Forbud mod .50, hvor mange er der egentligt ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Re: Forbud mod .50, hvor mange er der egentligt ?

Indlæg af Ninja_Moose » 9. apr 2014, 07:48

Kaliber et fritekst-felt :giggle:
Så tror da pokker min karabin er registreret som kaliber "30MI" i stedet for .30M1 som jeg skrev (via computer) på ansøgningen. :rolf:
Hende der læser ansøgningerne, og taster dem fra papir ind i en computer igen, kan åbenbart ikke kende et 1-tal fra et stort I, skrevet direkte i PDF dokumentet, inden ansøgningen er udskrevet og underskrevet.
Kan være de skulle udstyre hende med en :inspect: eller lade være med at lade hende :alcohol: i arbejdstiden :fun:

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 2 times

Indlæg af Gysse » 9. apr 2014, 11:10

Jeg har da også undret mig over hvor svært det kan være at taste de rigtige oplysninger ind.
Det vedhæftede billede er et udsnit af mit gule kort. Og der er en fejlrate på 100% her. Billede

Det er ikke tillidsvækkende at dem som behandler vores tilladelser, ikke har den fornødne viden til at taste noget så enkelt som en kaliber ind.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ninja_Moose » 9. apr 2014, 11:16

Gysse skrev:Jeg har da også undret mig over hvor svært det kan være at taste de rigtige oplysninger ind.
Det vedhæftede billede er et udsnit af mit gule kort. Og der er en fejlrate på 100% her. Billede

Det er ikke tillidsvækkende at dem som behandler vores tilladelser, ikke har den fornødne viden til at taste noget så enkelt som en kaliber ind.

Så det må så blive hhv. 308 tommer og 9 meter :shock:
Hvad kuglevægt skyder du med der, og hvordan føles rekylen? :biggrin:

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 9. apr 2014, 11:20

Oks-1 skrev:Jeg har en .50 forlader registreret på jagtriffel tilladelse...
Sortkrudtsvåben er ikke talt med, ellers ville tallet nok være noget højere, da .50 er meget normal blandt sortkrudtsskytter :)

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 9. apr 2014, 11:33

Gysse skrev:Jeg har da også undret mig over hvor svært det kan være at taste de rigtige oplysninger ind.

Jeg tror nu nok det er rigtigt alligevel.

T og M angiver blot hvilket længdeenhedssystem der anvendes, hvilket er almindelig praksis.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Armand
Silver Member
Silver Member
Interesser: Konkurrenceskydning, jagt
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Indlæg af Armand » 9. apr 2014, 16:14

Haha! Jeg har også to kaliber "22 T" registreret. :giggle:

Med den logik burde jeg kunne få tilladelse til en fungerende FLAK 88... Til regulering af duer... og indfødte Amagerkanere.
Dem som peger med følelserne har altid mest ret.

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ninja_Moose » 9. apr 2014, 16:21

Min ballon-riffel hedder kaliber "22LR A" på tilladelsen.
Jeg ved ikke lige hvad A'et betyder, men den skyder fint med både .22 short, .22 long og .22 LR :-P

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 2 times

Indlæg af Gysse » 9. apr 2014, 17:12

Jeg kan til nød forstå logikken med at skrive metriske mål med et "M" og tomme med et "T" men nu findes der en del forskellige kalibre i størrelse .300, bare for at nævne et eksempel, så hvordan vil man på en våbentilladelse se forskel på dem? Det er jo relevant når der skal købes ammunition, hvor man jo kun lovligt kan købe til en kaliber som man har tilladelse til.

Men står der bare "300 T" på tilladelsen, så kan man vel købe .300 winmag, AAC, WSM, og så videre på.samme tilladelse. Eller har jeg misset noget her?

Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

Brugeravatar
NNielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Mariagerfjord
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af NNielsen » 9. apr 2014, 17:34

Fritekstfelt... FRITEKSTFELT?! :suicide:

Og hvordan får de arbejdet til at overstige 3 arbejdsdage? Sætter én sekretær til at printe alle rækker ud på papir og derefter går i gang med at slå streger for hver forekomst?
Der må da få helvede være bare en person i etaten der har et minimalt kendskab til regulære udtryk?

Jeg har på fornemmelsen at jeg ville få det fysisk dårligt hvis jeg så deres bagvedliggende databasestruktur.
/Nielsen - der aldrig har tid til at skyde længere.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Forbud mod .50, hvor mange er der egentligt ?

Indlæg af Kruffe » 9. apr 2014, 23:57

Struktur? Hva' for noget struktur?? :-D
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 10. apr 2014, 06:06

Når man tænker på den mængde penge de skraber ind på at sælge et stykke hvidt papir så virker deres database som noget der er lavet i runer og stentavler.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 10. apr 2014, 14:24

Carsten Bo skrev:Når man tænker på den mængde penge de skraber ind på at sælge et stykke hvidt papir så virker deres database som noget der er lavet i runer og stentavler.
Det er jo derfor det er dyrt!
Fordi der ikke er nogen reel IT understøttelse af processen, er der meget manuelt arbejde, og det koster ressourcer - altså dine penge!
Hvorfor noget så oplagt ikke er IT understøttet for længst, forstår jeg ikke. Det må have noget at gøre med meget lidt progressiv ledelse i etaten.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 10. apr 2014, 15:34

Jeg tvivler på at det kan betale sig, slet ikke med det held etaten har haft med deres it-systemer.
Men for våbentilladelser , så burde det være lidt brugergrænseflade, workflow, integrations bus, sikkerhed og en rulesengine. Ideelt set kunne det hele foregå fra forhandleren og en tilladelse udstedes på få sekunder såfremt der var tale om en person uden anmærkninger og et standard jagtvåben.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Sv: Forbud mod .50, hvor mange er der egentligt ?

Indlæg af Cpt » 10. apr 2014, 18:18

Kleth skrev:Jeg tvivler på at det kan betale sig, slet ikke med det held etaten har haft med deres it-systemer.
Men for våbentilladelser , så burde det være lidt brugergrænseflade, workflow, integrations bus, sikkerhed og en rulesengine. Ideelt set kunne det hele foregå fra forhandleren og en tilladelse udstedes på få sekunder såfremt der var tale om en person uden anmærkninger og et standard jagtvåben.

Jeg vil give dig ret i at det kunne laves meget simpelt.. Mon ikke der allerede ligger et optimerings projekt, men at man har lavet den klassiske fejl at ville fikse alt og lave en forkromet løsning som sammenkører registre og kan læses at flere systemer og derved har skruet et projekt sammen som er tæt på umuligt at afslutte.. Det ville bestemt ikke være første gang at et IT projektet har taget den rute :-D

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 10. apr 2014, 18:32

Det bliver spændende, at se hver der sker, når våbenkontorerne bliver sammenlagt/centraliseret her til efteråret. :what: :???: :thumbdown: or :thumbup:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 10. apr 2014, 19:29

Cpt skrev:. Mon ikke der allerede ligger et optimerings projekt, men at man har lavet den klassiske fejl at ville fikse alt og lave en forkromet løsning som sammenkører registre og kan læses at flere systemer og derved har skruet et projekt sammen som er tæt på umuligt at afslutte.. Det ville bestemt ikke være første gang at et IT projektet har taget den rute :-D
Ville det så være 1,2,3 eller yy forsøg på at lave sådan et system?
:rofl:

Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 13. apr 2014, 20:27

Jeg kan ikke følge logikken bag forbudet mod .50 bmg rifler, men jeg kan sagtens følge Rigspolitiets afslag på en datasøgning efter alle storkalibrede rifler i DK. Jeg har arbejdet en del med (meget) store databaser som arkivar og et fritekstfelt er det eneste brugbare i denne situation. Internationalt og især inden i våbenejernes hoveder findes der så mange skrivemåder af den samme kaliber at det ville være håbløst for en ikke-våbenkyndig at søge databasen igennem. Flere dage er mit gæt.
Det der er svaret på er: Hvor mange rifler er registreret med kaliberbetegnelsen '50 bmg' = 3 i alt.
Hvor mange 50 Browning, .50 Browning, 12,7mm, 12,7x99, 12,7 bmg, 12,7 Browning, 12,7 TMG og hvad ellers forhandlere, våbenejere og bøssemagere har kaldt dem i tidens løb findes der så i databasen? Det spørgsmål gider RP ikke bruge mandskab på.
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 13. apr 2014, 23:25

Mausertossen skrev:Jeg kan ikke følge logikken bag forbudet mod .50 bmg rifler, men jeg kan sagtens følge Rigspolitiets afslag på en datasøgning efter alle storkalibrede rifler i DK. Jeg har arbejdet en del med (meget) store databaser som arkivar og et fritekstfelt er det eneste brugbare i denne situation. Internationalt og især inden i våbenejernes hoveder findes der så mange skrivemåder af den samme kaliber at det ville være håbløst for en ikke-våbenkyndig at søge databasen igennem. Flere dage er mit gæt.
Det der er svaret på er: Hvor mange rifler er registreret med kaliberbetegnelsen '50 bmg' = 3 i alt.
Hvor mange 50 Browning, .50 Browning, 12,7mm, 12,7x99, 12,7 bmg, 12,7 Browning, 12,7 TMG og hvad ellers forhandlere, våbenejere og bøssemagere har kaldt dem i tidens løb findes der så i databasen? Det spørgsmål gider RP ikke bruge mandskab på.
-S
Det er jo lige der du påpeger det største problem....
Mvh
K_Nielsen

SBT1977
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, fiskeri, skydning

Indlæg af SBT1977 » 14. apr 2014, 00:34

Rigbymauser skrev:..jeg havde gættet på en håndfuld.. men 3!!!!!!!

Det er det jeg altid har holdt på efter at have læst Glistrup skattesagen. Man sætter HELE regerings-apparatet igang for at ramme én mand med tilbage virkende lovgiving(ulovligt)...men de gjorde det!!. Når de kan gøre det er der ikke begrænsninger for hvad de ellers kan finde på...The road is open!.
Der er vist en historie bag dette? :neutral:
Mvh.
Søren

Brugeravatar
Oks-1
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Oks-1 » 25. apr 2014, 19:22

Sortkrudtsvåben er ikke talt med, ellers ville tallet nok være noget højere, da .50 er meget normal blandt sortkrudtsskytter :)
Off topic:
Sjovt nok er det ikke nævnt noget om sortkrudt på min tilladelse, kun Riffel/forlader, og under kaliber: .50

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 25. apr 2014, 19:53

Cpt skrev:Hvis tallet 3 også kommer fra samme database, hvor kaliber feltet indtastes som fri tekst, kan der sagtens være mange flere hvor indtaster bare har stavet det lidt anderledes..
Det kan fx være noget så simpelt som store eller små bogstaver eller punktum/komma der gør at der ikke kommer mere frem i deres søgning

Har et par screendumps på mine rifler fra det system, og jo det er et fritekst felt med Kaliber feks '30' eller '6,5 X 55' eller andet man kan skrive.. Det ligner et hjemmeflækket MS access system, hvor der er kun er dropdown på 'kaliber' om det er mm eller tommer, samt om våbnet har fast pibe (ja/nej)

Resten med våbenart, fabrikat, våbentype, model, ladesystem, løbstype, patrontænding, løbstype, pibelængde og totaltlængde ser ud til at være fritekst felter.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Cpt » 25. apr 2014, 19:58

Overtroldmand skrev:
Cpt skrev:Hvis tallet 3 også kommer fra samme database, hvor kaliber feltet indtastes som fri tekst, kan der sagtens være mange flere hvor indtaster bare har stavet det lidt anderledes..
Det kan fx være noget så simpelt som store eller små bogstaver eller punktum/komma der gør at der ikke kommer mere frem i deres søgning

Har et par screendumps på mine rifler fra det system, og jo det er et fritekst felt med Kaliber feks '30' eller '6,5 X 55' eller andet man kan skrive.. Det ligner et hjemmeflækket MS access system, hvor der er kun er dropdown på 'kaliber' om det er mm eller tommer, samt om våbnet har fast pibe (ja/nej)

Resten med våbenart, fabrikat, våbentype, model, ladesystem, løbstype, patrontænding, løbstype, pibelængde og totaltlængde ser ud til at være fritekst felter.
Hehe access er jo næsten bare et låst Excel ark :-D

Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af 007 » 25. apr 2014, 22:57

KnT skrev:
007 skrev:
KnT skrev:jeg har kend skabe til 3stk på jagt tegne
Er de alle dine
nej jeg fik afslag på den jeg ville har
Er der belæg for afslag ellers bør du vel forsøge igen?
Mvh

MIg

Besvar