@ Gunrunner: Du lader til at have den opfattelse, at alt hvad der står i din forhandlertilladelse er gældende våbenlovgivning. Det er det desværre ikke. Din tilladelse er skrevet af en inspireret medarbejder på et våbenkontor med hjemmel i denne bestemmelse:
Stk. 4. Politidirektøren kan for at sikre overholdelse af våbenloven og denne bekendtgørelse fastsætte yderligere vilkår for en tilladelse efter stk. 1.
Vilkårene gælder altså i princippet kun for dig. Det skulle ikke undre mig, om pågældende våbenkontor bruger samme formulering til alle forhandlere, og måske endda har delt dem til copy/paste brug for andre våbenkotorer, men det gør det ikke til lovgivning. Der er tale om betydelige stramninger i forhold til det der gælder for alle, og hvis jeg fik en tilladelse med de betingelser, ville jeg klage over visse af dem.
Tag f.eks. nr. 16 : Ifølge den kan du kun have ét våben ude af skabet ad gangen, for hvis du lægger det fra dig og tager et mere ud, er et af våbnene ikke under håndtering. Det skal du da ikke finde dig i, sådan kan du da ikke arbejde.
Tag så nr. 17: Den tvinger dig til at opbevare dine våben to forskellige steder, afhængig af om de er til privat brug eller til forhandling. Hvordan sikrer det overholdelse af våbenlovgivningen? Hvis du har en Skafor rød boks med alarm, vil det da være det aller sikreste sted at opbevare dine private våben, hvorfor skal de stå i et sløjt Skafor blåt skab uden alarm ?
Endelig er der nr. 11 der direkte er ulovlig. Den tvinger folk som sælger dig en jagtriffel til at overtræde betingelserne i deres tilladelse, og den siger bare alt om hvilken begrænset juridisk kapacitet der har udtænkt betingelserne.
Jeg kan godt forstå, at de fleste føler en form for taknemmmelighed når de får den tilladelse de har ansøgt om, men jeg synes også man skal forholde sig en smule kritisk til de betingelser der følger med.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.