Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Re: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven

Indlæg af CO » 5. mar 2014, 15:04

Han havde i sidste uge et møde med Naturstyrelsen og Rigspolitiet, og her fik han bekræftet, at formuleringen vil blive ændret, så det i den kommende bekendtgørelse kommer til at hedde ”og lignende kaliber med en sikkerhedsafstand over 3.900 meter” som Danmarks Jægerforbund har foreslået.
338LM har præcist 3900m i sikkerhedsafstand iht. SIKKAV.
ALT længere rækkende er hermed forbudt, og det er ene og alene pga. DJ.
Jeg mangler ord.....
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 5. mar 2014, 15:21

Der er godt nok mange mennesker som taber virkelig mange penge... :cry:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

S
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Indlæg af S » 5. mar 2014, 15:36

Gad vide hvad der vil ske når den eller de par håndfulde mennesker i landet, der har en 50.BMG riffel, skal have fornyet tilladelsen? De har jo handlet disse våben da de var helt lovlige så mon de vil kunne få fornyet tilladelsen, men bare ikke kunne sælge dem videre til andre her i landet? Det er jo som med dem der nåede at få 44.Magnum revolvere igennem til skydning med 44.Special, inden justitsministeriet skiftede mening og ikke vil give tilladelse til 44.mag revolvere. De kan beholde våbnene og også få fornyet tilladelsen når den tid kommer, men blot ikke sælge dem videre til andre danske skytter da de jo ikke kan opnå tilladelse.

Og med hensyn til sikkerhedsafstand, hvordan finder man ud af om en given kaliber man påtænker at anskaffe holder sig under 3900m? DJ skriver at det ikke er det samme som sikkerhedsafstand på jagt, hvor man jo snakker om 5000-6000m for et riffelprojektil.

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af AKWRater » 5. mar 2014, 15:44

Tænk, at man i DK forbyder kalibre alene på deres sikkerhedsafstand. Ikke på grund af kaliberets evne til at slå ihjel, ikke på kaliberens manglende power - nej, tænk hvis en jæger er glad for langtrækkende kalibre? Det er forfærdeligt og enhver, der ejer en riffel kamret i en kaliber med en sikkerhedsafstand over 3900 M, skal fængsles.

Om få år er .338 i alle versioner forbudt, maks 6,5 mm kuglediameter og der skal søges særlig dispensation fra JM om at få lov at købe rifler med større kaliber. Desuden skal alle våben være en ædeltræsskæftet riffel. Du må ikke have plastik på våbnene, rails er forbudt, kikkertsigter er forbudt, skydetræning ud over indskydning er forbudt, vekselpiber er forbudt, specielle kalibre er forbudt, flammeskjulere er forbudt....

Og så kalder vi Sverige for et paragrafland. De har sgu mere frihed end os!

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 5. mar 2014, 15:47

Nogen der har en oversigt over hvilke kalibre der ifølge SIKKAV har en sikkerhedsafstand på over 3900m?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 5. mar 2014, 15:55

Min .378Weatherby vil ligeledes også gjort ulovlig, med mindre den kan fornyes "til jagt i ulandet" som den forøvrigt også anvendes til primært. Den kaliber har en længere rækkevidde en .338Lapua.

Men jeg kender jægere/skytter som skyde med .338Rum og .340Weatherby..de vil ligeledes blive omfattet af den nye lovgivning. Selv den der har en .270Wea eller .300Wea/Win kommer til at blive ramt.... :TOS: :freak:

Herligt at kaliber 12 gik fri(for denne gang). :blink:...vi ved jo bare at det bliver næste gang den bliver forbudt.

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Has thanked: 2 times

Indlæg af AKWRater » 5. mar 2014, 16:00

Rigbymauser skrev:Min .378Weatherby vil ligeledes også gjort ulovlig, med mindre den kan fornyes "til jagt i ulandet" som den forøvrigt også anvendes til primært. Den kaliber har en længere rækkevidde en .338Lapua.

Men jeg kender jægere/skytter som skyde med .338Rum og .340Weatherby..de vil ligeledes blive omfattet af den nye lovgivning. Selv den der har en .270Wea eller .300Wea/Win kommer til at blive ramt.... :TOS: :freak:

Herligt at kaliber 12 gik fri(for denne gang). :blink:...vi ved jo bare at det bliver næste gang den bliver forbudt.
Husk, ifølge JM skal du kunne fremvise saglige og velovervejede argumenter for, at din .378 skal fornyes til jagt i udlandet. Tænk, hvis du ville forny den til jagt i udlandet, udelukkende for at kunne skyde med den herhjemme i Danmark og så tage afsted til udlandet en gang om året.

Du skal mindst være afsted fem gange om året - og så kommer SKAT efter dig, for siden du har råd til det, så betaler du ikke nok SKAT. Tænk, at du har penge nok til det.

;)

Rixen
UDMELDT AF NVF
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 7 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rixen » 5. mar 2014, 16:09

Hvor lang er sikkerhedsafstanden på en .300WM?
Senest rettet af Rixen 5. mar 2014, 16:23, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
SSG69
Gold Member
Gold Member
Interesser: Militærhistorie og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 10 times

Indlæg af SSG69 » 5. mar 2014, 16:13

S skrev:Gad vide hvad der vil ske når den eller de par håndfulde mennesker i landet, der har en 50.BMG riffel
I flg. sædvanligvis velunderrettet kilde er der 52 stk. kal. 50 BMG rifler indregistreret til jagt i Danmark

SSG69
Klagt nicht, kämpft!

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 28 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 5. mar 2014, 16:20

Fra nyheden:
- Sætningen om sikkerhedsafstand er en vigtig tilføjelse, for det er lige præcis det, der betyder, at de almindelige storkalibrede jagtrifler ikke kommer i fare, da de ikke overskrider en sikkerhedsafstand på 3.900 meter, siger Nicholai Vigger Knudsen.

Han forklarer, at der sidst i bekendtgørelsen vil være en henvisning til Justitsministeriets ”skydebanevejledning”, der bl.a. beskriver hvorledes sikkerhedsafstande udregnes i forbindelse med skydebaneanlæg og terrænskydning, da denne ikke må forveksles med den almindeligt anvendte sikkerhedsafstand under jagt.

- Den sikkerhedsafstand, som bekendtgørelsen opererer med, er for eksempel 3.700 meter, når vi taler om kalibre op til 7,62 mm og den er på 1.000 meter for salonriffelammunition i kaliber 22 ”short” og ”long rifle”, men som de fleste sikkert ved, så er flyveafstanden for disse kalibres ammunition noget længere.
Den der skydebanevejledning, hvor fa.. i h og h finder man den?

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CO » 5. mar 2014, 16:32

Østbirk Pistolskytter og

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CO » 5. mar 2014, 16:34

http://www3.HJV.dk/download/hvs/skyd/HRN%20911-011.pdf

Og SIKKAV som ikke længere er klassificeret.

Fra side 250.
Værdien b under S er sikkerhedsafstanden ved max. 120TS og den man bruger til jordmål.
Dvs, 2900m for 7,62 og 3900m for .338

Edit: Linket virker nu.
Senest rettet af CO 6. mar 2014, 13:45, rettet i alt 2 gange.
Østbirk Pistolskytter og

S
Bronze Member
Bronze Member
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Indlæg af S » 5. mar 2014, 16:40

SSG69 skrev:
S skrev:Gad vide hvad der vil ske når den eller de par håndfulde mennesker i landet, der har en 50.BMG riffel
I flg. sædvanligvis velunderrettet kilde er der 52 stk. kal. 50 BMG rifler indregistreret til jagt i Danmark

SSG69

Interessant, jeg ville umiddelbart have gættet på noget færre. Er dog stadig nysgerrig efter hvordan man vil forholde sig til de 52 der i god tro har erhvervet, på daværende tidspunkt, helt legale våben. Og hvis man også vil til at gå efter folk med rifler der har en længere sikkerhedsafstand end 3900 bliver tallet jo nok væsentligt højere end 52.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 5. mar 2014, 16:57

S skrev:
SSG69 skrev:

SSG69

Interessant, jeg ville umiddelbart have gættet på noget færre. Er dog stadig nysgerrig efter hvordan man vil forholde sig til de 52 der i god tro har erhvervet, på daværende tidspunkt, helt legale våben. Og hvis man også vil til at gå efter folk med rifler der har en længere sikkerhedsafstand end 3900 bliver tallet jo nok væsentligt højere end 52.
Vil du gerne vide hvad der sker?

Man vil skide disse retmæssige ejere et stykke der er mindst lige så stort
som den l*rt der blev afleveret (oven)på flere hundrede tusinde retmæssige ejere af luftvåben
over cal 4,5mm d. 01.06.2013

Det er hvad der sker.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Endo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben historie
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Endo » 5. mar 2014, 17:09

Okay så prøver lige at få på plads hvad der sker nu:

Kal 12. inklusiv brenneke og riffel blev ikke forbudt?
Sikkerhedsafstand af 3900m + .50 BMG og lignende kaliber blev forbudt?
Lyddæmper tilladt?

Er det en nogenlunde opsumering?

Er MEGET glad for at Kal 12. brenneke og riffel gik fri, men jeg er MEGET bange for hvad de "3900 meter sikkerhedsafstand" indebærer samt "lignende" kaliber af .50 BMG.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CO » 5. mar 2014, 17:15

Som jeg læser det, bliver "lignende kalibre" udskiftet med sikkerhedsafstanden 3900m.
Der er i DK ikke klassificeret kalibre mellem .338 på 3900m og 50GMG, så jeg vil gætte på det ikke kommer til at vedrøre andre kalibre endnu.

Sent using Tapatalk
Østbirk Pistolskytter og

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 24 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af 007 » 5. mar 2014, 17:30

Det er helt vildt det her :evil:
Mvh

MIg

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 68 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af MadsenRex » 5. mar 2014, 17:38

007 skrev:Det er helt vildt det her :evil:
Hvor blev DJ disciple af, forlod de tråden da den blev veldokumenteret?

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 5. mar 2014, 17:40

CO skrev:
Han havde i sidste uge et møde med Naturstyrelsen og Rigspolitiet, og her fik han bekræftet, at formuleringen vil blive ændret, så det i den kommende bekendtgørelse kommer til at hedde ”og lignende kaliber med en sikkerhedsafstand over 3.900 meter” som Danmarks Jægerforbund har foreslået.
338LM har præcist 3900m i sikkerhedsafstand iht. SIKKAV.
ALT længere rækkende er hermed forbudt, og det er ene og alene pga. DJ.
Jeg mangler ord.....
'Danmarks Jægerforbund har foreslået'... det er simpelthen så ulækkert.
Senest rettet af Marius 5. mar 2014, 17:42, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: edit.. kunne ikke tro det
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 5. mar 2014, 17:59

"De store jagtriflers fremtid er sikret" http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... ec5108632c

Det er ren newspeak det der!!

Undskyld mig mens jeg lige er ude og kaste lidt op...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

NickKK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af NickKK » 5. mar 2014, 18:01

Klap nu lige hesten... Det ser altså ud som om, at der er en del af jer, der ikke aner, hvordan man forhandler i disse situationer.

Det var ikke DJ der foreslog stramningen til at starte med. Og DJ har vurderet, at det ville være nærmest umuligt at komme af med den stramning - derfor har man så presset på for at indføre en begrænsning af stramningen, så at sige. Det er lige før I burde takke DJ for godt forhandlingsarbejde.

I ved jo udmærket godt, at der er andre parter i forhandlingerne, som ikke ser det som forhandling - men som egenrådige diktater. Og slår man armene over kors og bliver tøsefornærmet og siger "det kan ikke være rigtigt, vi vil ikke noget som helst, det er for dårligt, I skal betale erstatning...", ja så kommer man ikke langt.

Husk på udgangspunktet for det hele: man KAN få lov til at have et våben. Det er ikke man HAR RET til at have et våben. Derfor er forhandlingerne en del anderledes, fordi det er "en simpel regulering af rammebetingelserne"...

... og kom så med opkastet , I mavesure skytter :biggrin:
/Nick

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 5. mar 2014, 18:11

Jeg ved da så udmærket godt hvordan forhandlinger af den slags foregår - i hvert fald ved jeg nok til at det er min egen (helt subjektive) vurdering at DJF ikke har gjort det særlig godt i denne sag...

Men, jeg ser godt den røde tråd i retorikken, fra DJFs fortalere, i denne sag; "Vi andre forstår det jo bare ikke"...

:mad:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

NickKK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af NickKK » 5. mar 2014, 18:21

Elbæk > det har jeg nu svært ved at se. Men jeg er jo lige så forudindtaget som du og alle andre er.

Personligt synes jeg også, at det er trist, at der sker den slags indstramning, men på den anden side, så KUNNE det være meget værre. Det betyder selvfølgelig ikke, at man så skal juble, bare fordi det trods alt ikke er værre end som så, men jeg synes lidt, at proportionerne kommer ud af balance i sådan en tråd her.

Man kunne være grov og brække problemstillingen ned til:
DJ kæmper for jægernes muligheder. Skytternes muligheder har DJ ikke pligt til at kæmpe for. Burde skytteforbundene ikke bare se at få lettet r*ven og kæmpet selv?

Det er selvfølgelig hårdt stillet op, men man kan jo ikke redde hele verden, så at sige.

Vi skal også huske på, hvorfor vi er her i forummet. Som udgangspunkt har vi alle sammen en ægte interesse i så mange muligheder som muligt og så få stramninger og begrænsninger som muligt. Der er så forskellige syn på, hvad der er realistisk at opnå, når man sidder ved forhandlingsbordet med naturfreaks, pacifister og venstreorienterede speltmødre.

Og husk så, at når enden kommer og zombierne vælter ind over os, så er det OS der redder dagen, fordi VI har våben og zombiepatroner og sabeltigerinstinktet i behold. Pothovederne i kollektivet inde ved siden af bliver gnasket som de første. Natur- og dyrevenner eller ej. Men de kan jo nå at høre en fredet måges skrig mens zombierne vælter døren ind.
/Nick

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 5. mar 2014, 19:02

NickKK skrev:Burde skytteforbundene ikke bare se at få lettet r*ven og kæmpet selv?
Skytteforbundene skyder 6,5 og 7,62... Så de er sikkert fløjtende ligeglade om der bliver lagt en øvre begrænsning på jagtrifler. Af de hørte parter i denne sag, er der kun DJ til at kæmpe jægernes interesser. Nu skal vi huske på, at denne begrænsning er lagt på jagtrifler i bekendtgørelsen om hvilke typer våben, der må anvendes til jagt og ikke i våbenlovgivningen generelt. Så hvis der er et forbund, der opretter et skydeprogram til langdistanceskydning, så burde der også kunne udstedes SKV til rifler velegnet hertil - herunder .50BMG. Er det så sandsynligt? Næh, det tror jeg ikke - de fleste skytteforbund er vist mest interesseret i kaliber 6,5/Sauer rifler o.lign...

DJ burde i denne sag have foreslået formuleringen: "kaliber .50 med en sikkerhedsafstand på over 3900 meter". Så var det "kun" .50BMG og lignende, der ville være begrænset og ikke alle mulige andre .3xx og .4xx kalibre - som alle er velegnede kalibre til jagt.

Så har DJ fejlet i denne sag? Ja, det har de! De har simpelthen ikke gjort deres hjemmearbejde godtnok, siden de kan komme med så sjusket en formulering i deres høringssvar.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Endo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben historie
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Endo » 5. mar 2014, 19:10

NickKK skrev:Klap nu lige hesten... Det ser altså ud som om, at der er en del af jer, der ikke aner, hvordan man forhandler i disse situationer.

Det var ikke DJ der foreslog stramningen til at starte med. Og DJ har vurderet, at det ville være nærmest umuligt at komme af med den stramning - derfor har man så presset på for at indføre en begrænsning af stramningen, så at sige. Det er lige før I burde takke DJ for godt forhandlingsarbejde.

I ved jo udmærket godt, at der er andre parter i forhandlingerne, som ikke ser det som forhandling - men som egenrådige diktater. Og slår man armene over kors og bliver tøsefornærmet og siger "det kan ikke være rigtigt, vi vil ikke noget som helst, det er for dårligt, I skal betale erstatning...", ja så kommer man ikke langt.

Husk på udgangspunktet for det hele: man KAN få lov til at have et våben. Det er ikke man HAR RET til at have et våben. Derfor er forhandlingerne en del anderledes, fordi det er "en simpel regulering af rammebetingelserne"...

... og kom så med opkastet , I mavesure skytter :biggrin:
Er udemærket klar over hvordan man forhandler. Kan godt se DJ har været presset med .50 BMG, men de har satme misset skolebænken både med deres udtalelser, samt hvordan de har formuleret sig selv. Det er direkte til grin hvordan formålet var at forbyde .50 BMG, men man har i samme ombæring forbudt et hav af kalibere, hvor en del af dem bliver brugt til jagt i DK allerede. Flot DJ.

Besvar