startpistol, hvor må den anvendes?
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt, skydning
- Geografisk sted: syd for jyllands hovedstad
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
startpistol, hvor må den anvendes?
jeg har forsøgt at søge lidt rundt, men har ikke lige fundet svaret.
jeg skal have trænet min hund til skud. men hvor må jeg anvende en startpistol.
må jeg skyde hjemme i haven?
må jeg skyde i offentlig skov?
offentlige arealer?
den uvidende.
jeg skal have trænet min hund til skud. men hvor må jeg anvende en startpistol.
må jeg skyde hjemme i haven?
må jeg skyde i offentlig skov?
offentlige arealer?
den uvidende.
... nu med en masse kort uden funktion ...
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Re: startpistol, hvor må den anvendes?
Det må være ordensbekendtgørelsen (tidligere Politivedtægten) der regulerer dette:
Nu er det jo et lidt uldent begreb hvad der forstås ved " ulempe", men jeg vil mene, at hvis du har både en forhave og en baghave, så skal du nok ikke bruge den i forhaven, men du kan træne alt det du vil være bekendt overfor naboerne i baghaven. Jeg ville nok også være tilbageholdende med at bruge den i en offentlig skov hvor den måske kan skabe frygt hos forbipasserende, men hvis du kan lave en aftale med en landmand om at træne på hans marker, så vil det nok være det aller bedste. Har du noget jagt til dig og hunden ? Så kan du også træne der.§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Det er faktisk lige før jeg ikke ville bruge sådan en uden at advare politiet først - med mindre jeg gjorde det på en godkendt hundetræningsplads hvor formålet er indlysende. Hvorfor ? Der skal kun et par nervøse pensionister til før der holder en patruljevogn i disse tider...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Endelig kunne Dragonen melde sig ind i den lokale jagtforening. Mon ikke de har hundetræning på programmet, eller ihvertfald et par dedikerede hundefolk man kan træne sammen med ?
Hilsen Lasse.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Spørg dine naboer hvad de vil sige til, at du træner din hund i haven, og skyder med startpistol.
Aftal evt. hvornår det passer dem bedst.
Hvis de siger OK, så ring til politiet hver gang du vil træne, og giv besked om at der på din adresse vil blive skudt med startpistol fra kl. xx til kl. xx
Uanset hvor du gør det, så ville jeg give den lokale politistation besked, HVER gang.
Aftal evt. hvornår det passer dem bedst.
Hvis de siger OK, så ring til politiet hver gang du vil træne, og giv besked om at der på din adresse vil blive skudt med startpistol fra kl. xx til kl. xx
Uanset hvor du gør det, så ville jeg give den lokale politistation besked, HVER gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 1 time
Jeg vil foreslå dig helt at lade være med at bruge en startpistol, men istedet købe en solid forsyning hundepropper til december, de fungerer udmærket, men er en del sværere at forveksle med et rigtigt våben :)
- ARD
- Silver Member
- Geografisk sted: København
- Been thanked: 7 times
Som du må bruge lovligt fra d. 1. december til d. 5. januar....Tændstikken skrev:Jeg vil foreslå dig helt at lade være med at bruge en startpistol, men istedet købe en solid forsyning hundepropper til december, de fungerer udmærket, men er en del sværere at forveksle med et rigtigt våben :)
https://www.borger.dk/Emner/forbrug-pen ... rkeri.aspx?
- Labgirl
- Silver Member
- Interesser: Jagt,hund
- Been thanked: 6 times
Gammel tråd, men jeg håber nogle kan af- eller bekræfte at der ikke forefindes andre regler for brug af startpistoler end dette:
Når jeg træner med pistolen, så er jeg iført hundetræningstøj, gamebag og har hund(e) med. Det burde jo være indlysende at jeg er igang med at træne, men er det sikkert ikke for alle?
Jeg ønsker at bruge min startpistol udenfor egne arealer, men er usikker på, hvor jeg kan tillade mig at gøre dette (lovligt) uden at folk kan piske en stemning op.§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
Når jeg træner med pistolen, så er jeg iført hundetræningstøj, gamebag og har hund(e) med. Det burde jo være indlysende at jeg er igang med at træne, men er det sikkert ikke for alle?
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Måske den lokale ordensbekendtgørelse kan gøre dig klogere?
Og en advisering af den lokale sherif og måske et stort skilt med teksten "hundetræning" kan lette bøvlet?
Og en advisering af den lokale sherif og måske et stort skilt med teksten "hundetræning" kan lette bøvlet?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Bronze Member
- Interesser: Luftvaaben optimering
- Geografisk sted: Vodskov
- Been thanked: 1 time
ARD skrev:Som du må bruge lovligt fra d. 1. december til d. 5. januar....Tændstikken skrev:Jeg vil foreslå dig helt at lade være med at bruge en startpistol, men istedet købe en solid forsyning hundepropper til december, de fungerer udmærket, men er en del sværere at forveksle med et rigtigt våben :)
https://www.borger.dk/Emner/forbrug-pen ... rkeri.aspx?
Bare til orientering!
Hundepropper går ind under helårsfyrværkeri og må bruges hele året, du skal dog være fyldt 15 år, for at måtte købe dem.
Copy/paste fra "Bekendtgørelse om indførsel, fremstilling, opbevaring, overdragelse, erhvervelse og anvendelse af fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler"
"Særlige regler for anvendelse af konsumfyrværkeri
§ 43. Konsumfyrværkeri må kun anvendes i perioden 1. december - 5. januar, jf. lovens § 2, stk. 4.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke helårsfyrværkeri."
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 196 times
På en startbaneDragonen 93-95 skrev:jeg har forsøgt at søge lidt rundt, men har ikke lige fundet svaret.
hvor må jeg anvende en startpistol.
den uvidende.

Undskyld

Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
- K_Nielsen
- Silver Member
- Interesser: Riffel og pistolskydnng
- Geografisk sted: Syd-Jylland
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 29 times
Ok, du forsøger da bare at få en startpistol med ind på CSRA området i lufthavnen.Caspian1911 skrev:På en startbaneDragonen 93-95 skrev:jeg har forsøgt at søge lidt rundt, men har ikke lige fundet svaret.
hvor må jeg anvende en startpistol.
den uvidende.![]()
Undskyld

Mvh
K_Nielsen
K_Nielsen