Salonriffel: Hvad skal skrives i "våbenart" og "våbentype"?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Neon84
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Århus

Salonriffel: Hvad skal skrives i "våbenart" og "våbentype"?

Indlæg af Neon84 » 7. okt 2014, 09:41

Hej!
Jeg vil købe en salonriffel cal. .22 LR. Men hvad skal der stå i politiets ansøgningsskema i hhv. felterne "våbenart" og "våbentype"? Nogen der kan hjælpe? På forhånd tak.

Vetten
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Sjælland KBH
Been thanked: 1 time

Re: Salonriffel: Hvad skal skrives i "våbenart" og "våbentyp

Indlæg af Vetten » 7. okt 2014, 10:09

Våbenart er Salonriffel, type er repeter eller halvautomatisk

Neon84
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Neon84 » 7. okt 2014, 10:27

Vetten skrev:Våbenart er Salonriffel, type er repeter eller halvautomatisk
Jamen der er også et felt til "ladesystem", og det er vel der, der skal stå "repeter"?

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 7. okt 2014, 10:50

Du er i gang med denne:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9D9 ... 1_0604.pdf

Der er åbenbart sket en mindre ændring på denne formular, den er helt ny; 10/2014,
førhen var der ikke de samme felter at udfylde:
Den gamle formular fra 06/2014 havde :
Art, Fabrikat, Model, Fabrikationsnummer, Kaliber, Ladesystem, Patronantal, Totallængde, Pibelængde.
(hvor man førhen også måtte sjusse lidt og skrive "afhænger af magasin", når man søgte til
en halvauto ;-) )

Nu har man så gjort det lidt mere indviklet uden at fortælle noget om det. Det er jo lidt dobbelkonfekt
at bede om Våbenart og Våbentype og Ladesystem.
Våbenart må vel være Riffel - det er jo ikke en pistol eller et haglgevær.
Våbentype...Salonriffel ?? ahemn, hvem mon har udtænkt dette ?
Ring til Holstebro og spørg hvordan og hvorledes.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 7. okt 2014, 11:08

Robse skrev:Du er i gang med denne:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9D9 ... 1_0604.pdf

Der er åbenbart sket en mindre ændring på denne formular, den er helt ny; 10/2014,
førhen var der ikke de samme felter at udfylde:
Den gamle formular fra 06/2014 havde :
Art, Fabrikat, Model, Fabrikationsnummer, Kaliber, Ladesystem, Patronantal, Totallængde, Pibelængde.
(hvor man førhen også måtte sjusse lidt og skrive "afhænger af magasin", når man søgte til
en halvauto ;-) )

Nu har man så gjort det lidt mere indviklet uden at fortælle noget om det. Det er jo lidt dobbelkonfekt
at bede om Våbenart og Våbentype og Ladesystem.
Våbenart må vel være Riffel - det er jo ikke en pistol eller et haglgevær.
Våbentype...Salonriffel ?? ahemn, hvem mon har udtænkt dette ?
Ring til Holstebro og spørg hvordan og hvorledes.
Politiet foreslår selv følgende i deres vejledning:
Våbenart = Intet forslag. (Jeg selv ville skrive "riffel")
Våbentype = "Jagtriffel" / "salonriffel".
Frihed frem for alt

Predator
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Predator » 7. okt 2014, 12:06

Er det ikke nyt at der nu skal vedlægges en fuldmagt fra ejeren ved "flere ejere" og "bæretilladelse" ???

Det mener jeg ikke at der stod før
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Mosc5 » 7. okt 2014, 13:06

Hmm. jeg undrer mig over linjen vedr. Køb af ammunition, Der står antal, kaliber, og FABRIKAT? :inspect:

Er der nogen der ved hvordan det skal tolkes? Er det et felt KUN til køb af ammunition, i en kaliber, som man ellers ikke har tilladelse til?
For jeg må da gå ud fra, at tilladelsen til en riffel i f.eks. .22lr også giver tilladelse til køb af ammunition... eller skal man på forhånd bestemme sig for hvilket fabrikat man har tænkt sig at anvende :giggle:

På den gamle tilladelse står der jo også det antal patroner man har tilladelse til....
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Neon84
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Neon84 » 7. okt 2014, 13:47

Mosc5 skrev:Hmm. jeg undrer mig over linjen vedr. Køb af ammunition, Der står antal, kaliber, og FABRIKAT? :inspect:

Er der nogen der ved hvordan det skal tolkes? Er det et felt KUN til køb af ammunition, i en kaliber, som man ellers ikke har tilladelse til?
For jeg må da gå ud fra, at tilladelsen til en riffel i f.eks. .22lr også giver tilladelse til køb af ammunition... eller skal man på forhånd bestemme sig for hvilket fabrikat man har tænkt sig at anvende :giggle:

På den gamle tilladelse står der jo også det antal patroner man har tilladelse til....
Nej, der vil jeg mene, at det (stadig) er sådan, at man automatisk har tilladelse til køb af ammo til ens våben (uden at skulle ansøge særskilt om tilladelse hertil). Dermed mener jeg også, ja, at ansøgningen om køb af ammo må være til våben, som man ikke har tilladelse til.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 7. okt 2014, 15:29

Neon84 skrev:
Mosc5 skrev:Hmm. jeg undrer mig over linjen vedr. Køb af ammunition, Der står antal, kaliber, og FABRIKAT? :inspect:

Nej, der vil jeg mene, at det (stadig) er sådan, at man automatisk har tilladelse til køb af ammo til ens våben (uden at skulle ansøge særskilt om tilladelse hertil). Dermed mener jeg også, ja, at ansøgningen om køb af ammo må være til våben, som man ikke har tilladelse til.

..eller i større mængder end 500 stk?

Vetten
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Vetten » 7. okt 2014, 18:10

Neon84 skrev:

Ahh det giver jo ingen menig at have ammunition til våben som man ikke har tilladelse til og dermed ikke må bære eller andvende.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 7. okt 2014, 18:12

Vetten skrev:
Neon84 skrev:

Ahh det giver jo ingen menig at have ammunition til våben som man ikke har tilladelse til og dermed ikke må bære eller andvende.
Joooeeee, det kunne da f.eks. være, at man havde en kammerat, der skød med en kaliber, der ikke rigtig kunne købes, og man selv havde genladningstilladelse, og gerne ville hjælpe ham :???:
(bare det første scenarie, der lige faldt mig ind. Jeg kan komme med flere.)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 7. okt 2014, 18:14

Jeg fik på min salonriffel påført 2000 da man jo ikke kan skyde helt tom før man køber en ny pakke af 500, og så er der jo lidt mængderabat.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Neon84
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Neon84 » 7. okt 2014, 18:21

Raptor357 skrev:Jeg fik på min salonriffel påført 2000 da man jo ikke kan skyde helt tom før man køber en ny pakke af 500, og så er der jo lidt mængderabat.
Men vi er vel enige om, at jeg ikke også skulle have ansøgt om særskilt tilladelse til køb af ammo til min egen salonriffel, når jeg først har tilladelse til den, ikke? Jeg mener da, at det er sådan med ens jagtriffel (fx 30.06), at man har ret til at købe ammo til den (altså at ammotilladelsen automatisk følger med våbentilladelsen) og ikke skal ansøge herom særskilt.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 7. okt 2014, 18:25

Neon84 skrev:
Raptor357 skrev:Jeg fik på min salonriffel påført 2000 da man jo ikke kan skyde helt tom før man køber en ny pakke af 500, og så er der jo lidt mængderabat.
Men vi er vel enige om, at jeg ikke også skulle have ansøgt om særskilt tilladelse til køb af ammo til min egen salonriffel, når jeg først har tilladelse til den, ikke? Jeg mener da, at det er sådan med ens jagtriffel (fx 30.06), at man har ret til at købe ammo til den (altså at ammotilladelsen automatisk følger med våbentilladelsen) og ikke skal ansøge herom særskilt.
Ja, du burde have lov til at købe "ubegrænset" og opbevare 500 patroner.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Vetten
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Vetten » 7. okt 2014, 18:28

Ja den med genladning kan jeg godt se for at have mere styr på det, dog plejer det normalt ikke at være noget problem at købe alle kalibrer skulle jeg mene?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 8. okt 2014, 07:57

"Våbenart" og "Våbentype" er synonymer. Tilladelse til køb af ammunition gælder alle fabrikater, så de felter virker lidt forvirrende lige nu.

Foreløbig må vi bare udfylde felterne efter bedste evne, og lade de felter stå tomme der ikke giver mening. Senere kan det tænkes at politiet laver en vejledning hvor de forklarer lidt mere detaljeret hvilke oplysninger de vil have i hvilke felter.

Prøv f.eks. at se vejledningen som er vedhæftet våbenbilaget til indførelse af våben i våbenpasset. Den er ret god, men forklarer ikke noget om våbenart https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/DA2C ... 3_1014.pdf

Edit: Direkte stjålet fra en anden tråd om liste til våbensamling kommer her lidt yderligere forklaring:
Forklarende tekster til punkterne med *
Våbenart kan være: pistol / revolver / riffel / salonriffel / kombinationsvåben / glatløbet haglgevær m.v.
Våbentype kan være: forlader / baglader / BBF (bockbüchsflinte) / BF (bockflinte) / drilling / indstiksløb / SS / OU m.v.
Lade kan være: enkeltskud / repetér (magsin og ladehåndtag (lås) / halvautomatisk (magasin og automatisk genladning) / pump
Pibelgd er: pibelængden, målt fra pibespids til bagkant af patronkammeret (altså pibe/løb inklusiv patronkammer)
Totallgd er: totallængden, målt fra pibespids til skæftets bagstykke
Patr kan være: patrontænding: sortkrudt / central / rand m.v.
Løb kan være: riflet / glat
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar