Transport af våben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 42 times

Transport af våben

Indlæg af EGJ » 8. maj 2014, 13:32

Hvordan er det nu lige det er...?

Jeg har fået ny jagt, der skæres igennem af en landevej. Må jeg bære min riffel/jagtgevær med patroner i magasinet (ikke i kammeret selvfølgelig) og utildækket medens jeg krydser vejen fra den ene såt til den anden?

Nogen der ved det?

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Tune
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Sv: Transport af våben

Indlæg af JPedersen » 8. maj 2014, 13:37

EGJ skrev:Hvordan er det nu lige det er...?

Jeg har fået ny jagt, der skæres igennem af en landevej. Må jeg bære min riffel/jagtgevær med patroner i magasinet (ikke i kammeret selvfølgelig) og utildækket medens jeg krydser vejen fra den ene såt til den anden?

Nogen der ved det?
Jeg plejer at hive magasinet ud, men dækker den ikke til, heller ikke når jeg går 700meter på landevejen hjem fra jagten. (Nogle gange tager jeg også bundstykket ud, men det kommer an på mit humør ;) )

Sendt fra min Galaxy S4
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Re: Sv: Transport af våben

Indlæg af EGJ » 8. maj 2014, 13:43

JPedersen skrev: Jeg plejer at hive magasinet ud, men dækker den ikke til, heller ikke når jeg går 700meter på landevejen hjem fra jagten. (Nogle gange tager jeg også bundstykket ud, men det kommer an på mit humør ;) )

Sendt fra min Galaxy S4
Tak for svar.
Jeg har fast magasin, og det er netop derfor det ville være lettere at krydse vejen, uden at skulle aflade og lade :)
Jeg tror ikke du må gå 700m langs en landevej med et utildækket våben. Så vidt jeg husker, er der imidlertid noget med lempelige regler, hvis man har jagten på begge sider af en offentlig vej.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 431 times

Re: Transport af våben

Indlæg af Langenge » 8. maj 2014, 14:00

Jeg tror nok desværre loven er ret klar på det område:
"Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. "
Og man må ikke drive jagt på eller fra offentlig vej.
Om Politiet så vil se gennem fingre med noget, det skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 8. maj 2014, 14:08

Langenge skrev:Jeg tror nok desværre loven er ret klar på det område:
"Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. "
Og man må ikke drive jagt på eller fra offentlig vej.
Om Politiet så vil se gennem fingre med noget, det skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige.
Ja, det har jeg også selv læst mig til, men hvis ikke jeg husker fejl, så er der et eller andet med, at man godt må krydse en vej med afladt og utildækket våben, hvis man har jagtretten umiddelbart op mod begge sider af vejen.
Det er jo lidt bøvlet, at skulle finde riffelhylsteret frem, fordi man skal krydse en vej på sin jagt. I så fald kan man ikke gå til - og fra bilen efter hylsteret, hvis det betyder man skal krydse vejen. Det medfører, at man skal have riffelhylsteret med ud i såten, eller at man er nødt til at krydse vejen med sin bil, når man vil til en anden såt.

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 8. maj 2014, 14:29

Jeg bor et sted hvor nogle store kanutter har jagt , når de , i fælles flok på måske 30 jægere , skifter såt går alle samlet på offentlig vej med bøsserne på skulderen , nogle gange kører de i vogn med grå fergasser foran , aldrig dækker de deres våben , det skulle undre mig om ikke der var et par politi direktører eller lignende imellem , vi er alle lige men nogen er mere lige end andre
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af EGJ » 8. maj 2014, 14:32

Keldda skrev:Jeg bor et sted hvor nogle store kanutter har jagt , når de , i fælles flok på måske 30 jægere , skifter såt går alle samlet på offentlig vej med bøsserne på skulderen , nogle gange kører de i vogn med grå fergasser foran , aldrig dækker de deres våben , det skulle undre mig om ikke der var et par politi direktører eller lignende imellem , vi er alle lige men nogen er mere lige end andre
Det er netop sådanne situationer jeg har set og oplevet utallige gange, og så har jeg tilmed den idé, at der er en regel det tillader at krydse en vej under de nævnte omstændigheder. Men den gælder muligvis kun hvis man er i en flok iblandet store kanoner i passende mængde og af passende kaliber. :biggrin:

Andre? Kom friskt :)

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 351 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 8. maj 2014, 15:49

Tror ikke flokken har noget i bøsserne..

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 8. maj 2014, 16:04

Chrstn_Olsen skrev:Tror ikke flokken har noget i bøsserne..
Nej det må man sq da ikke håbe :nolisten: de plejer at være knækket ,haglsprederne .
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Tune
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af JPedersen » 8. maj 2014, 18:38

hmm, når hvis man ikke må det, hopper jeg da bare halvanden meter til venstre og ind på marken :)
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Besvar