Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Re: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Indlæg af Timber » 3. mar 2014, 18:17

AKWRater skrev:Nej, det er ikke noget, der er officielt - men det er sandsynligt, det er foregået sådan. Hvorfor skulle netop den kaliber ellers bringes på banen?
Jamen, det er jo lige det der er humlen i det hele... Tilsyneladende er .50 BMG lige pludseligt gået hen og blevet et kæmpe problem, uagtet at der for det første næppe er mere end et par håndfulde af dem her, og for det andet er den aldrig, og jeg gentager gerne, aldrig blevet brugt til noget kriminelt herhjemme.... Så hvorfor skulle den i det hele taget bringes på banen?? :crazy:

Åh ja, nu skal du ikke føle jeg hakker på dig personligt... :blink: :razz: Det er bare frustration over den salamimetode der efterhånden hersker på lovgivningsområdet... Man laver lov over et problem som ikke eksisterer.. Og jo flere gange man kan gøre det, desto bedre...

Nåh, nok sure opstød for nu.... Vi må håbe fornuften en dag sejrer...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af AKWRater » 3. mar 2014, 18:26

Timber skrev:
AKWRater skrev:Nej, det er ikke noget, der er officielt - men det er sandsynligt, det er foregået sådan. Hvorfor skulle netop den kaliber ellers bringes på banen?
Jamen, det er jo lige det der er humlen i det hele... Tilsyneladende er .50 BMG lige pludseligt gået hen og blevet et kæmpe problem, uagtet at der for det første næppe er mere end et par håndfulde af dem her, og for det andet er den aldrig, og jeg gentager gerne, aldrig blevet brugt til noget kriminelt herhjemme.... Så hvorfor skulle den i det hele taget bringes på banen?? :crazy:

Åh ja, nu skal du ikke føle jeg hakker på dig personligt... :blink: :razz: Det er bare frustration over den salamimetode der efterhånden hersker på lovgivningsområdet... Man laver lov over et problem som ikke eksisterer.. Og jo flere gange man kan gøre det, desto bedre...

Nåh, nok sure opstød for nu.... Vi må håbe fornuften en dag sejrer...
Nej, nej. Bare rolig. I virkeligheden er det jo i bund og grund frustration over, at våbeninteresserede danskere gang på gang skal begrænses.

Nu er jeg jo selv i gang med at tage jagttegn, så det ærgrer mig lidt. Jeg ville da gerne om en tyve år have sådan én .50 stående i skabet. Men det er jo nok forhindret.

Claus ØHH
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske og moderne våben.
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Claus ØHH » 3. mar 2014, 19:00

Hurricane skrev:Kalibret skal "bare" registreres til det, som kalibret anvendes til i praksis... og det er ikke jagt :impatient:
Nu du er en af de specielle typer der ikke ønsker at folk selv skal bestemme hvad folk vil havde af skydejern til jagtbrug, så betaler du vel erstatning til alle dem der muligvis mister nogle skydejern bare fordi de er registreret til jagt brug?
Nu du ikke mener at en riffel i 50BMG eller en slugbøsse er brugbar til jagt, hvad er din mening så om gamle Mauser rifler i 7,92x57, er de også ubrugelig til jagt? eller er det noget andet fordi de ikke skyder en stor "farlig" patron?
Er EU affald for våben ejer?
Det kan svares på denne måde:
Tager en prostitueret penge for et knald?.

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 24 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af 007 » 3. mar 2014, 19:01

Jamen lad os da i gå den rette vej, og deltage i fællesskab om den disciplin som hedder fx 1.000 meter i rette regi. http://www.dsf.dk/discipliner/dsf-3006001000m-riffel Hvem vil være med, og hvem vil være med til at dyrke retten til at vi kan skyde med de kalibre som vi kan lide.
Mvh

MIg

Rixen
UDMELDT AF NVF
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 7 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rixen » 3. mar 2014, 19:57

007 skrev:Jamen lad os da i gå den rette vej, og deltage i fællesskab om den disciplin som hedder fx 1.000 meter i rette regi. http://www.dsf.dk/discipliner/dsf-3006001000m-riffel Hvem vil være med, og hvem vil være med til at dyrke retten til at vi kan skyde med de kalibre som vi kan lide.

Hvis man nu kunne få en heads up, eller bare noget mere information. Kunne jeg meget vel være interesseret!

Der er sikkert mange andre der har det på samme måde.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 3. mar 2014, 20:00

Claus ØHH skrev:
Hurricane skrev:Kalibret skal "bare" registreres til det, som kalibret anvendes til i praksis... og det er ikke jagt :impatient:
Nu du er en af de specielle typer der ikke ønsker at folk selv skal bestemme hvad folk vil havde af skydejern til jagtbrug, så betaler du vel erstatning til alle dem der muligvis mister nogle skydejern bare fordi de er registreret til jagt brug?
Nu du ikke mener at en riffel i 50BMG eller en slugbøsse er brugbar til jagt, hvad er din mening så om gamle Mauser rifler i 7,92x57, er de også ubrugelig til jagt? eller er det noget andet fordi de ikke skyder en stor "farlig" patron?
Jeg tror Hurricane mener nutidig praksis. 8x57 er et tidligere militær kaliber som ikke anvendes mere i militær regi. Så kunne man også forbyde 45-70 osv osv.
Personligt syntes jeg man skulle anvende civile kaliber til jagt kun. Så kunne det være man slipper for en masse tråde om 6,5 og .308win som alligevel er temmelig monoton/fantasiløse...men derfra jeg vil ikke gå så langt at sige at så skal man forbyde dem bare fordi JEG syntes de er kedelige/trivielle eller uegnet til jagt.
Senest rettet af Slettes3 3. mar 2014, 20:09, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 007 » 3. mar 2014, 20:05

"Ønsket om anskaffelse af denne type våben er ofte en anden hensigt end at anvende det til jagt, derfor mener vi også i Jægerforbundet, at jagttegnet på ingen måde retfærdiggøre erhvervelsen af et våben i typen kaliber .50 BMG, så vi kan absolut anbefale et forbud mod anvendelse af denne kaliber til jagt", siger Vigger Knudsen (red: AKA asshole). Side 76 i Jæger 23. Årgang Marts 2014. Min kæreste har lånt bladet.

Hvordan få idioten dette til at hænge sammen :doublefuck:
Senest rettet af Marius 3. mar 2014, 20:13, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: tyrkfejl
Mvh

MIg

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 3. mar 2014, 20:43

007 skrev:"Ønsket om anskaffelse af denne type våben er ofte en anden hensigt end at anvende det til jagt, derfor mener vi også i Jægerforbundet, at jagttegnet på ingen måde retfærdiggøre erhvervelsen af et våben i typen kaliber .50 BMG, så vi kan absolut anbefale et forbud mod anvendelse af denne kaliber til jagt", siger Vigger Knudsen (red: AKA asshole). Side 76 i Jæger 23. Årgang Marts 2014. Min kæreste har lånt bladet.

Hvordan få idioten dette til at hænge sammen :doublefuck:
"ofte en anden hensigt"... Hvad pokker baserer man den slags lal på af reel fakta?..
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 3. mar 2014, 20:59

Den "gode" Vigger Knudsen har ifølge LinkedIN tilsyneladende været sergent ved flyvevåbnet. Såååå... Mon ikke der er nogle mindreværdskomplekser over at han aldrig blev infanterist og ikke kom på officersskole ? Jeg tror vi har fundet årsagen at han vil forbyde .50 BMG..... :biggrin:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 007 » 3. mar 2014, 21:06

HVK skrev:Den "gode" Vigger Knudsen har ifølge LinkedIN tilsyneladende været sergent ved flyvevåbnet. Såååå... Mon ikke der er nogle mindreværdskomplekser over at han aldrig blev infanterist og ikke kom på officersskole ? Jeg tror vi har fundet årsagen at han vil forbyde .50 BMG..... :biggrin:
Uddyb lige... jeg har ikke militær baggrund :respekt:
Mvh

MIg

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 68 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af MadsenRex » 3. mar 2014, 21:15

007 skrev:
HVK skrev:Den "gode" Vigger Knudsen har ifølge LinkedIN tilsyneladende været sergent ved flyvevåbnet. Såååå... Mon ikke der er nogle mindreværdskomplekser over at han aldrig blev infanterist og ikke kom på officersskole ? Jeg tror vi har fundet årsagen at han vil forbyde .50 BMG..... :biggrin:
Uddyb lige... jeg har ikke militær baggrund :respekt:
Folk fra flyvevåbnet, havde en hård øvelse, hvis der var en der havde glemt at lukke hangarer, så de skulle gå i træk. Hvor infanteriets hårde dage var at sove udenfor i en uge i silende regn, ingen mad, men lange gåture!

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 3. mar 2014, 21:21

MadsenRex skrev:Folk fra flyvevåbnet, havde en hård øvelse, hvis der var en der havde glemt at lukke hangarer, så de skulle gå i træk. Hvor infanteriets hårde dage var at sove udenfor i en uge i silende regn, ingen mad, men lange gåture!

:rolf: :respekt: :DancingBanana: :biggrin:

Det kan ikke siges mere præcist.....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 3. mar 2014, 21:26

Hurricane skrev:
Herluf skrev:
Longrifle skrev:Giv mig ET jagtfagligt argument for, at DJ skal slås for denne kaliber??
Der en forskel mellem at kæmpe for at bevare denne kaliber og at aktivt gå ind imod den.
vi kan absolut anbefale et forbud mod anvendelse af denne kaliber til jagt, siger Vigger Knudsen.
For mig ligner ovenstående citat som aktiv deltagelse for at forbyde kaliberen...
DJ anbefaler et forbud mod at benytte kalibret til JAGT... det er da ikke at gå aktivt ind for at forbyde kalibret!

Kalibret skal "bare" registreres til det, som kalibret anvendes til i praksis... og det er ikke jagt :impatient:

Det du siger nu, er at samtlige jægere der har en salonriffel til træni....*host*..jagt(tilladelse) kun må bruge den til jagt :alcohol:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Jeppes
Gold Member
Gold Member
Interesser: Luft og teknik
Geografisk sted: Syddjurs

Indlæg af Jeppes » 3. mar 2014, 22:03

Hvad er nu det med areal størrelse.?
Vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger...

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 12 times

Indlæg af Hurricane » 3. mar 2014, 23:20

007 skrev:Jamen lad os da i gå den rette vej, og deltage i fællesskab om den disciplin som hedder fx 1.000 meter i rette regi. http://www.dsf.dk/discipliner/dsf-3006001000m-riffel Hvem vil være med, og hvem vil være med til at dyrke retten til at vi kan skyde med de kalibre som vi kan lide.
Godt initiativ... det har min fulde opbakning og gerne deltagelse :blink:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Been thanked: 12 times

Indlæg af Hurricane » 3. mar 2014, 23:24

Claus ØHH skrev:
Jeg er enige med mange (endda ejere af våben i kalibret) i at .50BMG ikke er egnet til jagt... resten må stå for din egen "regning"!
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Indlæg af Elbæk » 3. mar 2014, 23:25

Det er interessant (og umådeligt deprimerende) at opleve at del og hersk strategien stadig virker over al forventning på de danske våbenbrugere...

Lad os endelig pege fingre af hinanden, mistænkeliggøre hinanden og skyde hinanden så meget som muligt i skoene, helst i en tone som eliminerer al konstruktivitet. Alt imens vi, hver især, meler vores egen lille kage maksimalt - gerne med andres "guld" som forhandlings objekt.

For, det var jo ikke sådan det foregik i England... Eller, var det egentlig ikke..? Jo!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Endo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben historie
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Endo » 4. mar 2014, 09:04

Elbæk skrev:Det er interessant (og umådeligt deprimerende) at opleve at del og hersk strategien stadig virker over al forventning på de danske våbenbrugere...

Lad os endelig pege fingre af hinanden, mistænkeliggøre hinanden og skyde hinanden så meget som muligt i skoene, helst i en tone som eliminerer al konstruktivitet. Alt imens vi, hver især, meler vores egen lille kage maksimalt - gerne med andres "guld" som forhandlings objekt.

For, det var jo ikke sådan det foregik i England... Eller, var det egentlig ikke..? Jo!
Der er sikkert mange som også er friske på at give policen ubegrænset adgang til kontrol af dine våben, samt inspektioner af din opbevaring inden tilladelse udstedes.
Nogle mennesker kan desværre ikke hjælpes, de vil bare pules bag i af staten.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 4. mar 2014, 09:45

Nogle mennesker kan desværre ikke hjælpes, de vil bare pules bag i af staten.
Jeg kender flere, der er sådan.

Og de kan i øvrigt ikke få love nok. Alt skal forbydes, for ingen mennesker kan stoles på.
Alle er kriminelle, der bare ikke er sprunget ud, endnu.
Mærkeligt menneskesyn at have.
Frihed frem for alt

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 007 » 4. mar 2014, 09:52

Elbæk skrev:Det er interessant (og umådeligt deprimerende) at opleve at del og hersk strategien stadig virker over al forventning på de danske våbenbrugere...

Vil du ikke uddybe den der
Mvh

MIg

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 4. mar 2014, 10:16

For ikke så længe siden fik vi en stramning af luftbøsseloven. Den blev strammere og mere rigid end vi havde forestillet os. Enkelte forum brugere herinde og på andre fora kæmpede for en stramning af loven. Deres argumentation var feks flæskestegsskydning mv. Vi kunne ikke finde ud af at stå sammen imod lovændringerne og havde derfor ikke mulighed for at lave skadeskontrol. Vi er nu i samme situation at nogle forumbrugere kæmper for en stramning af jagtriffelloven. Disse brugere blev åbenbart ikke ramt af luftloven og bliver heller ikke ramt af denne lov og de syntes egentlig at en stramning vil være på sin plads. Indskudt så er deres argumenter udelukkende følelsesbetonede. Hvis vi heller ikke forstår at stå sammen denne gang og sætte foden ned, hvad så næste gang? Skal vi til at nøjes med at se jagt via youtube? Det er iorden med saglige argumenter, præcise og konkrete tal og vurderinger. Men når man kun kan slå på tonerne af ww1 og overkill så er debatten altså afsporet efter min mening.

Når jeg så samtidig kan se at unge mennesker skyder med halv og helautomatiske våben i de større byer, ja selv omkring Parken så er min forbavselse total. Hvis man vil afvæbne befolkningen så kunne man vel starte der hvor man gør en forskel i forhold til at beskytte andre menneskers liv, førlighed og tryghed. Og nej der bliver ikke gjort nok, selv en moske kan man ikke finde ud af at kontrollere og undgå at danske unge bliver rekrutteret til borgerkrige rundt omkring i verden.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 4. mar 2014, 10:22

007 skrev:

Vil du ikke uddybe den der
Hvad er det du ønsker uddybet, som ikke allerede er berørt/illustreret flere gange i denne tråd?

Hvis det er sagen i England, så virker Google lige så godt for dig som det gør for mig, vil jeg gætte på - en komplet redegørelse af dén sag, ligge uden for denne tråds emne. Men, jeg vil godt advare; det er skræmmende læsning :blink:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 4. mar 2014, 11:43

Så må man sno sig, og lave kammer / magasin om til .50 spotter !.

Der står .50 BMG eller tilsvarende kaliber.
I og med der skives BMG så defineres også hyster længde og ikke kun kaliberet .50
Derfor må .50 spotter være ok, da den ikke er tilsvarende = erstatter !
Så det kan sammenlignes med .22LR og .22 short. det er jo ikke samme kaliber.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 4. mar 2014, 11:54

Tror du selv på at den går?
Det er netop derfor ordet "tilsvarende" er brugt.
Altså noget der ligner

Sent using Tapatalk
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 4. mar 2014, 12:22

Så ligner alle patroner .50
Jeg mener at tilsvarende er noget som kan opfylde de samme krav, det gør .50 spotter jo ikke helt.

Det samme med cal12 slugs ammo så må kammeret rives lidt op så alm. Patrone plumper i, og sæugs ammo må få en bøsningsring presset/limet ned over metalbåndet på patronen så den bliver lidt tykkere og derved er kraven f.eks 3mm nede på hylsteret og ikke lændere i bunden.
Så er det jo ikke ne haglgeværs kaliber mere!

Besvar