Krænkelse af privatlivets fred med drone. Regler?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 42 times

Krænkelse af privatlivets fred med drone. Regler?

Indlæg af Hammertime » 29. maj 2014, 22:23

Kære NVF'ere et lille juridisk spørgsmål. En person i landsbyen hvor jeg bor har erhvervet sig en drone med kamera. Med denne har han/hun nu gentagene gange fløjet over min have og filmet os i haven eller observeret os hvad ved jeg. Jef har intet at skjule men bryder mig ikke om at hvem.som helst kan flyve sådan en henover min have og filme mine børn, mig el mig kone.
Er det overhover tilladt at filme på den måde? Nu ved jeg jo ikke om kameraet bliver brugt men den flyver meget lavt og motorstøjen alene er generende. Jeg aner intet om hvem der bruger den men vil meger gerne have den væk fra min have. Hvad har jeg af juridisk værktøj for selvtægt i form af en haglsprede er vel helt ude af billedet vh Hammertime

Sendt fra min GT-I9001 med Tapatalk2
Senest rettet af Refraktorius 31. maj 2014, 17:27, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift suppleret
Legends never die

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Krænkelse af privatlivets fred regler?

Indlæg af C-X » 29. maj 2014, 22:25

Nak skidtet med en legetøjsbue og ditto pil. Ingen våbenlov overtrådt :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Ninja_Moose » 29. maj 2014, 22:27

luftgevær :alcohol:
Når den så falder ned, bør han nok gøre sig til kende ;-)

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ninja_Moose » 29. maj 2014, 22:28

C-X skrev:Nak skidtet med en legetøjsbue og ditto pil. Ingen våbenlov overtrådt :blink:
Eller bare nedfaldsæbler, eller tennisbolde, de kan da også ramme ret hårdt ;-)

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 968 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 29. maj 2014, 22:29

/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member

Re: Sv: Krænkelse af privatlivets fred regler?

Indlæg af Hammertime » 29. maj 2014, 23:19

Takker for input og link. Kunne jo altid invitere på en lille NVF live shootout med luftgevær i haven efter bevægeligt mål he he

Legends never die

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 30. maj 2014, 00:16

Jeg tøvede ikke et sekund med at pille den ned med luftbøssen. Selvfølgelig under overholdelse af alle sikkerhedsregler, det kan planlægges på forhånd. Sådan en drone er temmelig dyr, så mon ikke spøgen stopper første gang han mister én ? Ellers koster det kun et hagl mere at gøre det igen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 68 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af MadsenRex » 30. maj 2014, 00:35

Hammertime skrev:Kære NVF'ere et lille juridisk spørgsmål. En person i landsbyen hvor jeg bor har erhvervet sig en drone med kamera. Med denne har han/hun nu gentagene gange fløjet over min have og filmet os i haven eller observeret os hvad ved jeg. Jef har intet at skjule men bryder mig ikke om at hvem.som helst kan flyve sådan en henover min have og filme mine børn, mig el mig kone.
Er det overhover tilladt at filme på den måde? Nu ved jeg jo ikke om kameraet bliver brugt men den flyver meget lavt og motorstøjen alene er generende. Jeg aner intet om hvem der bruger den men vil meger gerne have den væk fra min have. Hvad har jeg af juridisk værktøj for selvtægt i form af en haglsprede er vel helt ude af billedet vh Hammertime

Du står bare i skjul, og hakker den med luftbøssen, færdig slut... Og så samler du den op, uden at du bliver filmet(formoder kameraet stadig optager) tager et billede af den og ringer til politiet. Der siger du bare at den er fundet i haven. De kan aldrig bevise det var dig der skød den ned. Og hvis SD kortet nu stadig har gamle optagelser på, evt optagelser fra hvor den starter, så er det jo ret nemt;-)

;-)

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 427 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af RKN » 30. maj 2014, 01:09

If it flies , it dies

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

LKJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland Aidt
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times

Indlæg af LKJ » 30. maj 2014, 02:16

Foregår det indenfor 150 meter fra bymæssig bebyggelse er det ikke kun krænkelse af privatlivets fred men i mod BL 9-4 der er de regler vi har af flyve modelfly under, der går straframmen til 2 år, det nummer gutten laver koster normalt fra de 5000 kr i bøde, det er der flere eksempler på.

Film hans fugl så man tydeligt kan se hvor den flyver over, følg den hjem , den kan max flyve en 10-12 minutter, og få et klip af gutten med fuglen, så sender du din video med mandens adresse til Trafikstyrelsen, det er dem der er myndigheden, og beder dem hjælpe dig så i kan nyde jeres haveliv i fred.

Udenfor de 150 meter udenfor bymæssig er det anderledes, der må vi som regel godt flyve men vi må ikke sværme rundt over folks huse og udspionere nogen, vi må flyve forbi i sikker højde ikke mere.

Langt de fleste af os der leger med flyvning med kamera flyver ikke for at udspionere folk på jorden lige så lidt som folk i 1/1 flyvemaskiner gør, vi nyder udsigten ja men vi konsentrerer os også om at flyve fuglen og de folk vi ser på jorden intraserer os normalt ikke mere end de folk du ser når du går tur i en park eller ved stranden.

Der er så på det sidste kommet en størrer gruppe folk til udenfor de normale modelflyver kredse, de er typisk foto freaks der har fundet et nyt redskab til deres hobby, mange af dem aner ikke de gør noget ulovligt, det er jo bare "legetøj" men selv hvis du sender dine børn ud i din villahave i byen og lege med en papirflyver eller en frisbee, ja alt der flyver på luftens bæreevne, ja så er det ulovligt, der er ingen bagatelgrænse og stadig 2 år i skyggen straframme.

Vi (jeg er medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/ , en under afdeling af Modelflyvning Danmark) gør et ret stort arbejde lige nu med at prøve at orientere folk om reglerne men de er ret svære at finde og ikke alle forhandlere er lige medgørlige, der er så en del af de piloter på FB og dem har vi fat i :modbat: så viden om reglerne spredes også i foto kredse lige nu.

Der er så i dag firmaer der flyver proffesionelt efter tilladelser fra Trafikstyrelsen, de kan få lov til at flyve over byer og størrer forsamlinger, men de flyver med certifikerede piloter og fly og dem kan du godt se tage video til feks. et hussalg eller lignende de mærkeligste steder.

Sorry hvis den blev lit lang men det harmer mig når nogen misbruger min hobby, mit hjerteblod på den måde, lige så meget som når en nar misbruger et luftgevær/skydevåben, mit andet hjerteblod, både skytter og model piloter er jagede folkefærd og frygter alt der kan give myndigheder undskyldning til stramninger. Håber det er ok . :razz:

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hammertime » 30. maj 2014, 10:33

Tak for alle jeres svar. Den er bestemt indenfor bygrænse og overskrider bestemt de 150 m. Den har flere gange været.meget tæt pp at ramme mine solcelle paneler og der holdt jeg godt nok vejret

Legends never die

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 30. maj 2014, 11:42

Man kunne jo også forsøge at løse problemet på laveste mulige niveau.
Print reglerne ud på papir. Highligth de vigtigste paragraffer og giv dem til fjolset med en kort bemærkning om at du ville være frygtelig ked af at skulle involvere myndighederne når det nu ikke er nødvendigt.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Liberator
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: fly arkæologi/våben
Geografisk sted: Lolland
Been thanked: 4 times

Indlæg af Liberator » 30. maj 2014, 11:46

Hej søn, sikke en redelighed, med den drone, men næste gang den viser sig over jer, så kan du jo tage dit haglgevær, og nøjes med at sigte på den, hvis der er et kamera der snurre, vil han nok omgående flyve væk, og så hold øje med hvor den lander, og kontakte vedkommende og forklare ham at den går ikke. Hilsen farmand

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 30. maj 2014, 12:58

Hammertime skrev:Tak for alle jeres svar. Den er bestemt indenfor bygrænse og overskrider bestemt de 150 m. Den har flere gange været.meget tæt pp at ramme mine solcelle paneler og der holdt jeg godt nok vejret

Har du taget kontakt til "piloten" ?
Jeg syntes det er på sin plads (flyver selv heli og fastvinget modelflyver), og sig at flyvningen er usikker og vil medføre øjeblikkelig nedskydning hvis du ser den i nærheden igen.
Længere er den ikke og man skal ikke finde sig i den slags. jeg havde uden at tøve brugt et hagl gevær, risikoen ved at bruge et haglgevær kontra den fare den potentielt udgøre, syntes jeg er iorden.
Jeg har set lidt af hvor galt det kan gå og man skal huske at selv om den kan flyve, vejer den så meget at den er pænt farlig at blive ramt af.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 30. maj 2014, 13:55

En drone skal skydes på ret tæt hold da de er ret skudstærke mod hagl, ja det er testet med forskellige haglpatroner:)
Søg lidt på youtube så får du en fornemmelse af skudafstanden på en af det mest solgte droner.

Bedre endnu, hvis du ved hvornår han flyver kan man sende en interceptor drone op og tvinge hans ned:)

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 30. maj 2014, 14:05

Star wars here we come :rolf:
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 30. maj 2014, 14:11

Ja men jeg maler min sort og så kan trådstarter spille musikken fra "dommedag nu" højt.
Så skal han nok få fred for flere droner fremover

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ninja_Moose » 30. maj 2014, 14:14

Cp-medic skrev:En drone skal skydes på ret tæt hold da de er ret skudstærke mod hagl, ja det er testet med forskellige haglpatroner:)
Søg lidt på youtube så får du en fornemmelse af skudafstanden på en af det mest solgte droner.

Bedre endnu, hvis du ved hvornår han flyver kan man sende en interceptor drone op og tvinge hans ned:)
Det er vel bare et spørgsmål om at bruge store nok hagl ;-) Et skud 1'ere eller 00 buck burde kunne tvinge det meste "legetøj" til jorden :hunter:

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 30. maj 2014, 14:15

Ja hvis man må bruge buck. Selv med 1'ere skal man ret tæt på eller ramme heldigt

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 30. maj 2014, 14:16

Antiluftskyts.

Hvis den er ved at ramme solceller på taget.

http://www.youtube.com/watch?v=XeDXVN52cHI
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ninja_Moose » 30. maj 2014, 14:17

Ja, der er vist noget med at 4mm(1) er største tilladte størrelse i danmark :taser:

LKJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af LKJ » 30. maj 2014, 14:22

At starte at skyde efter den kan nemt gi en for os alle grim sag, så uanset hvor fristene det så en er så ville jeg være meget loren ved at gøre det, husk vi sidder mange andre ved siden af dig på skytte grenen. :razz:

Følg bæstet hjem og forklar gutten (er han ung så hans forældre) at det er noget skidt han har gang i og at det kan blive en meget dyr spøj hvis du bliver nødt til at melde ham.

evt print den her flyer ud og giv ham den.
http://www.uas-sport.dk/lovgivning/

Kan du filme ham og fuglen så ved han du har noget at komme efter ham med, så står du nok stærkere.

Trafikstyrelsen er normalt ikke opsøgene, de har ingen betjente, men de tager tingene meget alvorligt og får de severet beviser så får dem de er efter rø... på komedie, de gutter leger altså ikke.

At jagte ham med an anden fugl betyder man selv bryder reglerne.

Skal den ned og flyver lavt så smid en pind/sten med en 4-5 meter snor bundet i op over den, det er "godt" for propellerne og får den til at komme ned som en kasse ØL fra 4 sal og det har ikke noget med skydevåben at gøre.

Lars.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 30. maj 2014, 14:24

Bomberør fra nytårsaften :) og så skal man kende den afstand kuglerne eksplodere på så trykket kan blæse den out of the sky:)

LKJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af LKJ » 30. maj 2014, 14:27

Cp-medic skrev:Bomberør fra nytårsaften :) og så skal man kende den afstand kuglerne eksplodere på så trykket kan blæse den out of the sky:)
:biggrin: Desværrer også ulovligt efter de "ny" fyrværkeri regler. SUK. :wall: .

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 30. maj 2014, 14:31

Jo men nok mindre ballade end haglgevær med buckshot. Mon ikke man kan kalde det nødret:)

Besvar