Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Re: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Indlæg af Slettes3 » 3. feb 2014, 16:27

Sørgeligt at jægerforbundet ikke spørger deres medlemmer først. Ang. jagtsnopperi oplevede jeg for mange år siden(1987) at jeg kom på lerduebanen med en Mosberg 500. Dette blev kommenteret af een eller anden overvægtig fed jæger at man helst ikke så "den slags" herude. Da jeg senere et halvt år efter da season startede medbragte en Holland & Holland Royal istedet...dette blev der også skævet til, men ingen sagde noget eller ville beundre dette flotte våben. Det var bedre at surmule fordi man ikke havde nøjagtig det samme som de andre. Man skulle jo nødigt afvige fra flokken(rakkerpakket).

Mini
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og riffelskydning
Geografisk sted: N Jylland
Has thanked: 9 times

Indlæg af Mini » 3. feb 2014, 16:33

The Yeti skrev:
Mini skrev:
Fredericianer skrev:Selv hvis ikke der sker ændringer i loven, er skaden sket allerede. Så straks som nogen fra DJ har udtalt at en kaliber ikke er egnet til jagt, bliver det nok svært at få tilladelse til våben i denne kaliber fremover.

Var der ikke noget med en eller anden fra en for længst nedlagt jagtorganisation skrev et brev om at AR15 type rifler ikke var egnet til jagt engang? 40 år senere, og Politiet bruger det stadig som undskyldning for at nægte tilladelse.

Jeg er enig :biggrin: Altså i at .50 BMG og AR 15 er uegnede til jagt. Som Dj medlem ville jeg synes at de brugte deres resourcer meget forkert hvis de kæmpede for at disse våben skulle være tilladt til JAGT og dermed kunne anskaffes på en jagtvåbentilladelse.

Prøv lige at holde debatniveauet på et fornuftigt plan.

.50 BMG har ingen berettigelse til dansk jagt :thumbup:
Med hvilken ret og autoritet er det du definerer hvad der her er rigtigt og forkert. Er det ikke helt svarende til dem som siger at jagt ingen berettigelse har i Danmark, og som gerne ser at vi får Hollandske tilstande? Som en anden helt korrekt skriver så er fokus for debatten helt skæv. Inden vi accepterer endnu et forbud i den nærmest uendelige række så lad os få lidt fakta om problemets størrelse på banen. Hvor mange forbrydelser er der gjort med BMG 50 eller ligende? Ja mit bud vil være at cal 12 er et langt større reelt problem...

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk
Godt så - så kommer sidste indlæg fra mig i denne tråd.

Jeg har ingen ret til at definere hvad der er rigtig eller forkert - lige så lidt som du har Yeti. Jeg giver udtryk for min holdning i et offentlig forum - lige som dig.

Min baggrund er at jeg har skudt matchriffel i 5 år har været i militæret i 2 år, har gået på jagt i 40 år heraf 25 med riffel. Er uddannet riffelinstruktør og flugtskydningsinstruktør samt skydeinstruktør fra forsvaret.

Jeg er erklæret liberal, og ønsker for så vidt størst mulig frihed til den enkelte. Når det så er sagt, så synes jeg at vi har et godt lovgivningssystem herhjemme - også når man ser på jagten. Tænk på at man bliver hørt hvis man er en vægtig interesse på et bestemt område - det er en god del af demokratiet.

Når man så debatterer i en tråd som denne må man tage sig til hovedet - reelle argumenter er en total mangelvare. Uden argumenter kommer man ingen vegne i et demokrati.

Ingen - hverken jeg eller den siddende justitsminister - hvem det nu måtte være, kan tage angreb som der bliver slynget ud herinde seriøst. Man kommer simpelthen ingen vegne med det.

Hvorvidt .50BMG har sin berettigelse til langdistanceskydning har jeg ikke nok indsigt til at vide, men til jagt har den ingen - I.N.G.E.N berettigelse. Uden at være våbenekspert mener jeg der er en del forskel på Cal 12/70 og .50 BMG :rolf:

Hvis de ærede medlemmer af dette forum synes det kan være sjovt, spændende eller lærerigt at skyde med kaliberet kan de jo danne en forening og med argumenter påvirke landets politikere i den retning. Det er da også en mulighed at stille op til folketinget - og hvem ved, måske selv blive justitsminister - der skiftes ofte.

Lad dette være min udgangsbøn fra denne tråd - jeg gider ikke at debattere på dette niveau.
Senest rettet af Mini 3. feb 2014, 18:16, rettet i alt 2 gange.
CZ 455 .17HMR/22LR
Sako Vixen .223 7" Swarovski 1,5-6x42
Tikka T3 Lite 22-250 Bushnell Elite 3200 3-9x50
Sako Forester .243W Meopta 3-9x40
Tikka T3 hunter 6,5x55 Bushnell Banner 3-9x40
Tikka M55 .308W Swarovski Z6i 2,5-15x56
Tikka M695 9,3X62 Aimpoint Hunter 34S

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 3. feb 2014, 16:51

Fast Fumble skrev:Hold lige kammertonen!

Det tjener ikke noget formål at kalde sine jæger-kolleger for fjolser!
Det skal ikke gentage sig, men vil sige et par ting:

De er ikke mine jæger kolleger, vil INTET have med dem at gøre. De giver mig kvalme.
Jeg kalder en spade for en spade og det er uhensigtsmæssigt når man er et sted hvor der bør være plads til alle. Desværre...
Mini skrev:
The Yeti skrev:
Mini skrev:
Fredericianer skrev:Selv hvis ikke der sker ændringer i loven, er skaden sket allerede. Så straks som nogen fra DJ har udtalt at en kaliber ikke er egnet til jagt, bliver det nok svært at få tilladelse til våben i denne kaliber fremover.

Var der ikke noget med en eller anden fra en for længst nedlagt jagtorganisation skrev et brev om at AR15 type rifler ikke var egnet til jagt engang? 40 år senere, og Politiet bruger det stadig som undskyldning for at nægte tilladelse.

Jeg er enig :biggrin: Altså i at .50 BMG og AR 15 er uegnede til jagt. Som Dj medlem ville jeg synes at de brugte deres resourcer meget forkert hvis de kæmpede for at disse våben skulle være tilladt til JAGT og dermed kunne anskaffes på en jagtvåbentilladelse.

Med hvilken ret og autoritet er det du definerer hvad der her er rigtigt og forkert. Er det ikke helt svarende til dem som siger at jagt ingen berettigelse har i Danmark, og som gerne ser at vi får Hollandske tilstande? Som en anden helt korrekt skriver så er fokus for debatten helt skæv. Inden vi accepterer endnu et forbud i den nærmest uendelige række så lad os få lidt fakta om problemets størrelse på banen. Hvor mange forbrydelser er der gjort med BMG 50 eller ligende? Ja mit bud vil være at cal 12 er et langt større reelt problem...

The Yeti

Jeg har ingen ret til at definere hvad der er rigtig eller forkert - lige så lidt som du har Yeti. Jeg giver udtryk for min holdning i et offentlig forum - lige som dig.

Min baggrund er at jeg har skudt matchriffel i 5 år har været i militæret i 2 år, har gået på jagt i 40 år heraf 25 med riffel. Er uddannet riffelinstruktør og flugtskydningsinstruktør samt skydeinstruktør fra forsvaret.

Jeg er erklæret liberal, og ønsker for så vidt størst mulig frihed til den enkelte. Når det så er sagt, så synes jeg at vi har et godt lovgivningssystem herhjemme - også når man ser på jagten. Tænk på at man bliver hørt hvis man er en vægtig interesse på et bestemt område - det er en god del af demokratiet.

Når man så debatterer i en tråd som denne må man tage sig til hovedet - reelle argumenter er en total mangelvare. Uden argumenter kommer man ingen vegne i et demokrati.

Ingen - hverken jeg eller den siddende justitsminister - hvem det nu måtte være, kan tage angreb som der bliver slynget ud herinde seriøst. Man kommer simpelthen ingen vegne med det.

Hvorvidt .50BMG har sin berettigelse til langdistanceskydning har jeg ikke nok indsigt til at vide, men til jagt har den ingen - I.N.G.E.N berettigelse. Uden at være våbenekspert mener jeg der er en del forskel på Cal 12/70 og .50 BMG :rolf:

Hvis de ærede medlemmer af dette forum synes det kan være sjovt, spændende eller lærerigt at skyde med kaliberet kan de jo danne en forening og med argumenter påvirke landets politikere i den retning. Det er da også en mulighed at stille op til folketinget - og hvem ved, måske selv blive justitsminister - der skiftes ofte.

Lad dette være min udgangsbøn fra denne tråd - jeg gider ikke at debattere på dette nivau, (som unger der ikke må få et Happymeal) og med personer som ikke har andet at tage sig til.
Totalt til grin. Du kritiserer mangel på argumenter, på trods af der har været en hel del. Det eneste argument du har kommet med er: DET SYNTES JEG.
De personlige angreb startede først fra min side efter det blev åbentlyst at alt logik er ude af vinduet.

Tilgengæld bekræftede du min mistanke, gammel konservativ jæger. Lige efter bogen.

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Deer Hunter » 3. feb 2014, 16:59

Der vist kun tilbage at melde sig ud af Dj.(er gjort) De er efter min mening ikke værd at støtte mere. Det er kun gået tilbage for jagten i dk. og det vil det sikkert blive ved med.
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
Lotus
Silver Member
Silver Member
Interesser: Ting der siger bang
Geografisk sted: Syddjurs
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af Lotus » 3. feb 2014, 17:13

BasicReality skrev:Totalt til grin. Du kritiserer mangel på argumenter, på trods af der har været en hel del. Det eneste argument du har kommet med er: DET SYNTES JEG.
De personlige angreb startede først fra min side efter det blev åbentlyst at alt logik er ude af vinduet.

Tilgengæld bekræftede du min mistanke, gammel konservativ jæger. Lige efter bogen.
Det er fin logik at DJ ikke synes .50 egner sig til jagt i DK.
Jeg synes det er i orden at DJ fokuserer på sit kerneområde, som er jagt i DK, og ikke langdistanceskydning mod skiver.
Våben der ikke egner sig til jagt i DK, fortjener ikke nødvendigvis at blive ulovlige i DK, man kan ikke bearbejde DJ for ikke at tage denne kamp med justitsministeriet.
DJ har vel heller ikke noget at gøre med pistolskydning...

5317
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Been thanked: 8 times

Indlæg af 5317 » 3. feb 2014, 17:21

Hurricane skrev:Ønsket om anskaffelse af denne type våben er ofte med en anden hensigt end at anvende det til jagt, derfor mener vi også i Jægerforbundet, at jagttegnet retfærdiggør på ingen måde erhvervelsen af et våben i typen kaliber .50 BMG, så vi kan absolut anbefale et forbud mod anvendelse af denne kaliber til jagt, siger Vigger Knudsen.
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... 3c2f14959a

Jeg har umiddelbart svært ved at finde gode argumenter for at udstede jagttilladelser til kaliber .50 BMG... altså holder argumentationen ganske fint efter min mening.
det må alt andet lige være bedre med overkapacitet man måske aldrig får brug for, end lige pludselig at stå i en mangelsituation,

hvad andre i deres små hjerner forestiller sig at jeg har brug for er det rene formynderi, jeg har f.eks. indtil flere stykker værktøj jeg stort set aldrig bruger, men de er alligevel "nice to have" , fordi man måske en dag for brug for dem

at nogen ikke kan se formålet med at anskaffe denne eller hin skyder kan aldrg være et argument for et forbud,

jeg har endnu ikke set noget der bare ligner problemer med de ganske få 50BMG'er der findes på jagttilladelse så et forbud er det rene og uforfalskede smagsdommeri af værste skuffe
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 12 times

Indlæg af Hurricane » 3. feb 2014, 17:25

BasicReality skrev:
Fredericianer skrev:Og så er der sådan noget som dem her.

Billede

Alle beregnet til brug med slugs/brenneke, og lige så præcis og velegnet til jagt (også i Danmark ;-)) som de fleste jagtrifler.

Billedet lånt fra denne tråd: http://www.huntingnet.com/forum/guns/13 ... -guns.html
Syntetisk skæfte og aftageligt magasin? De er UEGNET til jagt og skal FORBYDES ifølge flere herinde...
Hvor har du den opfattelse fra?
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hurricane » 3. feb 2014, 17:29

5317 skrev:
Hurricane skrev:Ønsket om anskaffelse af denne type våben er ofte med en anden hensigt end at anvende det til jagt, derfor mener vi også i Jægerforbundet, at jagttegnet retfærdiggør på ingen måde erhvervelsen af et våben i typen kaliber .50 BMG, så vi kan absolut anbefale et forbud mod anvendelse af denne kaliber til jagt, siger Vigger Knudsen.
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... 3c2f14959a

Jeg har umiddelbart svært ved at finde gode argumenter for at udstede jagttilladelser til kaliber .50 BMG... altså holder argumentationen ganske fint efter min mening.
det må alt andet lige være bedre med overkapacitet man måske aldrig får brug for, end lige pludselig at stå i en mangelsituation,

hvad andre i deres små hjerner forestiller sig at jeg har brug for er det rene formynderi, jeg har f.eks. indtil flere stykker værktøj jeg stort set aldrig bruger, men de er alligevel "nice to have" , fordi man måske en dag for brug for dem

at nogen ikke kan se formålet med at anskaffe denne eller hin skyder kan aldrg være et argument for et forbud,

jeg har endnu ikke set noget der bare ligner problemer med de ganske få 50BMG'er der findes på jagttilladelse så et forbud er det rene og uforfalskede smagsdommeri af værste skuffe
Vil du også have åbnet op for at købe en M2/M59 på en jagttilladelse?

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen

Indlæg af Gråskæg » 3. feb 2014, 17:33

Lotus skrev:
BasicReality skrev:Totalt til grin. Du kritiserer mangel på argumenter, på trods af der har været en hel del. Det eneste argument du har kommet med er: DET SYNTES JEG. De personlige angreb startede først fra min side efter det blev åbentlyst at alt logik er ude af vinduet.

Det er fin logik at DJ ikke synes .50 egner sig til jagt i DK. Jeg synes det er i orden at DJ fokuserer på sit kerneområde, som er jagt i DK, og ikke langdistanceskydning mod skiver. Våben der ikke egner sig til jagt i DK, fortjener ikke nødvendigvis at blive ulovlige i DK, man kan ikke bearbejde DJ for ikke at tage denne kamp med justitsministeriet. DJ har vel heller ikke noget at gøre med pistolskydning...

Når du skriver "bearbejde DJ", mener du så ikke "bebrejde DJ"?
Jeg kan ikke engagere mig så lidenskabeligt i denne debat. Jeg kunne da aldrig selv drømme om at investere i en dyr og tung riffel til 12.7 ammo, men
derfor vil jeg da ikke stå i vejen for, at nogle skytter kan dyrke deres hobby med lange skudhold på bane. Til danske jagtforhold er det jo klart overkill og har som sådan ingen berettigelse, løsningen må være to former for våbentilladelse, enten til jagtbrug eller til skytteforening på bane, det burde ikke være så svært at administrere, vi går jo heller ikke på jagt med pistol i Danmark. I bund og grund så handler det vel om, at politiet ikke bryder sig om, at der er for mange af den slags tunge våben i civilt omløb.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen

Indlæg af Gråskæg » 3. feb 2014, 17:44

At sammenligne kal. .50 med slug/breneke holder jo ingen steder, alene pga. den effektive afstand, som for slugs vedkommende ikke overstiger 80 - 100 m., Hvor .50 rækker ud over 5 - 600 m. På 20 meter er de lige farlige og dødbringende, ligesom et haglskud er det på 10 meter.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 3. feb 2014, 17:48

Mini skrev:
The Yeti skrev:
Mini skrev:

The Yeti

Lad dette være min udgangsbøn fra denne tråd - jeg gider ikke at debattere på dette nivau, (som unger der ikke må få et Happymeal) og med personer som ikke har andet at tage sig til.
Jeg har svært ved at finde dine argumenter så hvis du kunne fremhæve dem ville jeg sætte pris på det. Som liberal stiller du vel krav om væsentlige grunde for at indskrænke den enkelte borgers rettigheder - det gør jeg, og i denne sag har jeg svært ved at få øje på dem. Hvor er problemet dette forbud skal løse?

Ja der er forskel på BMG 50 og cal 12, en af dem er at cal 12 jævnligt bruges i forbindelse med kriminalitet. En anden er at du formentligt ejer en og derfor ikke synes at den skal reguleres. BMG 50 benyttes derimod i(mig bekendt) kke til kriminalitet i Danmark, du ejer ikke en og ser den derfor gerne reguleret... Eller har jeg misforstået noget?

I øvrig finder jeg den der "dette er mit sidste indlæg" for en temmelig barnlig måde at undgå at skulle forholde sig til hvad andre skriver.

The Yeti

Brugeravatar
Evil-Honda
Silver Member
Silver Member
Interesser: Longrange Dodo hunting
Geografisk sted: Heløen Sjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Evil-Honda » 3. feb 2014, 17:56

Ligesom de fornuftige debatører i denne tråd synes jeg det her er en urimelig og ubegrundet begrænsning med en gummilov som politiet kan tolke som de selv vil.

Min reaktion på dette er at jeg har meldt mig ud af JF, de er ikke til for mig mere jeg har kun militær kaliber og frygter at være det næste der står for skud :wall:
Mvh BS

AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177

Slettes3
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Slettes3 » 3. feb 2014, 18:01

Nå...nu har farmand taget en beslutning...man må jo hellere få sig en paradoxriffel fra H&H eller noget .577ex inden 1st marts. Det var ikke lige det jeg regnede med nu at skulle finde sponsermidler til lige før en forestående afrikarejse, men for mit vedkommende er det også en investering i min fremtidige hobby...specielt når man sikkert vil have en ydeligere 35-40 år tilbage. Jeg gider nemlig ikke at stå oppe på et våbenkontor og diskutere med en HK´r ..hvem gider forøvrigt også det :giggle:

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hurricane » 3. feb 2014, 18:05

BasicReality skrev:
Hurricane skrev:
Vigilante skrev: Nu tillader jeg mig lige at fluekneppe lidt. Læser man om kaliberen 6,5x55, er det helt tydeligt at den blev udviklet til militært brug. Vil du så også mene, at den burde forbydes? Hvis ikke, så synes jeg ærlig talt at det er et noget slapt argument. 30-06 er i øvrigt også udviklet til militært brug...........fyfferpyffer :smile:
De fleste virkelig populære kalibre til jagt, har deres oprindelse fra militæret... det i sig selv gør dem naturligvis ikke hverken egnede eller uegnede til jagt. Jeg har - for mange år siden - skudt med M2 ved forsvaret... et våben som de fleste normale mennesker ikke ville anse egnet til jagt, og derfor næppe anse for værende egnet til indkøb på en JAGTTILLADELSE eller på nogen anden tilladelse for den sags skyld. Med en rækkevidde på over 20 km og projektiler i +40 kilos klassen, ville den udgøre en unødig høj sikkerhedsrisiko ved brug rundt om i det danske landskab og næppe bidrage med meget vildtkød... hvilket netop er et af argumenterne for at drive jagt i det hele taget.

Jeg skal heldigvis ikke definere præcist hvor grænsen går mellem (u)/egnet til jagttilladelse... men forstår godt hvis DJ anser .50BMG uegnet til JAGTtilladelse. MEN at våbnet registreres i andet regi og derefter anvendes på til kaliberet godkendte skydebaner er fint med mig...

I mine øjne er det ret vigtigt for os våbenbrugere, at vi står sammen jægere og skytter m.fl... derfor håber jeg, at man i sagen om "jagt-kalibre" kan findes en fornuftig løsning, der tilgodeser flest mulige! :thumbup:
.50 BMG er et udemærket kaliber til langdistance jagt, eller jagt på stort vildt.
Det fuldstændigt rigtigt at det ikke er egnet til Danmark, men med den logik er der SÅ mange kaliber som kan (og nok desværre vil) blive forbudt.

*Hvis logikken er, at ekstremt kraftige kalibre udviklet til bl.a. beskydning af pansrede køretøjer på meget lange afstande ikke umiddelbart anses for jagtligt relevante. Så er der fortsat masser af kalibre fra .17-.700, der kan registreres på jagttilladelse til jagt. Det faktum at mange populære jagtkalibre er udviklet til militærbrug, gør dem - jf. førnævnte logik - ikke mindre jagtligt relevante.

Den bedste måde er at forbyde det til jagt i Danmark, men at give tilladelser til jagt i udlandet. Er du uenig med det så er du håbløst tabt ligesom fjolserne inde hos DJ.

*Godt for dig, at du besidder ”de vise sten” og ikke er håbløst tabt…

Men du kommer nok også til at mærke det en dag når der kommer stramninger generelt på jagt i DK. Så nyd festen.

*Jeg mener sandelig at have mærket stramningerne gennem tiden… også indenfor jagten, som jeg har drevet siden 1985. Nogle stramninger har jeg glædet mig over (eksempelvis indførslen af forbud mod anvendelse af blyhagl i Ramsarområder) andre har jeg undret mig over (fredning af skovduen i oktober f.eks.) eller været direkte modstander af… men nydt festen - det har jeg… og hvis vi tænker os om og tager hensyn til vores medmennesker bl.a. gennem en konstruktiv dialog, så er den langt fra slut.
*mine tilføjelser

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 15 times
Been thanked: 111 times

Indlæg af Kristian_J » 3. feb 2014, 19:37

• Faktum er, at mange tager jagttegn for at kunne erhverve sig våben til banebrug, så de slipper for at være medlem af diverse skytteforeninger, og derved slipper for krav om mødepligt m.m.

• Faktum er, at det ikke er et krav at man tager på jagt, bare fordi man har et jagttegn.

• Faktum er, at jagttegn for mange ikke handler om jagt.

• Faktum er, at DJ ikke har nogen magt uden medlemmer.

Her er det så at DJ burde spørge sig selv om det ikke er på tide at de ændre deres gammeldags tankegang, for de får da helt sikkert færre medlemmer hvis de begynder at forbyde våben, som den yngre generation kunne tænke sig at bruge på banerne, rundt omkring i DK.

Det står soleklart for mig, at både jeg selv, og de 5 jeg kender, som lige har erhvervet sig jagttegn, ikke vil blive medlem af DJ, ligeledes vil mange andre "unge" falde fra, når de hører at DJ ikke repræsenterer deres ønsker.

Hvis DJ ser sig selv som en interesse organisation, skulle de måske høre deres medlemmer om hvilke interesser de har.
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 3. feb 2014, 19:58

Rigbymauser skrev:Nå...nu har farmand taget en beslutning...man må jo hellere få sig en paradoxriffel fra H&H eller noget .577ex inden 1st marts. Det var ikke lige det jeg regnede med nu at skulle finde sponsermidler til lige før en forestående afrikarejse, men for mit vedkommende er det også en investering i min fremtidige hobby...specielt når man sikkert vil have en ydeligere 35-40 år tilbage. Jeg gider nemlig ikke at stå oppe på et våbenkontor og diskutere med en HK´r ..hvem gider forøvrigt også det :giggle:
Lad hellere være, da de sikkert indsamles om to år, blandt andet sammen med din 8 bore riffel, og uden nogen kompensation :wall:

Jeg vil i øvrigt sige tak alle selvstændigt tænkende, i denne tråd. Jeg troede et øjeblik at jeg ved den eneste der mente at det er en uret der bliver gjort mod os :razz:
Mvh Great Dane

Slettes3
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Slettes3 » 3. feb 2014, 21:26

Great Dane skrev:

Lad hellere være, da de sikkert indsamles om to år, blandt andet sammen med din 8 bore riffel, og uden nogen kompensation :wall:

Ha ha...har du hørt om at man kan begå et indbrud hos sig selv :giggle:

Jeg meldte mig ud af DJF tilbage i slutningen af 80erne. kedelige artikler, kedeligt blad og alt for gode venner med etaten.
.... men når det er sagt afspejler DJF jo meget godt den holdning der findes blandt danskere..."Der skal jo være en REGL"..for ellers kan vi jo ikke finde ud af selv.
Kære venner(hvis der er nogen på forummet) og ærede medlemmer(dem er det jo en del af)..vi/I er selv ude om alt det her. Den er ikke længere.. :nolisten:

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 79 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af BoPe » 3. feb 2014, 21:42

Danmarks Jægerforbund trækkes af stalden når der skal laves våbenlovs stramninger - de er våben brugere og taler derfor med vægt. Når der skal fastsættes jagttider er det Dyrenes Beskyttelse som er kongerne, når Ornitologerne skal formenes adgang til dette eller hint reservat kommer DN på banen.

DJ er jagtens svar på FDM. Gennempryglede og uden indflydelse. Hvis de havde fået duejagt i maj for .50 BMG så havde det på en eller anden måde været fair nok - selvisk - men fair nok. Men den triste sandhed er jo, at de INTET har fået for deres støtte. Mine damer og herrer: INTET

Men det er DJ i en nøddeskal: Ingen venner og ingen indflydelse, men altid klar til at sælge ud i håbet om at være relevante

Slettes3
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Slettes3 » 3. feb 2014, 22:00

BoPe skrev:Danmarks Jægerforbund trækkes af stalden når der skal laves våbenlovs stramninger - de er våben brugere og taler derfor med vægt. Når der skal fastsættes jagttider er det Dyrenes Beskyttelse som er kongerne, når Ornitologerne skal formenes adgang til dette eller hint reservat kommer DN på banen.

DJ er jagtens svar på FDM. Gennempryglede og uden indflydelse. Hvis de havde fået duejagt i maj for .50 BMG så havde det på en eller anden måde været fair nok - selvisk - men fair nok. Men den triste sandhed er jo, at de INTET har fået for deres støtte. Mine damer og herrer: INTET

Men det er DJ i en nøddeskal: Ingen venner og ingen indflydelse, men altid klar til at sælge ud i håbet om at være relevante
So true so true..

DJF er en forening af båthorn...dyt dyt..

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 3. feb 2014, 22:25

at tale for, at forbyde breneke til jagt i dk, er så himmelråbende udsagligt. for satan sæt jer dog ind sagerne, før i gør jer kloge.
MVH søren forhenværende medlem DJF

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2978 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 3. feb 2014, 23:06

Mini skrev:Jeg er enig :biggrin: Altså i at .50 BMG og AR 15 er uegnede til jagt. Som Dj medlem ville jeg synes at de brugte deres resourcer meget forkert hvis de kæmpede for at disse våben skulle være tilladt til JAGT og dermed kunne anskaffes på en jagtvåbentilladelse.

Tikka T3 hunter 6,5x55 Bushnell Banner 3-9x40
Tikka M55 .308W Swarovski Z6i 2,5-15x56

Sikke en krigerisk militær kaliber våbensamling du holder dig.

De to kalibre er jo ikke udviklet til jagt, men til at føre krig med.

Og hvad er det for noget med en militær sniper kikkert på den ene af dem? Fy da, det må straks forbydes, det er jo ikke jagtligt relevant at skyde til vildt på de afstande sådan en snigskytte kikkert er udviklet til.

:twisted:

Brugeravatar
SaintMike
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Hovedgård
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Indlæg af SaintMike » 4. feb 2014, 00:53

Er der nogen på forummet, der har praktisk erfaring med .50 BMG til jagt? I Danmark eller i udlandet?
Det vil da være gode valide argumenter overfor myndigheder og DJ for ikke at forbyde kalibreret på jagt tilladelse.
Hvis det ikke bruges på jagt, men derimod til baneskydning må der argumenteres for, at kalibreret flyttes til SKV eller andet relevant. Det er vel i så fald et job for skytteklubberne og ikke for DJ.
Men først må vi have afklaret de indledende spørgsmål.

Sendt fra min LT18i med Tapatalk

Edit - stavekontrol fnidder

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 4. feb 2014, 06:01

SaintMike skrev:Er der nogen på forummet, der har praktisk erfaring med .50 BMG til jagt? I Danmark eller i udlandet?
Det vil da være gode valide argumenter overfor myndigheder og DJ for ikke at forbyde kalibreret på jagt tilladelse.
Hvis det ikke bruges på jagt, men derimod til baneskydning må der argumenteres for, at kalibreret flyttes til SKV eller andet relevant. Det er vel i så fald et job for skytteklubberne og ikke for DJ.

Første skridt må da være at se på om der har været et problem med at kaliberet har været brugt kriminelt. Hvis ikke hvorfor så et forbud?

The Yeti

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 4. feb 2014, 07:56

Hurricane skrev:
BasicReality skrev:
Hurricane skrev:
Vigilante skrev: Nu tillader jeg mig lige at fluekneppe lidt. Læser man om kaliberen 6,5x55, er det helt tydeligt at den blev udviklet til militært brug. Vil du så også mene, at den burde forbydes? Hvis ikke, så synes jeg ærlig talt at det er et noget slapt argument. 30-06 er i øvrigt også udviklet til militært brug...........fyfferpyffer :smile:
De fleste virkelig populære kalibre til jagt, har deres oprindelse fra militæret... det i sig selv gør dem naturligvis ikke hverken egnede eller uegnede til jagt. Jeg har - for mange år siden - skudt med M2 ved forsvaret... et våben som de fleste normale mennesker ikke ville anse egnet til jagt, og derfor næppe anse for værende egnet til indkøb på en JAGTTILLADELSE eller på nogen anden tilladelse for den sags skyld. Med en rækkevidde på over 20 km og projektiler i +40 kilos klassen, ville den udgøre en unødig høj sikkerhedsrisiko ved brug rundt om i det danske landskab og næppe bidrage med meget vildtkød... hvilket netop er et af argumenterne for at drive jagt i det hele taget.

Jeg skal heldigvis ikke definere præcist hvor grænsen går mellem (u)/egnet til jagttilladelse... men forstår godt hvis DJ anser .50BMG uegnet til JAGTtilladelse. MEN at våbnet registreres i andet regi og derefter anvendes på til kaliberet godkendte skydebaner er fint med mig...

I mine øjne er det ret vigtigt for os våbenbrugere, at vi står sammen jægere og skytter m.fl... derfor håber jeg, at man i sagen om "jagt-kalibre" kan findes en fornuftig løsning, der tilgodeser flest mulige! :thumbup:
.50 BMG er et udemærket kaliber til langdistance jagt, eller jagt på stort vildt.
Det fuldstændigt rigtigt at det ikke er egnet til Danmark, men med den logik er der SÅ mange kaliber som kan (og nok desværre vil) blive forbudt.

*Hvis logikken er, at ekstremt kraftige kalibre udviklet til bl.a. beskydning af pansrede køretøjer på meget lange afstande ikke umiddelbart anses for jagtligt relevante. Så er der fortsat masser af kalibre fra .17-.700, der kan registreres på jagttilladelse til jagt. Det faktum at mange populære jagtkalibre er udviklet til militærbrug, gør dem - jf. førnævnte logik - ikke mindre jagtligt relevante.

Den bedste måde er at forbyde det til jagt i Danmark, men at give tilladelser til jagt i udlandet. Er du uenig med det så er du håbløst tabt ligesom fjolserne inde hos DJ.

*Godt for dig, at du besidder ”de vise sten” og ikke er håbløst tabt…

Men du kommer nok også til at mærke det en dag når der kommer stramninger generelt på jagt i DK. Så nyd festen.

*Jeg mener sandelig at have mærket stramningerne gennem tiden… også indenfor jagten, som jeg har drevet siden 1985. Nogle stramninger har jeg glædet mig over (eksempelvis indførslen af forbud mod anvendelse af blyhagl i Ramsarområder) andre har jeg undret mig over (fredning af skovduen i oktober f.eks.) eller været direkte modstander af… men nydt festen - det har jeg… og hvis vi tænker os om og tager hensyn til vores medmennesker bl.a. gennem en konstruktiv dialog, så er den langt fra slut.
*mine tilføjelser
.50 BMG er en ganske fin kaliber til jagt på storvild over større afstande, hvad det er udviklet til er jo dybest set irrelevant. Mange af de jagtkaliber som folk bruger er jo også udviklet til at slå mennesker ihjel, så må de være ekstra farlige eller hvad?
Et andet spørgsmål (som jeg nok desværre allerede kender svaret på) er hvorvidt du mener at halv-auto med aft. magasin, skal være totalt forbudt i Danmark, da de jo ikke er "egnet" herhjemme?
Sidst men ikke mindst, mener du så at våbentyper som ikke er egnet til jagt i Danmark generelt skal være forbudt? Hvor stopper festen i virkeligheden? Hvor mange våbentyper og kaliber ser du at der skal fjernes?
Og med luft-reguleringen i backspejlet, hvordan kan du så have tillid til at DJ magter opgaven?

Så bare for at få det på det rene, du mener at .50 BMG skal være forbudt fordi det er "overkill" i din optik eller hvordan skal det forstås?

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hurricane » 4. feb 2014, 07:59

The Yeti skrev:
SaintMike skrev:Er der nogen på forummet, der har praktisk erfaring med .50 BMG til jagt? I Danmark eller i udlandet?

Første skridt må da være at se på om der har været et problem med at kaliberet har været brugt kriminelt. Hvis ikke hvorfor så et forbud?

The Yeti

Mig bekendt har M2/M59 (altså 155 mm kanon) heller ikke været brugt til noget kriminelt... skal den så også kunne registreres til jagt?

Besvar