Hvordan med ammunition man ikke har tilladelse til?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Busk
Banned
Banned
Interesser: Våben & ammunition
Geografisk sted: Sjælland.
Has thanked: 14 times

Hvordan med ammunition man ikke har tilladelse til?

Indlæg af Busk » 28. maj 2014, 11:40

Vi er jo nogen der har den del forskelligt ammunition liggende men hvordan er det nu lige med loven. For hvordan opnår vi tilladelse til at have eks. riffel ammunition som vi ikke har en riffeltilladelse til?

Personligt mener jeg at jeg må besidde & købe alle mulige typer ammunition nyt som gammelt. kva. min genladningstilladeles. Dette Da der står på denne at jeg har tilladelse til genladning af alt jagt & skytteforenings ammunition.

Hvad siger loven om det? Hvis loven ikke siger noget hører jeg også gerne om synsninger!!
Senest rettet af Lycon 28. maj 2014, 14:39, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Re: Ammunition

Indlæg af Ninja_Moose » 28. maj 2014, 11:42

Jeg er temmelig overbevist om at du kun må besidde ammunition i en kaliber du har en tilladelse til.
Jeg er også ret overbevist om at du kun må genlade kalibere du har våbentilladelse til.

Brugeravatar
Vigilante
Gold Member
Gold Member
Interesser: Genladning, langdistance
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 23 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af Vigilante » 28. maj 2014, 11:49

The_Moose skrev:Jeg er temmelig overbevist om at du kun må besidde ammunition i en kaliber du har en tilladelse til.
Jeg er også ret overbevist om at du kun må genlade kalibere du har våbentilladelse til.
Hvad står der i din genladningstilladelse? I min står der "alle lovlige kalibre". I andres står der "alle gængse kalibre". Jeg tolker det altså som at jeg må genlade kalibre selv ikke selv har våben til, men at ammunitionen så hurtigst mulig skal ud af huset til rette ejermand.

Man kan nogle gange irrriteres en smule af det øregas og selvstrammeri nogle personer ynder at udspy på dette fine forum.
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ninja_Moose » 28. maj 2014, 11:52

Vigilante skrev:
The_Moose skrev:Jeg er temmelig overbevist om at du kun må besidde ammunition i en kaliber du har en tilladelse til.
Hvad står der i din genladningstilladelse? I min står der "alle lovlige kalibre". I andres står der "alle gængse kalibre". Jeg tolker det altså som at jeg må genlade kalibre selv ikke selv har våben til, men at ammunitionen så hurtigst mulig skal ud af huset til rette ejermand.

Man kan nogle gange irrriteres en smule af det øregas og selvstrammeri nogle personer ynder at udspy på dette fine forum.
Det er da meget muligt det er øregas for dig, men jeg skriver jo også jeg ikke er sikker.
Jeg ved dog, at jeg har fået at vide af politiet, at jeg ved afhænding af en riffel, samtidig skulle skille mig af med al ammunition i den kaliber, da det ellers ville være ulovlig våbenbesiddelse.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 28. maj 2014, 11:54

Busk skrev:Personligt mener jeg at jeg må besidde & købe alle mulige typer ammunition nyt som gammelt. kva. min genladningstilladeles. Dette Da der står på denne at jeg har tilladelse til genladning af alt jagt & skytteforenings ammunition.
Tilladelse til genladning giver dig ingen ret til at købe ammunition!

Mht. opbevaring af ammunition du har genladt, så har der været flere diskussioner omkring det på NVF, f.eks. http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=31563
Men der er ikke enighed om hvordan reglerne skal tolkes. Nogle mener man må opbevare ammunition man har genladt, indtil det er praktisk at overdrage det til brugeren, mens andre mener at brugeren i princippet skal stå og modtage hver enkelt patron efterhånden som de kommer ud af ladepressen.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ninja_Moose » 28. maj 2014, 11:57

Mapzter skrev:
Busk skrev:Personligt mener jeg at jeg må besidde & købe alle mulige typer ammunition nyt som gammelt. kva. min genladningstilladeles. Dette Da der står på denne at jeg har tilladelse til genladning af alt jagt & skytteforenings ammunition.

Mht. opbevaring af ammunition du har genladt, så har der været flere diskussioner omkring det på NVF, f.eks. http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=31563
Men der er ikke enighed om hvordan reglerne skal tolkes. Nogle mener man må opbevare ammunition man har genladt, indtil det er praktisk at overdrage det til brugeren, mens andre mener at brugeren i princippet skal stå og modtage hver enkelt patron efterhånden som de kommer ud af ladepressen.
Så man må i princippet godt genlade en kaliber man ikke selv har tilladelse til, hvis det er til en man kender der lige mangler lidt hjemmerul?

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 28. maj 2014, 12:06

The_Moose skrev:Så man må i princippet godt genlade en kaliber man ikke selv har tilladelse til, hvis det er til en man kender der lige mangler lidt hjemmerul?
Du må genlade det der står på din genladningstilladelse. På min står f.eks. at jeg må genlade "Jagt- og skytteforeningsammunition" - det dækker alt jeg kunne forestille mig at genlade. Hvis der står specifikke kalibre på din genladningstilladelse, så må du genlade dem. Så hvis du gerne vil genlade en kaliber som ikke dækkes af det der står på din tilladelse, så må du søge om at få den på din genladningstilladelse. Når du har gjort det et par gange, så kan det være dit lokale Politi indser at det måske er smartere med en bredere formulering på din tilladelse :blink: Og ja, du må gerne genlade til andre. Du må dog ikke "omsætte ammunition kommercielt", med mindre du får en tilladelse til kommerciel genladning.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Vigilante
Gold Member
Gold Member
Interesser: Genladning, langdistance
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 23 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af Vigilante » 28. maj 2014, 12:19

The_Moose skrev:
Mapzter skrev:

Så man må i princippet godt genlade en kaliber man ikke selv har tilladelse til, hvis det er til en man kender der lige mangler lidt hjemmerul?
Ja, det jeg ret overbevist om :smile:
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 28. maj 2014, 12:22

Vigilante skrev:
The_Moose skrev:Så man må i princippet godt genlade en kaliber man ikke selv har tilladelse til, hvis det er til en man kender der lige mangler lidt hjemmerul?
Ja, det jeg ret overbevist om :smile:
Se Mapzters svar!
Der er stor forskel på hvad genladningstilladelserne gives til, og det er ordlyden på den enkelte tilladelse, der afgør hvad du må.
Overtrædelse af våbenloven kan få rigtig irriterende konsekvenser, så nærlæs tilladelsen!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brønden
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Brønden » 28. maj 2014, 12:45

Kig på din tilladelse. Min siger at der må genlades til alle kalibre.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 304 times
Been thanked: 1122 times

Re: Hvordan med ammunition man ikke har tilladelse til?

Indlæg af Lassescout » 28. maj 2014, 21:44

Der er en lidt sjov historik i udviklingen af genladningstilladelser.
Mit kursusbevis er fra 1987, og i de første genladningstilladelser på den tid stod præcist det eller de kalibre man havde en våbentilladelse til. Det var så kun dem man måtte genlade til og det skulle ændres hver gang man købte en anden riffel. Da jeg i 1990 flyttede til Herning var der en hyggelig brumbasse af en betjent der var blevet træt af den trafik, så han skrev " Til egne lovlige kalibre" på tilladelsen. Det synes vi alle sammen var smart. Nu står der " til alle gængse jagt- og skytteforeningskalibre" på min tilladelse, og det er da endnu smartere.

...men jeg lader stadig kun til mig selv, så i virkeligheden gør det ingen forskel :giggle: :giggle: :giggle:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Predator
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvordan med ammunition man ikke har tilladelse til?

Indlæg af Predator » 28. maj 2014, 22:33

På min står der "Alle gængse jagt og skytteforeningskalibre jævnfør gyldige våbentilladelser"

I følge våbenkontoret må jeg kun lade til de kalibre jeg selv ejer.

Selv mener jeg at jeg må lade til min nabo, blot han har en gyldig våbentilladelse :blink:
--
mvh.
en Predator

Besvar