Er det lovligt at få denne kniv til danmark (karambit)
-
- Newbie
- Interesser: Knive
- Geografisk sted: Sjælland
- Been thanked: 1 time
Er det lovligt at få denne kniv til danmark (karambit)
Hej folkens jeg står her og overvejer om man skulle købe sådan en karambit men jeg er meget i tvivl om det ville være ulovligt at jeg ikke har nogle former for tilladelser
http://www.ebay.co.uk/itm/BudK-United-C ... 35d7ffa107
http://www.ebay.co.uk/itm/BudK-United-C ... 35d7ffa107
- Aske
- Silver Member
- Interesser: Skydning, våben, historie
- Geografisk sted: Jylland ude mod vest
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 5 times
Re: Er det lovligt at få denne kniv til danmark (karambit)
Umiddelbart vil jeg sige nej, da den tilsyneladende er designet til at bære ved skulderen og til at kunne trækkes med en hånd, men læs selv denne udemærkede artikel.
http://netnatur.dk/lovstof/1624-knivlov ... -anno-2013
Læg mærke til bekendtgørelsens §15 stk. 6
http://netnatur.dk/lovstof/1624-knivlov ... -anno-2013
Læg mærke til bekendtgørelsens §15 stk. 6
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... 

-
- Newbie
Ja det er selfølelig rigtigt men vis du kiger på andre sider som http://www.daggerten.dk/shop/mtech-kara ... 1078p.html kan du se en model manen til hvor der så står "! Kræver ikke tilladelse"
- Grendel
- Platin Member
- Interesser: Pistolskydning, IPSC
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 9 times
Der er desværre mange butikker(danske) som ikke er opdateret i knivloven og sælger bla. enhåndsbetjente knive og andet sjovt ;-)dada0011 skrev:Ja det er selfølelig rigtigt men vis du kiger på andre sider som http://www.daggerten.dk/shop/mtech-kara ... 1078p.html kan du se en model manen til hvor der så står "! Kræver ikke tilladelse"
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
-
- Newbie
Jeg kan bare ikke se hvorfor den skulle være ulovlig jeg har jo ikke tænkt meg at rende rundt med den den skulle mere være til jagt/fiskeri så kan den vel indgå som en dolk ?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Er den udformet til det ? Hvad er den egentlig lavet til ?
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, UV jagt, ski, vandre
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Den er ulovlig.
Den er konstrueret til "self-defense" læs: til at slå mennesker ihjel med.
Desuden så er den designet til at blive båret skjult med hurtig træk.
Det bliver ikke meget mere ulovlig.
Strengt taget så er en urtekniv på 5 cm i en snor omkring halsen ulovlig, da den hermed kan trækkes hurtigt fra skjult opbevaring.
Den er konstrueret til "self-defense" læs: til at slå mennesker ihjel med.
Desuden så er den designet til at blive båret skjult med hurtig træk.
Det bliver ikke meget mere ulovlig.
Strengt taget så er en urtekniv på 5 cm i en snor omkring halsen ulovlig, da den hermed kan trækkes hurtigt fra skjult opbevaring.
Remington 700 SPS Tactical .308w - Meopta ZD 3x-12x-56
Bushnell Legend Ultra HD 10x42 camo
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
En kniv må gerne være designet til self-defense, og en karambit er fuldt lovlig. Det, som er ulovligt, er at have skeden med tilhørende harness, som gør at den bæres om skulderen (eller halsen, som nævnt ovenfor). Ellers er det bare en kniv som alle andre.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
jeg vil sige kniven alene uden hylstre er lovlig nok. Det kan diskuteres om kniven er lovlig hvis den bæres i det konstruere hylstre den kommer med hvis man bære den ved skulderen.
Købte man kniven alene med et hylstre som var konstrueret til at bære i et bælte ville der ikke kunne opstå misforståelser. Det er ikke ulovligt at bære en kniv i et hylstre ved skulderen, bare det ikke er formålsbestemt fra fabrikken side til dette. Stikke en spejderkniv i inderlommen på sin jagtvest er heller ikke ulovligt.
Købte man kniven alene med et hylstre som var konstrueret til at bære i et bælte ville der ikke kunne opstå misforståelser. Det er ikke ulovligt at bære en kniv i et hylstre ved skulderen, bare det ikke er formålsbestemt fra fabrikken side til dette. Stikke en spejderkniv i inderlommen på sin jagtvest er heller ikke ulovligt.
-
- Newbie
Så konklutionen er at den er lovlig at importere vis jeg ikke bruger den der skulder ting ?
Syndes bare det er underligt som feks her http://www.stg-shop.dk/pi/Sonic-Kerambi ... 0_116.aspx kan du købe en karambit med det der hylster lovligt uden nogle former for tilladelser
Syndes bare det er underligt som feks her http://www.stg-shop.dk/pi/Sonic-Kerambi ... 0_116.aspx kan du købe en karambit med det der hylster lovligt uden nogle former for tilladelser
-
- UDMELDT AF NVF
Det er jo nok hjemmesidens egen formulering mht. til det skuldehylstre den komme med(sandsynligvis).dada0011 skrev:Så konklutionen er at den er lovlig at importere vis jeg ikke bruger den der skulder ting ?

-
- Newbie
Men du mener den er lovlig vis jeg ikke bruger hylstret
-
- UDMELDT AF NVF
JA!.dada0011 skrev:Men du mener den er lovlig vis jeg ikke bruger hylstret
Køb denne her. Den er med bælteclip.
http://www.ebay.com/itm/Cold-Steel-Stee ... 27e594785f
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Lige præcis; kniven er lovlig (alle betragtninger om hvad den er til er irrelevante iht. loven) - men skeden (i hvert fald det medfølgende harness) er ulovlig.Senserazer skrev:En kniv må gerne være designet til self-defense, og en karambit er fuldt lovlig. Det, som er ulovligt, er at have skeden med tilhørende harness, som gør at den bæres om skulderen (eller halsen, som nævnt ovenfor). Ellers er det bare en kniv som alle andre.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Grendel
- Platin Member
Ligesom deres formulering med denne er lovlig ..Rigbymauser skrev:Det er jo nok hjemmesidens egen formulering mht. til det skuldehylstre den komme med(sandsynligvis).dada0011 skrev:Så konklutionen er at den er lovlig at importere vis jeg ikke bruger den der skulder ting ?

-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
Charge Tti findes da i en model der er lovlig i DK til anerkendelsesværdigt brugGrendel skrev:Ligesom deres formulering med denne er lovlig ..Rigbymauser skrev:Det er jo nok hjemmesidens egen formulering mht. til det skuldehylstre den komme med(sandsynligvis).dada0011 skrev:Så konklutionen er at den er lovlig at importere vis jeg ikke bruger den der skulder ting ?
Syndes bare det er underligt som feks her http://www.stg-shop.dk/pi/Sonic-Kerambi ... 0_116.aspx kan du købe en karambit med det der hylster lovligt uden nogle former for tilladelserLeatherman TTi
- Grendel
- Platin Member
Jep, men den viste er enhåndsbetjentDB89 skrev:Charge Tti findes da i en model der er lovlig i DK til anerkendelsesværdigt brugGrendel skrev:Ligesom deres formulering med denne er lovlig ..Rigbymauser skrev:Det er jo nok hjemmesidens egen formulering mht. til det skuldehylstre den komme med(sandsynligvis).dada0011 skrev:Så konklutionen er at den er lovlig at importere vis jeg ikke bruger den der skulder ting ?
Syndes bare det er underligt som feks her http://www.stg-shop.dk/pi/Sonic-Kerambi ... 0_116.aspx kan du købe en karambit med det der hylster lovligt uden nogle former for tilladelserLeatherman TTi

-
- Bronze Member
Elbæk skrev:Lige præcis; kniven er lovlig (alle betragtninger om hvad den er til er irrelevante iht. loven) - men skeden (i hvert fald det medfølgende harness) er ulovlig.Senserazer skrev:En kniv må gerne være designet til self-defense, og en karambit er fuldt lovlig. Det, som er ulovligt, er at have skeden med tilhørende harness, som gør at den bæres om skulderen (eller halsen, som nævnt ovenfor). Ellers er det bare en kniv som alle andre.
Jeg mener stadig, at kniven er ulovlig da dens håndtag efter min mening har indbygget knojern eller lignende mekanisme til slag.
(Det er den model som trådstarter linkede her jeg taler om: http://www.ebay.co.uk/itm/BudK-United-C ... 35d7ffa107 )
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
Tja, spørgsmålet kan så være om de har brugt det forkerte billedeGrendel skrev:Jep, men den viste er enhåndsbetjentDB89 skrev:Charge Tti findes da i en model der er lovlig i DK til anerkendelsesværdigt brugGrendel skrev:Ligesom deres formulering med denne er lovlig ..Rigbymauser skrev:Det er jo nok hjemmesidens egen formulering mht. til det skuldehylstre den komme med(sandsynligvis).dada0011 skrev:Så konklutionen er at den er lovlig at importere vis jeg ikke bruger den der skulder ting ?
og giver anledning til at de er lovlige?!

- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Knojern? Det har den da på ingen måde?Onkelalfa skrev:Elbæk skrev:Lige præcis; kniven er lovlig (alle betragtninger om hvad den er til er irrelevante iht. loven) - men skeden (i hvert fald det medfølgende harness) er ulovlig.Senserazer skrev:En kniv må gerne være designet til self-defense, og en karambit er fuldt lovlig. Det, som er ulovligt, er at have skeden med tilhørende harness, som gør at den bæres om skulderen (eller halsen, som nævnt ovenfor). Ellers er det bare en kniv som alle andre.
Jeg mener stadig, at kniven er ulovlig da dens håndtag efter min mening har indbygget knojern eller lignende mekanisme til slag.
(Det er den model som trådstarter linkede her jeg taler om: http://www.ebay.co.uk/itm/BudK-United-C ... 35d7ffa107 )

Edit: Tænker du på ringen i bunden af skæftet? Det er ligesom med en bear-claw, noget som hjælper med grebet.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Newbie
Hmm jeg kan se der er blandede menninger så jeg tænkte på om man ikke kan tage op på sin lokale politi station med et billede af kniven og dens info ? og høre hvad de menner ?
-
- Bronze Member
Senserazer, ja både ringen men især den tap på ringen, den er nok lavet til fredeligt formål, men den kan også virke som en konstruktion til slag. Altså som en form for knojern eller lignende.
Dada: Jeg ville selv gå ned på stationen og få en udtalelse. Held og lykke.
Dada: Jeg ville selv gå ned på stationen og få en udtalelse. Held og lykke.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Den er ikke et knojern... Og vi skal lade være med at kalde den for et knojern... Det er en glass breaker, et livreddende værktøj til at smadre ruder med i forbindelse med ulykker - den er ikke ulovlig. Den er ulovlig at anvende som slagvåben, men det er en kagerulle eller en stegepande også...
Hvis knive med glass breakers var ulovlige, så ville en meget stor del af de taktiske knive, som sælges i dag i Danmark, være ulovlige. De fleste større importører af knive har et udmærket (eller i hvert fald eksisterende) samarbejde med rigspolitiet - hvis en så iøjnefaldende detalje var ulovlig, så var der blevet reageret på det for længst.
Spørger du politiet om det er et knojern, er chancen for at betjenten ved skranken går i feber panik og siger; "Ja, dét er det i hvert fald!". For en sikkerheds skyld - for han skal i hvert fald ikke risikere noget. Det er i hvert fald sådan det ofte virker
Lad os nu ikke gøre tingene sværere for os selv - det er det vi har politikerne til...
Hvis knive med glass breakers var ulovlige, så ville en meget stor del af de taktiske knive, som sælges i dag i Danmark, være ulovlige. De fleste større importører af knive har et udmærket (eller i hvert fald eksisterende) samarbejde med rigspolitiet - hvis en så iøjnefaldende detalje var ulovlig, så var der blevet reageret på det for længst.
Spørger du politiet om det er et knojern, er chancen for at betjenten ved skranken går i feber panik og siger; "Ja, dét er det i hvert fald!". For en sikkerheds skyld - for han skal i hvert fald ikke risikere noget. Det er i hvert fald sådan det ofte virker

Lad os nu ikke gøre tingene sværere for os selv - det er det vi har politikerne til...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Politiet kørte en sag engang, hvor en dobbelt-ring med et kraniemotiv blev kaldt "knojern".
Det nægtede dommeren dog, idet brugen af den dobbeltring med kranie som udsmykning, ville brække fingrene på den der brugte den som knojern.
Knojern mentes defineret som værende udformet til at dække pegefinger til lillefinger, og støtte i håndfladen, så slagets fulde kraft kunne overføres fra hele armen via håndflade/fingre - ikke kun igennem to fingre.
Jeg ville derfor også nødig kalde den karambit for hverken et slagvåben eller et stikvåben, da man risikerer at ramme knogle og brække fingeren i ringen.
En evt selvforsvarssituation med den, vil vel typisk kun være et sving, og håbe på at snitte/slash'e modstanderen. I hvert fald hvis man ikke vil brække noget på sig selv, og det er jo dumt i en selvforsvarssituation, at skade sig selv yderligere.
Det nægtede dommeren dog, idet brugen af den dobbeltring med kranie som udsmykning, ville brække fingrene på den der brugte den som knojern.
Knojern mentes defineret som værende udformet til at dække pegefinger til lillefinger, og støtte i håndfladen, så slagets fulde kraft kunne overføres fra hele armen via håndflade/fingre - ikke kun igennem to fingre.
Jeg ville derfor også nødig kalde den karambit for hverken et slagvåben eller et stikvåben, da man risikerer at ramme knogle og brække fingeren i ringen.
En evt selvforsvarssituation med den, vil vel typisk kun være et sving, og håbe på at snitte/slash'e modstanderen. I hvert fald hvis man ikke vil brække noget på sig selv, og det er jo dumt i en selvforsvarssituation, at skade sig selv yderligere.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Newbie
Så din konklusion er at disse knive er lovlige vis de er under de 12 centimeter ligsom disse her
http://www.ebay.com/itm/Zombie-Hunter-K ... 0723740949
http://www.ebay.com/itm/MTech-7-3-4-440 ... 1314611329
http://www.ebay.com/itm/Zombie-Hunter-K ... 0723740949
http://www.ebay.com/itm/MTech-7-3-4-440 ... 1314611329