Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 68 times
Been thanked: 82 times

Re: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Indlæg af MadsenRex » 2. mar 2014, 22:30

Longrifle skrev:Giv mig ET jagtfagligt argument for, at DJ skal slås for denne kaliber??
Det skal de heller ikke, de skal bare passe jagtloven, og ikke våbenloven. Men de skal jo tydeligvis bruge den del til at handle med, så de ikke skal tage noget fra deres godsejervenners jagt...

NickKK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af NickKK » 2. mar 2014, 22:35

Som jeg ser det, er der ikke noget jagtfagligt argument for at slås for 50 BMG.
DJ har masser af slagsmål at udkæmpe på andre områder - og vi kan altså ikke redde hele verden.

Det er nøjagtigt som med mågerne... nogle kampe kan man ligeså godt nedprioritere, fordi der er andre, der er mere at vinde ved.
Så kan vi til gengæld hygge med f.eks. at regulere ræv 1½ time før og efter solen.
/Nick

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member

Indlæg af MadsenRex » 2. mar 2014, 22:44

Ja hurra, hvor var det fedt med 1 1/2 times ekstra rævejagt.... Gab! Hvad med jagt på skarver som ødelægger alt, hvad med alle de måger og gæs der truer flysikkerheden i Cph? Hvad med at lade være med at tilgodese den store jordbesidder i stedet for at handle med strandjægerens begrænsede jagt? De taler også om, at der skal være X antal hektar før der må udøves riffeljagt!?

Er så træt af det uduelige forbund af tweedklædte jægere!

Det paradoksale er, at der hvor der virkelig er modstand mod jagt i samfundet, det er der hvor befolkningen hører om store jagter med flere 100 fasaner der bliver drevet frem, og hvor den lokale godsejer tjener stygt på det. Men får de nogen nævneværdig regulering... Svaret er nej!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Been thanked: 27 times

Indlæg af Longrifle » 2. mar 2014, 23:01

Jamen altså,.......lad da endelig DJ trække sig ud fra forhandlinger vedr. våbnloven, og lad os trygt overlade det til de blodfattige, belæste og tyndarmede jurister fra JM, der aldrig har været i nærheden af et våben, en skydebane eller et nedlagt stk. vildt!

Så bliver det hele meget bedre :biggrin:
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Been thanked: 27 times

Indlæg af Longrifle » 2. mar 2014, 23:06

Jeg er i øvrigt ansat i kbh. LH, og ALT der truer luftfartssikkerheden bliver skudt-incl. rovfugle og andre fredede arter! Selvfølgelig efter alle andre midler er forsøgt.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member

Indlæg af MadsenRex » 2. mar 2014, 23:08

Longrifle skrev:Jamen altså,.......lad da endelig DJ trække sig ud fra forhandlinger vedr. våbnloven, og lad os trygt overlade det til de blodfattige, belæste og tyndarmede jurister fra JM, der aldrig har været i nærheden af et våben, en skydebane eller et nedlagt stk. vildt!

Så bliver det hele meget bedre :biggrin:
Endelig, det kan ikke blive meget værre...
De har jo aldrig kæmpet for noget, ikke mig bekendt, de har bare accepteret de dårlige resultater, og prøvet at gøre det spiseligt for os andre. De har i hvert fald aldrig slået i bordet og krævet noget, der ville komme alle jægere tilgode.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 2. mar 2014, 23:09

Longrifle skrev:Giv mig ET jagtfagligt argument for, at DJ skal slås for denne kaliber??
Det burde ikke være nødvendigt at skulle give et fagligt grundlag for hvorfor en given riffel, eller kaliber skulle tillades. Jeg har jagttegn og er vandels godkendt, og det burde sådan set være grund nok - i et såkaldt frit samfund. Men hvis jeg nu skal forsøge at please dem der er opsiddet på formynder- og smagsdommervognen:
Fordi der er nogle af deres medlemmer der ønsker at bruge den til jagt. Der hvor jeg går på jagt har jeg med fuldt ud forsvarligt kuglefang, 2400 meter som den længste afstand, og der har jeg da sat et par personlige rekorder. Jeg kan ikke se, at jeg ikke fortsat skal have mulighed for at hygge mig med langdistance skud med min .50BMG riffel!
Longrifle skrev:Fint, at så mange savler over USA og ønsker deres våbenlov implementeret i dk... Super, at blive standset i et køretøj af politifolk med dragne våben, og fint at man i Florida må skyde folk ned på en mistanke alene, og herligt, at man ved enhver henvendelse til en borger skal indtænke skydevåben ind i "politforretningen".
Jeg har det fint med våbenkulturen i USA, og ønsker den af hjertet her til Danmark. Jeg har ikke noget problem med, når jeg bliver vinket ind til siden, at skulle tænde kabinelyset og placere hænderne synligt på rattet, og afvente yderligere instrukser. Jeg er også 100% tryg ved at der på indenrigs flyvningerne er Air Marshals med, det samme burde være tilfældet i Danmark. Jeg elsker at gå i et supermarked eller bare på gaden, i en stat hvor de har open carry, at kigge på folks valg af skydevåben, og måden de bære den på. Jeg føler mig tryg når jeg er omgivet af civilister der bære skydevåben, og jeg vil ønske at det på et tidspunkt bliver en realitet i Danmark. Det kunne gøres sikkert og forsvarligt, ved at vandels godkende disse interesserede personer, og efterfølgende skal de så aflægge en prøve på samme høje niveau som vi gør til IPSC licens.

Vi skal have fjernet stigmatiseringen omkring skydevåben, og folk skal lære at forstå at det er et redskab eller værktøj, akkurat som sikkerhedsselen, redningsvesten eller pulverslukkeren er det.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member

Indlæg af MadsenRex » 2. mar 2014, 23:12

Longrifle skrev:Jeg er i øvrigt ansat i kbh. LH, og ALT der truer luftfartssikkerheden bliver skudt-incl. rovfugle og andre fredede arter! Selvfølgelig efter alle andre midler er forsøgt.
Aha, forklar mig så, hvorfor de ikke sprøjter mågeæg på saltholm mere? For det hjalp squ på antallet af birdstrikes. Men bare vent, en dag går det galt med alle de fugle. Og mågejægerne kan jo ikke rigtig gøre andet end at skræmme.
Og jeg ved alt om den lufthavn, har haft 20 ha jord helt oppe til deres hegn til landingsbanen i en menneskealder

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 322 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 2. mar 2014, 23:15

hvis det skulle passe at 12,7mm er ude af lovteksten nu... så fatter jeg endnu mindre at slugrifler skal forbydes til jagt i dk. der må simpelthen sidde nogen mennesker, der ikke har forstand på våben, der gør sig kloge på våben. sæt jer dog ind i tingene.
MVH søren

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 3. mar 2014, 01:20

Jeg kan ikke se hvorfor nogen vil af med BMGen (ud over at have set for mange film)men kan et eller andet sted godt forstå hvorfor Jægerforbundet har svært ved at gå ind i kampen for at redde den.

Hvis vi bare havde skydediscipliner specifikt til de langtrækkende kalibre så der var et formål.

Det piner mig at folk har betalt i dyre domme for lækre specialvåben for så at reglerne bliver ændrede. - det samme skete med luftvåbnene.

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af 007 » 3. mar 2014, 06:49

Der er nogen jægere som har brugt store summer på denne riffel. Hvad mener du om hvordan at de står stillet nu når denne lovændring træder i kraft?
Mvh

MIg

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af AKWRater » 3. mar 2014, 07:04

I virkeligheden handler det om, at navnet lyder "hårdt". Prøv at se, hvordan kaliberen fremstilles i medierne og i film:

My BIG fifty

Getto tha` .50

.50BMG

Og når kaliberen heddder noget med maskingevær (BMG = Browning Machine Gun), ja, så er politikerne oppe at køre over det.

Hvis alle bare omtalte den i metriske mål, så ville det ikke være skræmmende: 12,7 mm kuglediameter x 99 mm hylsterlængde! :wall:

Alle tror, at den kaliber (selv Top Gear med deres Bond-inspirerede bil), kan meje alt ned - lige fra mennesker til fregatter. Ja, den er effektiv mod relativt bløde mål. Dyr er bløde mål = effektiv og hurtig nedlægning. Dyret er da komplet ligeglad med, om det bliver dræbt af en 12,7x99 kugle end en "safarikaliber" a la .458 Lott.

Danmarks Jægerforbund bør slet ikke støtte et forbud - tværtimod ville det være fint med et mere våbenliberalt samfund, så folk fra barnsben blev lært, at våben OGSÅ er et værktøj til jagt, til hygge, til krig og til selvforsvar i yderste situation. Ligesom mange 13-årige i U.S.A er bedre skytter end mange voksne jægere herhjemme - de har jo haft en riffel i hænderne siden de var fem. Jeg siger dog ikke, at ting ikke kan gå galt. Ting går galt. Men kan man lære børn, at skydevåben godt kan være til hyggebrug, men samtidigt også et våben, der skal respekteres og behandles med omhu = så er vi nået langt.

Ligesom med halvautomater? Hvad er formålet med smagsdommeri fra våbenkontorernes side af? Hvorfor skal der overhovedet være begrænsninger på dem?

Hvis folk betaler for at tage jagttegn, og dermed er godkendt af Politiet, betaler dyrt for et halvautovåben, betaler mange penge for jagtret - ja, så skal der ikke være begrænsning på magasinkapacitet. Det er nok IKKE liiige den respektable jæger, der vælger at begå massemord. Dem, der vil det, får naturligvis deres våben ulovligt og uden om registering.

Og hvornår har vi lige sidst set en dansk jæger begå mord i Danmark? VIL man have et skydevåben, så er et jagttegn AAALT for besværligt.

Puha, lang smøre her tidligt på morgenen. Men det var rart at komme ud med :giggle:

Og så lige: :tmg: :NVFrules: :danishgun:

NickKK
Silver Member
Silver Member

Indlæg af NickKK » 3. mar 2014, 07:12

MadsenRex skrev:Ja hurra, hvor var det fedt med 1 1/2 times ekstra rævejagt.... Gab! Hvad med jagt på skarver som ødelægger alt, hvad med alle de måger og gæs der truer flysikkerheden i Cph?
Nu var det et eksempel på en anden forhandling end lige våbenloven, for at illustrere den politiske forhandlingsteknik man bliver NØDT til at at benytte.

Vedr. jagttiderne, så sidder DJ til bords med Friluftsrådet og Ministeriet for Landbrug & Fødevarer - og så lige DN og de andre "slemme drenge" i klassen. Og så må man få noget og slippe noget. Det er et kompromiset kunst. F.eks. med mågerne, hvor der bare ikke har været NOGEN SOM HELST mulighed for at rykke en milimeter i forhandlingerne (mågerne ved lufthavnen er en anden sag. Læs: regulering).

I skal også huske, at der var rigtigt godt gang i gode forhandlinger på flere af disse områder, da der pludselig kom en regeringsrokade og de involverede ministre pludselig var væk. Så stod DJ i en kattepine; skulle man spille på det sikre, vel vidende at det nok ville koste lidt ekstra, eller skulle man stramme an og satse? Man valgte det første, og det kan jeg kun bakke op om.

Det er politik, drenge. Ikke rationel forhandling.
/Nick

NickKK
Silver Member
Silver Member

Indlæg af NickKK » 3. mar 2014, 07:32

I øvrigt fik vi da også lidt på sædgåsen :-)
/Nick

Kappen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Flugtskydning, Jagt, Audio
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Kappen » 3. mar 2014, 07:45

Kan det have noget at gøre med at man lovligt kan nedlægge kronvildt med den store kaliber og en lyddæmper næsten lydløst. Altså hvis lyddæmper bliver tilladt til jagt

2000 J = 1/2 * m * 343^2

m = 2000J / ( 0.5 * 343^2 )

m = 34 g.

Er der andre kalibere der kan komme op på så høj kuglevægt og holde hastigheden under lydens?

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 3. mar 2014, 08:17

Problemet er nok retteligt, at kaliberet er udviklet til, og anvendes som, panserbrydende på lange afstande. Det er der næppe behov for på jagt. Så er det svært for DJ at argumentere for, at den hører hjemme på en jagttegnstilladelse. Omvendt er DJ lodret imod at politiet og politikkernes betænkninger omkring denne type våben, skal betyde noget for jagtloven, når emnet hører til i våbenloven.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 3. mar 2014, 08:41

Kappen skrev:Kan det have noget at gøre med at man lovligt kan nedlægge kronvildt med den store kaliber og en lyddæmper næsten lydløst. Altså hvis lyddæmper bliver tilladt til jagt

2000 J = 1/2 * m * 343^2

m = 2000J / ( 0.5 * 343^2 )

m = 34 g.

Er der andre kalibere der kan komme op på så høj kuglevægt og holde hastigheden under lydens?
Det ville nok kræve en kikkert med rigtigt mange klik, hvis man skulle skyde på 200m og dernæst 600m.
Sådan en kartoffelkastning tror jeg hurtigt at man ville blive træt af.
Frihed frem for alt

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 24 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af 007 » 3. mar 2014, 08:52

Hvor kan man læse den nye lov?
Mvh

MIg

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Hurricane » 3. mar 2014, 09:01

:goodpost:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af AKWRater » 3. mar 2014, 09:13

DJ skulle bare have stået fast på, at når en kaliber opfylder de lovmæssige krav til anslagsenergi, så skal politikerne og politiet (smagsdommeri) overhovedet ikke bestemme, om en jæger vil bruge .50BMG til jagt. Den er da fortræffelig til nedlægning af elg på 400 m.

Og de håndfulde af .50BMG jagtvåben, der er her i Danmark, de bliver vel brugt rent skydemæssigt, men sikkert også til jagt på større dyr - elefant i Afrika?

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 3. mar 2014, 10:51

AKWRater skrev:DJ skulle bare have stået fast på, at når en kaliber opfylder de lovmæssige krav til anslagsenergi, så skal politikerne og politiet (smagsdommeri) overhovedet ikke bestemme, om en jæger vil bruge .50BMG til jagt. Den er da fortræffelig til nedlægning af elg på 400 m.

Og de håndfulde af .50BMG jagtvåben, der er her i Danmark, de bliver vel brugt rent skydemæssigt, men sikkert også til jagt på større dyr - elefant i Afrika?
Det handler om at det er reaktionære og yderst konservative kræfter, som udarbejder disse ting. En jagtriffel skal være repeter, eller dobbeltløbet, med en skæfte i ædeltræ, og i en "ikke militær kaliber". Hvilket er en ubegrundet omgang fis. :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af AKWRater » 3. mar 2014, 10:57

Senserazer skrev:
AKWRater skrev:DJ skulle bare have stået fast på, at når en kaliber opfylder de lovmæssige krav til anslagsenergi, så skal politikerne og politiet (smagsdommeri) overhovedet ikke bestemme, om en jæger vil bruge .50BMG til jagt. Den er da fortræffelig til nedlægning af elg på 400 m.

Det handler om at det er reaktionære og yderst konservative kræfter, som udarbejder disse ting. En jagtriffel skal være repeter, eller dobbeltløbet, med en skæfte i ædeltræ, og i en "ikke militær kaliber". Hvilket er en ubegrundet omgang fis. :razz:
Ja, præcis. Så skulle de fleste kalibre jo forbydes, da oprindelsen er militær

.308 Win = 7,62x51 NATO

.30-06 = militærkaliber anvendt i flere amerikanske 2. verdenskrigsvåben.

.223 Rem = 5,56x45 mm NATO.

6,5x55 = tidligere brugt af svensk militær.

Hvad er så en rigtig jagtkaliber? .460 Weatherby, fordi den aldrig har været brugt i kamp?

..........de er skøre, de våbenforskrækkede politikere.

NickKK
Silver Member
Silver Member

Indlæg af NickKK » 3. mar 2014, 11:00

Jeg siger ikke, at det har nogen som helst betydning [*host...host*], men i et af de betydende udvalg sidder jo en minister som øverste myndighed, hvis familiemedlem har været bestyrelsesmedlem i DN i mange år.

[Konspirationsteorier er velkomne og muligvis relevante]
Senest rettet af NickKK 3. mar 2014, 13:57, rettet i alt 1 gang.
/Nick

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 3. mar 2014, 13:15

Det er da helt ligegyldigt hvad de bliver brugt til så længe det ikke er til kriminalitet. Vi skal holde op med at forbyde ting fordi vi kan og holde os til at begrænse borgernes aktiviteter til der hvor det er absolut nødvendigt

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af AKWRater » 3. mar 2014, 13:16

The Yeti skrev:

Det er da helt ligegyldigt hvad de bliver brugt til så længe det ikke er til kriminalitet. Vi skal holde op med at forbyde ting fordi vi kan og holde os til at begrænse borgernes aktiviteter til der hvor det er absolut nødvendigt

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jamen jeg er helt enig!

;)

Besvar