Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Re: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Indlæg af Bessie4ever » 2. feb 2014, 19:15

Det vare ikke længe før Rigbymauser er kastreret og har en hel stak 6.5x55 i finske TIKKA :rolf: :rolf: :rolf: Så skal psykologregning altså sendes til DJ og den bliver stor
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Hurricane » 2. feb 2014, 19:37

Claus ØHH skrev:
Hurricane skrev:Jeg har umiddelbart svært ved at finde gode argumenter for at udstede jagttilladelser til kaliber .50 BMG... altså holder argumentationen ganske fint efter min mening.
Super holdning du har :puke:
Hvis man vil havde en .50'er og har penge til det, så skal man også havde muligheden for at købe en skyder i .50bmg, om det er til skydebane eller jagt er ligemeget.
Man bestemmer vel selv hvad man vil bruge sine ting til?
Hvad f..... er det for en infantil tilgang, du har til en dialog? :impatient:

Jeg mener, at det er meget fornuftigt ikke lave jagttilladelser til .50BMG, da kaliberet ikke er udviklet til formålet og heller ikke benyttes dertil... om man så skal kunne købe skyderen til andre formål og i et andet regi - er jo et helt andet spørgsmål!
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 2. feb 2014, 19:43

Bessie4ever skrev:Det vare ikke længe før Rigbymauser er kastreret og har en hel stak 6.5x55 i finske TIKKA :rolf: :rolf: :rolf: Så skal psykologregning altså sendes til DJ og den bliver stor
Rigbymauser skal nok få skudt lidt wildt med sin kommende .500ex. :giggle:

Ang. Tikka:. Det er gode våben og nok det mest præcise man kan købe for en dagløn....med G..hvor er de kedelige. Hver Tikka burde komme med et glas anti-depressiver.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 2. feb 2014, 19:45

Jagt med .50 BMG diskuteres også i det store udland: https://www.google.com/search?q=.50+bmg+hunting

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 15 times
Been thanked: 111 times

Indlæg af Kristian_J » 2. feb 2014, 19:53

Hurricane skrev:
Claus ØHH skrev:
Hurricane skrev:Jeg har umiddelbart svært ved at finde gode argumenter for at udstede jagttilladelser til kaliber .50 BMG... altså holder argumentationen ganske fint efter min mening.
Hvis man vil havde en .50'er og har penge til det, så skal man også havde muligheden for at købe en skyder i .50bmg, om det er til skydebane eller jagt er ligemeget.

Jeg mener, at det er meget fornuftigt ikke lave jagttilladelser til .50BMG, da kaliberet ikke er udviklet til formålet og heller ikke benyttes dertil... om man så skal kunne købe skyderen til andre formål og i et andet regi - er jo et helt andet spørgsmål!
Omvendt er der jo så heller ikke nogen grund til at have en motorcykel eller bil med mere end 80hk, en racercykel, mere end 1 million kroner i banken, sukker, smykker og så videre, og så videre...

Der er absolut INGEN GRUND til at forbyde .50 ?

Er det af frygt for at den vil blive brugt til kriminalitet? Hvis en mand bliver sur og vil have en .50 vil det tage ham over 2 år, sådan som det ser ud i dag. Han skal lige bruge 1/2 år på jagttegn, 1/2 på at få papirne og endnu 1 år fordi de er svære at få.

Jeg tror manden vil være kølet ned efter 2 år, eller have fundet et andet våben.
... assistance from a distance!

Claus ØHH
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske og moderne våben.
Geografisk sted: Vestsjælland
Been thanked: 4 times

Indlæg af Claus ØHH » 2. feb 2014, 20:03

Hurricane skrev: Jeg mener, at det er meget fornuftigt ikke lave jagttilladelser til .50BMG, da kaliberet ikke er udviklet til formålet og heller ikke benyttes dertil... om man så skal kunne købe skyderen til andre formål og i et andet regi - er jo et helt andet spørgsmål!
Det du ikke ser ud til at forstå er at det ene føre til det andet, når politikkerne finder ud af hvor let det er at snuppe .50BMG fra jæger vil de bare tænke, når ja vi kan lige så godt forbyde kaliberen total for alle andre når vi alligevel er igang.
Er .50BMG overhoved mulig at få på en SKV tilladelse?
Er EU affald for våben ejer?
Det kan svares på denne måde:
Tager en prostitueret penge for et knald?.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 36 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rahan » 2. feb 2014, 20:10

Kristian_J skrev:Det svarer jo til at FDM vil forbyde alle "racer" biler, som Ferrari, Lamborghini men også Golf GTI og lignende... hold kæft en flok idioter der sidder derinde. Havde egentlig i sinde at melde mig ind i foreningen, men jeg kan godt se at der er nogle interesse konflikter der gør at jeg holder mig væk fra Jægerforbundet.
Så må du jo hellere melde dig ud fra NVF med det samme!!
Som du kan se i denne tråd, så er der jo også "idioter" med samme mening herinde :wall:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 2. feb 2014, 20:15

Kristian_J skrev:Er det af frygt for at den vil blive brugt til kriminalitet? Hvis en mand bliver sur og vil have en .50 vil det tage ham over 2 år, sådan som det ser ud i dag. Han skal lige bruge 1/2 år på jagttegn, 1/2 på at få papirne og endnu 1 år fordi de er svære at få.

Jeg tror manden vil være kølet ned efter 2 år, eller have fundet et andet våben.
Kriminelles anskaffelse af våben via jagttegn og våbentilladelse er forbeholdt en helt særlig, meget sjælden form for kriminelle, nemlig kriminelle med ren straffe attest.

De er vist meget sjældne :giggle:

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 2. feb 2014, 21:03

Der er vel to måder at se på tingende på. En er at vi i skyttekredse og ligende holde øje med hinanden og siger fra hvis der dukker tåber op der kun ønsker at lære at lette med flyet og ikke mener at det er nødvendigt at lære at lande. Gør vi det bør der ikke være problemer med at bruge kalibre der ikke er jagtlige relevante i forbindelse med fornøjelses skydning.

En anden måde er at have en ide om at folk der fra gaden køber en BMG 50 kan gøre større skade med det end de kan med en 308w. For så giver det mening forbyde BMG 50. Men går man denne vej burde man så ikke forbyde alt over 6,5x55 for den klarer jo alt i DK???

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hurricane » 2. feb 2014, 22:14

Kristian_J skrev:
Hurricane skrev:
Claus ØHH skrev:

Omvendt er der jo så heller ikke nogen grund til at have en motorcykel eller bil med mere end 80hk, en racercykel, mere end 1 million kroner i banken, sukker, smykker og så videre, og så videre...

Der er absolut INGEN GRUND til at forbyde .50 ?

Er det af frygt for at den vil blive brugt til kriminalitet? Hvis en mand bliver sur og vil have en .50 vil det tage ham over 2 år, sådan som det ser ud i dag. Han skal lige bruge 1/2 år på jagttegn, 1/2 på at få papirne og endnu 1 år fordi de er svære at få.

Er det et spørgsmål - eller en konklusion?

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hurricane » 2. feb 2014, 22:18

PerNielsen skrev:
Kristian_J skrev:Det svarer jo til at FDM vil forbyde alle "racer" biler, som Ferrari, Lamborghini men også Golf GTI og lignende... hold kæft en flok idioter der sidder derinde. Havde egentlig i sinde at melde mig ind i foreningen, men jeg kan godt se at der er nogle interesse konflikter der gør at jeg holder mig væk fra Jægerforbundet.
Som du kan se i denne tråd, så er der jo også "idioter" med samme mening herinde :wall:
Hvad er din argumenterede mening omkring registrering af kaliber .50BMG på jagttilladelse Kristian_J?
Senest rettet af Hurricane 20. feb 2014, 16:41, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hurricane » 2. feb 2014, 22:29

The Yeti skrev:Der er vel to måder at se på tingende på. En er at vi i skyttekredse og ligende holde øje med hinanden og siger fra hvis der dukker tåber op der kun ønsker at lære at lette med flyet og ikke mener at det er nødvendigt at lære at lande. Gør vi det bør der ikke være problemer med at bruge kalibre der ikke er jagtlige relevante i forbindelse med fornøjelses skydning.

En anden måde er at have en ide om at folk der fra gaden køber en BMG 50 kan gøre større skade med det end de kan med en 308w. For så giver det mening forbyde BMG 50. Men går man denne vej burde man så ikke forbyde alt over 6,5x55 for den klarer jo alt i DK???

The Yeti

En af mine bekendte har gennem en del år ejet en .50BMG... han har i forbindelse med VIP-besøg i DK oplevet at blive kontaktet af politiet, der tilsyneladende ønskede at sikre sig, at de knap 30 registrerede .50BMG'ere var hos rette vedkommende.
Kunne dette hænge sammen med at pansrede biler kunne have sværere ved at modstå et møde med en .50BMG end et "almindeligt" skytte-/jagtkaliber...

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 2. feb 2014, 22:33

Argumenterne for fortsat tilladelse til .50BMG er vel simple:

- Der findes ikke det vildt i DK der ikke kan nedlægges med denne kaliber.
- Det vil være muligt at jage alt vildt, overalt i verden med denne kaliber.

Jeg savner nu nærmere saglige argumenter for et forbud.
Andet end at det ikke lige er en standard kaliber, og slet ikke nødverndig - Og så er vi igen ovre i diskussionen om hvad der rent faktisk er nødvendigt her i livet.

At man falder til patten for en eller flere smagsdommere, der har paranoia over et "krigsvåben"... Det er sørgeligt.
Vi kan jo vædde om næste våbentype der bliver gået efter - Og blot håbe på at denne eller anden forening, ikke stiller ligeså beredvilligt op.

Hvis jeg ikke allerede var smuttet fra DJ, havde dette ihvertfald ikke fået mig til at blive.
Tåbelig vej at slå ind på i min optik !
Dixi !

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 16 times

Indlæg af Kloster » 2. feb 2014, 22:45

Hurricane skrev:
De mest almenelige kaliber er udviklet til militæret.

Puha, 6,5 eren er billig svensk militær ammo. Gevær i den kaliber står i dyngevis i hele landet. Den er nok forbudt i næste uge.
Kloster.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 2. feb 2014, 22:55

Froe skrev:Vi kan jo vædde om næste våbentype der bliver gået efter - Og blot håbe på at denne eller anden forening, ikke stiller ligeså beredvilligt op.
Det kunne jo være halvautomater til jagt i udlandet, eller langdistance rifler i kaliber .338 Lapua Magnum. Der er nok at vælge mellem når man først går i gang med smagsdommeriet.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

DS413J
Banned
Banned
Interesser: jagt og sport
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DS413J » 2. feb 2014, 23:07

Hurricane skrev:
PerNielsen skrev:
Hvad er din argumenterede mening omkring registrering af kaliber .50BMG på jagttilladelse PerNielsen?
Hvad er din argumenterede mening omkring IKKE at registrere .50 BMG, Beuwolf og hvad de ellers hedder..

hvis du argumentere for at forbyde den pga hvad den KAN bruges til forbryderisk. så kriminalisere du en del mennesker ...
det ville være det samme at sige at du ik må eje en dyt båt bil over en hvis vægtklasse, som kan køre hurtigere end XXX og som ikke er polstret i hovede og røv fordi du KUNNE jo tæske den igennem gågaden i horsens med 150 km/t direkte ind i alle de uskyldige..
Eller at du ik må eje en SUV/4x4 fordi den er tungere og rammer hårdere end en alm personbil ville gøre under feks et VIP besøg..
og sådan kan vi fortsætte..
det er åndsvagt og tåbeligt og tro man kan lovgive sig ud af ikke eksisterende problemer eller selvopfundne problemer..
der er et gammel godt ordsprog.

lad være og male fanden på væggen :blink:

Det er altså lidt sjovere og lidt mere hyggeligt og lade de mennesker der kan finde ud af det leve livet i fred og fordragelighed og lade dem more sig med hvad de nu måtte finde på.. ( det er i forvejen ulovligt og dø andre mennesker lige meget hvordan du gør det.. (også og skade dem, tæske dem osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv )
de folk der så ik kan finde ud af det ku vi passende sørge for at få straffet så de kan mærke det, men hvad den straf er skal jeg ikke gøre mig klog på.
men der er 2 ting der er 100% sikkert .. den ene er at vi alle ska dø en dag.. den anden er at du ik kan lovgive dig væk fra tåber/idioti eller folk der vil andre ondt .50 eller ej

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member

Indlæg af The Yeti » 2. feb 2014, 23:12

Hurricane skrev:
The Yeti skrev:Der er vel to måder at se på tingende på. En er at vi i skyttekredse og ligende holde øje med hinanden og siger fra hvis der dukker tåber op der kun ønsker at lære at lette med flyet og ikke mener at det er nødvendigt at lære at lande. Gør vi det bør der ikke være problemer med at bruge kalibre der ikke er jagtlige relevante i forbindelse med fornøjelses skydning.

The Yeti

En af mine bekendte har gennem en del år ejet en .50BMG... han har i forbindelse med VIP-besøg i DK oplevet at blive kontaktet af politiet, der tilsyneladende ønskede at sikre sig, at de knap 30 registrerede .50BMG'ere var hos rette vedkommende.
Kunne dette hænge sammen med at pansrede biler kunne have sværere ved at modstå et møde med en .50BMG end et "almindeligt" skytte-/jagtkaliber...
Og det med at ramme en bil i bevægelse er så noget enhver utrænet kan gøre??? Det er ikke våbnet man skal frygte, men skytten...!

The Yeti

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 3. feb 2014, 00:03

Hurricane skrev:En af mine bekendte har gennem en del år ejet en .50BMG... han har i forbindelse med VIP-besøg i DK oplevet at blive kontaktet af politiet, der tilsyneladende ønskede at sikre sig, at de knap 30 registrerede .50BMG'ere var hos rette vedkommende.
Kun "kontaktet"? Så er .50 BMG i den lave ende af politiets risiko vurdering. Ved større og mere højt profilerede arrangementer kan de finde på at komme "på hjemmebesøg" 3-4 gange om dagen så længe arrangementet varer, hos folk der ikke har våben, men ligger inde med langt sjovere ting.

Men, i øvrigt, hvis politiet skulle gå efter hvad der tidligere har været anvendt til kriminalitet, så burde 6,5x52 Carcano være meget højt på deres liste over slut-helt-forbudt kalibre, selvom den er ret slatten hvad angår mundingshastighed og anslagsenergi ;-)

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 3. feb 2014, 06:34

Jeg syntes heller ikke .50BMG er et jagtkaliber. Men hvad andre gør vil jeg ikke blande mig i. Man skal ikke forbyde den, men give plads på skydebanene istedet.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member

Indlæg af The Yeti » 3. feb 2014, 06:56

Kalthoff skrev:
Hurricane skrev:En af mine bekendte har gennem en del år ejet en .50BMG... han har i forbindelse med VIP-besøg i DK oplevet at blive kontaktet af politiet, der tilsyneladende ønskede at sikre sig, at de knap 30 registrerede .50BMG'ere var hos rette vedkommende.
Kun "kontaktet"? Så er .50 BMG i den lave ende af politiets risiko vurdering. Ved større og mere højt profilerede arrangementer kan de finde på at komme "på hjemmebesøg" 3-4 gange om dagen så længe arrangementet varer, hos folk der ikke har våben, men ligger inde med langt sjovere ting.

Men, i øvrigt, hvis politiet skulle gå efter hvad der tidligere har været anvendt til kriminalitet, så burde 6,5x52 Carcano være meget højt på deres liste over slut-helt-forbudt kalibre, selvom den er ret slatten hvad angår mundingshastighed og anslagsenergi ;-)
Det er jo lidt den model Nordirland havde hvor alt over 270w var forbudt. Og til rent dansk jagt rækker det vel. Skal man så jage i Afrika kan man vel leje et kraftigere våben lokalt, men er det den vej vi ønsker. Husk lige at sidst der var nogen der støttede op om et forbud mod et "for farligt kaliber" så var det ikke bare 12.7mm+ luft der blev reguleret nej man tog da ligt alt til og med 5,5mm med. Så hvorfor skulle sådan et forbud mod BMG 50 og tilsvarende ikke blot være første skive af salamien.

The Yeti

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 3. feb 2014, 07:31

For Søren da også nu får jeg dårlig mave.
Luftangreb bringer en masse dårlige minder frem.

Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 3. feb 2014, 07:55

Kan måske godt se fornuften hvis BLOT .50 BMG ikke var tilladt til jagt i Danmark, men jagt i udlandet.
I sidste ende har jeg det meget skidt med alle forbud, fordi man ikke kan stole på at de stopper mens legen er god.

Hvilke andre +.50 kaliber våben bliver så forbudt på sigt? Bliver det da også ulovligt at anvende kal. 12 sabots fordi de fleste er .50?
Hvad med andre mere "eksotiske" kaliber som f.eks. .50 Beowulf som jo faktisk er et ganske glimrende grissekaliber, hvis man alligevel ligger inde med en AR-15 platform. Repeter eller ej.

Ydermere er det hele bare lidt spastisk. Et forbud mod .50 BMG vil bare betyde .416 Barrett eller .408 Cheytac som også går direkte igennem "panserglas". Eller det vil de måske også forbyde?

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hurricane » 3. feb 2014, 08:22

DS413J skrev:...
Hvad er din argumenterede mening omkring IKKE at registrere .50 BMG, Beuwolf og hvad de ellers hedder...
Ganske simpelt som jeg skrev tidligere i denne tråd... "Jeg mener, at det er meget fornuftigt ikke lave jagttilladelser til .50BMG, da kaliberet ikke er udviklet til formålet og heller ikke benyttes dertil... om man så skal kunne købe skyderen til andre formål og i et andet regi - er jo et helt andet spørgsmål!"

Jeg kunne da i øvrigt godt forestille mig, at en flere andre kalibre - på længere sigt - ikke vil kunne registreres på jagttilladelse... men det vil næppe få den store indflydelse på jægernes mulighed for at drive normal jagt på selv det største vildt.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member

Indlæg af The Yeti » 3. feb 2014, 08:24

BasicReality skrev:Kan måske godt se fornuften hvis BLOT .50 BMG ikke var tilladt til jagt i Danmark, men jagt i udlandet.
I sidste ende har jeg det meget skidt med alle forbud, fordi man ikke kan stole på at de stopper mens legen er god.

Hvilke andre +.50 kaliber våben bliver så forbudt på sigt? Bliver det da også ulovligt at anvende kal. 12 sabots fordi de fleste er .50?
Hvad med andre mere "eksotiske" kaliber som f.eks. .50 Beowulf som jo faktisk er et ganske glimrende grissekaliber, hvis man alligevel ligger inde med en AR-15 platform. Repeter eller ej.

Ydermere er det hele bare lidt spastisk. Et forbud mod .50 BMG vil bare betyde .416 Barrett eller .408 Cheytac som også går direkte igennem "panserglas". Eller det vil de måske også forbyde?
Ja når de opdager det udvides forbudet da bare til .40+ kalibre der er jo trods alt i så mange vælgere der så bliver kede af at deres klassiske .416 Rigby ryger i den forbindelse set i forhold til hvor mange vælgere der føler sig tryggere ved at våbenloven strammes...

The Yeti

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 3. feb 2014, 08:39

Selv hvis ikke der sker ændringer i loven, er skaden sket allerede. Så straks som nogen fra DJ har udtalt at en kaliber ikke er egnet til jagt, bliver det nok svært at få tilladelse til våben i denne kaliber fremover.

Var der ikke noget med en eller anden fra en for længst nedlagt jagtorganisation skrev et brev om at AR15 type rifler ikke var egnet til jagt engang? 40 år senere, og Politiet bruger det stadig som undskyldning for at nægte tilladelse.
Never confuse verbosity with veracity.

Besvar