Må en straffet komme med på skydebanen?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Endo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben historie
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Må en straffet komme med på skydebanen?

Indlæg af Endo » 11. maj 2014, 02:04

Lasse68 skrev:Det er vel det der forståes ved en voldsdom, altså at man ikke magtede at styre sig og gik for langt. Det kan jeg altså godt forstå kan være lidt problematisk i forhold til at få våben i hænderne. At man i fuldskab eller under pres ikke magter at styre ens temperament er i min verden diskvalificerende.

Sent from my iPhone using Fat fingers
Principielt er jeg enig med dig, men vi ved også begge to hvor alvorligt det danske retssystem ser på selvforsvar som en undskyldning for at begå vold. Det er en ekstremt fin balance som ikke altid nødvendigvis er realistisk i en voldelig situation.

Jeg mener, 100% ingen tvivl om at folk der begår umotiveret vold, eller har et meget svagt forsvar for hvorfor de begik vold, skal da aldrig have et våben imellem hænderne, men verden er ikke helt så sort/hvid, og derfor er jeg personligt lidt skeptisk overfor fremgangsmåden, hos straffede folk der søger medlemskab eller allerede har det.

Jeg håber i det mindste at foreninger der smider straffede folk ud, i det mindste lader dem forklare sig inden de gør det, ønsker de ikke at forklare sig, eller lyder det usandsynligt/mystisk osv. så kan man sagtens smide folk ud efter min mening.

For at gøre det kort: Lidt trælst at stryge alle over med en kam, med den logik kunne man jo udelukke samtlige grupper af befolkningen, for hvad der skulle være tilgængeligt for alle, alt andet lige.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 12. maj 2014, 10:56

Endo skrev: Undskyld mig? Allerede i post 2 siger jeg han er helt fin. Var han stjerne psykopat var det nok ikke det jeg ville have kaldt ham.
Du siger ordret:
Han er helt fin, som sagt uheldig dom.
Og den udtalelse kan man faktisk ikke bruge til noget.

Listen over folk der i tidens løb er blevet kaldt "fine", "mønsterborgere", "kærlige forældre" og hvad ved jeg.... og som alligevel har bedrevet de mest rædsomme handlinger er alenlang.
Og en "uheldig dom" tror jeg 95 % af alle indsatte i landests fængsler vil mene de har fået.
:???:

Der er ingen der vil kunne svare ud fra andet, end de faktuelle oplysninger spørger giver (og resten, det gætter man sig til..... og hvis folk tilbageholder oplysninger, så er det relativt ofte fordi der er "noget om snakken")
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 12. maj 2014, 15:12

Lasse68 skrev:At man ... ikke magter at styre ens temperament er i min verden diskvalificerende.
Enig Lasse. Det må være hovedet på sømmet!
Endo skrev:Principielt er jeg enig med dig, men vi ved også begge to hvor alvorligt det danske retssystem ser på selvforsvar som en undskyldning for at begå vold. Det er en ekstremt fin balance som ikke altid nødvendigvis er realistisk i en voldelig situation.
Det synes jeg er noget vrøvl!
Der har været adskillige sager i Danmark, som har illustreret hvor vide rammer der er for selvforsvar, voldsomst var vel sagen med urmageren der skød to røvere. Det danske retssystem har jeg fuld tiltro til på dette område - og hvad ville du i øvrigt stille i stedet? Hvis vi ikke kan basere den slags beslutninger på afgørelsen i retssystemet, hvad hulen skal vi så basere os på, som er bedre?!?
Endo skrev:Jeg håber i det mindste at foreninger der smider straffede folk ud, i det mindste lader dem forklare sig inden de gør det, ønsker de ikke at forklare sig, eller lyder det usandsynligt/mystisk osv. så kan man sagtens smide folk ud efter min mening.
Så du foreslår i ramme alvor, at vi skal lade en for os ukendt person, komme med en eller anden søforklaring, vi ikke har mulighed for at kontrollere, og så skal den overtrumfe vandelsgodkendelsen?
Jeg kunne ikke være mere uenig.
Endo skrev:For at gøre det kort: Lidt trælst at stryge alle over med en kam, med den logik kunne man jo udelukke samtlige grupper af befolkningen, for hvad der skulle være tilgængeligt for alle, alt andet lige.
Igen noget sludder. Vi taler om at prøve at undgå at kriminelle får adgang til våben og skydeuddannelse. Til det formål anvender vi vandelsgodkendelses systemet (politiet).
Det vil ALDRIG udelukke alle! Det vil KUN udelukke folk der har været i kontakt med det strafferetslige system. Det er muligt det vil kunne komme til at udelukke en for meget i ny og næ (selvom det tror jeg faktisk vil være meget sjældent), men det er klar en risiko jeg som borger vil acceptere, for at nå det mål jeg prøver at nå: At holde kriminelle væk fra min skytteforenings våben.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 12. maj 2014, 15:21

Fast Fumble skrev:Vi taler om at prøve at undgå at kriminelle får adgang til våben og skydeuddannelse. Til det formål anvender vi vandelsgodkendelses systemet (politiet).
Det vil ALDRIG udelukke alle! Det vil KUN udelukke folk der har været i kontakt med det strafferetslige system.
Det vil endda kun udelukke de som Politiet vurderer er problematiske. Jeg ved ikke konkret hvilke kriterier de anvender, men jeg tror f.eks. ikke en dom for økonomisk kriminalitet vil få nogen indflydelse.

At man har en plet udelukker heller ikke folk permanent. Eksempel har vi et medlem i min skytteforening som for år tilbage fik en bøde for overtrædelse af våbenloven (det var før han blev medlem hos os). Han blev nogle år senere vandelsgodkendt til våbenpåtegning, og fik senere endda våbenhandlertilladelse.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

S
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Indlæg af S » 12. maj 2014, 15:46

Synes første step burde være, at forhøre sig på den lokale politistation, hvis man har noget på attesten. Bevares, der kræves ikke fremvist straffeattest når du møder på skydebanen og får instruktion, men der kan meget vel blive indhentet oplysninger i kriminalregistret ved indmeldelse i klubben (SKV3 godkendelse). Der vil det være rigtig ærgerligt at blive afvist fordi politiet ikke vil godkende en, og foreningen vil muligvis også blive lidt negativt stemt i forhold til en eventuel senere indmeldelse når man engang potentielt kan godkendes.

Det er ikke nødvendigvis et forbud for livet hvis der står noget på straffeattesten. Mit indtryk er, at politiet foretager en vurdering i den konkrete sag og kigger på flere parametre (tid siden dom, alder på tidspunkt, type af dom, osv.). Hvis de vender tommelfingeren ned kan man jo også forhøre sig om det vil være muligt om nogle år at blive godkendt, og hvor lang en sådan karenstid eventuelt vil være.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 12. maj 2014, 16:18

En lille sidenote.
Børn under den kriminelle lavalder bliver ved lidt grovere kriminalitet også registreret i kriminalregisteret. Her står man som andre er inde på for tid og evighed.
Hvad man har begået af ulovligheder under den kriminelle lavalder kan vel strengt taget ikke bruges mod personen senere i livet..... i hvert fald ikke officielt.

Men mon ikke der i praksis bliver lukket nogle døre , alt efter kriminaltetens grovhed.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 12. maj 2014, 22:44

Hvis man skulle være bange for at "en tidligere straffet" skulle "gå amok" på en skydebane, så skulle man være bange for alt.

Hvordan ved du at en person i Silvan ikke pludselig flækker hovedet på dig med en økse, fordi "han er skør"? Der er jo ikke advarselsmærkater på folk.
Alle kan jo være potentielt "skøre". Også uden at være straffet. Alle kan være uopdagede bomber, der pludselig går af.

Så at det er noget farligt noget at en tidligere straffet bare skal prøve at skyde på en skydebane, det er måske lidt en pseudo-diskussion, synes jeg.
Jeg tror personligt at jeg er i større fare, når jeg kører bil. :smile:

Og igen - der er ikke advarselsmærkater på mennesker, lige som på f.eks. malingfortynder. Heller ikke selv om de har lavet noget forkert.
(Og jeg tror da heller ikke at nogen virkelig ønsker dette. Det ér forsøgt i bl.a. Tyskland)

At man som tidligere straffet måske ikke kan eje et håndvåben/våben kan derimod være en aldeles udmærket ting. En ting som i øvrigt politiet - og ikke alle mulige andre - vurderer.
Frihed frem for alt

Endo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben historie
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Endo » 12. maj 2014, 23:50

Refraktorius skrev:
Endo skrev: Undskyld mig? Allerede i post 2 siger jeg han er helt fin. Var han stjerne psykopat var det nok ikke det jeg ville have kaldt ham.
Du siger ordret:
Han er helt fin, som sagt uheldig dom.
Og den udtalelse kan man faktisk ikke bruge til noget.

Listen over folk der i tidens løb er blevet kaldt "fine", "mønsterborgere", "kærlige forældre" og hvad ved jeg.... og som alligevel har bedrevet de mest rædsomme handlinger er alenlang.
Og en "uheldig dom" tror jeg 95 % af alle indsatte i landests fængsler vil mene de har fået.
:???:

Der er ingen der vil kunne svare ud fra andet, end de faktuelle oplysninger spørger giver (og resten, det gætter man sig til..... og hvis folk tilbageholder oplysninger, så er det relativt ofte fordi der er "noget om snakken")
Udemærket, beklager jeg ikke var mere præcist i mit indlæg. Det ændrer dog stadig ikke på noget ser det ud til.

Det overrasker mig ikke i bund og grund at folk som f.eks. fast fumble mener som de gør, det er ikke fuldstændigt urimeligt, men det er stadig overdrevent forebyggelse, specielt hvis du har et medlem som medbringer personen.

Kan godt se det hvis det er en som man ikke kender, som ikke har nogen tilknytning til de andre medlemmer, men for mit vedkommende har jeg været skytte i foreningen i over 10 år, og regner og håber da på at mine med-medlemmer stoler på mig. Jeg ville aldrig tage en person med som jeg ikke har tillid til, og det er vel essensen i det hele.

Men vi kan køre rundt i det forevigt, det jeg kan udlade er at det nok går at tage ham med på en prøveskydning, men han ikke skal regne med noget andet.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 20. maj 2014, 22:46

Spørg formanden, så er der ingen der får noget i klemme.

Som systemet er i Danmark, så er det formanden der skriver under på SKV-ansøgninger, og dermed har han også noget i klemme, hvis der slipper en skummel person, der foretager sig noget åndssvagt, igennem systemet.
Det skal ikke udvikle sig til heksejagt, men der er meget på spil, og så er folk forsigtige.

:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar