Hvad f..... er det for en infantil tilgang, du har til en dialog?Claus ØHH skrev:Super holdning du harHurricane skrev:Jeg har umiddelbart svært ved at finde gode argumenter for at udstede jagttilladelser til kaliber .50 BMG... altså holder argumentationen ganske fint efter min mening.![]()
Hvis man vil havde en .50'er og har penge til det, så skal man også havde muligheden for at købe en skyder i .50bmg, om det er til skydebane eller jagt er ligemeget.
Man bestemmer vel selv hvad man vil bruge sine ting til?
Rigbymauser skal nok få skudt lidt wildt med sin kommende .500ex.Bessie4ever skrev:Det vare ikke længe før Rigbymauser er kastreret og har en hel stak 6.5x55 i finske TIKKA![]()
![]()
Så skal psykologregning altså sendes til DJ og den bliver stor
Omvendt er der jo så heller ikke nogen grund til at have en motorcykel eller bil med mere end 80hk, en racercykel, mere end 1 million kroner i banken, sukker, smykker og så videre, og så videre...Hurricane skrev:Hvad f..... er det for en infantil tilgang, du har til en dialog?Claus ØHH skrev:Super holdning du harHurricane skrev:Jeg har umiddelbart svært ved at finde gode argumenter for at udstede jagttilladelser til kaliber .50 BMG... altså holder argumentationen ganske fint efter min mening.![]()
Hvis man vil havde en .50'er og har penge til det, så skal man også havde muligheden for at købe en skyder i .50bmg, om det er til skydebane eller jagt er ligemeget.
Man bestemmer vel selv hvad man vil bruge sine ting til?![]()
Jeg mener, at det er meget fornuftigt ikke lave jagttilladelser til .50BMG, da kaliberet ikke er udviklet til formålet og heller ikke benyttes dertil... om man så skal kunne købe skyderen til andre formål og i et andet regi - er jo et helt andet spørgsmål!
Det du ikke ser ud til at forstå er at det ene føre til det andet, når politikkerne finder ud af hvor let det er at snuppe .50BMG fra jæger vil de bare tænke, når ja vi kan lige så godt forbyde kaliberen total for alle andre når vi alligevel er igang.Hurricane skrev: Jeg mener, at det er meget fornuftigt ikke lave jagttilladelser til .50BMG, da kaliberet ikke er udviklet til formålet og heller ikke benyttes dertil... om man så skal kunne købe skyderen til andre formål og i et andet regi - er jo et helt andet spørgsmål!
Så må du jo hellere melde dig ud fra NVF med det samme!!Kristian_J skrev:Det svarer jo til at FDM vil forbyde alle "racer" biler, som Ferrari, Lamborghini men også Golf GTI og lignende... hold kæft en flok idioter der sidder derinde. Havde egentlig i sinde at melde mig ind i foreningen, men jeg kan godt se at der er nogle interesse konflikter der gør at jeg holder mig væk fra Jægerforbundet.
Kriminelles anskaffelse af våben via jagttegn og våbentilladelse er forbeholdt en helt særlig, meget sjælden form for kriminelle, nemlig kriminelle med ren straffe attest.Kristian_J skrev:Er det af frygt for at den vil blive brugt til kriminalitet? Hvis en mand bliver sur og vil have en .50 vil det tage ham over 2 år, sådan som det ser ud i dag. Han skal lige bruge 1/2 år på jagttegn, 1/2 på at få papirne og endnu 1 år fordi de er svære at få.
Jeg tror manden vil være kølet ned efter 2 år, eller have fundet et andet våben.
Er det et spørgsmål - eller en konklusion?Kristian_J skrev:Omvendt er der jo så heller ikke nogen grund til at have en motorcykel eller bil med mere end 80hk, en racercykel, mere end 1 million kroner i banken, sukker, smykker og så videre, og så videre...Hurricane skrev:Hvad f..... er det for en infantil tilgang, du har til en dialog?Claus ØHH skrev:Super holdning du harHurricane skrev:Jeg har umiddelbart svært ved at finde gode argumenter for at udstede jagttilladelser til kaliber .50 BMG... altså holder argumentationen ganske fint efter min mening.![]()
Man bestemmer vel selv hvad man vil bruge sine ting til?![]()
Jeg mener, at det er meget fornuftigt ikke lave jagttilladelser til .50BMG, da kaliberet ikke er udviklet til formålet og heller ikke benyttes dertil... om man så skal kunne købe skyderen til andre formål og i et andet regi - er jo et helt andet spørgsmål!
Der er absolut INGEN GRUND til at forbyde .50 ?
Er det af frygt for at den vil blive brugt til kriminalitet? Hvis en mand bliver sur og vil have en .50 vil det tage ham over 2 år, sådan som det ser ud i dag. Han skal lige bruge 1/2 år på jagttegn, 1/2 på at få papirne og endnu 1 år fordi de er svære at få.
Jeg tror manden vil være kølet ned efter 2 år, eller have fundet et andet våben.
Hvad er din argumenterede mening omkring registrering af kaliber .50BMG på jagttilladelse Kristian_J?PerNielsen skrev:Så må du jo hellere melde dig ud fra NVF med det samme!!Kristian_J skrev:Det svarer jo til at FDM vil forbyde alle "racer" biler, som Ferrari, Lamborghini men også Golf GTI og lignende... hold kæft en flok idioter der sidder derinde. Havde egentlig i sinde at melde mig ind i foreningen, men jeg kan godt se at der er nogle interesse konflikter der gør at jeg holder mig væk fra Jægerforbundet.
Som du kan se i denne tråd, så er der jo også "idioter" med samme mening herinde
En af mine bekendte har gennem en del år ejet en .50BMG... han har i forbindelse med VIP-besøg i DK oplevet at blive kontaktet af politiet, der tilsyneladende ønskede at sikre sig, at de knap 30 registrerede .50BMG'ere var hos rette vedkommende.The Yeti skrev:Der er vel to måder at se på tingende på. En er at vi i skyttekredse og ligende holde øje med hinanden og siger fra hvis der dukker tåber op der kun ønsker at lære at lette med flyet og ikke mener at det er nødvendigt at lære at lande. Gør vi det bør der ikke være problemer med at bruge kalibre der ikke er jagtlige relevante i forbindelse med fornøjelses skydning.
En anden måde er at have en ide om at folk der fra gaden køber en BMG 50 kan gøre større skade med det end de kan med en 308w. For så giver det mening forbyde BMG 50. Men går man denne vej burde man så ikke forbyde alt over 6,5x55 for den klarer jo alt i DK???
The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
De mest almenelige kaliber er udviklet til militæret.Hurricane skrev:
Det kunne jo være halvautomater til jagt i udlandet, eller langdistance rifler i kaliber .338 Lapua Magnum. Der er nok at vælge mellem når man først går i gang med smagsdommeriet.Froe skrev:Vi kan jo vædde om næste våbentype der bliver gået efter - Og blot håbe på at denne eller anden forening, ikke stiller ligeså beredvilligt op.
Hvad er din argumenterede mening omkring IKKE at registrere .50 BMG, Beuwolf og hvad de ellers hedder..Hurricane skrev:Hvad er din argumenterede mening omkring registrering af kaliber .50BMG på jagttilladelse PerNielsen?PerNielsen skrev:Så må du jo hellere melde dig ud fra NVF med det samme!!Kristian_J skrev:Det svarer jo til at FDM vil forbyde alle "racer" biler, som Ferrari, Lamborghini men også Golf GTI og lignende... hold kæft en flok idioter der sidder derinde. Havde egentlig i sinde at melde mig ind i foreningen, men jeg kan godt se at der er nogle interesse konflikter der gør at jeg holder mig væk fra Jægerforbundet.
Som du kan se i denne tråd, så er der jo også "idioter" med samme mening herinde
Og det med at ramme en bil i bevægelse er så noget enhver utrænet kan gøre??? Det er ikke våbnet man skal frygte, men skytten...!Hurricane skrev:En af mine bekendte har gennem en del år ejet en .50BMG... han har i forbindelse med VIP-besøg i DK oplevet at blive kontaktet af politiet, der tilsyneladende ønskede at sikre sig, at de knap 30 registrerede .50BMG'ere var hos rette vedkommende.The Yeti skrev:Der er vel to måder at se på tingende på. En er at vi i skyttekredse og ligende holde øje med hinanden og siger fra hvis der dukker tåber op der kun ønsker at lære at lette med flyet og ikke mener at det er nødvendigt at lære at lande. Gør vi det bør der ikke være problemer med at bruge kalibre der ikke er jagtlige relevante i forbindelse med fornøjelses skydning.
En anden måde er at have en ide om at folk der fra gaden køber en BMG 50 kan gøre større skade med det end de kan med en 308w. For så giver det mening forbyde BMG 50. Men går man denne vej burde man så ikke forbyde alt over 6,5x55 for den klarer jo alt i DK???
The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kunne dette hænge sammen med at pansrede biler kunne have sværere ved at modstå et møde med en .50BMG end et "almindeligt" skytte-/jagtkaliber...
Kun "kontaktet"? Så er .50 BMG i den lave ende af politiets risiko vurdering. Ved større og mere højt profilerede arrangementer kan de finde på at komme "på hjemmebesøg" 3-4 gange om dagen så længe arrangementet varer, hos folk der ikke har våben, men ligger inde med langt sjovere ting.Hurricane skrev:En af mine bekendte har gennem en del år ejet en .50BMG... han har i forbindelse med VIP-besøg i DK oplevet at blive kontaktet af politiet, der tilsyneladende ønskede at sikre sig, at de knap 30 registrerede .50BMG'ere var hos rette vedkommende.
Kunne dette hænge sammen med at pansrede biler kunne have sværere ved at modstå et møde med en .50BMG end et "almindeligt" skytte-/jagtkaliber...
Det er jo lidt den model Nordirland havde hvor alt over 270w var forbudt. Og til rent dansk jagt rækker det vel. Skal man så jage i Afrika kan man vel leje et kraftigere våben lokalt, men er det den vej vi ønsker. Husk lige at sidst der var nogen der støttede op om et forbud mod et "for farligt kaliber" så var det ikke bare 12.7mm+ luft der blev reguleret nej man tog da ligt alt til og med 5,5mm med. Så hvorfor skulle sådan et forbud mod BMG 50 og tilsvarende ikke blot være første skive af salamien.Kalthoff skrev:Kun "kontaktet"? Så er .50 BMG i den lave ende af politiets risiko vurdering. Ved større og mere højt profilerede arrangementer kan de finde på at komme "på hjemmebesøg" 3-4 gange om dagen så længe arrangementet varer, hos folk der ikke har våben, men ligger inde med langt sjovere ting.Hurricane skrev:En af mine bekendte har gennem en del år ejet en .50BMG... han har i forbindelse med VIP-besøg i DK oplevet at blive kontaktet af politiet, der tilsyneladende ønskede at sikre sig, at de knap 30 registrerede .50BMG'ere var hos rette vedkommende.
Men, i øvrigt, hvis politiet skulle gå efter hvad der tidligere har været anvendt til kriminalitet, så burde 6,5x52 Carcano være meget højt på deres liste over slut-helt-forbudt kalibre, selvom den er ret slatten hvad angår mundingshastighed og anslagsenergi ;-)
Ganske simpelt som jeg skrev tidligere i denne tråd... "Jeg mener, at det er meget fornuftigt ikke lave jagttilladelser til .50BMG, da kaliberet ikke er udviklet til formålet og heller ikke benyttes dertil... om man så skal kunne købe skyderen til andre formål og i et andet regi - er jo et helt andet spørgsmål!"DS413J skrev:...
Hvad er din argumenterede mening omkring IKKE at registrere .50 BMG, Beuwolf og hvad de ellers hedder...
Ja når de opdager det udvides forbudet da bare til .40+ kalibre der er jo trods alt i så mange vælgere der så bliver kede af at deres klassiske .416 Rigby ryger i den forbindelse set i forhold til hvor mange vælgere der føler sig tryggere ved at våbenloven strammes...BasicReality skrev:Kan måske godt se fornuften hvis BLOT .50 BMG ikke var tilladt til jagt i Danmark, men jagt i udlandet.
I sidste ende har jeg det meget skidt med alle forbud, fordi man ikke kan stole på at de stopper mens legen er god.
Hvilke andre +.50 kaliber våben bliver så forbudt på sigt? Bliver det da også ulovligt at anvende kal. 12 sabots fordi de fleste er .50?
Hvad med andre mere "eksotiske" kaliber som f.eks. .50 Beowulf som jo faktisk er et ganske glimrende grissekaliber, hvis man alligevel ligger inde med en AR-15 platform. Repeter eller ej.
Ydermere er det hele bare lidt spastisk. Et forbud mod .50 BMG vil bare betyde .416 Barrett eller .408 Cheytac som også går direkte igennem "panserglas". Eller det vil de måske også forbyde?