.45 ACP åp en 9mm. skydbane

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Michael_P
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Michael_P » 22. jul 2014, 17:24

Goddag,

Jeg har købt en pistol i kal. .45 ACP i Tyskland, og ville have den registreret på en SKV i Danmark. Jeg har en 9mm. i forvejen i min forening. Kan det passe jeg ikke kan registrere en .45 ACP, hvis foreningen ikke råder over en skydebane til at kunne skyde den pågældende kaliber? Min forening arbejder pt. på at få skydebanen godkendt til .45.

Hvis ja, hvad gør jeg så? Kan jeg få en våbenhandler til at opbevare pistolen for mig, så den ikke ligger og roder i Tyskland?

Mvh

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 9 times

Re: .45 ACP åp en 9mm. skydbane

Indlæg af Grendel » 22. jul 2014, 17:42

Umildbart tror jeg ikke, det passer med foreningen skal råde over baner til våben klasse 8 for at medlemmerne kan få våben på SKV (men kan jo tage fejl :smile: ) man kan godt bruge slig våben i naboforeningen.

Hvor/ hvem har sagt dette?
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 22. jul 2014, 19:43

Grendel skrev:Umildbart tror jeg ikke, det passer med foreningen skal råde over baner til våben klasse 8 for at medlemmerne kan få våben på SKV (men kan jo tage fejl :smile: ) man kan godt bruge slig våben i naboforeningen.

Hvor/ hvem har sagt dette?
Det er, så vidt jeg ved, en selvopfundet regel hos DGI Skydning/SKV i Vingsted. Unionen har ingen problemer med at udstede en våbenpåtegning, selv hvis foreningen ikke har baner godkendt til kaliberen. Hvilket også er sådan det bør være, man kan jo bruge våbnene til stævner og træning andetsteds.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 22. jul 2014, 20:57

Hverken du eller foreningen bliver spurgt om banegodkendelser.
Søg bare tilladelsen.

P.S.
Hvis I har en indendørsbane, er der ikke andre regler for 45ACP som for de andre kalibre.
Et opkald til den skydebanesagkyndige, er normalt nok til at han sender en ny instruks med posten.

Sent using Tapatalk
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 22. jul 2014, 21:49

Det burde ikke være et problem at få banerne godkendt, men formanden skriver under på at våbnet lovligt kan anvendes i foreningen.

Billede
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CO » 22. jul 2014, 21:57

"I foreningen" er ikke nødvendigvis på foreningens egen bane.
Det kan være terrænskydning eller IPSC, som de færreste foreninger har egne muligheder for.

Sent using Tapatalk
Østbirk Pistolskytter og

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 22. jul 2014, 22:12

CO skrev:"I foreningen" er ikke nødvendigvis på foreningens egen bane.
Det kan være terrænskydning eller IPSC, som de færreste foreninger har egne muligheder for.

Sent using Tapatalk
Jeg er faktisk enig, hos os har vi feks kun 15m baner, men har masser af skytter med langdistancerifler, som de skyder med på Kalvebod, hvor vi lejer os ind. Det må være samme surdej.

Men jeg kan forestille mig ovenstående formulering kan skræmme nogle formænd?

Og det er stadig nemt at få banerne godkendt til 45...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 22. jul 2014, 22:59

Således som det er formuleret på blanketten kan det ikke fortolkes som andet end lige netop
den forening som formanden er formand for. Der står "foreningen"
og ikke "foreninger" eller "skytteforeninger".

Det er ikke for at kværulere eller ordkløve, men tværtom for at få det helt 100% på plads.

Formanden skriver under på at våbnet kan anvendes lovligt i foreningen. Findes der ingen
godkendte baner kan våbnet ikke anvendes til andet end at pudse og kigge på. (er det at anvende?)

Om det så er en formulerings, stavefejl, eller noget helt tredie er ikke til at vide. Skal man forholde
sig til teksten kan det kun fortolkes på een eneste måde. Skulle noget andet alligevel være
gældende er teksten fejlbehæftet og skal ændres.

Mht riffelskytterne og 15 meter baner, tja, når det går fint så kører det godt, så længe det varer :mrgreen:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 22. jul 2014, 23:17

Robse det der lyder som noget selvstrammeri. Det kan godt være at man ikke kan træne med det "i foreningen" men man kan stille op til stævner for foreningen andre steder end på hjemmebane, og det må også tælle som at bruge det i foreningen. Så jo, jeg synes godt man kan tolke det anderledes end du gør...
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 23. jul 2014, 00:01

K.M. skrev:Robse det der lyder som noget selvstrammeri. Det kan godt være at man ikke kan træne med det "i foreningen" men man kan stille op til stævner for foreningen andre steder end på hjemmebane, og det må også tælle som at bruge det i foreningen. Så jo, jeg synes godt man kan tolke det anderledes end du gør...
Det var absolut ikke for at selvstramme, jeg hader selv når nogen gør den slags. Jeg ser blot på teksten og læser hvad der står. Det er da fint når det åbenbart fortolkes/bruges således at der rundt omkring er folk der kan få våben på SKV uden at den forening de umiddelbart er medlem af har fasciliteterne til våbnet, alt ok dér, og sådan vil jeg også håbe at det er tænkt. Det er blot ikke ok hvis nogen skulle komme i tanke om at holde på teksten. Derfor ville det være rart om man kunne få det præciseret fra dem der træffer den slags afgørelser. Desværre kan det nogen gange være dumt at spørge for meget - på den anden side, der er alligevel ingen kære mor fra den kant.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 23. jul 2014, 00:50

@ Robse: En tilfældig formulering på en formular betyder ikke den bliver ophøjet til lov.

Emnet har tidligere været diskuteret herinde og svaret er i tråd med K.M.s tolkning ovenfor. Det er iøvrigt samme praksis SKV har. Så der er vist ikke behov for så meget præcisering i praksis...

Så jo "i foreningen" kan godt tolkes/læses på andre måder end den du anvender. I den virkelige verden/praksis læses den faktisk modsat af din version...

Det er et ikke-eksisterende problem - så hvorfor lave det til et problem...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 23. jul 2014, 01:10

Den vigtigste fortolkning der gælder er formandens.
Det er Ham der skriver under.

Hvis formanden siger at banerne ikke er godkendt, og han derfor ikke vil skrive under, så er den ged barberet.

Men se at få banen godkendt :biggrin: så du har et nemt sted at træne.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Corysan » 23. jul 2014, 08:34

Robse skrev:Således som det er formuleret på blanketten kan det ikke fortolkes som andet end lige netop
den forening som formanden er formand for. Der står "foreningen"
og ikke "foreninger" eller "skytteforeninger".

Det er ikke for at kværulere eller ordkløve, men tværtom for at få det helt 100% på plads.

Formanden skriver under på at våbnet kan anvendes lovligt i foreningen. Findes der ingen
godkendte baner kan våbnet ikke anvendes til andet end at pudse og kigge på. (er det at anvende?)

Om det så er en formulerings, stavefejl, eller noget helt tredie er ikke til at vide. Skal man forholde
sig til teksten kan det kun fortolkes på een eneste måde. Skulle noget andet alligevel være
gældende er teksten fejlbehæftet og skal ændres.

Mht riffelskytterne og 15 meter baner, tja, når det går fint så kører det godt, så længe det varer :mrgreen:

Der skriver under af formanden på at våbnet lovligt kan anvendes til de aktiviteter/skydeprogrammer der dyrkes i regi af den pågældende forening.
Der skrives ikke under på at der kun foregår skydning på foreningens hjemmebane…
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CO » 23. jul 2014, 09:37

Præcist

Sent using Tapatalk
Østbirk Pistolskytter og

Brugeravatar
Michael_P
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Michael_P » 23. jul 2014, 22:58

Corysan skrev:
Der skriver under af formanden på at våbnet lovligt kan anvendes til de aktiviteter/skydeprogrammer der dyrkes i regi af den pågældende forening.
Der skrives ikke under på at der kun foregår skydning på foreningens hjemmebane…

Og det er stadig kun 25m. grov og pistolterræn der kan anvendes .45 ACP?

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 23. jul 2014, 23:07

Michael_P skrev:Og det er stadig kun 25m. grov og pistolterræn der kan anvendes .45 ACP?
Næeh, der er mange andre discipliner. Men hvis din forening kun er medlem af DGI skydning, så skal det nok passe.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Michael_P
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Michael_P » 23. jul 2014, 23:20

Ok, mange tak for hjælpen til alle, jeg har fået lidt at gå tilbage til formanden med :thumbup:

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member
Interesser: Håndskydevåben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Warrernoia » 24. jul 2014, 07:27

Forvirringen stammer endnu engang fra våbencirkulæret.

Denne gang §2, stk 2
§ 2. Tilladelser efter våbenbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 1-2, bortset fra de våben mv., der er nævnt i dette cirkulæres §§ 19-20, kan gives til:
1) Medlemmer af skytte- og jagtforeninger, som har adgang til at anvende våbnet på foreningens skydebane.
2) Skytte- og jagtforeninger til brug for foreningens medlemmer. Tilladelse må kun gives til foreninger, der disponerer over en skydebane, hvor våbnet kan anvendes, og over sådanne lokaler, at våben og ammunition kan opbevares forsvarligt.
Da den pågældende 45 acp, som konsekvens af ovenstående undtagelse, er omfattet af §20, hvor stk 1-10 *ikke* stiller et krav om at foreningen råder over godkendt bane til kaliberen.så bør der ikke være noget i vejen for at søge og få meddelt tilladelsen.

Edit: Har jeg ret i at en konsekvens heraf er, at der til våben, som ikke falder under "særligt farlige skydevåben" (dvs diverse rifler), faktisk ikke kan opnås tilladelse, med mindre foreningen råder over en skydebane til kaliberen. Dvs at et medlem af en forening, som kun råder over baner til kaliber 22, ikke kan få tilladelse til en langdistanceriffel i 6,5*55?

/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

Besvar