Cal 22. skydebane, må jeg skyde min "råge" salonriffel ind?
- P-F-V-A-C
- Bronze Member
- Interesser: Skydning, Jagt & fiskeri
- Geografisk sted: Falster
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Cal 22. skydebane, må jeg skyde min "råge" salonriffel ind?
Ja nu skal i høre, det er et tilbagevendende spørgsmål hvert år i min lokale skydeklub.
Jeg får at vide at det er totalt forbudt at skyde sin salonriffel (som er på våbentilladelse over jagttegnet) ind på klubbens bane, ja det er sågar så forbudt at den ikke må være på skydebanens område og i tilfælde af en kontrol af banen vil riffelen blive konfiskeret til tråds for den er i lovlig besiddelse.
Jeg ved godt at vi ikke kan have klubbens medlemmer bruger klubbens våbenskab til opbevaring af deres jagtvåben, men at det ligefrem er ulovligt at fx. fremvise sit nyindkøb som ikke er på en SKV tilladelse ligefrem skulle være ulovligt,ja det begriber jeg mig ikke på.
Der udover kan jeg ikke se problemt i at der er et par stykker der vil have skudt sin råge salonriffel ind, som jeg forstår er man jo forsikret igennem sit jagttegn hvis det kommer der til.
Det korte af det lange er at jeg har efterspurgt at få sort på Hvidt hvor i loven det står, men min formand siger bare sådan er det og han ved ikke lige hvad for lovtekst han skal finde det i.
Er der nogen af jer der kan henvise mig til hvor jeg kan læse om det i loven, da jeg syntes det er et ukompetent svar fra formandens side.
På forhånd tak.
Jeg får at vide at det er totalt forbudt at skyde sin salonriffel (som er på våbentilladelse over jagttegnet) ind på klubbens bane, ja det er sågar så forbudt at den ikke må være på skydebanens område og i tilfælde af en kontrol af banen vil riffelen blive konfiskeret til tråds for den er i lovlig besiddelse.
Jeg ved godt at vi ikke kan have klubbens medlemmer bruger klubbens våbenskab til opbevaring af deres jagtvåben, men at det ligefrem er ulovligt at fx. fremvise sit nyindkøb som ikke er på en SKV tilladelse ligefrem skulle være ulovligt,ja det begriber jeg mig ikke på.
Der udover kan jeg ikke se problemt i at der er et par stykker der vil have skudt sin råge salonriffel ind, som jeg forstår er man jo forsikret igennem sit jagttegn hvis det kommer der til.
Det korte af det lange er at jeg har efterspurgt at få sort på Hvidt hvor i loven det står, men min formand siger bare sådan er det og han ved ikke lige hvad for lovtekst han skal finde det i.
Er der nogen af jer der kan henvise mig til hvor jeg kan læse om det i loven, da jeg syntes det er et ukompetent svar fra formandens side.
På forhånd tak.
Panzer er det nye sort.
- Ninja_Moose
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 17 times
Re: Cal 22. skydebane, må jeg skyde min "råge" salonriffel i
Det lyder da tåbeligt.
Jeg har da mange gange skudt min salonriffel ind på diverse baner rundt om i landet, som ellers er beregnet til sportsskytter, og alle steder har de været flinke og taget godt imod mig, selvom mit våben er på jagttilladelse.
Det lyder da lidt som om din formand bare er på tværs, fordi han synes det er sådan det skal være.
Jeg går ud fra en skytteforening selv må bestemme hvilke våben de ønsker at se på deres bane, men det er da fesent at komme med en søgt undskyldning, i stedet for bare at sige det som det er, at man ikke ønsker at se jagtvåben på den pågældende bane.
Jeg har da mange gange skudt min salonriffel ind på diverse baner rundt om i landet, som ellers er beregnet til sportsskytter, og alle steder har de været flinke og taget godt imod mig, selvom mit våben er på jagttilladelse.
Det lyder da lidt som om din formand bare er på tværs, fordi han synes det er sådan det skal være.
Jeg går ud fra en skytteforening selv må bestemme hvilke våben de ønsker at se på deres bane, men det er da fesent at komme med en søgt undskyldning, i stedet for bare at sige det som det er, at man ikke ønsker at se jagtvåben på den pågældende bane.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Det er sikkert ikke forbudt at have den med.
MEN: Du er IKKE dækket af foreningens forsikring, når du skyder med at våben, der ikke er omfattet af en SKV.
Du er HELLER ikke dækket af en jagtforenings forsikring, da skydningen ikke foregår på en af Jagtforeningerne godkendt bane, og under en af Jagtforeningerne godkendt instruktør.
Ligeledes kan det være at der i Banegodkendelsen står, at man kun må anvende SKV våben.
Jeg vil gætte på at Banegodkendelsen IKKE omfatter halvautomatiske rifler.
Du må på Skytteforeningens bane anvende de våben, der står på banegodkendelsen.
Og det er normalt Skytteforeningen, der i samarbejde med hovedforningen har udarbejdet ansøgningen om godkendelse til Politiet.
Da der ikke er semi auto salonrifler på skydeprogrammet, så er det svært at få disse, på godkendelsen, selvom .22 pistoler står der...
MEN: Du er IKKE dækket af foreningens forsikring, når du skyder med at våben, der ikke er omfattet af en SKV.
Du er HELLER ikke dækket af en jagtforenings forsikring, da skydningen ikke foregår på en af Jagtforeningerne godkendt bane, og under en af Jagtforeningerne godkendt instruktør.
Ligeledes kan det være at der i Banegodkendelsen står, at man kun må anvende SKV våben.
Jeg vil gætte på at Banegodkendelsen IKKE omfatter halvautomatiske rifler.
Du må på Skytteforeningens bane anvende de våben, der står på banegodkendelsen.
Og det er normalt Skytteforeningen, der i samarbejde med hovedforningen har udarbejdet ansøgningen om godkendelse til Politiet.
Da der ikke er semi auto salonrifler på skydeprogrammet, så er det svært at få disse, på godkendelsen, selvom .22 pistoler står der...
Senest rettet af T-REX 12. nov 2014, 21:24, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- Saze
- Gold Member
- Interesser: Jagt, Lang distance skydning
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 5 times
Såre simpelt, tjek banegodkendelsen!!! Heldigvis står det på den lokale i Århus at de er tilladte. Kan desværre ikke huske den konkrete formulering, men når man læser den er man ikke i tvivl. Kan måske tage et billede tirsdag...
Living to enjoy life!
- P-F-V-A-C
- Bronze Member
Re: Cal 22. skydebane, må jeg skyde min
Jeg stod og kigget på bane godkendelsen, som jeg husker det står der at banen er godkendt til cal. 22 og op til cal. 38 og der efter noget med godkendt til aktiviteter Af De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union & Dansk Firmaidrætsforbund, eller noget i den retning, kan ikke huske det ordret.Saze skrev:Såre simpelt, tjek banegodkendelsen!!! Heldigvis står det på den lokale i Århus at de er tilladte. Kan desværre ikke huske den konkrete formulering, men når man læser den er man ikke i tvivl. Kan måske tage et billede tirsdag...
Jeg bad formanden forklare mig mere om hvad det ville sige men det ville/kunne han ikke.
Næste gang snupper jeg lige et Billede af godkendelsen

Panzer er det nye sort.
- Saze
- Gold Member
Re: Sv: Cal 22. skydebane, må jeg skyde min "råge" salonriff
Ja det er netop noget med de aktiviteter, og der frygter jeg for dig at det er noget med udenfor de foreninger men lad os sammenligne nogle billeder :-)P-F-V-A-C skrev:[
Jeg stod og kigget på bane godkendelsen, som jeg husker det står der at banen er godkendt til cal. 22 og op til cal. 38 og der efter noget med godkendt til aktiviteter Af De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union & Dansk Firmaidrætsforbund, eller noget i den retning, kan ikke huske det ordret.
Jeg bad formanden forklare mig mere om hvad det ville sige men det ville/kunne han ikke.
Næste gang snupper jeg lige et Billede af godkendelsen
Living to enjoy life!
- P-F-V-A-C
- Bronze Member
Det er alm repeter salonriffeler det har drejet sig om som er blevet brugt til regulering, den eneste forskel fra banen riffelerne er at de som regel er med magasin.
Panzer er det nye sort.
- Saze
- Gold Member
Tjek JRexA indlæg, der står det beskrevet ret godt. Det kan være lige meget at våbnet er det samme men meningsløse regler findes overalt, og her betyder det at du ikke må bruge den...
Living to enjoy life!
- P-F-V-A-C
- Bronze Member
Ja det er ganske muligt, syntes dog stadig at formanden har til hjemmeopgave at udspecificere reglerne når de ikke står klart og tydeligt, og det er forkert at overfuse medlemmer som ikke har til sinde at gøre noget forkert.
Det ville jo være så nemt hvis der stod på banegodkendelsen at det KUN var forbeholdt våben af en bestemt type eller kun SKV.
Så vis nogen har et link til noget lovtekst så kom endelig med det
Det ville jo være så nemt hvis der stod på banegodkendelsen at det KUN var forbeholdt våben af en bestemt type eller kun SKV.

Panzer er det nye sort.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 330 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
JRexA har svaret både præcist og dækkende!P-F-V-A-C skrev:Ja det er ganske muligt, syntes dog stadig at formanden har til hjemmeopgave at udspecificere reglerne når de ikke står klart og tydeligt, og det er forkert at overfuse medlemmer som ikke har til sinde at gøre noget forkert.
Banegodkendelsen skal være hængt op på banen (og det er den jo også), og den skal du overholde, for kun den angiver hvad der må skydes med! Hvad formanden i øvrigt mener, har ingen betydning for hvad der er tilladt eller hvad der er lovligt, men det kan jo have betydning for hvad dine klubs bestyrelse vil tillade - de kan jo godt vedtage indskrænkninger udover dem i tilladelserne. (Det gør vi i min klub, og det tror jeg man gør i de fleste klubber).
Tilladelsen dækker enten specifikke kalibre, eller kan have en tilføjelse med "skytteforeningsvåben" eller "våben til discipliner under DGI" eller noget i den stil. Hvis der er sådan en tilføjelse, så er det rigtigt, så er det ikke lovligt at bruge sin jagtregistrerede riffel, men går tilladelsen kun på specifikke kalibre, så er det IKKE ulovligt - men foreningen kan stadig anse det for uønsket, så ville det bare være god stil at sætte et lille skilt op med en forklaring.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- P-F-V-A-C
- Bronze Member
Jeg syntes også JRexA svare fintFast Fumble skrev:JRexA har svaret både præcist og dækkende!P-F-V-A-C skrev:Ja det er ganske muligt, syntes dog stadig at formanden har til hjemmeopgave at udspecificere reglerne når de ikke står klart og tydeligt, og det er forkert at overfuse medlemmer som ikke har til sinde at gøre noget forkert.
Banegodkendelsen skal være hængt op på banen (og det er den jo også), og den skal du overholde, for kun den angiver hvad der må skydes med! Hvad formanden i øvrigt mener, har ingen betydning for hvad der er tilladt eller hvad der er lovligt, men det kan jo have betydning for hvad dine klubs bestyrelse vil tillade - de kan jo godt vedtage indskrænkninger udover dem i tilladelserne. (Det gør vi i min klub, og det tror jeg man gør i de fleste klubber).
Tilladelsen dækker enten specifikke kalibre, eller kan have en tilføjelse med "skytteforeningsvåben" eller "våben til discipliner under DGI" eller noget i den stil. Hvis der er sådan en tilføjelse, så er det rigtigt, så er det ikke lovligt at bruge sin jagtregistrerede riffel, men går tilladelsen kun på specifikke kalibre, så er det IKKE ulovligt - men foreningen kan stadig anse det for uønsket, så ville det bare være god stil at sætte et lille skilt op med en forklaring.

jeg kan godt se at der må kigges mere på bane godkendelsen, som sagt husker jeg den ikke ordret, men hvis det havde været tydeligt skrevet på den havde jeg selvfølgelig bare accepteret det.
Panzer er det nye sort.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 330 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Det er ikke usædvanligt at den er lidt kluntet formuleretP-F-V-A-C skrev:Jeg syntes også JRexA svare fint![]()
jeg kan godt se at der må kigges mere på bane godkendelsen, som sagt husker jeg den ikke ordret, men hvis det havde været tydeligt skrevet på den havde jeg selvfølgelig bare accepteret det.

Det er politiet der skriver den.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 348 times
- Been thanked: 160 times
Det er vel tilladt at skyde ind på selve jagten, hvis man finder et sikkert sted med forsvarligt bagstop?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1123 times
Politiet skriver som regel det på banegodkendelsen der er ansøgt om. Hvis ansøgningen gælder kaliber .22 til .38 skriver de det, og hvis der er ansøgt om godkendelse til skytteforeningsvåben i kaliber .22 til .38 skriver de det. Så det er i sidste ende bestyrelsen i foreningen der bestemmer hvad de vil have. Du har tilsyneladende en formand der ikke bryder sig om jagtvåben. Det ville klæde ham at stå ved det, i stedet for at vaske hænder med henvisning til uklare regler.
Jeg har set et forsøg fra DGI-skydning på at lovhjemle sig ud af modstanden mod jagtvåben, men det endte i rent sludder og henvisning til forskel på jagt- og skytteforeningsvåben som var helt irrelevant i sammenhængen.
I min skytteforening er der et glimrende samarbejde mellem jægere og skytter, og sådan skal det efter min mening også være. Jeg er medlem af både DGI-skydning og DJ, og jeg spekulerer aldrig over, om det er skydevåben på jagttilladelse eller SKV jeg har med, det afhænger kun af, hvad jeg har lyst til at skyde med den dag. Dog er der nogle af de elektroniske markeringsanlæg hvor det er forbudt at bruge blødnæsede projektiler, og det respekterer jeg selvfølgelig.
Det er lidt synd at der stadig findes foreninger som din. Jeg frygter at de dør en stille død når medlemmerne forsvinder, og hvis først skydebanen bliver lukket får vi den aldrig åbnet igen.
@ Chr. Olsen: Jo, det er lovligt at indskyde sine våben på sit eget, men heller ikke her gælder jagttegnsforsikringen. Den gælder kun på jagt. Derimod er fritidsaktiviteter og sportsskader dækket af de fleste familie/ansvarsforsikringer, så det er nok den der skal dække evt. erstatningskrav hvis noget går galt under indskydning i privat regi.
Jeg har set et forsøg fra DGI-skydning på at lovhjemle sig ud af modstanden mod jagtvåben, men det endte i rent sludder og henvisning til forskel på jagt- og skytteforeningsvåben som var helt irrelevant i sammenhængen.
I min skytteforening er der et glimrende samarbejde mellem jægere og skytter, og sådan skal det efter min mening også være. Jeg er medlem af både DGI-skydning og DJ, og jeg spekulerer aldrig over, om det er skydevåben på jagttilladelse eller SKV jeg har med, det afhænger kun af, hvad jeg har lyst til at skyde med den dag. Dog er der nogle af de elektroniske markeringsanlæg hvor det er forbudt at bruge blødnæsede projektiler, og det respekterer jeg selvfølgelig.
Det er lidt synd at der stadig findes foreninger som din. Jeg frygter at de dør en stille død når medlemmerne forsvinder, og hvis først skydebanen bliver lukket får vi den aldrig åbnet igen.
@ Chr. Olsen: Jo, det er lovligt at indskyde sine våben på sit eget, men heller ikke her gælder jagttegnsforsikringen. Den gælder kun på jagt. Derimod er fritidsaktiviteter og sportsskader dækket af de fleste familie/ansvarsforsikringer, så det er nok den der skal dække evt. erstatningskrav hvis noget går galt under indskydning i privat regi.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times

Det er det bedste og mest korrekte der er skrevet i denne tråd.
- P-F-V-A-C
- Bronze Member
Lassescout skrev:Politiet skriver som regel det på banegodkendelsen der er ansøgt om. Hvis ansøgningen gælder kaliber .22 til .38 skriver de det, og hvis der er ansøgt om godkendelse til skytteforeningsvåben i kaliber .22 til .38 skriver de det. Så det er i sidste ende bestyrelsen i foreningen der bestemmer hvad de vil have. Du har tilsyneladende en formand der ikke bryder sig om jagtvåben. Det ville klæde ham at stå ved det, i stedet for at vaske hænder med henvisning til uklare regler.

Ja det er trist formanden håndtere det som han gør.
Panzer er det nye sort.