Skal en forlader opbevares i våbenskab
-
- Newbie
- Interesser: Cowboy Action Shooting
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 1 time
Skal en forlader opbevares i våbenskab
Hej skyttere
Jeg er forholdsvis ny i skyttemiljøet, og jeg vil gerne købe min egen forlader rifle, jeg troede at den skulle opbevares i våbenskab, men så læste jeg dette på politiets hjemmeside : https://www.politi.dk/da/aktuelt/Sporgs ... evares.htm
Så nu er jeg i tvivl
Jeg er forholdsvis ny i skyttemiljøet, og jeg vil gerne købe min egen forlader rifle, jeg troede at den skulle opbevares i våbenskab, men så læste jeg dette på politiets hjemmeside : https://www.politi.dk/da/aktuelt/Sporgs ... evares.htm
Så nu er jeg i tvivl
- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
Re: Skal en forlader opbevares i våbenskab
Hvis forladeren er fra før 1870 skal den ikke i våbenskab , den må hænge på væggen , om nyere replica forladevåben skal hersker der tvivl om , som du selv linker til skal de ikke , MEN der kræves SKV2 tilladelse for at eje dem , det er der faktisk også tvivl om da de må bruges til jagt hvis man er medlem af danske forlader jægere , men helt sikkert er det at de gamle originale ikke skal gemmes i våbenskab
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket
-
- Bronze Member
- Interesser: Våben historie
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 8 times
Lige meget hvilken forlader der er tale om skal den ikke i våbenskab.
Det samme gælder for forladet revolvere og pistoler de skal heller ikke i våbenskab.
Nye som gamle.
Det er både hvad min forening siger samt det er hvad jeg fik af vide da jeg ringede til våbenkontoret i Nakskov.
Det samme gælder for forladet revolvere og pistoler de skal heller ikke i våbenskab.
Nye som gamle.
Det er både hvad min forening siger samt det er hvad jeg fik af vide da jeg ringede til våbenkontoret i Nakskov.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 151 times
- Been thanked: 297 times
det tekst der linkes til er forældet. men om det har betydning i forhold til forladere ved jeg ikke.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Jfr. en mailudveksling jeg havde med Jan Poulsen, mens jeg stadig var bosiddende i Aarhus, skal forladere som er fremstillet efter 1870 opbevares i våbenskab. Politiet kán give dispensation herfor, men det er der i hvert fald ikke tradition for at gøre i Aarhus.
Jeg kunne dog dengang forstå, på nogle bekendte jeg havde i Aalborg, at dér gives dispensationen, såfremt rummet våbnene opbevares i kan aflåses. Eller rettere; sådan var det i hvert fald for ca. 8 år siden, der kan være sket meget siden.
Personligt mener jeg at det er decideret fjollet at forlange forladere opbevaret i våbenskab. Måske kan nogle mennesker, af sig selv, gætte sig frem til hvordan et våben med indstikspatron betjenes - men en forlader kræver decideret undervisning (eller i det mindste en aktiv opsøgning af information) og træning at betjene.
Jeg kunne dog dengang forstå, på nogle bekendte jeg havde i Aalborg, at dér gives dispensationen, såfremt rummet våbnene opbevares i kan aflåses. Eller rettere; sådan var det i hvert fald for ca. 8 år siden, der kan være sket meget siden.
Personligt mener jeg at det er decideret fjollet at forlange forladere opbevaret i våbenskab. Måske kan nogle mennesker, af sig selv, gætte sig frem til hvordan et våben med indstikspatron betjenes - men en forlader kræver decideret undervisning (eller i det mindste en aktiv opsøgning af information) og træning at betjene.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Bronze Member
Så er det blot igen et eksempel på der ikke er enighed.Elbæk skrev:Jfr. en mailudveksling jeg havde med Jan Poulsen, mens jeg stadig var bosiddende i Aarhus, skal forladere som er fremstillet efter 1870 opbevares i våbenskab. Politiet kán give dispensation herfor, men det er der i hvert fald ikke tradition for at gøre i Aarhus.
Min formand i foreningen har flere gange insisteret på at forladere ikke skal være aflåste, også selvom de ikke er originale. Og da jeg snakkede med Nakskov fik jeg samme besked, den dispensation der kan gives til våben efter 1870 er bagladere hvis ammunition ikke er alment tilgængeligt længere, blandt andet en skytte kammerat der har sin Martini-Henry riffel til at hænge på væggen.
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Det er vel svært for en politimand at modargumentere det der står i loven ?
"Alle skydevåben, som er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, skal opbevares i et godkendt våbenskab. Dette gælder for:
• Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere bortset fra forladevåben "
Det er nyt for mig, jeg har også altid troet at nyproducerede våben skulle i våbenskab. Og det bliver de nu også ved med, så jeg undgår at der kommer fremmede pilfingre :)
"Alle skydevåben, som er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, skal opbevares i et godkendt våbenskab. Dette gælder for:
• Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere bortset fra forladevåben "
Det er nyt for mig, jeg har også altid troet at nyproducerede våben skulle i våbenskab. Og det bliver de nu også ved med, så jeg undgår at der kommer fremmede pilfingre :)
-
- Bronze Member
- Interesser: pistolskydning, jagt
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 29 times
Det skal sammenholdes med våbenbekendtgørelsens § 1 stk. 1 nr., hvor der står hvilke våben der er omfattet af forbudet i våbenlovens § 1 stk. 1., bl.a.forladevåben fremstillet FØR 1870.NSander skrev:Det er vel svært for en politimand at modargumentere det der står i loven ?
I samme bekendtgørelses § 22 står opbevaringsreglerne og linjen "Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere bortset fra forladevåben " er hentet fra stk. 8 der definere hvilke våben der betegnes som særligt farlige og derfor ikke skal i EN 1143-1 grade 1(rød), men kan nøjes med at være grade 0(blå)
Hilsen Siggy
Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Bare lige for klarhedens skyld, så må op til 10 særligt farlige våben også opbevares i EN 1143-1 grade 0/Skafor blå.Siggy skrev:I samme bekendtgørelses § 22 står opbevaringsreglerne og linjen • Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere bortset fra forladevåben " er hentet fra stk. 8 der definere hvilke våben der betegnes som særligt farlige og derfor ikke skal i EN 1143-1 grade 1(rød), men kan nøjes med at være grade 0(blå)
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- Bronze Member
- Interesser: pistolskydning, jagt
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 29 times
Enig:-)Mapzter skrev:Bare lige for klarhedens skyld, så må op til 10 særligt farlige våben også opbevares i EN 1143-1 grade 0/Skafor blå.Siggy skrev:I samme bekendtgørelses § 22 står opbevaringsreglerne og linjen • Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere bortset fra forladevåben " er hentet fra stk. 8 der definere hvilke våben der betegnes som særligt farlige og derfor ikke skal i EN 1143-1 grade 1(rød), men kan nøjes med at være grade 0(blå)
Hilsen Siggy
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 171 times
Jeg læser det som:
"Pistoler (...) undtagen forladevåben." Så forladepistoler skal ikke opbevares i våbenskab.
Længere nede står at rifler -skal- opbevares i våbenskab. Så er en forladeriffel en forlader (skal ikke) eller en riffel (skal)?
Jeg vil helt klart mene at undtagelsen kun omtaler pistoler, som der indledningsvist nævnes, men hvis det lokale kontor siger man ikke skal...Så er der vel ingen grund til det.
Sidenote: Så synes jeg bare det er uforsvarligt ikke at låse sine skydevåben inde når man ikke selv er tilstede.
"Pistoler (...) undtagen forladevåben." Så forladepistoler skal ikke opbevares i våbenskab.
Længere nede står at rifler -skal- opbevares i våbenskab. Så er en forladeriffel en forlader (skal ikke) eller en riffel (skal)?
Jeg vil helt klart mene at undtagelsen kun omtaler pistoler, som der indledningsvist nævnes, men hvis det lokale kontor siger man ikke skal...Så er der vel ingen grund til det.
Sidenote: Så synes jeg bare det er uforsvarligt ikke at låse sine skydevåben inde når man ikke selv er tilstede.

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Bronze Member
Mener ikke det er mere uforsvarligt end det er at have sine køkkenknive stående ikke aflåst.Senserazer skrev:Jeg læser det som:
Hvor mange kriminelle er i stand til at støbe minie projektiler, skaffe sortkrudt og fænghætter og ydermere have tålmodigheden til at bruge det kriminelt?
Ville personligt låse originale våben inde, ikke fordi de er farlige, men fordi de er uerstattelige.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 171 times
Min holdning er at et skydevåben er et skydevåben, og skal behandles som sådan.
Kugler og krudt kan købes ligesom færdig ammunition kan, men selvfølgelig er en forlader ikke førstevalget i bandekrigen...
Kugler og krudt kan købes ligesom færdig ammunition kan, men selvfølgelig er en forlader ikke førstevalget i bandekrigen...
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Bronze Member
Man har naturligvis ret til at have sin mening om enhver ting, men du burde vide at det IKKE er problematisk når selv kontrol-staten Danmark ikke syntes det er.Senserazer skrev:Min holdning er at et skydevåben er et skydevåben, og skal behandles som sådan.
Bare for spas, gad vide hvor langt vi skal tilbage før vi kan finde et forlader våben der er brugt til personskadelig kriminalitet. 80-100 år?