Må man dele våbenskab?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Been thanked: 2 times

Må man dele våbenskab?

Indlæg af Holmgren » 16. maj 2014, 00:32

Er der nogen der ved om man må opbevare sin riffel i en andens våbenskab?

Den det har våbenskabet må selvfølgelig ikke tage den ud af skabet, men er det lovligt at have den stående?
...

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Må man dele våbenskab?

Indlæg af NBP » 16. maj 2014, 07:33

Nej. Du må ikke have en riffels stående i en andens skab, hvis han også har adgang til det. Medmindre han har en bæretilladelse til den.
Din Kone må heller ikke have adgang til dit, medmindre hun har tilladelse til alle våben i det. Hvis du kun har glatløbede våben, er det nok at hun har jagttegn.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 16. maj 2014, 07:37

NBP skrev:
Din Kone må heller ikke have adgang til dit, medmindre hun har tilladelse til alle våben i det. Hvis du kun har glatløbede våben, er det nok at hun har jagttegn.
Det er vist ikke helt rigtigt.
Bekendtgørelse om våben og ammunition skrev: Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 18, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 16. maj 2014, 10:26

NBP skrev:Nej. Du må ikke have en riffels stående i en andens skab, hvis han også har adgang til det. Medmindre han har en bæretilladelse til den.
Riflen må endda stå på en anden adresse , det er 100% forkert det du siger , det skal bare fremgå af tilladelsen hvor riflen opbevares , jeg kender to brødre hvor det er præcist hvad de gør , den enes riffel står hos den anden i fælles skab og han har ingen bæretilladelse , han må selvfølgelig ikke bruge den.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Imcses » 16. maj 2014, 11:22

Overrasket over hvis det er lovligt uden en delt tilladelse eller bæretilladelse

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Keldda » 16. maj 2014, 12:14

Imcses skrev:Overrasket over hvis det er lovligt uden en delt tilladelse eller bæretilladelse
Det er det , brødrene undersøgte det inden de gjorde det , de har begge jagttegn , men kun den ene tilladelse til denne riffel.

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn

Indlæg af Holmgren » 16. maj 2014, 13:31

Mange tak for de gode og hurtige svar :NVFrules:
...

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 16. maj 2014, 14:02

Jeg har oplevet en lidt lignende situation. Jeg har direkte spurgt mundtlig en politimand i tjeneste i forbindelse med våbenpas og våbentilladelse, om det var nødvendigt, at min jagtkammerat skulle have en tilladelse til mine våben, hvis de blev opbevaret i hans skab i forbindelse med besøg og jagt i DK, svaret var ikke helt klart, men han mente dog ikke, at det var nødvendigt, og vi var begge tilstede ved skranken og villige til at betale. Så jeg har forstået det sådan, at vi er i et grænseområde, men at det ud fra et sikkerhedsmæssigt aspekt er bedre at riflen er i et våbenskab, fremfor at den ligger i bilen.

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Tune
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Sv: Må man dele våbenskab?

Indlæg af JPedersen » 16. maj 2014, 14:35

Jeg spurgte også om det, da jeg flyttede hjemmefra i august, det var heller ikke et problem at mig og min far delte skab.

Sendt fra min Galaxy S4
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

NickKK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 5 times

Indlæg af NickKK » 16. maj 2014, 15:21

Med al respekt, så fatter jeg ikke, at der stadig er nogle, der kan finde på at spørge en eller anden mere eller mindre tilfældig betjent om de nøjere regler og overholdelse af dem. Det erbevist for 100 år siden, at det eneste sikre, er at læse lovens ord selv. Betjente har lige så mange subjektive holdninger, som der er mennesker.

Altså: læs loven og hold dig til den. Drop at spørge nærmeste betjent. Han er der alligevel ikke, hvis du en dag skal forklare dig...
/Nick

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 16. maj 2014, 15:23

Har en kammerat med et bødeforlæg der siger at man IKKE må.!
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Gråskæg
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gråskæg » 16. maj 2014, 16:43

NickKK skrev:Med al respekt, så fatter jeg ikke, at der stadig er nogle, der kan finde på at spørge en eller anden mere eller mindre tilfældig betjent om de nøjere regler og overholdelse af dem. Det erbevist for 100 år siden, at det eneste sikre, er at læse lovens ord selv. Betjente har lige så mange subjektive holdninger, som der er mennesker. Altså: læs loven og hold dig til den. Drop at spørge nærmeste betjent. Han er der alligevel ikke, hvis du en dag skal forklare dig...
Med lige så megen respekt, så var det ikke " en tilfældig betjent", men en vagthavende i uniform, der har haft ansvaret for våbentilladelser i en del år.
Jeg er ret sikker på, at en bevidnet samtale vil kunne bruges som argument i en evt. sag. Hvis man ikke skulle kunne spørge politi og andre offentlige myndigheder til råds, så ser det da for alvor sort ud.

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Been thanked: 7 times

Indlæg af NBP » 16. maj 2014, 17:44

Ja, det gik lidt for hurtigt.
Jeg bøjer mig for Lycons indlæg(Jeg vidste det egentlig godt ved nærmere eftertanke :oops:).
Men hvad angår det at have sin riffel stående hos en anden, er jeg ret sikker i min sag. Det handler ikke bare om en adresse, den kan fremgå af tilladelsen.
Jeg har forsøgt mig med Google, uden at finde noget konkret svar.
Nu prøver jeg at skrive til Jægerforbundet, de burde have fået spørgsmålet mange gange.
Hvis det ikke giver noget svar, er der så nogen, som har et bud på, hvordan vi får det afklaret?
Er der nogle jurister til stede som kan henvise til en evt. dom?
Der findes heldigvis temmelig mange fornuftige politifolk derude, men det kunne være interessant at høre, hvad en dommer vil sige. Ud over, at det vil tage temmelig lang tid at afvente en dom, ville jeg ikke turde tage en sag på den, tænk hvis man tabte.
Tony. Den som har modtaget et bødeforlæg må jo have en interesse i en afklaring?
Senest rettet af NBP 16. maj 2014, 17:48, rettet i alt 1 gang.

NickKK
Silver Member
Silver Member

Indlæg af NickKK » 16. maj 2014, 17:47

Jo, Gråskæg, men det er et faktum, at selv de betjente, som betjener våbenkontorerne, har forskellige opfattelser - typisk ret subjektive.

Og hvis det (bare for et ekstremt eksempels skyld) skulle komme dertil, at du og en kammesjuk sidder foran en dommer, så ville jeg ikke satse min gamle hat på, at dommeren tager dit og kammesjukkens udsagn til troende over den offentlige anklagers.

"Jamen, han sagde..." er ikke meget værd 3 år efter.
/Nick

NickKK
Silver Member
Silver Member

Indlæg af NickKK » 16. maj 2014, 17:50

Gråskæg skrev:Hvis man ikke skulle kunne spørge politi og andre offentlige myndigheder til råds, så ser det da for alvor sort ud.
Narh... hvorfor tror du Ligningsrådet har et begreb om et bindende tilsagn (eller hvad det nu hedder)?

Men hver mand sin chance, så at sige :-) Jeg ville dog ikke turde satse våbentilladelser m.m. på en politibetjents evt. fortsatte virke i en stilling, hvis jeg havde indrettet efter et mundtligt udsagn og så fik problemer et givent antal år efter.
/Nick

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Siggy » 16. maj 2014, 19:00

Stop, stop, flere regler blandes sammen nu og jeg vil lige i hovedtræk forsøge at beskrive de 2 overordnede problemstillinger, der faktisk fremgår temmelig klart i våbenbekendtgørelsen:

Samme husstand(altså at man er tilmeldt på samme adresse, typisk mand og kone, men det gælder også hvis børnene stadig bor hjemme.

§ 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.

Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:

1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
....
Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 18, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.

Edit: glemte lige, at da reglen om opbevaring af våben i godkendt skab blev indført omkring år 2000, var bestemmelsen om samme husstand ikke med, den kom først senere.

Midlertidig opbevaring, den finder sted i en meget begrænset periode og bruges f.eks. ved besøg af en jagtkammerat, eller hvis man låner et foreningsvåben til en konkurrence.

§ 23. Bestemmelserne i § 22, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåset gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåset gemme.

Altså med andre ord, opholder man sig i samme hus som jagtkammeraten og opbevarer sit våben i hans våbenskab er ingen regler overtrådt, men det er klart at lader man våbnet blive stående i flere dage mens man føjter rundt på egen hånd i byen, så er den bestemt ikke ok, idet kammeraten i så fald vil have adgang til dit våben.
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

Gråskæg
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gråskæg » 16. maj 2014, 20:10

NickKK skrev:
Gråskæg skrev:Hvis man ikke skulle kunne spørge politi og andre offentlige myndigheder til råds, så ser det da for alvor sort ud.
Narh... hvorfor tror du Ligningsrådet har et begreb om et bindende tilsagn (eller hvad det nu hedder)? Men hver mand sin chance, så at sige :-) Jeg ville dog ikke turde satse våbentilladelser m.m. på en politibetjents evt. fortsatte virke i en stilling, hvis jeg havde indrettet efter et mundtligt udsagn og så fik problemer et givent antal år efter.
Nu vil jeg mene, at der er forskel på våbenopbevaring og de skattemæssige konsekvenser af nogle påtænkte økonomiske dispositioner, problemet er, at djævlen ligger i detaljen, det vil sige, de helt konkrete forhold og omstændigheder, og der er sjældent to situationer, der er fuldkommen ens. Som det kan ses ovenfor, så giver de konkrete paragraffer plads til fortolkning, altså hvor længe opholdt man sig i det pågældende hus, og hvor langt væk må man køre fra det hus, hvor våbnet befinder sig i det pågældende våbenskab, og er der rent faktisk sket noget med våbnet? Så indtil der foreligger en konkret dom, så er vi i en gråzone.

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Keldda » 16. maj 2014, 20:23

Siggy skrev:Stop, stop, flere regler blandes sammen nu og jeg vil lige i hovedtræk forsøge at beskrive de 2 overordnede problemstillinger, der faktisk fremgår temmelig klart i våbenbekendtgørelsen:

Samme husstand(altså at man er tilmeldt på samme adresse, typisk mand og kone, men det gælder også hvis børnene stadig bor hjemme.

§ 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.

Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:

1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
....
Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 18, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.

Edit: glemte lige, at da reglen om opbevaring af våben i godkendt skab blev indført omkring år 2000, var bestemmelsen om samme husstand ikke med, den kom først senere.

Midlertidig opbevaring, den finder sted i en meget begrænset periode og bruges f.eks. ved besøg af en jagtkammerat, eller hvis man låner et foreningsvåben til en konkurrence.

§ 23. Bestemmelserne i § 22, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåset gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåset gemme.

Altså med andre ord, opholder man sig i samme hus som jagtkammeraten og opbevarer sit våben i hans våbenskab er ingen regler overtrådt, men det er klart at lader man våbnet blive stående i flere dage mens man føjter rundt på egen hånd i byen, så er den bestemt ikke ok, idet kammeraten i så fald vil have adgang til dit våben.
Når spørgeren siger "opbevare" går jeg ud fra vi snakker permanent og ikke bare et døgn hvor de evt er på fællesjagt , i ansøgningen om våbentilladelse er der en rubrik til "adresse hvis våbnet opbevares andet sted en ansøgerens bopæl" bare det fortæller vel om muligheden for opbevaring andet sted

NickKK
Silver Member
Silver Member

Indlæg af NickKK » 16. maj 2014, 22:06

Gråskæg skrev:
NickKK skrev:
Narh... hvorfor tror du Ligningsrådet har et begreb om et bindende tilsagn (eller hvad det nu hedder)? Men hver mand sin chance, så at sige :-) Jeg ville dog ikke turde satse våbentilladelser m.m. på en politibetjents evt. fortsatte virke i en stilling, hvis jeg havde indrettet efter et mundtligt udsagn og så fik problemer et givent antal år efter.
Nu vil jeg mene, at der er forskel på våbenopbevaring og de skattemæssige konsekvenser af nogle påtænkte økonomiske dispositioner...
Jeg vil mene, at det er et fint eksempel tilsvarende, at der altså i praksis ikke er bindende tilsagn fra eksempelvis en betjent, der adspurgt forklarer sin holdning til fortolkning af nogle regler og love.
/Nick

Gråskæg
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gråskæg » 16. maj 2014, 22:35

NickKK skrev:
Gråskæg skrev:
NickKK skrev:
Nu vil jeg mene, at der er forskel på våbenopbevaring og de skattemæssige konsekvenser af nogle påtænkte økonomiske dispositioner...
Jeg vil mene, at det er et fint eksempel tilsvarende, at der altså i praksis ikke er bindende tilsagn fra eksempelvis en betjent, der adspurgt forklarer sin holdning til fortolkning af nogle regler og love.
Blot for klarheds skyld, så er den aktuelle adresse for mit vedkommende påført i tilladelsen.

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK

Indlæg af Dmmm » 19. maj 2014, 14:13

Forudsætningen for at dele et våbenskab er at alle der har mulighed for at tilgå skabet besidder de korrekte godkendelser til alle våben i skabet - medmindre det er personer der er tilmeldt samme folkeregisteradresse. Jeg har et skriftligt svar liggende fra en jurist (så vidt jeg husker) hos politiet der har givet svar på præcis dette, da jeg og kæresten har vores rifler placeret i et våbenskab hos mine forældre (mest benyttede riffeljagt). Først ønskede vi at kunne opbevare min fars haglvåben i skabet men det er ikke muligt da han ikke har tilladelsen til vores rifler, hvorfor løsningen blev at købe et våbenskab hvor riflerne står. På trods af min far har jagttegn, må han end ikke opbevare en nøgle til våbenskabet hvor riflerne opbevares i, da han ikke har hverken ejer- eller brugertilladelse til begge rifler.

Ovenstående er udledt som konklusion på den tilbagemelding vi fik. Er der nogen der er interesserede i at se mailen kan jeg nok godt grave den frem, tror det er to år siden vi bøvlede med at finde ud af det.

Alt dette bunder i at rifler er enkeltvist tilladelseskrævende våben der ikke har en generel tilladelse ligesom haglvåben. Da rifler er tilladelseskrævende har personer som er udenfor ens husstand og ikke har nogen tilladelse til våbnet altså ikke grund til at have adgang til våbnet - dermed er de våbnet uvedkommende. Det kan sidestilles med at du giver din nabo uden jagttegn en nøgle til dit halvfyldte våbenskab og siger du må gerne låne det til at opbevare dit arvesølv i - fornuftigt, men ikke lovligt.

Min tolkning beror på:

§ 18. Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til §§ 10, 11 eller 12 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 14, jf. dog § 22, stk. 9. Erhververen eller modtageren skal endvidere godtgøre, at tilladelsen, jagttegnet, våbenpåtegningen eller transporttilladelsen vedrører den pågældende ved personlig forevisning af original billedlegitimation eller på tilsvarende betryggende måde.

• Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 19. maj 2014, 23:06

Dmmm skrev:Forudsætningen for at dele et våbenskab er at alle der har mulighed for at tilgå skabet besidder de korrekte godkendelser til alle våben i skabet - medmindre det er personer der er tilmeldt samme folkeregisteradresse. Jeg har et skriftligt svar liggende fra en jurist (så vidt jeg husker) hos politiet der har givet svar på præcis dette, da jeg og kæresten har vores rifler placeret i et våbenskab hos mine forældre (mest benyttede riffeljagt). Først ønskede vi at kunne opbevare min fars haglvåben i skabet men det er ikke muligt da han ikke har tilladelsen til vores rifler, hvorfor løsningen blev at købe et våbenskab hvor riflerne står. På trods af min far har jagttegn, må han end ikke opbevare en nøgle til våbenskabet hvor riflerne opbevares i, da han ikke har hverken ejer- eller brugertilladelse til begge rifler.

Ovenstående er udledt som konklusion på den tilbagemelding vi fik. Er der nogen der er interesserede i at se mailen kan jeg nok godt grave den frem, tror det er to år siden vi bøvlede med at finde ud af det.

Alt dette bunder i at rifler er enkeltvist tilladelseskrævende våben der ikke har en generel tilladelse ligesom haglvåben. Da rifler er tilladelseskrævende har personer som er udenfor ens husstand og ikke har nogen tilladelse til våbnet altså ikke grund til at have adgang til våbnet - dermed er de våbnet uvedkommende. Det kan sidestilles med at du giver din nabo uden jagttegn en nøgle til dit halvfyldte våbenskab og siger du må gerne låne det til at opbevare dit arvesølv i - fornuftigt, men ikke lovligt.

Min tolkning beror på:

§ 18. Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til §§ 10, 11 eller 12 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 14, jf. dog § 22, stk. 9. Erhververen eller modtageren skal endvidere godtgøre, at tilladelsen, jagttegnet, våbenpåtegningen eller transporttilladelsen vedrører den pågældende ved personlig forevisning af original billedlegitimation eller på tilsvarende betryggende måde.

Jeg kan kun tilslutte mig ovenstående. Jeg har en kollega, som - inden for den sidste måned - har modtaget præcis samme svar fra Horsens politi; i forbindelse med en forespørgsel om hvorvidt han kunne opbevare sin riffel permanent i sin jagtkammerats våbenskab, fordi han ikke selv havde mulighed for at montere et våbenskab i sin egen lejlighed. Svaret var at det kunne udelukkende lade sig gøre, såfremt jagtkammeraten havde bæretilladelse til den pågældende riffel.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Gråskæg
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gråskæg » 19. maj 2014, 23:32

Elbæk skrev:
Dmmm skrev:Forudsætningen for at dele et våbenskab er at alle der har mulighed for at tilgå skabet besidder de korrekte godkendelser til alle våben i skabet - medmindre det er personer der er tilmeldt samme folkeregisteradresse. Jeg har et skriftligt svar liggende fra en jurist (så vidt jeg husker) hos politiet der har givet svar på præcis dette, da jeg og kæresten har vores rifler placeret i et våbenskab hos mine forældre (mest benyttede riffeljagt). Først ønskede vi at kunne opbevare min fars haglvåben i skabet men det er ikke muligt da han ikke har tilladelsen til vores rifler, hvorfor løsningen blev at købe et våbenskab hvor riflerne står. På trods af min far har jagttegn, må han end ikke opbevare en nøgle til våbenskabet hvor riflerne opbevares i, da han ikke har hverken ejer- eller brugertilladelse til begge rifler.

Min tolkning beror på:

§ 18. Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til §§ 10, 11 eller 12 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 14, jf. dog § 22, stk. 9. Erhververen eller modtageren skal endvidere godtgøre, at tilladelsen, jagttegnet, våbenpåtegningen eller transporttilladelsen vedrører den pågældende ved personlig forevisning af original billedlegitimation eller på tilsvarende betryggende måde. § 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Jeg kan kun tilslutte mig ovenstående. Jeg har en kollega, som - inden for den sidste måned - har modtaget præcis samme svar fra Horsens politi; i forbindelse med en forespørgsel om hvorvidt han kunne opbevare sin riffel permanent i sin jagtkammerats våbenskab, fordi han ikke selv havde mulighed for at montere et våbenskab i sin egen lejlighed. Svaret var at det kunne udelukkende lade sig gøre, såfremt jagtkammeraten havde bæretilladelse til den pågældende riffel.
Man må jo her skelne imellem om det er permanent eller midlertidig opbevaring, og jeg vil tro, at hvis man køber et ekstra skab, som kun en selv har nøglen til, så er det også lovligt at stille det op et andet sted, hvis man blot har oplyst adressen til politiet, der står jo ingen steder, at det skal stå inde i stuen.

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK

Indlæg af Dmmm » 19. maj 2014, 23:58

Gråskæg skrev:
Elbæk skrev: Jeg kan kun tilslutte mig ovenstående. Jeg har en kollega, som - inden for den sidste måned - har modtaget præcis samme svar fra Horsens politi; i forbindelse med en forespørgsel om hvorvidt han kunne opbevare sin riffel permanent i sin jagtkammerats våbenskab, fordi han ikke selv havde mulighed for at montere et våbenskab i sin egen lejlighed. Svaret var at det kunne udelukkende lade sig gøre, såfremt jagtkammeraten havde bæretilladelse til den pågældende riffel.
Man må jo her skelne imellem om det er permanent eller midlertidig opbevaring, og jeg vil tro, at hvis man køber et ekstra skab, som kun en selv har nøglen til, så er det også lovligt at stille det op et andet sted, hvis man blot har oplyst adressen til politiet, der står jo ingen steder, at det skal stå inde i stuen.
Permanent eller midlertidig er ikke væsentligt, det er væsentligt om man ønsker at opbevare våbnet i kammeratens skab som kammeraten har adgang til (ulovligt, hvis det forudsættes kammeraten ikke har tilladelse til våbnet), eller om man ønsker at opbevare det på måden du beskriver med at sætte et skab op kun våbenindehaveren alene har adgang til (alle nøglesæt) (lovligt). :)
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Tangloppen » 20. maj 2014, 10:39

Har da min haglkanon stående hos min kammerat. På tilladelsen står der da osse at den opbevares på pågældende adresse.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Besvar