Tilladelse til bøssemagervirksomhed?
-
- Banned
- Interesser: Våben & ammunition
- Geografisk sted: Sjælland.
- Has thanked: 14 times
Tilladelse til bøssemagervirksomhed?
God eftermiddag
Efter samtale med mit lokale våbenkontor er jeg ikke blevet så meget klogere på hvor & hvordan man ansøger om tilladelse til bøssemagervirksomhed.jeg tænker NVF dermed er det bedste sted at hente hjælp.
Jeg tænker hermed på om man kontakter justitsministeriet direkte & hvilken form for dokumentation der er behov for.
Mvh Busk
Efter samtale med mit lokale våbenkontor er jeg ikke blevet så meget klogere på hvor & hvordan man ansøger om tilladelse til bøssemagervirksomhed.jeg tænker NVF dermed er det bedste sted at hente hjælp.
Jeg tænker hermed på om man kontakter justitsministeriet direkte & hvilken form for dokumentation der er behov for.
Mvh Busk
Senest rettet af Lycon 23. sep 2014, 23:23, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
-
- Bronze Member
- Interesser: ww2 militaria og håndvåben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: tilladelse til bøssemagervirksomhed
Hej
Du udfylder deres formular på nettet og sender den ind.. der efter går det helt af sig selv, så lang tid du bare følger deres anvisninger og kravene fra deres sikkerhedsrådgiver.
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/AA62 ... 5_0604.pdf
Mvh. Jacob Juvoll-Andreasen
Du udfylder deres formular på nettet og sender den ind.. der efter går det helt af sig selv, så lang tid du bare følger deres anvisninger og kravene fra deres sikkerhedsrådgiver.
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/AA62 ... 5_0604.pdf
Mvh. Jacob Juvoll-Andreasen
- Great Dane
- Platin Member
- Interesser: Skydejern generelt
- Geografisk sted: Vestjylland
- Been thanked: 35 times
Re: tilladelse til bøssemagervirksomhed
Af ren nysgerrighed, hvilken uddannelse har du?
Mvh Great Dane
- Gammeltoft
- Bronze Member
- Interesser: Jagt og sportsskydning
- Geografisk sted: Fyns land
- Been thanked: 7 times
Re: Tilladelse til bøssemagervirksomhed?
Hej,
der er ikke noget der hedder "tilladelse til bøssemagervirksomhed"!
Du kan søge om "tilladelse til opbevaring af våben i forbindelse med bøssemagervirksomhed".
Også her er der ikke samstemmighed med virkeligheden......
1. Der findes ikke noget der hedder en bøssemageruddannelse. Der findes en finmekanikeruddannelse med våben som speciale.
2. Der er ingen krav til nogen specifik uddannelse.
3. Der er ingen yderligere krav af nogen art ud over dem til selve opbevaringen i henhold til antal våben.
Slutteligt kræves der et CVR nummer, men det er også grebet ud af ingenting. Det er intet lovkrav, men blot noget politiet kræver, måske for at begrænse lysten til at starte.
Kender flere der har registreret denne opbevaringstilladelse på CPR nummer og med opbevaring i SKAFOR blå, uden alarm.
Du kan søge om "tilladelse til opbevaring af våben i forbindelse med bøssemagervirksomhed".
1. Der findes ikke noget der hedder en bøssemageruddannelse. Der findes en finmekanikeruddannelse med våben som speciale.
3. Der er ingen yderligere krav af nogen art ud over dem til selve opbevaringen i henhold til antal våben.
Slutteligt kræves der et CVR nummer, men det er også grebet ud af ingenting. Det er intet lovkrav, men blot noget politiet kræver, måske for at begrænse lysten til at starte.
Kender flere der har registreret denne opbevaringstilladelse på CPR nummer og med opbevaring i SKAFOR blå, uden alarm.
Shoot low, they might be crawling!
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times

Det er det samme med det at handle med jagtvåben. Man behøver ikke at have en våbenhandler tilladelse hvis man har under 24stk jagtvåben indregistrer til sig selv med sælger & køber og opgiver overskud/underskud til Skat. Her kan man spare mange penge og en masse besværligheder til alarmer mv.
- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
24 ??? :???:det hedder max 25 hvoraf max 10 må være særlig farlige , pistoler-revolvere-halvauto-pump og haglløb under 55cmRigbymauser skrev:![]()
Det er det samme med det at handle med jagtvåben. Man behøver ikke at have en våbenhandler tilladelse hvis man har under 24stk jagtvåben indregistrer til sig selv med sælger & køber og opgiver overskud/underskud til Skat. Her kan man spare mange penge og en masse besværligheder til alarmer mv.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Arhhh, rolig Keldda. Det er vist bare sådan noget københavner-noget.Keldda skrev:Rigbymauser skrev::.......quote]
24 ???
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Det er vidst tydeligt Keldda ikke forstod mit indlæg...småt begavet måske?.Langenge skrev:Arhhh, rolig Keldda. Det er vist bare sådan noget københavner-noget.Keldda skrev:Rigbymauser skrev::.......quote]
24 ???
- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
Hvem af os ??Rigbymauser skrev:Det er vidst tydeligt Keldda ikke forstod mit indlæg...småt begavet måske?.Langenge skrev:Arhhh, rolig Keldda. Det er vist bare sådan noget københavner-noget.Keldda skrev:Rigbymauser skrev::.......quote]
24 ???

står man i lort til halsen skal man holde munden lukket
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Tror bare, at Keldda, lige som jeg, undrede sig over dit valg af "under 24".Rigbymauser skrev:Det er vidst tydeligt Keldda ikke forstod mit indlæg...småt begavet måske?.Langenge skrev:Arhhh, rolig Keldda. Det er vist bare sådan noget københavner-noget.Keldda skrev:Rigbymauser skrev::.......quote]
24 ???
Vi andre ville nok have sagt "under 26", men pyt med det. Under 24 er jo også helt fint

Nej, vi har nok bare ikke forstået dit indlæg

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning med krudtvåben
- Geografisk sted: Jylland øst
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Gammeltoft skrev:Hej,
Jo, der er 1 enkelt krav. Ansøgeren skal have et rimeligt kendskab til våben........... gad vide om AK81 medlemmer kan få en tilladelse

--
mvh.
en Predator
mvh.
en Predator
- Timsen
- Gold Member
- Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
- Geografisk sted: Odense SØ
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 55 times
- Kontakt:
Med deres våbenbetjeningsevner giver svaret vel næsten sig selv :-)
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.
-
- Banned
- Interesser: Våben & ammunition
- Geografisk sted: Sjælland.
Gammeltoft skrev:Hej,
Jeg har forhandlertilladelse & egnet skafor rød opbevaring og derved behøver jeg næppe søge om tilladelse til opbevaring, eller hva?? jeg er sku lidt forvirret her.. Skal man ikke have tilladelse til at reparerer/ændre på våben? det handler vel ikke bare om opbevaring??
jeg ringer sku til vores nye hovedkontor og spørger...
-
- Bronze Member
- Interesser: ww2 militaria og håndvåben
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Du skal som sådan bare udfylde deres formular vedr. tilladelse til bøssemagervirksomhed.. er du i forvejen forhandler får du den helt automatisk..
- Gammeltoft
- Bronze Member
Der er IKKE noget der hedder tilladelse til bøssemagervirksomhed!!!.
Du kan søge en "opbevaringstilladelse i forbindelse med bøssemagervirksomhed".
Det er IKKE en beskyttet titel som f.eks ingeniør og der er mange der kalder sig bøssemager selvom uddannelsen reelt ikke findes i dag og/eller de ikke er uddannet finmekaniker med våben som speciale.
Kender personligt flere der har opbevaringstilladelse med en slagteruddannelse.
Det står intet sted i loven at der kræves kendskab!
Er ikke bekendt med at der er ændret på loven noget sted??????
Det kan være politiet har opdigtet dette krav, men det er ikke lovfæstet!
Det er IKKE en beskyttet titel som f.eks ingeniør og der er mange der kalder sig bøssemager selvom uddannelsen reelt ikke findes i dag og/eller de ikke er uddannet finmekaniker med våben som speciale.
Nej, der er intet krav til kendskab!Jo, der er 1 enkelt krav. Ansøgeren skal have et rimeligt kendskab til våben........... gad vide om AK81 medlemmer kan få en tilladelse
-
- Gold Member
Gammeltoft skrev:Der er IKKE noget der hedder tilladelse til bøssemagervirksomhed!!!.
Nej, der er intet krav til kendskab!Jo, der er 1 enkelt krav. Ansøgeren skal have et rimeligt kendskab til våben........... gad vide om AK81 medlemmer kan få en tilladelse
Så læs lige §41 en gang til

§ 41. Politiet kan meddele erhvervsdrivende generel tilladelse til med henblik på reparation, service og anden erhvervsmæssig virksomhed at besidde våben mv. omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 og 7-10, og denne bekendtgørelses § 16, stk. 1, nr. 1, hvis den erhvervsdrivende og dennes ansatte:
1) opfylder betingelserne i § 46,
2) har et rimeligt kendskab til våben,
3) har mulighed for at opbevare våbnene på betryggende måde, jf. § 24, og
4) det i øvrigt efter en konkret vurdering anses for ubetænkeligt at give tilladelse.
Stk. 2. En tilladelse efter stk. 1 kan ikke omfatte:
1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm og
2) fuldautomatiske skydevåben.
Stk. 3. Politiet kan for at sikre overholdelse af våbenloven og denne bekendtgørelse fastsætte yderligere vilkår for en tilladelse efter stk. 1.
--
mvh.
en Predator
mvh.
en Predator
- Timsen
- Gold Member
- Kontakt:
Alle der bare har set en hollywoodfilm eller har spillet Call of Duty, har vel et "rimeligt kendskab" til våben?
Man ved at der en af enderne der kommer noget farligt ud af (og hvilken ende det er). Det må da være rimeligt kendskab.
Men magen til gummiparagraf!
Der er godtnok nogle "embedsmænd" som skulle skamme sig over en så uhåndgribelig formulering i en lovtekst.
....men det er jo desværre ikke noget nyt fænomen i våbenloven...
Man ved at der en af enderne der kommer noget farligt ud af (og hvilken ende det er). Det må da være rimeligt kendskab.

Men magen til gummiparagraf!

Der er godtnok nogle "embedsmænd" som skulle skamme sig over en så uhåndgribelig formulering i en lovtekst.
....men det er jo desværre ikke noget nyt fænomen i våbenloven...
- Gammeltoft
- Bronze Member
Ja, det er så åbenbart ændret for jeg har aldrig hørt om kravet eller er blevet mødt med det siden jag startede for over 10 år siden.
Hvordan kan slagtere og skomagere så få tilladelse til opbevaring og forhandling af våben??
Ingen har nogensinde spurgt om dette, hverken de lokale politimyndigheder eller rigspolitiet.
Jeg aner ikke om det er kommet til siden jeg fik tilladelser.
Ikke en gang til min produktionstilladelse spurgte JM til noget som helst.
Det er ikke et krav der i praksis kræves overholdt.
Ved sidste eksempel jeg kender til blev der udstedt tilladelse uden nogen former for spørgsmål, krav til opbevaring eller alarmer.....
Åbenbart nye tider???
@Timsen, ja, magen til gang "lov-lort"...... hvordan screener man så??
Politiet spørger måske "kunden" om de kan se forskel på en pistol og en haglbøsse?? Er svaret så "JA", så er tilladelsen i hus
:alcohol:
(kunne ikke finde den smiley der kaster op.....)
Hvordan kan slagtere og skomagere så få tilladelse til opbevaring og forhandling af våben??
Ingen har nogensinde spurgt om dette, hverken de lokale politimyndigheder eller rigspolitiet.
Jeg aner ikke om det er kommet til siden jeg fik tilladelser.
Ikke en gang til min produktionstilladelse spurgte JM til noget som helst.
Det er ikke et krav der i praksis kræves overholdt.
Ved sidste eksempel jeg kender til blev der udstedt tilladelse uden nogen former for spørgsmål, krav til opbevaring eller alarmer.....
Åbenbart nye tider???
@Timsen, ja, magen til gang "lov-lort"...... hvordan screener man så??
Politiet spørger måske "kunden" om de kan se forskel på en pistol og en haglbøsse?? Er svaret så "JA", så er tilladelsen i hus

(kunne ikke finde den smiley der kaster op.....)
-
- Gold Member
Den regel om at man skal have et rimeligt kendskab til våben har eksisteret mindst de sidste 5-6 år. Den praktikeredes i dele af landet hvor Våbenkonteret (nu nedlagt) forlangte uddannelsesbeviser, anbefalinger og lærebrev som bøssemager for at udstede en såkaldt "bøssemagertilladelse" (tilladelse til opbevaring af våben i forbindelse med reparation).
De mødte så lidt modstand fra en stædig ansøger med en lige så stædig konsulent, inden de indså at det ikke er noget lovkrav at have en uddannelse. Kravet om rimeligt kendskab var allerede dokumenteret.
De mødte så lidt modstand fra en stædig ansøger med en lige så stædig konsulent, inden de indså at det ikke er noget lovkrav at have en uddannelse. Kravet om rimeligt kendskab var allerede dokumenteret.
--
mvh.
en Predator
mvh.
en Predator
- Timsen
- Gold Member
- Kontakt:
Sgo Gammeltoft ;):