opbevaring af patroner PÅ våbenet i våbenskab?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Ulyng
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Intet primært
Geografisk sted: Dk - Sjælland og øerne; øst og sydøst
Has thanked: 28 times
Been thanked: 4 times

opbevaring af patroner PÅ våbenet i våbenskab?

Indlæg af Ulyng » 7. aug 2014, 09:24

Er der nogen der kan fortælle mig om det er tilladt at opbevare patroner i våbenskabet sammen med våbnene, altså ikke i særligt aflåst skab inden i våbenskabet? Enten på fx våbenet i en sidesaddle/holder på skæftet, eller i en æske i døren/bunden af skabet?
My Tuppence Worth

mvh

Ulyng

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Re: opbevaring af patroner PÅ våbenet i våbenskab?

Indlæg af Robse » 7. aug 2014, 09:38

I loven står der at læse:
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv.

§ 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Derfor: Du kan sådan set anbringe dine våben og ammunition som du har lyst, så længe der sker i et sikringsskab der opfylder krav til skabet ( stk 3 og 4, se nedenfor ) Om du kyler det hele i en bunke, eller har pistol liggende med opladet magasin monteret betyder intet (udover det med pistolen er direkte tåbeligt !! )
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Ulyng
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Intet primært
Geografisk sted: Dk - Sjælland og øerne; øst og sydøst
Has thanked: 28 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Ulyng » 7. aug 2014, 11:16

Takker og bukker! Jeg mener, at det for år tilbage - da loven om sikringsskabe til våben kom - ikke var tilladt at opbevare tingene sammen, med mindre ammo lå i skabet i et særskilt aflåst rum
My Tuppence Worth

mvh

Ulyng

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 7. aug 2014, 13:55

Ulyng skrev:Takker og bukker! Jeg mener, at det for år tilbage - da loven om sikringsskabe til våben kom - ikke var tilladt at opbevare tingene sammen, med mindre ammo lå i skabet i et særskilt aflåst rum
Jeg mener at det var INDEN loven om sikringsskabe, at der stod at våben og ammunition skulle opbevares særskilt. og våben skulle opbevares, uden bundstykke.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 7. aug 2014, 14:16

JRexA skrev:
Ulyng skrev:Takker og bukker! Jeg mener, at det for år tilbage - da loven om sikringsskabe til våben kom - ikke var tilladt at opbevare tingene sammen, med mindre ammo lå i skabet i et særskilt aflåst rum
Jeg mener at det var INDEN loven om sikringsskabe, at der stod at våben og ammunition skulle opbevares særskilt. og våben skulle opbevares, uden bundstykke.
Enig.

I gamle dage havde jeg min salonriffel stående henne i et hjørne i stuen, og aftrækket(ikke bundstykket) var låst inde i en pengekasse til 100 kr :biggrin: Fult lovligt dengang.

Hilsen Kenneth

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 7. aug 2014, 15:12

For år tilbage havde jeg riffel og haglgevær hængende på væggen i en lås til formålet, og bundstykket låst ned i en skrivebordsskuffe. Det må have virket lige så godt som det nuværende system, jeg har ihvertfald aldrig fået stjålet våben.

...men det havde selvfølgelig den ulempe at jeg, som alle andre, lige skulle prøve én gang at stå på jagten langt hjemmefra og komme i tanker om, at bundstykket stadig lå hjemme i skuffen :oops: :oops: :biggrin:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 7. aug 2014, 15:32

Det er da bedre end ham jeg hørte om det havde taget luftgeværet med på vildsvinejagt :rolf:

Det var vist gået lidt for hurtigt med pakningen...

/Kenneth

Besvar