To bruger til et våbenskab

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Flakker » 22. jan 2014, 13:06

Jeg har talt med Kbh's våbenkontor idag vedr flytning af våben fra min tidligere adresse. Sagen er det at min kæreste har et våbenskab allerede som også kan rumme mine våben. Dog sagde personen fra våbenkontoret at den ikke ville gå ?
Han sagde noget ala " Der må ikke være to bruger til et våbenskab. Hvad nu hvis din kæreste går ud og skyder en med dine våben, så er det lige pludselig dit problem? " brugte han som eksempel, hvilke jeg synes var rimelige vandet...

Personligt synes jeg det lyder mærkeligt og kan ikke se, hvorfor jeg ikke kan dele våbenskab med min kæreste uden at komme på kant med lovgivningen.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Re: To bruger til et våbenskab

Indlæg af Mapzter » 22. jan 2014, 13:14

Han har ikke ret:
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. skrev: Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 18, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Flakker
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Flakker » 22. jan 2014, 13:17

Mapzter skrev:Han har ikke ret:
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. skrev: Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 18, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.
Jeg siger mange tak :)
:goodpost:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 22. jan 2014, 14:10

... fik det fortalt at man skal være samlevende/-boende, også på den registrerede folkeregisteradresse.

Hvis man har hver sin lejlighed, og er registreret på hver sin folkeregisteradresse, selvom den éne i praksis bor hos den anden - så tæller det ikke.
Derved kan man ikke se at to er "samlevende/-boende".

En opførelse i folkeregisteradressen er ikke personen der får en lokation i landet - men det er hele huset, eller individuelle lejligheder der oprettes som en placering.

-personer registreres ind på denne folkeregisteradresse

-våbenskabet kører hjemme på folkeregisteradressen og kun folk tilknyttet pågældende folkeregisteradresse, kan benytte paragraffen.

Ved ikke om det er 100% korrekt, men sådan forstod jeg det.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 22. jan 2014, 14:16

Flakker skrev:
Mapzter skrev:Han har ikke ret:
Jeg siger mange tak :)
:goodpost:
Ringer du ham ikke op igen og spørger hvordan han mener hans tidligere svar harmonere med det du har læst dig til i våbenloven, ikke fordi du vil være flabet, men fordi du er forvirret og naturligvis ikke har et ønske om at gøre noget forkert?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 22. jan 2014, 14:19

Jeg synes det er sindsygt skræmmende at man ikke engang på våbenkontoret kan regne med troværdige oplysninger om lovgivningen på deres kerneområde. Håber at det ændres til efteråret når våbenkontorerne samles i Rødovre og Holstebro. Der må forhåbentlig følge lidt penge med til efteruddannelse af sagsbehandlerne.

Eller er jeg naiv....

:giggle:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2987 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 22. jan 2014, 14:29

Lasse68 skrev:Jeg synes det er sindsygt skræmmende at man ikke engang på våbenkontoret kan regne med troværdige oplysninger om lovgivningen på deres kerneområde. Håber at det ændres til efteråret når våbenkontorerne samles i Rødovre og Holstebro. Der må forhåbentlig følge lidt penge med til efteruddannelse af sagsbehandlerne.

Eller er jeg naiv....

:giggle:
Man har jo lov at håbe.

Men jeg har, med andre offentlige foretagender, som skal forblive unævnte i denne sammenhæng, oplevet at ved sådanne sammenlægninger var det de kvikke og pligtopfyldende der blev skubbet ud af reden, og de nævenyttige og intrigante men fagligt inkompetente der reddede sig forfremmelse hvor de sad på hele området.

Husk på at mange af disse våbenkontor ekspedienter kan tænkes at være blevet "anbragt i stillingen" fordi man skulle udpege en, snarere end have søgt den selv. En sammenlægning som den der er på vej, kan så være deres chance for at komme videre indenfor politiet til noget de hellere selv vil.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 36 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Centurion » 22. jan 2014, 14:41

Den er vist ikke så nem.
Nøglen ligger i formuleringen "der tilhører samme husstand".
Tænk på en logerende som er tilmeldt på adressen. Han tilhører ikke husstanden (familien), og er næppe heller dækket af dine forsikringer, som dækker husstanden, og hans indtægt regnes ikke med i husstandsindkomsten, som influerer på forskellige offentlige ydelser.
Så med mindre du og kæresten officielt anses for samboende, har betjenten nok ret.
Eller hva´?
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 22. jan 2014, 14:54

Som en Jurist i JM sagde, hvorfor tager du ikke våbenloven med på dit våbenkontor, hvis der er tvivlsspørgsmål, skal man på kontoret vise hvor det står i loven, og det gælder ikke at der er særregler, så skal man bede om det på skrift og evt. klage til JM.

:razz: :razz:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 22. jan 2014, 15:00

Centurion skrev:Den er vist ikke så nem.
Tænk på en logerende som er tilmeldt på adressen. Han tilhører ikke husstanden (familien), og er næppe heller dækket af dine forsikringer, som dækker husstanden, og hans indtægt regnes ikke med i husstandsindkomsten, som influerer på forskellige offentlige ydelser.
Så med mindre du og kæresten officielt anses for samboende, har betjenten nok ret.
Eller hva´?
Danmarks Statistiks definition af Husstand:
En husstand omfatter samtlige personer på en adresse, uanset relationerne mellem dem. Husstande opgøres ud fra type (fx enlig mand eller ægtepar) og størrelse, dvs. antal personer i husstanden.
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/hu ... tande.aspx

Gyldendals åbne Encyklopædis definition af Husstand:
husstand, samtlige personer på samme adresse og i samme bolig uden hensyntagen til familiære forhold. En husstand kan således omfatte flere familier. I nogle tilfælde anvendes en snævrere definition, hvorefter en husstand kun omfatter de personer, som bor sammen og har en høj grad af fælles økonomi; fx udgør en evt. logerende i dette tilfælde sin egen husstand.

Husstandens afgrænsning har betydning for opgørelsen af husstandsindkomsten, som igen har betydning for udmåling af visse offentlige ydelser, fx boligsikring. Husstandsindkomsten anvendes desuden i indkomststatistikken, fx til analyser af indkomstfordelingen.
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_j ... k/husstand

Det Danske Sprog- og Litteraturselskabs definition af Husstand:
gruppe mennesker der bor på samme adresse og i samme bolig uden nødvendigvis at være i familie med hinanden
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=husstand

Polarbear
Newbie
Newbie
Has thanked: 3 times

Indlæg af Polarbear » 22. jan 2014, 15:27

Kalthoff skrev:
Eller hva´?
En husstand omfatter samtlige personer på en adresse, uanset relationerne mellem dem. Husstande opgøres ud fra type (fx enlig mand eller ægtepar) og størrelse, dvs. antal personer i husstanden.

husstand, samtlige personer på samme adresse og i samme bolig uden hensyntagen til familiære forhold. En husstand kan således omfatte flere familier. I nogle tilfælde anvendes en snævrere definition, hvorefter en husstand kun omfatter de personer, som bor sammen og har en høj grad af fælles økonomi; fx udgør en evt. logerende i dette tilfælde sin egen husstand.

Husstandens afgrænsning har betydning for opgørelsen af husstandsindkomsten, som igen har betydning for udmåling af visse offentlige ydelser, fx boligsikring. Husstandsindkomsten anvendes desuden i indkomststatistikken, fx til analyser af indkomstfordelingen.

gruppe mennesker der bor på samme adresse og i samme bolig uden nødvendigvis at være i familie med hinanden

Nu er det ikke for at kritisere, men rent juridisk er det vel fuldstændig ligegyldigt hvad: Danmarks statistik, Gyldendal og sprognævnet, definierer som husstand, da det er den danske lovgivnings definition der gælder (på trods af at den sikkert stemmer overens) :)

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 22. jan 2014, 15:31

Polarbear skrev:Nu er det ikke for at kritisere, men rent juridisk er det vel fuldstændig ligegyldigt hvad: Danmarks statistik, Gyldendal og sprognævnet, definierer som husstand, da det er den danske lovgivnings definition der gælder (på trods af at den sikkert stemmer overens) :)
Et tilbagevendende problem er tilsyneladende at der ikke er en definition på hvad en husstand er, i lovgivningsmæssig forstand.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 22. jan 2014, 15:38

Mapzter skrev:
Polarbear skrev:Nu er det ikke for at kritisere, men rent juridisk er det vel fuldstændig ligegyldigt hvad: Danmarks statistik, Gyldendal og sprognævnet, definierer som husstand, da det er den danske lovgivnings definition der gælder (på trods af at den sikkert stemmer overens) :)
Et tilbagevendende problem er tilsyneladende at der ikke er en definition på hvad en husstand er, i lovgivningsmæssig forstand.
Netop

Ellers en fair pointe Polarbear, der mangler bare en "lovens definition", og så kan man ofte klare frisag ved at lægge ordbogen foran dommeren.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 36 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Centurion » 22. jan 2014, 15:59

Kalthoff skrev:
Eller hva´?

Det virker jo ganske overbevisende :bowdown: Så lærte jeg også noget idag. :oops:
Pudsigt nok, så definerer min familieforsikring det anderledes:
"Ved husstand forstås: Personer , der er gift med forsikringstageren - Børn, herunder plejebørn. - Øvrige familiemedlemmer. -Fastboende medhjælp i husholdningen." Punktum.

Når banker vurderer folks lånemuligheder på baggrund af den samlede husstandsindkomst, regner de heller ikke logerende med.

Når man beregner en pensionists muligheder for offentlige tilskud, holdes logerende også ude af billedet, selv om man nogle steder anvender ordet husstandsindkomst.

Så er det interessant hvilken definition politiet anvender. Det kan jo ikke være meningen at 10 ustraffede rockere, der er tilmeldt på klubhusets adresse, kan have nøgler til det fælles våbenskab? (hvis man tænker sig at de kan opnå våbentilladelser).

Men generelt og principielt har Kalthoff utvivlsomt ret.
"In case of panic: don't panic"

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 22. jan 2014, 16:25

Centurion skrev:Det virker jo ganske overbevisende :bowdown: Så lærte jeg også noget idag. :oops:
Pudsigt nok, så definerer min familieforsikring det anderledes:
"Ved husstand forstås: Personer , der er gift med forsikringstageren - Børn, herunder plejebørn. - Øvrige familiemedlemmer. -Fastboende medhjælp i husholdningen." Punktum.

Når banker vurderer folks lånemuligheder på baggrund af den samlede husstandsindkomst, regner de heller ikke logerende med.

Når man beregner en pensionists muligheder for offentlige tilskud, holdes logerende også ude af billedet, selv om man nogle steder anvender ordet husstandsindkomst.
Enig. Området er noget rod, ordet "husstand" søges tillagt forskellige betydninger af forskellige foretagender.

Personligt finder jeg det u-fint at søge at omdefinere velkendte ord med gammelkendte betydninger, med henblik på at opnå fordele ved at folk ikke er opmærksomme på den særlige "lejligheds definition".

Hvad der vil holde i byretten i tilfældet våbenskab er ikke til at blive helt sikker på - desværre. Man kan jo godt have ret, uden at få ret i byretten desværre.

Flakker
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Flakker » 22. jan 2014, 20:10

Eller hva´?
Forklarede betjentet at vi boede sammen i samme lejlighed, samt vi begge havde folkeregisteret adresse i lejligheden :) Det der kom bag på mig var at selvom vi havde været gift, så skulle vi stadig have haft hvert vores ifølge ham... :what:

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 22. jan 2014, 20:13

Flakker skrev:
Eller hva´?
Forklarede betjentet at vi boede sammen i samme lejlighed, samt vi begge havde folkeregisteret adresse i lejligheden :) Det der kom bag på mig var at selvom vi havde været gift, så skulle vi stadig have haft hvert vores ifølge ham... :what:
Betjenten er helt forkert på den og burde finde et andet job indenfor etaten. Hvis kæresten og dig deler folkeregisteradresse må I begge tilgå samme våbenskab i jeres fælles bolig...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 22. jan 2014, 20:34

Kruffe skrev:Betjenten er helt forkert på den og burde finde et andet job indenfor etaten.
Ja, ja, da. For hvis man begår EN fejl, så bør man finde sig et andet job.
Kruffe, hvad arbejder du med?

Man konsulterer sit våbenkontor.
Så tjekker man selv, eller spørger ind til hvor i lovgivningen det er beskrevet.
(De erfarne af os tjekker selv først)
Så viser man betjenten lovteksten, og beder ham uddybe. Sammen når man frem til det rigtige resultat, og kan konkludere "så blev jeg klogere" (så betjenten får en oplevelse af at man påskønner at han finder frem til det rigtige svar - så gider han nemlig undersøge det næste gang han er i tvivl).
Ender man med det forkerte resultat, beder man ham sende svaret skriftligt, vedlagt en klagevejledning, og så tager man den på den hårde (og langsomme) måde.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 22. jan 2014, 21:36

Fast Fumble skrev:
Kruffe skrev:Betjenten er helt forkert på den og burde finde et andet job indenfor etaten.
Ja, ja, da. For hvis man begår EN fejl, så bør man finde sig et andet job.
Kruffe, hvad arbejder du med?

Man konsulterer sit våbenkontor.
Så tjekker man selv, eller spørger ind til hvor i lovgivningen det er beskrevet.
Jeg mener faktisk, at der er ting indenfor erhvert fag/job, der er helt basale/essentielle, for at man kan varetage det.... Og ja, hvis man ikke mestrer dette - så bør man finde noget andet at lave.

F.eks. en revisor der ikke kan finde ud af debet/kredit...

... eller en betjent på et våbenkontor der ikke har styr på basale ting såsom våbenloven, bekendtgørelsen, cirkulæret mv.

Hvad vil du bruge mit erhverv til?

Den almene borger skal da ikke først konsultere våbenkontoret for derefter at tjekke selv. Det bør ikke være nødvendigt - hvis de ansatte ellers er kompetente... Og det er netop min pointe; det er der for mange af dem, der ikke er.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Besvar