Kaliberkrav v. affangningskud i forbindelse med jagt
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Inspireret af denne tråd; http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=56871, kom jeg i tanke om en lærerig samtale, vedr. anvendelse af kombinationsvåben i forsk. kalibre til jagt, jeg havde med et par erfarne jægere, mens jeg stadig arbejdede i butikken Aarhus. Under samtalen var der en som refererende til en drilling i kaliber 16/.22 LR (ikke .222 el. lign. kraftigere kaliber, jeg spurgte ind til det). Jeg spurgte hvad formålet med så lille en riffelkaliber i en drilling kunne være - og fik svaret; til fangstskud.
Dengang havde jeg ikke selv jagttegn - så derfor tænkte jeg ikke videre over dét.
Men, hvordan er reglerne egentlig? Gælder der de samme regler for kugletype, kuglevægt og anslagsenergi for et affangningsskud (altså skud på relativt kort afstand mod stationært anskudt vildt)? Jeg synes ikke at jeg kan finde noget om det nogen steder.
Jeg har ikke umiddelbart planer om selv at anskaffe mig et kombinationsvåben - og slet ikke med en .22 LR pibe - så spørgsmålet er rent teoretisk.
Dengang havde jeg ikke selv jagttegn - så derfor tænkte jeg ikke videre over dét.
Men, hvordan er reglerne egentlig? Gælder der de samme regler for kugletype, kuglevægt og anslagsenergi for et affangningsskud (altså skud på relativt kort afstand mod stationært anskudt vildt)? Jeg synes ikke at jeg kan finde noget om det nogen steder.
Jeg har ikke umiddelbart planer om selv at anskaffe mig et kombinationsvåben - og slet ikke med en .22 LR pibe - så spørgsmålet er rent teoretisk.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Boerge
- Platin Member
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 89 times
Re: Kaliberkrav v. affangningskud i forbindelse med jagt
Der er vist ikke rigtigt nogle regler om affangning - det nærmeste er måske dyreværnsloven. Kan ske med kniv eller andet velegnet værktøj - skydevåben af enhver slags, der kan medføre øjeblikkelig død. En caliber 22LR mod pandeskallen vil i de fleste tilfælde være effektiv!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 431 times
Enig.Boerge skrev:Der er vist ikke rigtigt nogle regler om affangning - det nærmeste er måske dyreværnsloven. Kan ske med kniv eller andet velegnet værktøj - skydevåben af enhver slags, der kan medføre øjeblikkelig død. En caliber 22LR mod pandeskallen vil i de fleste tilfælde være effektiv!!
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Ja, det er jeg også ganske enig i.
Vi blev oplært i at aflivning/affangnig er ikke decideret jagt, men en "human gerning" - og en sådan human gerning skal ske med det bedste værktøj man har som med sikkerhed kan klare opgaven, som man er tryg ved at anvende til formålet - men vigtigst, som sikrer en så hurtig og smertefri aflivning/affangning som muligt.
Det er under alle omstændigheder dyret man har tanke på, og at man skal undgå unødige lidelser. Alle andre forhold er irrelevante i den sammenhæng.
Vi blev oplært i at aflivning/affangnig er ikke decideret jagt, men en "human gerning" - og en sådan human gerning skal ske med det bedste værktøj man har som med sikkerhed kan klare opgaven, som man er tryg ved at anvende til formålet - men vigtigst, som sikrer en så hurtig og smertefri aflivning/affangning som muligt.
Det er under alle omstændigheder dyret man har tanke på, og at man skal undgå unødige lidelser. Alle andre forhold er irrelevante i den sammenhæng.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Langenge
- This member is
Perfekt formuleretHappyNanoq skrev:Ja, det er jeg også ganske enig i.

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
I Tyskland har man løst det, ved at alle jægere må besidde 2 stk pistol/revolver, der anvendes til fangstskud, såfremt det er nødvendigt.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 295 times
Genial ting man burde kopiere i danmark.Kruffe skrev:I Tyskland har man løst det, ved at alle jægere må besidde 2 stk pistol/revolver, der anvendes til fangstskud, såfremt det er nødvendigt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Elbæk
- Platin Member
Tak for svar allesammen, det blev jeg meget klogere af
På den måde giver det god mening at fokus, ved affangning, er på den humane og hurtige aflivning, frem for på middel og fremgangsmåde.
Mht. revolver/pistol til affangning; det virker faktisk som en god idé - navnlig hvis der udelukkende jages med haglvåben og der ikke er rifler/kombinationsvåben til stede på jagten.
Men, det får vi sq nok ikke lov til her i Danmark - for det første bliver det en kold dag i Helvede før at danmarks jægerforbund vil arbejde for sligt og for det andet har jeg slet ikke lyst til at forestille mig hvilke overskrifter et sådant forslag vil trække

På den måde giver det god mening at fokus, ved affangning, er på den humane og hurtige aflivning, frem for på middel og fremgangsmåde.
Mht. revolver/pistol til affangning; det virker faktisk som en god idé - navnlig hvis der udelukkende jages med haglvåben og der ikke er rifler/kombinationsvåben til stede på jagten.
Men, det får vi sq nok ikke lov til her i Danmark - for det første bliver det en kold dag i Helvede før at danmarks jægerforbund vil arbejde for sligt og for det andet har jeg slet ikke lyst til at forestille mig hvilke overskrifter et sådant forslag vil trække

"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Det ville være fedt, men der ville være mere reel ide i, bare at medbringe en eller to "adapterpatroner" til at afskyde .22 eller .38 i haglgeværet.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Elbæk
- Platin Member
Hvordan er reglerne for dem? Kræver de deres egen tilladelse - eller kræver de at ens haglgevær registreres som et kombinationsvåbnen?Refraktorius skrev:Det ville være fedt, men der ville være mere reel ide i, bare at medbringe en eller to "adapterpatroner" til at afskyde .22 eller .38 i haglgeværet.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Jeg ku forestille mig de er "vekselsæt", men er ikke 100.Elbæk skrev:Hvordan er reglerne for dem? Kræver de deres egen tilladelse - eller kræver de at ens haglgevær registreres som et kombinationsvåbnen?Refraktorius skrev:Det ville være fedt, men der ville være mere reel ide i, bare at medbringe en eller to "adapterpatroner" til at afskyde .22 eller .38 i haglgeværet.

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- 308 W
- Platin Member
- Interesser: Jagt & Hundetræning
- Geografisk sted: Midt/Vestjylland
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 19 times
Re: Sv: Kaliberkrav v. affangningskud i forbindelse med jagt
Man kan købe indstik i 22lr til kaliber 12.
Sendt fra min GT-I9300
Sendt fra min GT-I9300
- Elbæk
- Platin Member
Jeg har sendt en mail til rigspolitet:
Hej
Jeg overvejer at anskaffe mig en indstikspatron, med riffelgang, i kaliber .22 til mit kaliber 12 glatløbede haglgevær.
Et produkt i stil med dette; http://www.gunadapters.com/12-gauge-to- ... ie-series/
Jeg har, i den forbindelse, følgende spørgsmål:
1. Hvorledes skal en sådan indstikspatron registreres? Registreres den som vekselløb eller som indstikspibe (såfremt der er en juridisk forskel på de to) eller noget helt tredje?
2. Registreres indstikspatronen til ét specifikt våben - eller må den, efter registrering, anvendes frit i kompatible glatløbede våben af ejeren?
3. Såfremt indstikspatronen skal registreres til ét specifikt våben. Vil dette våben så skulle registreres som værende et kombinationsvåben?
På forhånd tak.
Hej
Jeg overvejer at anskaffe mig en indstikspatron, med riffelgang, i kaliber .22 til mit kaliber 12 glatløbede haglgevær.
Et produkt i stil med dette; http://www.gunadapters.com/12-gauge-to- ... ie-series/
Jeg har, i den forbindelse, følgende spørgsmål:
1. Hvorledes skal en sådan indstikspatron registreres? Registreres den som vekselløb eller som indstikspibe (såfremt der er en juridisk forskel på de to) eller noget helt tredje?
2. Registreres indstikspatronen til ét specifikt våben - eller må den, efter registrering, anvendes frit i kompatible glatløbede våben af ejeren?
3. Såfremt indstikspatronen skal registreres til ét specifikt våben. Vil dette våben så skulle registreres som værende et kombinationsvåben?
På forhånd tak.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Elbæk
- Platin Member
Ja, men jeg synes ikke at dén tråd kommer frem til nogen reel konklusion, andet end at der vist nok er faldet en dom i Randers (uden yderligere detaljer) og hvad en betjent på et våbenkontor på Nordfyn(?) mener at vide, uden dog at være sikker i sin sag.Agamemnon skrev:Vi har snakket om indstikspatroner før![]()
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... ia#p295993
Jeg kan ikke se hvordan det ikke, på en eller anden måde, skulle kunne være muligt at få tilladelse til en riflet indstikspatron. I hvert fald har jeg svært ved at se argumenterne imod at det burde være muligt...
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Efter min bedste overbevisning svarer en indstikspatron i kaliber .22 LR fuldstændig til en enkeltskuds salonriffel rent tilladelsesmæssigt. Dvs. at hvis du har en riffel i forvejen til fuld pris, koster tilladelsen 420. Ellers er det fuld pris, 840 kr. Når du har tilladelsen til indstikspatronen, har du også tilladelse til at købe patroner til den, og du må så bruge den i et hvilket som helst haglgevær.
P.S. I Sverige har de lov til at bruge en revolver som er begrænset til én patron til aflivning. Det er specielt praktisk når man graver en grævling ud af sit bo, for det kan være svært at få et langt våben kringlet ned i udgravningen og vinklet rigtigt.
P.S. I Sverige har de lov til at bruge en revolver som er begrænset til én patron til aflivning. Det er specielt praktisk når man graver en grævling ud af sit bo, for det kan være svært at få et langt våben kringlet ned i udgravningen og vinklet rigtigt.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
For 16år siden boede jeg på en gård hvor bonden havde skudt en vildkat med en haglbøsse og katten døde ikke men stak af ind under kartoffelpaller. Han bankede på min dør for at høre om jeg havde en salonriffel så vi kunne aflive katten. Jeg havde dengang 3 salonrifler samt 36stk antikke bøjlespændere + lidt jagtriffelværksamt 8 Colt revolvere...men ingen patroner(believe it or not). Dvs jeg fandt eeen .44WCF patron i en rodekasse som passede i min Colt Bisley med 7½ pibe. Ned i kartoffelrummet og ligge på maven med en lommelygte i den ene hånd og revolveren i den anden hånd. Vildkatten havde forskanset sig bagerst så langt den overhovedet kunne komme ind under pallerne og jo..en salonriffel ville have været det bedste fordi katten sad op mod murværket og jeg var lidt betænkelig og denne revolverkugle ville rammen katten og måske returnere mod mig.
Det lykkes mig at finde en vinkel hvor jeg nogenlunde følte mig sikker og med et sikkert skud kunne jeg aflive katten.
Jeg vil sige at en salonpistol eller noget 9mmwærk ville være fint til aflivning af anskudt vildt. Det behøves ikke at være det helt store. Som Elbæk er inde på er en indstikning adapter/patron til en haglbøsse en fin løsning.
Det lykkes mig at finde en vinkel hvor jeg nogenlunde følte mig sikker og med et sikkert skud kunne jeg aflive katten.
Jeg vil sige at en salonpistol eller noget 9mmwærk ville være fint til aflivning af anskudt vildt. Det behøves ikke at være det helt store. Som Elbæk er inde på er en indstikning adapter/patron til en haglbøsse en fin løsning.
- Bessie4ever
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: rifler,hjemmeladning
- Geografisk sted: Øvre Sydjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 23 times
Hvad hvis løbet i indstikpatronen er glatløbet?
Perfect! Thats is good enough for me
- Langenge
- This member is
så er det en glatløbet 6mm, og du må kun anvende patroner med hagl.Bessie4ever skrev:Hvad hvis løbet i indstikpatronen er glatløbet?
-
- Platin Member
Er den glatløbet med en pibelængde under 55 cm skal der stadig søges tilladelse til den. Det er kun glatløbede haglgeværer med pibelængde over 55 cm der er undtaget fra det generelle forbud mod besiddelse uden tilladelse. Og når du søger tilladelse til indstikspatronen, kan du lige så godt søge tilladelse til at bruge kugleammunition til den samtidig, prisen for ansøgningen er den samme.Langenge skrev:så er det en glatløbet 6mm, og du må kun anvende patroner med hagl.Bessie4ever skrev:Hvad hvis løbet i indstikpatronen er glatløbet?
Hilsen Lasse.
- Langenge
- This member is
Vi snakker om en indstikspatron. Ikke om en hel bøsse.Lassescout skrev:Er den glatløbet med en pibelængde under 55 cm skal der stadig søges tilladelse til den. Det er kun glatløbede haglgeværer med pibelængde over 55 cm der er undtaget fra det generelle forbud mod besiddelse uden tilladelse. Og når du søger tilladelse til indstikspatronen, kan du lige så godt søge tilladelse til at bruge kugleammunition til den samtidig, prisen for ansøgningen er den samme.Langenge skrev:så er det en glatløbet 6mm, og du må kun anvende patroner med hagl.Bessie4ever skrev:Hvad hvis løbet i indstikpatronen er glatløbet?
Indstikspatronen skal jo i bøssen, så løbslængden bliver jo bøssens løbslængde.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Ville man slæbe det med og få det brugt i en snæver vending? Jeg har mine tvivl. 95/100 gange ville det aldrig blive aktuelt. Sker det uventede, at udstyret skal i brug, er det ud med haglpatron (hvilket gør en ukampdygtig skulle vildtet pludselig rejse sig for at flygte), så skal man rode instikspatron frem, derefter en .22 LR eller .22 Mag. patron og så endelig lukke bøssen og så er der ét skud (vi har jo allerede vurderet det for farligt/problematisk med en haglpatron, så det andet løb er vel tomt).Refraktorius skrev:Det ville være fedt, men der ville være mere reel ide i, bare at medbringe en eller to "adapterpatroner" til at afskyde .22 eller .38 i haglgeværet.
Ved ræv ville de fleste nok bare skyde igen. Ved råvildt ville der næppe være nogen der ville foretage et hovedskud, på det trofæbærende vildt.
Vi har heller ikke jægerkultur for, at slæbe en helt kort letvægter .22 riffel med - hvilket der jo ikke er noget til hindring for.
Jeg kan fint se ideen i en indstikspatron f.eks. til en drilling, skulle man jage med det våben alene. Det er bare ikke så "dansk"...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
Fuldstændig rigtigt C-X. Det er nok også derfor det aldrig har vundet udbredelse. Men derfor kan man jo godt lege med tanken og udforske idéen, det kunne jo tænkes at blive sjovt 

Du har ret, mit argument holder ikke. Men konklusionen gør: Du skal søge tilladelse til indtikspatroner i kaliber .22 LR og større uanset om den er riflet eller glatløbet. De eneste indstikspatroner du ikke skal søge tilladelse til er disse:Vi snakker om en indstikspatron. Ikke om en hel bøsse.
Indstikspatronen skal jo i bøssen, så løbslængden bliver jo bøssens løbslængde.
indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,
Hilsen Lasse.
- Bessie4ever
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: rifler,hjemmeladning
- Geografisk sted: Øvre Sydjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 23 times
For længe siden fortalte en jæger mig at man skulle affange med lovligt kaliber for ellers kunne man jo ikke se om dyret var skudt med en ille ulovlig kaliber og affanget senere med et lovligt.
Var det bare en lokal regl?
Var det bare en lokal regl?
Perfect! Thats is good enough for me
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 971 times
- Kontakt:
Det lyder som en klassisk røverhistorie ;-) var han også bange for at affange med kniv? Så kunne det jo se ud som om dyret var nedlagt med spyd :-D
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor