Hvordan sikrer jeg mig ved salg af min riffel?
- Nicolasd
- Silver Member
- Interesser: Jagt, skydning
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 29 times
Hvordan sikrer jeg mig ved salg af min riffel?
Hvordan gør man det bedst rent praktisk? Hvis jeg giver våbennr. til køber, så kan han omregistrere riflen til sig selv og slette mig, som jeg forstår reglerne. Omvendt vil køber nok ikke give mig pengene, før han får riflen.
Er der nogen god måde at gøre det på? Hvis ikke, er praksis, at køber betaler først, eller at køber tager våbentilladelse først?
Er der nogen god måde at gøre det på? Hvis ikke, er praksis, at køber betaler først, eller at køber tager våbentilladelse først?
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Hvordan sikrer jeg mig ved salg af min riffel?
Køber skal lave papirarbejdet (med data på riflen) og ansøger om våbentilladelsen.
Når han har tilladelsen, giver han dig pengene, han får riflen og du sender din tilladelse til politiet, så du er sikker på, at de har registreret at du ikke har riflen mere (på lovlig vis).
Når han har tilladelsen, giver han dig pengene, han får riflen og du sender din tilladelse til politiet, så du er sikker på, at de har registreret at du ikke har riflen mere (på lovlig vis).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Handler du i en butik, er der nogen steder de gerne vil have hel eller delvis betaling, up front. Det ville nok ikke være uretfærdigt, at bede køber om at lægge et beskedent depositum, hvis det kan sikre handlens gennemførelse og kompensere for evt. bøvl det måtte afstedkomme, hvis handlen går i vasken.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Han kan som udgangspunkt ikke slette dig.!
Du giver ham alle de oplysninger der skal til for at registrere riflen.
Fabrikat, model, kaliber, løbslængde, ladesystem, magasinkapacitet m.v.
Samt om der følger ammunition med (og antal stk.)
Derudover udveksler i navn, adresse m.v. (ikke CPR#, det har i intet at bruge til på hinanden.).
Dermed kan han søge om tilladelse til riflen - og først når han får den, kan han hente den hos dig.
NÅR han henter den, så kan du evt ringe til våbenkontoret og få våbenkontoret til at kontrollere journal-nummeret/tilladelses-nummeret på hans riffeltilladelse (hvis noget ser mystisk ud).
Det er den måde jeg gør det på - og er køber utilfreds... tough luck, så beholder jeg hellere riflen.
Hvis du er ekstra forsigtig, så notér evt kørekort/pas-nummeret.
I samme forbindelse kan du gøre dig selv den tjeneste lige at se billed-ID, jagttegn og riffeltilladelse før overdragelse.
Så har du gjort alt du kan for at sikre dig at den ikke falder i de forkerte hænder.
DIN RIFFELTILLADELSE BEHOLDER DU SELV.!! Dit CPR# står på den tilladelse, og det er en oplysning han ikke har brug for.!
Så din egen riffeltilladelse afleverer du selv til politiet, enten personligt eller sender ind til våbenkontoret.
Gerne påført køberens navn, adresse, tilladelses-nummeret/journal-nummeret på hans, kørekort/pas-nummer på bagsiden af din egen tilladelse.
Det er ikke et krav at notere sig CPR#, kørekortnummer/pasnummer eller andet, men det er en lille ekstra sikring af dig selv mod fusk.
Kørekort/pasnummer kan du alligevel ikke bruge til noget, men politiet kan finde præcis hvilken borger nummeret tilhører, så det kan være en god ting at notere sig, hvis det ser bare lidt mystisk ud.
Det er ikke for at være paranoid - men lidt forsigtighed skader ikke.
Og du overdrager først våbnet og ammunitionen når DU er tilfreds med
Altså :
Du kan roligt opgive dit navn, adresse til ham. (husker ikke om han skal bruge de info)
Du kan roligt opgive alle informationer han skal bruge for at søge riffeltilladelsen.
Han kan IKKE "slette" dig som ejer af riflen. Det kan kun DU når du indsender DIN riffeltilladelse.
Du skal være sikker på køberens identitet og riflen kan ikke overlades til "en kammerat der tilfældigvis er i området".
Du kan få politiets hjælp (gerne våbenkontoret) til over telefonen at verificere at alt er i orden.
Som en ekstra sikring : notér gerne køberens navn, adresse m.v. på bagsiden af din tilladelse (evt tlf-nr du har brugt på at snakke med ham på).
Notér også gerne billed-ID#, jagttegn# samt hans riffeltilladelse/journal-# på bagsiden af din tilladelse som en ekstra sikring af dig.
Hvis der er det mindste "fesne" ved det hele, så låser du bare ikke våbnet ud af skabet.! Pas på dig selv.
Og DU indsender DIN riffeltilladelse til DIT våbenkontor.! Den er personlig og skal ikke overdrages til ham.!
Du giver ham alle de oplysninger der skal til for at registrere riflen.
Fabrikat, model, kaliber, løbslængde, ladesystem, magasinkapacitet m.v.
Samt om der følger ammunition med (og antal stk.)
Derudover udveksler i navn, adresse m.v. (ikke CPR#, det har i intet at bruge til på hinanden.).
Dermed kan han søge om tilladelse til riflen - og først når han får den, kan han hente den hos dig.
NÅR han henter den, så kan du evt ringe til våbenkontoret og få våbenkontoret til at kontrollere journal-nummeret/tilladelses-nummeret på hans riffeltilladelse (hvis noget ser mystisk ud).
Det er den måde jeg gør det på - og er køber utilfreds... tough luck, så beholder jeg hellere riflen.
Hvis du er ekstra forsigtig, så notér evt kørekort/pas-nummeret.
I samme forbindelse kan du gøre dig selv den tjeneste lige at se billed-ID, jagttegn og riffeltilladelse før overdragelse.
Så har du gjort alt du kan for at sikre dig at den ikke falder i de forkerte hænder.
DIN RIFFELTILLADELSE BEHOLDER DU SELV.!! Dit CPR# står på den tilladelse, og det er en oplysning han ikke har brug for.!
Så din egen riffeltilladelse afleverer du selv til politiet, enten personligt eller sender ind til våbenkontoret.
Gerne påført køberens navn, adresse, tilladelses-nummeret/journal-nummeret på hans, kørekort/pas-nummer på bagsiden af din egen tilladelse.
Det er ikke et krav at notere sig CPR#, kørekortnummer/pasnummer eller andet, men det er en lille ekstra sikring af dig selv mod fusk.
Kørekort/pasnummer kan du alligevel ikke bruge til noget, men politiet kan finde præcis hvilken borger nummeret tilhører, så det kan være en god ting at notere sig, hvis det ser bare lidt mystisk ud.

Og du overdrager først våbnet og ammunitionen når DU er tilfreds med
Altså :
Du kan roligt opgive dit navn, adresse til ham. (husker ikke om han skal bruge de info)
Du kan roligt opgive alle informationer han skal bruge for at søge riffeltilladelsen.
Han kan IKKE "slette" dig som ejer af riflen. Det kan kun DU når du indsender DIN riffeltilladelse.
Du skal være sikker på køberens identitet og riflen kan ikke overlades til "en kammerat der tilfældigvis er i området".
Du kan få politiets hjælp (gerne våbenkontoret) til over telefonen at verificere at alt er i orden.
Som en ekstra sikring : notér gerne køberens navn, adresse m.v. på bagsiden af din tilladelse (evt tlf-nr du har brugt på at snakke med ham på).
Notér også gerne billed-ID#, jagttegn# samt hans riffeltilladelse/journal-# på bagsiden af din tilladelse som en ekstra sikring af dig.
Hvis der er det mindste "fesne" ved det hele, så låser du bare ikke våbnet ud af skabet.! Pas på dig selv.
Og DU indsender DIN riffeltilladelse til DIT våbenkontor.! Den er personlig og skal ikke overdrages til ham.!
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Nicolasd
- Silver Member
Tak for dit meget udførlige svar!HappyNanoq skrev:Han kan som udgangspunkt ikke slette dig.!
Da jeg købte min nuværende riffel (brugt), der synes jeg, at de spurgte, om jeg ville slette sælger fra våbenet, og det sagde jeg ja til. Det skal siges, at det var min søster, jeg købte det af, og vi har det samme, meget sjældne efternavn, så om det spillede end, eller jeg simpelthen husker forkert, det ved jeg ikke.
Men hvis de ikke kan slette mig, så er der jo ikke noget problem.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Skulle set ske at handlen går i vasken efter hans tilladelse er blevet udstedt og du ved en fejl er blevet slettet (det burde ikke ske, men fejl kan jo ske) så burde det være til at få rettet med et minimum af bøvl.
Jeg har handlet en del brugte våben og har været ude for at en køber blev bedt af våbenkontoret om at have min originale tilladelse med. Det ringede jeg til dem og bad om en forklaring på og så gik det i sig selv igen. Set er ikke for at male fanden på væggen, men bliver der noget undervejs, så spørg herinde.
Jeg har handlet en del brugte våben og har været ude for at en køber blev bedt af våbenkontoret om at have min originale tilladelse med. Det ringede jeg til dem og bad om en forklaring på og så gik det i sig selv igen. Set er ikke for at male fanden på væggen, men bliver der noget undervejs, så spørg herinde.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Ja, jeg tror det har lidt med handel indenfor familien/husholdningen at gøre. :)
Det var måske nærmere fordi det var oplagt at spørge om i skulle have delt ejerskab over riflen (det der tidligere hed riffeltilladelse til ejeren, og brugstilladelse til en ekstra bruger af riflen) - eller om den skulle skrives helt over til dig.
Mere som en yderst servicevenlig medarbejder med overblik nok ville få afdækket.
Dem er der heldigvis nogle stykker af.
Så længe du har din originale riffeltilladelse, så kan du ikke røres eller presses til at udlevere våbnet - og han burde bestemt ikke kunne få dig slettet som ejer for at vinde dette som vægtstang.
Og udlever først når DU er tilfreds og du syntes du har afdækket alt.
Enkelte gange har overdragelsen af våben jeg har handlet, sket på den lokale politistation.
De er godt nok ikke altid lige tilfredse med at man tropper op med våben (selvfølgelig adskilt og emballeret efter forskrifterne), men de forstår bevæggrundene.
Det var måske nærmere fordi det var oplagt at spørge om i skulle have delt ejerskab over riflen (det der tidligere hed riffeltilladelse til ejeren, og brugstilladelse til en ekstra bruger af riflen) - eller om den skulle skrives helt over til dig.
Mere som en yderst servicevenlig medarbejder med overblik nok ville få afdækket.

Så længe du har din originale riffeltilladelse, så kan du ikke røres eller presses til at udlevere våbnet - og han burde bestemt ikke kunne få dig slettet som ejer for at vinde dette som vægtstang.
Og udlever først når DU er tilfreds og du syntes du har afdækket alt.

Enkelte gange har overdragelsen af våben jeg har handlet, sket på den lokale politistation.
De er godt nok ikke altid lige tilfredse med at man tropper op med våben (selvfølgelig adskilt og emballeret efter forskrifterne), men de forstår bevæggrundene.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
- Nicolasd
- Silver Member
Jeg har en som kommer langvejs fra for at se på riflen, og som gerne vil have den med med det samme, og så få tilladelse bagefter.
Hvad er konsekvenserne ved at gøre det?
Hvad er konsekvenserne ved at gøre det?
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Du vil i så fald gøre dig skyldig i ulovligt at overdrage dit våben til en person som ikke har tilladelse til det. Hvilket takseres med bøde samt fradømmelse af jagttegn og våbentilladelser. Hvis du er rigtig uheldig bliver du prøvet for ulovlig handel med våben - og her inkluderer straframmen mulighed for fængsel.
Køber vil gøre sig skyldig i ulovlig våbenbesiddelse. Hvilket som minimum takseres med bøde, men - som retstilstanden er nu - nok snarere fængsel. Fradømmelse af jagttegn og våbentilladelser vil også være obligatorisk her.
Kort sagt; hammeren falder hårdt...
Køber vil gøre sig skyldig i ulovlig våbenbesiddelse. Hvilket som minimum takseres med bøde, men - som retstilstanden er nu - nok snarere fængsel. Fradømmelse af jagttegn og våbentilladelser vil også være obligatorisk her.
Kort sagt; hammeren falder hårdt...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Nicolasd
- Silver Member
Så det er nok ikke en god ide :)
Og man kan jo ikke engang lade en ven køre som skulle samme vej køre med den.
Kan man sende den?
Kan man sende den?
- Deepo
- Gold Member
- Interesser: Knivbygning Historisk skydning
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 22 times
Ja, transportfirmaer med de rette tilladelser må fragte våben. Se her.Nicolasd skrev:Så det er nok ikke en god ide :)
Kan man sende den?
/Mogens
- Nicolasd
- Silver Member
Hvad koster det ca. for en transport i Danmark, Kbh til Lolland? Det er en riffel på 3 kg.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Sidst jeg kiggede startede priserne ved 600kr, vægten var ikke så afgørende...Nicolasd skrev:Hvad koster det ca. for en transport i Danmark, Kbh til Lolland? Det er en riffel på 3 kg.
Det er desværre sådan når man handler skydere... Man sadler og rider ikke samme dag!
Hvis køber kun vil køre en gang skal han lave tilladelsen på forhånd, med den risiko at pengene er spildt (til tilladelsen) hvis han ikke vil have riflen når han får den mellem hænderne.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Jeg solgte for lidt over 1 år siden min "miavser"
Burde jeg tjekke op på at de har slettet mig fra den? (køberen fik lavet tilladelse, som jeg fik en kopi af) og så kom han og hentede den...
og ved egentlig ikke om jeg har "min" tilladelse til den liggende et sted?
Men er det praksis at de ikke sletter tidligere ejer når der blevet lavet ny tilladelse?
Eller burde man lige ringe/maile om jeg stadig hæfter for den?
Burde jeg tjekke op på at de har slettet mig fra den? (køberen fik lavet tilladelse, som jeg fik en kopi af) og så kom han og hentede den...
og ved egentlig ikke om jeg har "min" tilladelse til den liggende et sted?
Men er det praksis at de ikke sletter tidligere ejer når der blevet lavet ny tilladelse?
Eller burde man lige ringe/maile om jeg stadig hæfter for den?
- Nicolasd
- Silver Member
Nå, der gik helt ged i den.
Han kunne godt lide riflen og ville have den med forbehold for våbenkontorets behandlingstid, men efter kontakt med dem viste det sig, at han ikke ville kunne nå at få riflen indskudt og i våbenpas før jagtferien, så han trak sig. En anden interesseret fra det nordjyske, som tilfældigvis var i hovedstadsområdet i går, nåede lige præcis ikke at få besked i tide, før han var på vej hjem, så han fik ikke set den.
Jeg elsker bare love og regler SÅ MEGET
Han kunne godt lide riflen og ville have den med forbehold for våbenkontorets behandlingstid, men efter kontakt med dem viste det sig, at han ikke ville kunne nå at få riflen indskudt og i våbenpas før jagtferien, så han trak sig. En anden interesseret fra det nordjyske, som tilfældigvis var i hovedstadsområdet i går, nåede lige præcis ikke at få besked i tide, før han var på vej hjem, så han fik ikke set den.

- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 59 times
Det er vel ikke loven der er noget galt med. Den sikrer bare at det kun er os fornuftige voksne der får lov at lege med skydevåben.Nicolasd skrev:
Du har bare mødt en mulig køber der IKKE havde forberedt sig i rette tid og derfor var for sent ude.
Læren i dette må være:
Hav til enhver tid rigeligt med våben i skabet og sørg for at de altid er indskudte. Så misser du ikke en jagt pga. slendrian og uvidenhed.

Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
- Nicolasd
- Silver Member
Ahh, så det er derfor at kriminelle som regel bruger andre våben end repeterrifler. Pga. loven.Lasse68 skrev:Det er vel ikke loven der er noget galt med. Den sikrer bare at det kun er os fornuftige voksne der får lov at lege med skydevåben.Nicolasd skrev:

De gamle våbenkontorer gav også en masse problemer. Hvis man lige skulle bruge nogle hurtige penge eller var sur på ekskonen, så kunne man jo køre på et våbenkontor og få en våbentilladelse på et par minutter. Nu får folk en chance for at få sig rigtigt arbejde, eller køle lidt ned.