20-30 dages midlertidig opbevaring af jagtvåben i skytteboks
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
20-30 dages midlertidig opbevaring af jagtvåben i skytteboks
I forbindelse med flytning har jeg behov for at opbevare mine jagtvåben i 20-30 dage. efter en samtale med den lokale sherif i anden anledning, fik jeg besked om at opbevaring af jagtvåben i en skytteforenings våben boks er forbudt. Kan det virkelig være rigtigt ?
Jeg har ikke kunne finde noget om det i lovgivningen. Man må jo i princippet sætte et våbenskab op hos noget familie og opbevare det der.
Det er selvfølgelig en mulighed at sætte et våbenskab ind i boksen, dog ikke at bolte det fast.
Jeg har ikke kunne finde noget om det i lovgivningen. Man må jo i princippet sætte et våbenskab op hos noget familie og opbevare det der.
Det er selvfølgelig en mulighed at sætte et våbenskab ind i boksen, dog ikke at bolte det fast.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- HHC
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: 20-30 dages midlertidig opbevaring af jagtvåben i skytte
Kør ud til din våbenhandler og få ham til at opbevare det.
Skriver han det ind i våben oven burde der ikke være problemer
Skriver han det ind i våben oven burde der ikke være problemer
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Re: Sv: 20-30 dages midlertidig opbevaring af jagtvåben i sk
Jep, men familien må ikke have nøgler til skabet...Raptor357 skrev:I forbindelse med flytning har jeg behov for at opbevare mine jagtvåben i 20-30 dage. efter en samtale med den lokale sherif i anden anledning, fik jeg besked om at opbevaring af jagtvåben i en skytteforenings våben boks er forbudt. Kan det virkelig være rigtigt ?
Men der ud over tror jeg det er fordi våbenkontorerne ikke kan overskue sammenblanding af SKV og "almindelige" våben. For du må gerne have dine SKV2 våben opbevaret i klubben. Reglerne for overdragelse af sportsvåben er også lempeligere, så mon ikke det hænger samen med at en tilfældig skytteforeningsformand med adgang til et hav af rifler og pistoler, naturligvis ikke kan finde ud af ikke at lave noget ulovligt hvis dine jagtvåben pludselig står i boksen?
Skinner det igennem jeg synes det er en smule tåbeligt?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- Raptor357
- Platin Member
Han nævnte faktisk sammenblanding af SKV og jagtvåben.Bofhenator skrev:Jep, men familien må ikke have nøgler til skabet...Raptor357 skrev:I forbindelse med flytning har jeg behov for at opbevare mine jagtvåben i 20-30 dage. efter en samtale med den lokale sherif i anden anledning, fik jeg besked om at opbevaring af jagtvåben i en skytteforenings våben boks er forbudt. Kan det virkelig være rigtigt ?
Men der ud over tror jeg det er fordi våbenkontorerne ikke kan overskue sammenblanding af SKV og "almindelige" våben. For du må gerne have dine SKV2 våben opbevaret i klubben. Reglerne for overdragelse af sportsvåben er også lempeligere, så mon ikke det hænger samen med at en tilfældig skytteforeningsformand med adgang til et hav af rifler og pistoler, naturligvis ikke kan finde ud af ikke at lave noget ulovligt hvis dine jagtvåben pludselig står i boksen?
Skinner det igennem jeg synes det er en smule tåbeligt?
Alt andet lige syntes jeg selv at et aflåst våbenskab inden i boksen må være sagen, jeg skal alligevel ud og have et syver eller tier skab til samlingen. Så kunne jeg købe skidtet og smide ind i boksen.
Det må jeg ringe til ham om på Mandag. Han var sjovt nok ikke meget for at jeg fik dem opbevaret ved en våbenhandler midlertidigt. Medfører det mon arbejde for dem ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Raptor357
- Platin Member
Nej slet ikke, jeg fik registreret min riffel om fra .458 win mag til .458 win mag / Lott, Den napper nemlig let en 10cm lang patron og lott er under 92mm lang.HHC skrev:Hvad havde han imod det.
Det lyder som om du har mødt tåbernes ypperst præst
det er kun opbevaringen jeg ikke fik det ønskede svar på. Så må jeg prøve igen, men jeg ville lige rådføre mig med om der var nogle erfaringer.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Jeg tror et ekstra skab er vejen frem, men overvej en løsning på hvad folkene i klubben gør hvis der kommer kontrol af klubbens våben, mens der står et fremmed låst skab i boksen. Sammenholdt med det kun er dig der må have adgang til dine skydere... Hvis de tanker er tænkt inden du spørger sheriffen, så er det nok ingen skade til.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Raptor357
- Platin Member
Det er let nok. enten er det mig der åbner så der kan kontrolleres, eller også må kontrollanten nøjes med at kontrollere klubbens våben.
-
- This member is
- Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Jeg tror det kunne give bøvl. At de ikke kan få lov at se alt hvad der i i foreningens boks.Raptor357 skrev:Det er let nok. enten er det mig der åbner så der kan kontrolleres, eller også må kontrollanten nøjes med at kontrollere klubbens våben.
Vi fik for nogle år siden en mellemfornøjet smiley fordi der lå låste æsker med medlemmers våben i vores bokse. De skulle kunne åbnes.
(misforstå mig ikke, jeg siger ikke det er ok det er sådan, bare at det kan give bøvl hvis du gerne vil finde en fornuftig forklaring der gør du får det som du vil have det)
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Jeg synes denne her er nem.
Klubbens våben er klubbens våben. Dem skal formanden kunne fremvise og redegøre for. Dine våben er dine våben, dem står du på mål for. Lad være med at blande de to ting sammen, de har i princippet intet med hinanden at gøre. Da der var kontrolbesøg i foreningerne for nogen tid siden, var der en del formænd som fik problemer, fordi medlemmerne havde parkeret alt muligt skrammel i foreningsboksen. Det er urimeligt at en frivillig formand skal hænges op på det. Hvis du ikke kan have dine våben stående hjemme, så meddel politiet hvilken adresse de står på, så er alt i orden. Det kan være dine forældre, en bror eller en ven, bare de står i et våbenskab og kun du har nøglen, er der intet galt i det.
Som det er nævnt, kan du også køre hele samlingen til våbenpusheren. Bed ham om at lave et serviceeftersyn, smøre, rense og justere aftræk. Han må gerne have dine våben stående imens, han skriver dem bare ind i sin våbenbog, som han har til det samme. Når du henter dem, skriver han dem ud igen. Det er ikke noget I skal spørge policen om, det er helt almindelig procedure for en virksomhed med forhandlertilladelse.
Men det er ikke en god ide at blande foreningen ind i det, det bliver alt for nemt noget rod.
Klubbens våben er klubbens våben. Dem skal formanden kunne fremvise og redegøre for. Dine våben er dine våben, dem står du på mål for. Lad være med at blande de to ting sammen, de har i princippet intet med hinanden at gøre. Da der var kontrolbesøg i foreningerne for nogen tid siden, var der en del formænd som fik problemer, fordi medlemmerne havde parkeret alt muligt skrammel i foreningsboksen. Det er urimeligt at en frivillig formand skal hænges op på det. Hvis du ikke kan have dine våben stående hjemme, så meddel politiet hvilken adresse de står på, så er alt i orden. Det kan være dine forældre, en bror eller en ven, bare de står i et våbenskab og kun du har nøglen, er der intet galt i det.
Som det er nævnt, kan du også køre hele samlingen til våbenpusheren. Bed ham om at lave et serviceeftersyn, smøre, rense og justere aftræk. Han må gerne have dine våben stående imens, han skriver dem bare ind i sin våbenbog, som han har til det samme. Når du henter dem, skriver han dem ud igen. Det er ikke noget I skal spørge policen om, det er helt almindelig procedure for en virksomhed med forhandlertilladelse.
Men det er ikke en god ide at blande foreningen ind i det, det bliver alt for nemt noget rod.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning med krudtvåben
- Geografisk sted: Jylland øst
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Vingsted fik faktisk en bøde for lige netop at opbevare nogle våben for en medarbejder der var bortrejst i længere tid.
Ved et kontrolbesøg fandt politiet nogle våben der tilhørte, tjah en medarbejder, men ikke Skytteklubben. Så det udløste en halvstor bøde.
Om det har øget sikkerheden i Danmark, har jeg svært ved at se.
Ved et kontrolbesøg fandt politiet nogle våben der tilhørte, tjah en medarbejder, men ikke Skytteklubben. Så det udløste en halvstor bøde.
Om det har øget sikkerheden i Danmark, har jeg svært ved at se.
--
mvh.
en Predator
mvh.
en Predator
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Det er helt rigtigt at sikkerheden kan være meget højere ved en opbevaringsmetode som ikke overholder lovkravene. Men reglerne er jo også lavet som de er, fordi politiet vil have overblik over, hvem der ejer hvilke våben, og hvor de befinder sig. Det kan man lide eller ej, men det er sådan det er.
Jeg drømmer stadig om et digitalt våbenregister, hvor man betaler et årligt abonnement for at være med, og så selv registrerer sig som ejer af de våben man har. Altså i virkeligheden en tilladelse pr. mand + en våbenbog. Så kunne man handle, bytte og låne i vildskab, uden øgede udgifter af den grund. Og bare man hele tiden sørger for at have sin digitale våbenliste opdateret, kan politiet hele tiden se hvor hvilke våben befinder sig.
Når motorregistret og indholdet på bankkontoen kan fungere på den måde, burde våbenregistrering også kunne laves sådan.
(...og bliver man i tvivl om, hvad man har registreret, kan man lige ringe til Se & Hør og tjekke
)
Jeg drømmer stadig om et digitalt våbenregister, hvor man betaler et årligt abonnement for at være med, og så selv registrerer sig som ejer af de våben man har. Altså i virkeligheden en tilladelse pr. mand + en våbenbog. Så kunne man handle, bytte og låne i vildskab, uden øgede udgifter af den grund. Og bare man hele tiden sørger for at have sin digitale våbenliste opdateret, kan politiet hele tiden se hvor hvilke våben befinder sig.
Når motorregistret og indholdet på bankkontoen kan fungere på den måde, burde våbenregistrering også kunne laves sådan.
(...og bliver man i tvivl om, hvad man har registreret, kan man lige ringe til Se & Hør og tjekke

Hilsen Lasse.