Glatløbet haglgevær - tilladelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Polarbear
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 3 times

Glatløbet haglgevær - tilladelse

Indlæg af Polarbear » 13. dec 2013, 11:15

Jeg står en den situation at jeg gerne vil søge om våbentilladelse til en gammel haglbøsse.
Mit spørgsmål er derfor:
Er politiet rimelig large med hvor en haglbøsse (som forresten ikke har nogen slagstift) kommer fra? Den har været i min fars besiddelse i evigheder, han arvede den fra min farfar der døede 20 år inden jeg blev født, han har dog ikke jagttegn.
Og siden jeg har jagttegn kom vi til at snakke over middagsbordet om jeg ikke bare kunne få den overdraget? Det er kun grundet nostalgi vi/jeg gerne vil beholde den, da den er lidt sjov, i det det er en et-løbet lille sag bygget til en mand på størrelse med et 10 årigt barn, og den har været i familien i 3 generationer (mindst) nu.

Kunne nemlig ikke forestille mig at de havde noget imod det (da jeg jo har tilladelse til at eje, og den er totalt ufarlig).
kommer bare lidt i tvivl, når der i lovgivningen/blanketten står alt det med “indenfor 8 dage” og at oplyse tidligere ejer.
da den jo er erhvervet engang i 1970'erne

Skal jeg bare skrive som om den er fundet på loftet i min bedstefars dødsbo og vi først fandt den nu? Skal jeg skrive at min far overdrager den? (kommer han i problemer?) Eller skal jeg bare deaktivere den :thumbdown: ? (der er det vel ikke nok bare at slagstiften er væk?)

På forhånd tak for svar!

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Glatløbet haglgevær - tilladelse

Indlæg af Memphis » 13. dec 2013, 12:50

Enten vent til en frit-lejde kampagne ellers ville jeg ikke røre det haglgevær med en ildtang. Når jeg tænker nærmere over det ville jeg faktisk få det haglgevær destrueret og gravet ned. Et ulovligt våben uanset hvor gammelt det er kan giv tid bag stængerne og du kunne samtidig med miste dit jagttegn og dermed retten til alle dine andre våben og der oveni en plet på straffeattesten.

Det er vist ikke det værd.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 13. dec 2013, 13:06

Pligt til at registrere haglvåben er en relativ ny opfindelse og de skal kun registreres i forvindelse med overdragelse. Hvis din far har indløst jagttegn altid er der ingen problemer i at anføre ham som "sælger".

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 13. dec 2013, 13:25

Chrstn_Olsen skrev:Pligt til at registrere haglvåben er en relativ ny opfindelse og de skal kun registreres i forvindelse med overdragelse. Hvis din far har indløst jagttegn altid er der ingen problemer i at anføre ham som "sælger".
Hmmm, jeg troede økonomer læste hele teksten.. :twisted:
Med mindre det er et eller andet sjældent/specielt våben... så ville jeg gøre som Memphis foreslår..
Polarbear skrev:Jeg står en den situation at jeg gerne vil søge om våbentilladelse til en gammel haglbøsse.
Mit spørgsmål er derfor:
Er politiet rimelig large med hvor en haglbøsse (som forresten ikke har nogen slagstift) kommer fra? Den har været i min fars besiddelse i evigheder, han arvede den fra min farfar der døede 20 år inden jeg blev født, han har dog ikke jagttegn.
Og siden jeg har jagttegn kom vi til at snakke over middagsbordet om jeg ikke bare kunne få den overdraget? Det er kun grundet nostalgi vi/jeg gerne vil beholde den, da den er lidt sjov, i det det er en et-løbet lille sag bygget til en mand på størrelse med et 10 årigt barn, og den har været i familien i 3 generationer (mindst) nu.

Kunne nemlig ikke forestille mig at de havde noget imod det (da jeg jo har tilladelse til at eje, og den er totalt ufarlig).
kommer bare lidt i tvivl, når der i lovgivningen/blanketten står alt det med “indenfor 8 dage” og at oplyse tidligere ejer.
da den jo er erhvervet engang i 1970'erne

Skal jeg bare skrive som om den er fundet på loftet i min bedstefars dødsbo og vi først fandt den nu? Skal jeg skrive at min far overdrager den? (kommer han i problemer?) Eller skal jeg bare deaktivere den :thumbdown: ? (der er det vel ikke nok bare at slagstiften er væk?)

På forhånd tak for svar!
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Polarbear
Newbie
Newbie

Indlæg af Polarbear » 13. dec 2013, 13:37

Det er ikke et "ulovligt" gevær i den forstand Memphis, da han fik det før der overhovedt var regler for at have jagttegn osv. først engang i midt firserne det kom (mener jeg) og så blev de registreringspligtige i år 2000 (og kun ved overdragelse eller nyerhvervelse igen, mener jeg).

Min far har aldrig indløst jagttegn, og det er sådan set det der er problemet, hvis bare han havde det, så var det sådan set ligegyldigt for så kunne jeg jo bare skrive ham på som overdrager/sælger og så var den i vinkel.

Men igen, det er sådan set det der er essencen i spørgsmålet, er der nogen der kommer i klemme ved at indsende en overdragelse? fordi i virkelighedens verden, og ikke de små paragraffers verden, er det jo kun i politiets interesse at alle våben bliver registreret hos personer med tilladelse, dette er jo et forsøg på netop at gøre våbnet "lovligt"

Jeg prøver ikke at negligere betydningen af vores lovgivning, for jeg forsøger ALTID at være så lovlydig som jeg overhovedet kan. Som sagt, så er dette her et forsøg på at være lovlig, og hvis det ikke er muligt at få lov til, ja så kapper jeg den SELVFØLGELIG i 1000 stykker og smider den ud.

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 13. dec 2013, 13:40

Jeg skal love vi selvstrammer her , tjek reglerne inden alt det vrøvl , om faderen og bedstefaderen har/havde jagttegn er sagen uvedkommende , haglgeværer man havde på den tid krævede ingen jagttegn/tilladelse og de som havde dem da "nye" regler trådte i kraft kunne beholde dem , ganske som 4,5+ luftbøsser i dag , MEN ved ejerskifte har man 8 dage til at registrere dem , og her kræves der jagttegn , du kan helt roligt registrere den.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
JoeMcVey
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, Hundearbejde, 4WD, Fiske
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af JoeMcVey » 13. dec 2013, 13:42

Hej

Der hvor jeg har jagt fandt vi under oprydning et ældre S/S i maskinhuset. Det stod lænet op af en væg bag en masse gamle redskaber. Forskæftet manglede, det dukkede dog op i rodet senere.
Det er et gammelt SimsonSuhl der ikke har nogen reel værdi, netop derfor synes jeg det kunne være spas at brug min GDS-kunnen på våbnet (der naturligvis var medtaget ) og se om man kunne få det fint igen.

Jeg kontaktede derfor politiet for at høre om jeg bare kunne anmelde våbnet idet jeg ikke kendte den tidligere ejer.
De ville registrere det som et skunkfund, jeg skulle blot møde frem på våbenkontoret med våbnet.
Jeg skrev intet navn på registreringen, betjenten skrev blot på hvilken adresse haglgeværet var fundet.

Ovenstående blot til info i forbindelse med nedestående debat/spørgsmål. I lige præcis den sag fik jeg super behandling af politiet.

Man kan da ringe og spørge hvordan de forholder sig til det, mit indtryk er nogen gange at det afhænger af hvem du får fat i på det enkelte kontor.
Joe

Dør fæ, dør frænder, dør selv på samme vis...
Men ord og ry skal aldrig dø, hvis man et værdigt vandt.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 13. dec 2013, 13:46

Hvorfor skulle politiet også blive utilfredse over at få registreret et våben? Når man registrere et våben viser man jo at man ønsker at være lovlydig. Hvis man kom i uføre ved at registrere våben, som man lovligt kan eje og som tydeligvis ikke er stjålne, ville jeg da i hvert fald ikke gide besværet.

Polarbear
Newbie
Newbie

Indlæg af Polarbear » 13. dec 2013, 14:39

Jeg takker for alle svarene! Dejligt med så hurtig respons.

Jeg vil kontakte politiet og fortælle dem hvordan landet ligger uden omsvøb, og så handle derefter. Så håber jeg at de bare er glade for at jeg selv tager kontakt, og det lyder heller ikke til på jer at det skulle være så stort et problem. Men jeg tror i har ret i at det kommer an på hvem man får fat i.

Igen mange tak for svarene alle sammen og glædelig jul!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 13. dec 2013, 15:30

lad os høre hvad der sker i sagen.
:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 13. dec 2013, 22:36

Må jeg spørge Polarbear - hvor gammel er du, og hvor længe har du haft jagttegn! Har du haft jagttegn fra før registreringspligten af haglgeværer blev indført - var det ikke i 2000 - så har du jo bare ejet våbnet fra før 2000, og så skal det ikke registreres!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Polarbear
Newbie
Newbie

Indlæg af Polarbear » 14. dec 2013, 16:59

Boerge skrev:Må jeg spørge Polarbear - hvor gammel er du, og hvor længe har du haft jagttegn! Har du haft jagttegn fra før registreringspligten af haglgeværer blev indført - var det ikke i 2000 - så har du jo bare ejet våbnet fra før 2000, og så skal det ikke registreres!!!
Jeg er 23 år, så jeg fik (af gode grunde) ikke jagttegn før år 2000.
Men ja det havde godtnok været en del nemmere, hvis det var sådan landet lå!

Jeg skal desuden nok vende tilbage når jeg ved hvordan det er gået osv.
Igen tak for respons alle sammen!

Besvar