Softgun og børn under 16/18

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
SYE
Silver Member
Silver Member
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Aarhus
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Softgun og børn under 16/18

Indlæg af SYE » 27. dec 2013, 20:32

Hejsa,

Må min dreng på 7 år, sammen med mig(jeg er voksen), godt skyde til måls med en co2 dreven softgun? Jeg spørger altså til målskydning eller plinking, ikke at forveksle med det at deltage i såkaldte "overlevelsesspil", som Københavns politi skriver om i denne flyer:

dka_softguns_unge.pdf

I flyeren står der klart at: "Børn under 16 år må ikke deltage", når der er tale om de såkaldte "overlevelsesspil". Målskydning eller plinking er ikke nævnt. Dog står der også følgende, som jeg godt nok syntes lyder noget sært, set i lyset af af CO2 drevne softguns kan købet frit i enhver softgun butik:

"Våbenloven stiller også krav om, at alle uanset alder skal have en våbentilladelse for lovligt at kunne købe, bruge eller være i besiddelse af paintball- og hardballvåben, der bruger kulsyre som drivmiddel."

De fleste paintball/hardball/softgun butikker og forums er enige i 16 og 18 års grænserne, men det tales så vidt jeg kan se, kun om det at "spille" - altså skyde på hinanden.

Jeg er ude efter faktuel lovgivning, ikke gamle vaner, gætværk ol., som f.eks.: "Min dreng på 10 år har længe skudt med softgun. Det er der sku ingen der har sagt noget til, så hvis bare I passer på...".

Tilbage til spørgsmålet - Må min dreng på 7 år, sammen med mig(jeg er voksen), godt skyde til måls med en co2 dreven softgun?
Lovligt, eller ulovligt, og hvor præcis står det? :smile:

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Re: Softgun og børn under 16/18

Indlæg af Cp-Medic » 27. dec 2013, 21:19

Det har været oppe mange gange på softgun forums og som airsoft interesseret gennem 21 år har jeg læst mange indlæg om det og mange har undersøgt det og det er desværre no go:(
Baner (ikke til spil men til plinking) skal være politigodkendte. Det er noget der blivet kigget meget i på det sidste hvor flere action air IPSC klubber er "skudt" op herhjemme. Der er meget info og hjælp at hente på airsoftzone men desværre er tingene sådan.

Det er jo danmark.

Når det så er sagt fåes der modeller der larmer mindre end co2 så naboerne ikke klager.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 27. dec 2013, 22:25

SYE skrev:"Våbenloven stiller også krav om, at alle uanset alder skal have en våbentilladelse for lovligt at kunne købe, bruge eller være i besiddelse af paintball- og hardballvåben, der bruger kulsyre som drivmiddel."
Det er i hvert fald ikke rigtigt. Hardball våben er specifikt undtaget våbenloven.

Som andre har nævnt, så er reglerne, at skydebaner - og det bliver det, hvis I plinker - skal være godkendt af politiet. En lokal klub har en godkendt bane i en gymnastiksal på en skole her i Aalborg, hvor de dyrker Airsoft IPSC, måske du kan vække Venø, han ved en del om lige netop det emne?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
SYE
Silver Member
Silver Member
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Aarhus
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af SYE » 27. dec 2013, 22:58

Fast Fumble skrev:Hardball våben er specifikt undtaget våbenloven.
Ja, præcis, hvordan kan det så være ulovligt at skyde med dem, i f.eks. haven? Det gør vi jo lovligt med luftgevær op til og med 4,5mm? Er det ikke samme slags undtagelse i våbenloven der gør sig gældende for luftgevær og hardball?

Sent from my iPad using Tapatalk

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 27. dec 2013, 23:18

Må man plinke med luftvåben? Troede samme regel om permanente og midlertidige skydebaner var gældende

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 27. dec 2013, 23:28

Hvis soft/paint våben specifikt er undtaget våbenloven, og der ikke er love eller bekendtgørelser der forbyder det, så må man antage at det er lovligt...

Sådan er det da heldigvis stadig i DK.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 27. dec 2013, 23:47

De er undtaget krav om tilladelse men reglerne for hvor man må skyde er de samme og det er blevet undersøgt til bunds af foreninger og deres jurister

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 27. dec 2013, 23:50

Fast Fumble skrev:
SYE skrev:"Våbenloven stiller også krav om, at alle uanset alder skal have en våbentilladelse for lovligt at kunne købe, bruge eller være i besiddelse af paintball- og hardballvåben, der bruger kulsyre som drivmiddel."
Det er i hvert fald ikke rigtigt. Hardball våben er specifikt undtaget våbenloven.

Som andre har nævnt, så er reglerne, at skydebaner - og det bliver det, hvis I plinker - skal være godkendt af politiet. En lokal klub har en godkendt bane i en gymnastiksal på en skole her i Aalborg, hvor de dyrker Airsoft IPSC, måske du kan vække Venø, han ved en del om lige netop det emne?

Jeg er uenig.
Hardball våben er ikke undtaget våbenloven. De er bare ikke tilladelseskrævende som de andre ting i paragraf 1 stk 1.
Men de er våben, pg de er reguleret, bla ved:
Imidlertid er det kun tilladt for personer OVER 18 år, at erherve, besidde, bære eller anvende sådanne våben, jfr. våbenlovens § 2, stk. 1, jfr. § 1, stk. 2, litra a. I den forbindelse henvises der endvidere til våbenbekendtgørelsen § 12, stk. 2.
Det kræver heller ikke politiets godkendelse at skyde til måls for sjov i sin baghave.
Men det øjeblik man som skytteforening etablerer en formel "bane", så skal den godkendes.

Så skyd med plastkugler sammen med knægten til I brækker jer, bare det sker på jeres egen grund uden gene eller fare for andre.
:razz:

Fandt forøvrigt forældet materiale på politiets hjemmeside.
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/E7183 ... s_unge.pdf
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 28. dec 2013, 00:06

Så det er kun skytteforeninger der skal have tilladelse til midlertidige (en papkasse) og permanente baner. Fedt så må man bare hamre løs med 308'eren ude på sin mark når man ikke er en skytteforening? Nej

Det er som sagt blevet trævlet igennem af jurister og derfor har folk oprettet klubber så de kan få tilladelse selvom vi helst ville have muligheden for at stille skiver op på egen grund

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 28. dec 2013, 00:14

Refraktorius skrev:Fandt forøvrigt forældet materiale på politiets hjemmeside.
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/E7183 ... s_unge.pdf
Hmmm, i den skrivelse står der Co2-drevne Hardball/Paintballvåben kræver tilladelse uanset alder??? :what:

Er det ikke en selvstrammer??

Beklager jeg ikke lige kan lave citat fra teksten. Sidder på en æblecomputer der ikke ligefrem arter sig som en almindelig PC...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 28. dec 2013, 00:33

Det er fordi det er den gamle lov som ikke gælder længere (et par år gammel)

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 28. dec 2013, 04:39

Cp-medic skrev:Så det er kun skytteforeninger der skal have tilladelse til midlertidige (en papkasse) og permanente baner. Fedt så må man bare hamre løs med 308'eren ude på sin mark når man ikke er en skytteforening? Nej

Det er som sagt blevet trævlet igennem af jurister og derfor har folk oprettet klubber så de kan få tilladelse selvom vi helst ville have muligheden for at stille skiver op på egen grund
ja. det kan du lovligt gøre op til 5 gange i året. forudsat at det i øvrigt er forsvarligt.
MVH søren

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 28. dec 2013, 05:48

Ja det er jeg klar over men nu læd det som om det var oftere end det han ville hyggeskyde meed knægten

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 28. dec 2013, 05:56

Men det er ikke lovligt at skyde mere end 5 gange årligt på din matrikel. Du ryger ind i planloven for kommunen hvis det anmeldes til myndighederne. Vores Jagtforening har haft ørerne i maskinen på grund af støj. De kan ikke forbyde dig at skyde 5 gange årligt men de kan begrænse tidsrummet og antallet af deltagere.

Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 28. dec 2013, 20:59

Er der nogen der kan vise mig bare et eneste tilfælde, hvor politiet har krævet "godkendt bane" til uformel hyggeskydning med ikke tilladelseskrævende våben på privat grund?
(Jeg tager det som en selvfølge, at der ikke har være fare eller gene for naboer)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af AKWRater » 29. dec 2013, 12:13

Jeg har en ven, der bor i et hus med en dertil hørende have (6x6 m). Her har jeg og min ven utallige gange skudt til måls efter en coladåse, en billig målskive eller endda en lerdue. Vi har derudover skudt med PCP luftgevær og fjedergevær (hans, jeg ejer ikke luftgeværer).

Der har aldrig været nogle problemer. En dag sagde naboen, at hun gerne ville bede os om at være stille en halv times tid, da hendes baby skulle sove - det efterkom vi naturligvis. Det gør, at naboskabet er bevaret og respekteret. Det går også, at vi kan skyde uden at blive klaget over.

Besvar