'er vi snakker om... Det var i forbindelse med en meget grundig adskillelse og rengøring den faldt ud...
M.v.h. Timber

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 6. dec 2013, 19:27

Kan du ikke bare sætte stiften i igen, og så lime den med noget Lock Tite lim ? Det ville jeg gøre.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 6. dec 2013, 19:34

Lassescout skrev:Kan du ikke bare sætte stiften i igen, og så lime den med noget Lock Tite lim ? Det ville jeg gøre.
Det var et bud, hvis det ikke lige var fordi jeg har mistet den... :blink: Det er derfor jeg spørger... :razz:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 6. dec 2013, 22:37

Er fuldstændig enig med Refrak. Hvis det usandsynlige skulle ske - at du under jagt bliver mødt af ordensmagten, og at der ved kontrol af våbnet ikke kan stoppes to patroner i røret - så har du ikke noget problem, uanset hvordan plomberingen er udført!! ( det ku da også bare lige passe )
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Besvar